Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Linkit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=151)
-   -   katsastus muuttuu (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=116539)

wuntzikka 25.10.2013 11:19

katsastus muuttuu
 
http://www.iltalehti.fi/autot/2013102517647317_au.shtml

jyrden 25.10.2013 13:34

Itse ainakin jatkossakin käytän muualla leimalla, kun korjaamolla... Ainakin tän kylän korjarin puheistä saa kuvan, että siellä on korjattava viat pois mikäli löytyy. Eli ainakin sit hinnat kohillaan ja säästöt olemattomat pian.

Eli tulee varmaan oleen tuolla jutussakin olevat olemattomat viat laitettavien listalla tuolla lafkalla sit. Mut eipä tuota korjaria tarvi käyttää muutenkaan, kun ei saa autosähköissäkään kunnostettua vaikka ois kunnostettavissa oleva osa. Onneks on toinen paikka missä saa kuntoon noi sähköviatkin, eikä haittaa vaikka ois hitsauskoneesta kyse (vasta yhden käytti levällään ja käämittti uusiks).

Krisse 25.10.2013 13:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jyrden (Viesti 1058486)
Ainakin tän kylän korjarin puheistä saa kuvan, että siellä on korjattava viat pois mikäli löytyy.

No ei mee kyllä noin. Kyllä se katsastus on ihan vaan katsastus ja sen jälkeen voit korjaroida/korjaroiduttaa vehkees ihan missä parhaaksi näet.

bj45lava 25.10.2013 14:31

Niin no mut tekeekö se korjaamon omistava katsuri homman puhtain paperein kuitenkaan, eli se muualla käyttäminenkään tässä kohtaa ei johda mihinkään...

Taas yksi paska päätös suomen valtiolta, johtaa samaan oman edun tavoitteluun kuin mitä tähän asti ministereiden itsensä toimesta on nähty.

iikkoo 25.10.2013 17:21

Ei tämä kyllä yhtäkkiä paskalta kuulosta. Kilpailu lisääntyy ja hinnat ehkä tippuu. Voi edelleen käydä siälä a-katsastuksella jos huvittaa.

Kala92 25.10.2013 17:46

Mahtaakohan korjaamoilla saada muutoskatsastettua kanssa? Kun itse ainakin tunnen muutaman korjaamon pitäjän ja jos he voisivat muutoskatsastaa auton niin tarviisi mitään dynolappuja viedä vaikka oisi puoli konetta vaihdettu. He kun sattuvat ymmärtämään, että katsastus tehot on ihan eri kuin se mitä autosta löytyy todellisuudesta. (Patrollissahan ei toki ole kuin 3kW enemmän kuin orkkis koneessa ja ahdin on T04)

Nikuzai 25.10.2013 17:53

Toisaalta köyhälle pikkupaikka kunnalla helpotus kun 90€ taas piti tässä kuussa köyhtyä, että saa vuoden ajella :(


Hassuinta oli kun ajellessa ajattelin, että jos ei tarviisi katsastusta jännittää niin varmaan tulisi autoakin korjattua ja pidettyä "paremmin" kunnossa

Taka-akselin puslat viime vuonna tiesin romuiksi ja vikalistan kävin hakemassa. Joku kysyi mikset laittanut niitä kuntoon ennen katsastusta niin ei oikeen ymmärtänyt kun sanoin, ettei huvita laittaa liki 100€ pusliin ja sen jälkeen todeta leimalla et molemmat etutukivarret uudestaan puslittaa/vaihtaa alá 100-150€ ja päästöjen takia käyttää kone auki vm97 henkilö autoon joka vielä on diesel ja arvo autolla on jotain 500€ luokkaa :D
Jos sitä korjaa vaikka tonnilla ei se silti ole sen kalliimpi :rolleyes:

Mutta jos ei olisi huolta meneekö leimasta läpi olisi ollut sama laittaa ne puslat kun niiden kuluneen huomasin :p

Rak 25.10.2013 18:05

Muualla korjauttaminen saattaa johtaa katsastuksen suorittaneen "kärähtämiseen" jos korjaaja huomaa/uskaltaa sanoa että turhia tuomioita annettu.

Ja kuvittelisin että hirveen pitkään ei katsastuksia tarvi suorittaa jos alkaa fuskaamaan.
Taitavat nykyäänkin seurata konttoreita tilastojen kautta joten jos jostain alkaa kovin kummia hylkyprosentteja näkyä niin kiinnostanee viranhaltijoitakin.

laikakissa 25.10.2013 18:36

Edellinen pitää täysin paikkansa. Eli trafilla on niin pitkät perinteet tuossa tarkkailussa että kyllä huomaavat vilungin..

