Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   Lisävalojen kytkentä. Toimii. (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=116842)

4x4_88 01.11.2013 22:32

Lisävalojen kytkentä. Toimii.
 
Hei!
Typerä, varmasti miljoona kertaa jauhettu ja sähköistä tietävien mielestä itsestäänselvä kysymys.
Eli onko tämä kytkentä oikein:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=140892

Tarkoitus saada puotettua lisäpitkät tarvittaessa pois katkaisijan kautta.
Ja mistä esim Hiacessa kannattaa ottaa heräte. Onko se heti valojen takaa pitkien johdosta vai..?

Työvalot olen kyllä saanut aikanaan asennettua onnistuneesti mutta nyt arveluttaa toi että lisäpitkät toimii viiksestä omien pitkien kanssa yhtäikaa.

bluevan 01.11.2013 22:34

Minkä ikäinen hiace ? Vanha jussipaitakuljetin vai joku uudenkarhee.

4x4_88 01.11.2013 22:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bluevan (Viesti 1061066)
Minkä ikäinen hiace ? Vanha jussipaitakuljetin vai joku uudenkarhee.

Ihan keulallinen vm.2001 2.4D :o

kellukka 01.11.2013 23:47

Eikös se mee että releen napa 30 olis virta ja 87 lisävalot ja 85 maa ja 86 heräte jonka väliin katkaisin..

Sami89 01.11.2013 23:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_88 (Viesti 1061064)
kannattaa ottaa heräte. Onko se heti valojen takaa pitkien johdosta vai..?

Näin ainakin miä oon tehny kaikki lisäpitkäasennukset.:)

kellukka 02.11.2013 00:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Sami89 (Viesti 1061099)
Näin ainakin miä oon tehny kaikki lisäpitkäasennukset.:)

ja mie:)

mäksä 02.11.2013 00:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kellukka (Viesti 1061093)
Eikös se mee että releen napa 30 olis virta ja 87 lisävalot ja 85 maa ja 86 heräte jonka väliin katkaisin..

nii tuo on normi kytkentäreleen kaavio ,,
30 on jatkuva,, 85 on maa, 87 on kulutus ja 86 on käsky.. :eek:

eli ei mitään hätää.. :eek::eek:

Rölli 02.11.2013 00:13

Jos toi merkkivalo ei ole ratkaisevan tärkeä niin sen herätteen vois vetää suoraan releelle ja pistää katkaisija sihen releen maajohtoon.

Itse tulee tehtyä yleensä näin niin ei tarvitse turhaan repiä virrallisia naruja edestakas ohjaamon ja konehuoneen väliä.
Ja ton maan voi ottaa jostain kojelaudan alta niin riittää ku vetää yhden johdon konehuoneeseen.

Mikko_L 02.11.2013 00:13

kannattaa katkaisialla katkoa releen maata eikä herätettä. lyhyempiä vetoja virta johdoilla.

mäksä 02.11.2013 00:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mikko_L (Viesti 1061105)
kannattaa katkaisialla katkoa releen maata eikä herätettä. lyhyempiä vetoja virta johdoilla.

no riippuu mihin se rele on asennettu.. :eek:

mäksä 02.11.2013 00:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mikko_L (Viesti 1061105)
kannattaa katkaisialla katkoa releen maata eikä herätettä. lyhyempiä vetoja virta johdoilla.

nii eix se heräte ois hyvä pätkiä.. :confused::confused::eek:

eli antaa käskyä kun tarvii toimia..?

kellukka 02.11.2013 00:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mäksä (Viesti 1061102)
nii tuo on normi kytkentäreleen kaavio ,,
30 on jatkuva,, 85 on maa, 87 on kulutus ja 86 on käsky.. :eek:

eli ei mitään hätää.. :eek::eek:

eli tuo kytkentä käy mihin tahansa.. hmm.. eipä oo tullu ajatelleks:rolleyes:

Rölli 02.11.2013 00:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mäksä (Viesti 1061109)
nii eix se heräte ois hyvä pätkiä.. :confused::confused::eek:

eli antaa käskyä kun tarvii toimia..?

