![]() |
|
Lisävalojen kytkentä. Toimii.
Hei!
Typerä, varmasti miljoona kertaa jauhettu ja sähköistä tietävien mielestä itsestäänselvä kysymys. Eli onko tämä kytkentä oikein: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=140892 Tarkoitus saada puotettua lisäpitkät tarvittaessa pois katkaisijan kautta. Ja mistä esim Hiacessa kannattaa ottaa heräte. Onko se heti valojen takaa pitkien johdosta vai..? Työvalot olen kyllä saanut aikanaan asennettua onnistuneesti mutta nyt arveluttaa toi että lisäpitkät toimii viiksestä omien pitkien kanssa yhtäikaa. |
Minkä ikäinen hiace ? Vanha jussipaitakuljetin vai joku uudenkarhee.
|
Lainaus:
|
Eikös se mee että releen napa 30 olis virta ja 87 lisävalot ja 85 maa ja 86 heräte jonka väliin katkaisin..
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
30 on jatkuva,, 85 on maa, 87 on kulutus ja 86 on käsky.. :eek: eli ei mitään hätää.. :eek::eek: |
Jos toi merkkivalo ei ole ratkaisevan tärkeä niin sen herätteen vois vetää suoraan releelle ja pistää katkaisija sihen releen maajohtoon.
Itse tulee tehtyä yleensä näin niin ei tarvitse turhaan repiä virrallisia naruja edestakas ohjaamon ja konehuoneen väliä. Ja ton maan voi ottaa jostain kojelaudan alta niin riittää ku vetää yhden johdon konehuoneeseen. |
kannattaa katkaisialla katkoa releen maata eikä herätettä. lyhyempiä vetoja virta johdoilla.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
eli antaa käskyä kun tarvii toimia..? |
Lainaus:
|
Lainaus:
Ja tietysti sitten vaatii samaan aikaan tuon pitkiltä tulevan virran. |
Lainaus:
|
eli sitä voi käskyttää kolmella tapaa.. virta,maa,heräte.
|
Lainaus:
Sama toiminta. Tojon valot on usein maaohjattuja eikä tuo normi releen kytkentä aina toimi toivotulla tavalla jolloin on varmin ottaa releen herätteen molemmat johdot lampun kannalta. H4:ssa takaapäin katsottuna vasen napa on lyhyen ja pitkänvalon yhteinen maa (maaohjatussa siis lyhyen ja pitkän yhteinen +) ja oikeanpuoleinen on pitkälle valolle. Eli näistä navoista releelle heräte ja katkasija jompaankumpaan johtoon. |
Lainaus:
ja niin olen tottunut kytkemään,, kaikki muut saavat kytkeä ihan miten itse haluavat.. :eek: |
eiköhän me kohta jo saada toi viestin aloittaja 4x4 niin sekaisin että se luopuu koko lisävaloista:D
|
Lainaus:
Joo, ei vaikuta toimintaan mutta mitä vähemmän "kuumia karvoja", sitä vähemmän oikosulkuja. Ja turvallisuus vaihtosähköpuolella. Esim. hehkulampun vaihto, kuinka moni irroittaa sulakkeen lampun vaihdon ajaksi? Kuitenkin jos kytkimestä on käännetty sähköt pois niin lampun vaihto on turvallisempaa jos kytkin katkoo vaihetta eikä nollaa. |
Lainaus:
|
Joo mut tojoissa on myös maaohjattuja valoja, eli aavistuksen vaikuttaa mistä releelle otetaan ohjaus... Jos ottaa viikseltä/mittariston valolta niin saattaa toimia jännästi väärin kytkettynä...
MikaT:n viestin kun lukee ja ymmärtää, ei voi erehtyä. |
Releen kyljessä on kytkentäkaavio! Siitä voi ihmetellä mitä ko rele kytkee ja mihin napaan.
Itsekkin olen kytkenyt normi valorelettä miinus-johtoon katkaisijan laittamalla. Oikeastihan se pitäis olla ohjaus-johdossa, mutta samoin toimii kumminpäin vain. |
sama kai se on katkooko relettä maalla vai virralla, mutta mulla on yleensä se periaate sähköjen vetämisessä, että kun laitetta ei käytetä niin virtaa on mahdollisimman vähissä johdoissa ja sulakkeenkin läpi menee jännitettä vain kun laite on käytössä. Tekee kytkennöistä pitkäjohtoisempia, mutta oikosulut ja muut hallitsemattomat laitteen käyttöajan ulkopuoliset riskit pienenee huomattavasti... Sulakkeita ei koskaan ole liikaa ja releillä voi ohjata myös releitä,,,vähentää ainakin kuljetettavia ampeereja ja sitä kautta vahingon vaaraa.
TT |
No onko tämä sitten oikein? Tässähän menee ihan sekaisin. Mulle pitää olla konkreettinen kaavio, jota voin katsoa tyhjin silmin kun auto palaa vieressä.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=140917 Alkaa näyttämään siltä, että autotarvikeliikkeen myymä hieno, HELPPO ja KALLIS valmis johtosarja löytyy kohta roskiksesta... |
Lainaus:
|
Sivu luotu: 16:03 (GMT +2). |
|