Alfh 25.10.2013 20:17

Lainaus:

Taitavat nykyäänkin seurata konttoreita tilastojen kautta joten jos jostain alkaa kovin kummia hylkyprosentteja näkyä niin kiinnostanee viranhaltijoitakin.
Siltä se ainakin joskus tuntuu, jos hylkäävät auton mitättömästä syystä. Että katsuri on päästänyt liikaa kavereitaan läpi ja tarvii välillä hylkykin jollekin laittaa tilastojen takia.. :confused:

Esimerkkinä nyt vaikka jos katsuri katsastuksen lopussa mittaa jarrulevyt tönärillä ja toteaa millin liian kuluneiksi, vaikka jarrutestissa ei moitteita tmsp.
Tuntuu muutenkin aina olevan vähän kuun asennosta ja milloin mistäkin kiinni tuo katsastaminen.. Itsellä välillä päästetty romuja huomautuksetta läpi ja välillä taas syynätty niin perhanasti ok kunnossa olevia.

Oli miten oli, toivottavasti ammattitaito lisääntyy kilpailun kanssa.

baxxter 25.10.2013 20:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Alfh (Viesti 1058661)
Esimerkkinä nyt vaikka jos katsuri katsastuksen lopussa mittaa jarrulevyt tönärillä ja toteaa millin liian kuluneiksi, vaikka jarrutestissa ei moitteita tmsp.
Tuntuu muutenkin aina olevan vähän kuun asennosta ja milloin mistäkin kiinni tuo katsastaminen..

Meinaatko että tönärillä mitataan kuun asentoa vai mitä tarkoitit?

Muutoskatsastukset, kuten kaikki muukin paitsi määräaikaiskatsastukset olisivat riippumattomien hommia, eli niiden joilla ei ole korjaamotoimintaa.

Eli tulevaisuudessa korjaamot katsastaa, halvalla tietty. Raskasta kalustoa katsastetaan useammassa kylässä missä nytkin katsastusasema sijaitsee, kuten niitä muutoskatsastuksia yms hommia. Ja tietty halvemmalla. Omistajanvaihdokset menee tehtäväksi nettiin, sehän toimii. Tai sitten vakuutusyhtiöissä, taitaa niidenkin konttoreihin päästä ilman ajanvarausta :)

Alfh 25.10.2013 20:57

Lainaus:

Meinaatko että tönärillä mitataan kuun asentoa vai mitä tarkoitit?
Joo, juurikin sitä, totta vieköön. :D

Kaveri kiroili kun hänelle kävi tuo jarrulevyepisodi ja tilasi sitten uudet levyt. Samalla selvisi että kyseisen auton (paksujen) jarrulevyjen kulutusvara on kirjan mukaan 1,6 mm (jos en väärin muista), eli 0,8 mm puoleltaan. Aika tiuha vaihtoväli siis?

Itsellä noita on kanssa pariinkin kertaan tönärillä mittailtu, että on saatu kolmaskin sivu vikalistaan. :D

Nuhapumppu 26.10.2013 00:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Alfh (Viesti 1058679)
Joo, juurikin sitä, totta vieköön. :D

Kaveri kiroili kun hänelle kävi tuo jarrulevyepisodi ja tilasi sitten uudet levyt. Samalla selvisi että kyseisen auton (paksujen) jarrulevyjen kulutusvara on kirjan mukaan 1,6 mm (jos en väärin muista), eli 0,8 mm puoleltaan. Aika tiuha vaihtoväli siis?

Itsellä noita on kanssa pariinkin kertaan tönärillä mittailtu, että on saatu kolmaskin sivu vikalistaan. :D

Tuossahan on vielä paljon, pösössä olikohan 406 on uus takalevy 8.2mm ja hylkyraja 8mm:D Vähän ihmeteltiin tuota tarvikeliikkeessä.

Heguli 26.10.2013 06:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Alfh (Viesti 1058679)
Itsellä noita on kanssa pariinkin kertaan tönärillä mittailtu, että on saatu kolmaskin sivu vikalistaan. :D

Olisko parempi pitää se kalusto kunnossa eikä vinkua katsastuksesta täällä netissä.....

Ja asiaan. Hyvä muutos tämä uusi systeemi, tulee lisää kilpailua alalle ja hinnat tippuu edelleen. Ja kyllä systeemi (eli valvonta) hoitaa vilpilliset toimijat alalta pois.