Eipä se rele yhdistä ennen ku saa maata niin silläkin voi käskyttää.
Ja tietysti sitten vaatii samaan aikaan tuon pitkiltä tulevan virran.

mäksä 02.11.2013 00:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rölli (Viesti 1061116)
Eipä se rele yhdistä ennen ku saa maata niin silläkin voi käskyttää.
Ja tietysti sitten vaatii samaan aikaan tuon pitkiltä tulevan virran.

eikö miinus maadoitteista käytetä missään :confused:

kellukka 02.11.2013 00:39

eli sitä voi käskyttää kolmella tapaa.. virta,maa,heräte.

Mika_T 02.11.2013 00:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mäksä (Viesti 1061109)
nii eix se heräte ois hyvä pätkiä.. :confused::confused::eek:

eli antaa käskyä kun tarvii toimia..?

Ihan se on se ja sama katkooko katkasija herätepiirin plussaa vai maadoitusta.
Sama toiminta.

Tojon valot on usein maaohjattuja eikä tuo normi releen kytkentä aina toimi toivotulla tavalla jolloin on varmin ottaa releen herätteen molemmat johdot lampun kannalta.
H4:ssa takaapäin katsottuna vasen napa on lyhyen ja pitkänvalon yhteinen maa (maaohjatussa siis lyhyen ja pitkän yhteinen +) ja oikeanpuoleinen on pitkälle valolle.
Eli näistä navoista releelle heräte ja katkasija jompaankumpaan johtoon.

mäksä 02.11.2013 00:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T (Viesti 1061123)
Ihan se on se ja sama katkooko katkasija herätepiirin plussaa vai maadoitusta.
Sama toiminta.

Tojon valot on usein maaohjattuja eikä tuo normi releen kytkentä aina toimi toivotulla tavalla jolloin on varmin ottaa releen herätteen molemmat johdot lampun kannalta.
H4:ssa takaapäin katsottuna vasen napa on lyhyen ja pitkänvalon yhteinen maa (maaohjatussa siis lyhyen ja pitkän yhteinen +) ja oikeanpuoleinen on pitkälle valolle.
Eli näistä navoista releelle heräte ja katkasija jompaankumpaan johtoon.

no katsotaan vaikka pellehermannipuistosta päin niin minä ainaki katkon herätettä tai jtn.. :eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek:
ja niin olen tottunut kytkemään,, kaikki muut saavat kytkeä ihan miten itse haluavat.. :eek:

kellukka 02.11.2013 00:57

eiköhän me kohta jo saada toi viestin aloittaja 4x4 niin sekaisin että se luopuu koko lisävaloista:D

33SD 02.11.2013 01:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T (Viesti 1061123)
Ihan se on se ja sama katkooko katkasija herätepiirin plussaa vai maadoitusta.
Sama toiminta.

Tojon valot on usein maaohjattuja eikä tuo normi releen kytkentä aina toimi toivotulla tavalla jolloin on varmin ottaa releen herätteen molemmat johdot lampun kannalta.
H4:ssa takaapäin katsottuna vasen napa on lyhyen ja pitkänvalon yhteinen maa (maaohjatussa siis lyhyen ja pitkän yhteinen +) ja oikeanpuoleinen on pitkälle valolle.
Eli näistä navoista releelle heräte ja katkasija jompaankumpaan johtoon.

Itselle ainakin tuolta vaihtosähköpuolen koulutuksesta jäänyt selkäytimeen että aina vaihe viedään kytkimen kautta, ei missään tapauksessa nolla. Eli sitä plussaa kytketään kytkimellä eikä miinusta.

Joo, ei vaikuta toimintaan mutta mitä vähemmän "kuumia karvoja", sitä vähemmän oikosulkuja.