IironSika 26.10.2013 18:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heguli (Viesti 1058731)

Ja asiaan. Hyvä muutos tämä uusi systeemi, tulee lisää kilpailua alalle ja hinnat tippuu edelleen. Ja kyllä systeemi (eli valvonta) hoitaa vilpilliset toimijat alalta pois.

Ihan niinkuin katsastustoiminnan vapauduttua?

"Katsastustoiminnan vapauttamisen yhtenä tarkoituksena vuonna 1994 oli parantaa autokatsastuksen saatavuutta ja palvelutasoa, kilpailun hillitessä hintojen nousua. Samalla katsastushintoihin lisättiin 22% arvonlisäveroa. Seurauksena olikin palvelutason roima nousu mutta myös hinnat nousivat voimakkaasti vastoin ennakkotoivetta. Vuosina 2002–2008 katsastusmaksu nousi 41,6%."

Alfh 26.10.2013 19:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heguli (Viesti 1058731)
Olisko parempi pitää se kalusto kunnossa eikä vinkua katsastuksesta täällä netissä......

Onhan se joo hyvä pitää kunnossa, enkä vuosikatsastusta vastusta, mutta kai sitä ylilyönneistä saa valittaa?

Vähän tosin meni OT:n puolelle, taisi näistäkin ulinoista olla oma topic joskus..

Täytyy toivoa että korjaamokatsastuksissa arvioivat paremmin onko joku osa todella vaihdon tarpeessa, ettei tarvi välyksettömiä niveliä yms turhaan vaihdella.

baxxter 26.10.2013 20:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Alfh (Viesti 1058679)
Kaveri kiroili kun hänelle kävi tuo jarrulevyepisodi ja tilasi sitten uudet levyt. Samalla selvisi että kyseisen auton (paksujen) jarrulevyjen kulutusvara on kirjan mukaan 1,6 mm (jos en väärin muista), eli 0,8 mm puoleltaan. Aika tiuha vaihtoväli siis?

Mun mielestä saa ihan peiliin katsoa, jos ostaa sellaisen auton missä ei ole jarrulevyillä kulumisvaraa.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Alfh (Viesti 1058936)
Onhan se joo hyvä pitää kunnossa, enkä vuosikatsastusta vastusta, mutta kai sitä ylilyönneistä saa valittaa?

Täytyy toivoa että korjaamokatsastuksissa arvioivat paremmin onko joku osa todella vaihdon tarpeessa, ettei tarvi välyksettömiä niveliä yms turhaan vaihdella.

Onko jarrulevyjen mittaus ylilyönti?
Ei niitä välyksettömiä niveliä ole tähänkään asti tarvinnut vaihtaa, ikävä kyllä niitä vaan vaihdetaan ja tullaan vaihtamaan jatkossakin. Oikeasti jos on sitä mieltä että auton on kunnossa, trafi kyllä mielellään toteaa saman ja silloin asiat menevät niin kuin pitääkin. Netissä uliseminen ei auta yhtään..

sos 27.10.2013 10:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kala92 (Viesti 1058578)
Mahtaakohan korjaamoilla saada muutoskatsastettua kanssa? Kun itse ainakin tunnen muutaman korjaamon pitäjän ja jos he voisivat muutoskatsastaa auton niin tarviisi mitään dynolappuja viedä vaikka oisi puoli konetta vaihdettu. He kun sattuvat ymmärtämään, että katsastus tehot on ihan eri kuin se mitä autosta löytyy todellisuudesta. (Patrollissahan ei toki ole kuin 3kW enemmän kuin orkkis koneessa ja ahdin on T04)

Mulla ainaki monesti skannattu liput ja laput koneelle, jos on joutunu jotain todistuksia muutos katsastukseen viemään, eli mun käsityksen mukaan ns "omavalmiste" kone pitää käyttää dynolla vaikka kaveri katsastaski

Kala92 27.10.2013 11:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sos (Viesti 1059116)
Mulla ainaki monesti skannattu liput ja laput koneelle, jos on joutunu jotain todistuksia muutos katsastukseen viemään, eli mun käsityksen mukaan ns "omavalmiste" kone pitää käyttää dynolla vaikka kaveri katsastaski

Niin siis hienoushan olisi siinä, että otteessa lukisi koneen olevan vakio. Monestikko poliisi on tarkistanut mitä sieltä pellin alta todellisuudessa löytyy? Ei siinä toki nytkään ole hirveästi vaivaa vääntää syöttöä pienemmälle ja laskea ahdot siihen kuuluisaan 0.3bar jolla vielä leimasta pääsee läpi. :rolleyes:

Heguli 27.10.2013 12:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kala92 (Viesti 1059144)
Niin siis hienoushan olisi siinä, että otteessa lukisi koneen olevan vakio. Monestikko poliisi on tarkistanut mitä sieltä pellin alta todellisuudessa löytyy? Ei siinä toki nytkään ole hirveästi vaivaa vääntää syöttöä pienemmälle ja laskea ahdot siihen kuuluisaan 0.3bar jolla vielä leimasta pääsee läpi. :rolleyes:

Eli julkisesti kehoitat ihmisiä rikkomaan lakia :confused: Ruuvaa sitä omaa autoasi miten lystäät mutta joku raja sentään.