Ja turvallisuus vaihtosähköpuolella. Esim. hehkulampun vaihto, kuinka moni irroittaa sulakkeen lampun vaihdon ajaksi? Kuitenkin jos kytkimestä on käännetty sähköt pois niin lampun vaihto on turvallisempaa jos kytkin katkoo vaihetta eikä nollaa.

kellukka 02.11.2013 02:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 33SD (Viesti 1061131)
Itselle ainakin tuolta vaihtosähköpuolen koulutuksesta jäänyt selkäytimeen että aina vaihe viedään kytkimen kautta, ei missään tapauksessa nolla. Eli sitä plussaa kytketään kytkimellä eikä miinusta.

Joo, ei vaikuta toimintaan mutta mitä vähemmän "kuumia karvoja", sitä vähemmän oikosulkuja.

Ja turvallisuus vaihtosähköpuolella. Esim. hehkulampun vaihto, kuinka moni irroittaa sulakkeen lampun vaihdon ajaksi? Kuitenkin jos kytkimestä on käännetty sähköt pois niin lampun vaihto on turvallisempaa jos kytkin katkoo vaihetta eikä nollaa.

itellä kans sellainen periaate ollu että plussat poikki tällaisessa minus=runko autoissa

Jappi 02.11.2013 04:37

Joo mut tojoissa on myös maaohjattuja valoja, eli aavistuksen vaikuttaa mistä releelle otetaan ohjaus... Jos ottaa viikseltä/mittariston valolta niin saattaa toimia jännästi väärin kytkettynä...

MikaT:n viestin kun lukee ja ymmärtää, ei voi erehtyä.

moggirange 02.11.2013 07:38

Releen kyljessä on kytkentäkaavio! Siitä voi ihmetellä mitä ko rele kytkee ja mihin napaan.

Itsekkin olen kytkenyt normi valorelettä miinus-johtoon katkaisijan laittamalla. Oikeastihan se pitäis olla ohjaus-johdossa, mutta samoin toimii kumminpäin vain.

solihull 02.11.2013 09:26

sama kai se on katkooko relettä maalla vai virralla, mutta mulla on yleensä se periaate sähköjen vetämisessä, että kun laitetta ei käytetä niin virtaa on mahdollisimman vähissä johdoissa ja sulakkeenkin läpi menee jännitettä vain kun laite on käytössä. Tekee kytkennöistä pitkäjohtoisempia, mutta oikosulut ja muut hallitsemattomat laitteen käyttöajan ulkopuoliset riskit pienenee huomattavasti... Sulakkeita ei koskaan ole liikaa ja releillä voi ohjata myös releitä,,,vähentää ainakin kuljetettavia ampeereja ja sitä kautta vahingon vaaraa.

TT

4x4_88 02.11.2013 10:47

No onko tämä sitten oikein? Tässähän menee ihan sekaisin. Mulle pitää olla konkreettinen kaavio, jota voin katsoa tyhjin silmin kun auto palaa vieressä.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=140917

Alkaa näyttämään siltä, että autotarvikeliikkeen myymä hieno, HELPPO ja KALLIS valmis johtosarja löytyy kohta roskiksesta...

lavanelikko 02.11.2013 10:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_88 (Viesti 1061205)
No onko tämä sitten oikein? Tässähän menee ihan sekaisin. Mulle pitää olla konkreettinen kaavio, jota voin katsoa tyhjin silmin kun auto palaa vieressä.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=140917

Alkaa näyttämään siltä, että autotarvikeliikkeen myymä hieno, HELPPO ja KALLIS valmis johtosarja löytyy kohta roskiksesta...

EI OLE. Toinen lampulta tuleva piuha 85 napaan ja toinen 86 napaan. EI SAMAAN, muuten paukkuu sulakkeet:eek:


Sivu luotu: 16:03 (GMT +2).