Kala92 27.10.2013 17:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heguli (Viesti 1059163)
Eli julkisesti kehoitat ihmisiä rikkomaan lakia :confused: Ruuvaa sitä omaa autoasi miten lystäät mutta joku raja sentään.

En, vaan toin yhden niistä skenarioista esille joka tulisi mahdolliseksi muutoksen myötä. Eli EN halua yllyttää ketään ajamaan autolla, jossa pellin alla on muuta kuin otteessa lukee. Ja kyllä, omani on katsastettu noille tehoille mitä siitä irti on saatu ja tullaan aina katsastamaankin. Ihan jo sen takia, että kolari tilanteessa on vakuutukset voimassa ilman pulinoita.

Landrooveri 27.10.2013 18:04

Mites jos auto ei mene pakokaasu päästöistä läpi tällä korjaamo systeemillä. Siinäpä remontoivat sitten koko moottorin ja tekevät sen halvemmalla ja nopeasti niin ei tarvii ite tehdä mitään.:confused:

AsA 27.10.2013 20:50

No aatelkaapas tältä kannalta eli jos ei se pissapoika toimi kun on säiliö tyhjänä tulee hylätty ja täytetään se pissa poika sillä 5e litra nesteellä siellä korjaamolla ja sillä pääskin läpi, taikka pakoputkessa pieni vuoto ei muuta kun pakokaasu imuri täysille no eihän se lambda mennykkään kohillee ja taas tuli hylätty no ei muuta kun koko putki uutta ja alkuperästä kaikkine katteineen no kas sehän menikin helpolla läpi.:D
Tuossa muutama esimerkki mitä siellä korjaamolla voidaan tehä ihan lain mukaisesti ja nyky ihmisistä suurin osa ei tajua autostaan yhtään mitään ja maksaa vaan mielellään.:rolleyes:
Ja voipi olla hyvän hintasia tulevaisuudessa noi muutos ja raskaan katsastukset.:D

Rak 27.10.2013 21:51

Jottei puurot ja vellit olisi kovin sekaisin:

Jos viet autonkorjaamolle katsastettavaksi niin ei sitä siellä luvatta saa alkaa korjaamaan.
Toisekseen, jos auto pomppaa jostain viasta katsastuksessa niin kyllä nykyäänkin esim. päästöihin liittyvissä vioissa korjaamo sen korjaustarpeen määrittää eikä katsuri.
Kusettaa voi siinäkin kohtaa jos haluaa.

Mitä muutoskatsastuksiin tulee niin ei ne dokumentaatiovaatimukset mihinkään vähene vaikka katsuri ois kuinka kaveria, tai jos vähenee niin oman perseensä katsuri siinä laittaa hiillokselle.

Siitäkään ei ole julkisuudessa kovin paljoa puhuttu mitä "korjaamokatsastus" käytännössä on.
Ei jokainen pärnänen ala yhtäkkiä leimoja hakkaamaan, kyllä henkilöstölle ja tiloille tulee tasovaatimukset ja ehkä joutuu katsuriksi haluava jollain oppitunnillakin istumaan.

Sitten se itsestäänselvyys eli jos kerta korjaamokatsastus on pelkkää kusetusta niin kuten aiemmin tässä ketjussa on todettu, se A-katsastus on edelleen käytettävissä :P

Krisse 27.10.2013 22:36

Mulle ei nyt ihan valkene tää teijän salaliittoteoria. Miten tää nyt mitenkään poikkeaa nykykäytännöstä jossa asiakas voi varata useimmilta korjaamoilta katsastustarkastuksen (+mahdollisesti havaittujen vikojen korjaamisen) ja katsastuksessa käyttämisen sen jälkeen kun auto on todettu kunnossa olevaksi? Korjaamo(puoli) saa rahansa siitä mistä tähänkin asti ja katsastus(puoli) saa rahansa katsastamisesta.

Ei se jatkossakaan mene niin että katsastusukko vaan heittää siinä katsastuksen lomassa uuden pakoputken alle mitään kyselemättä. Siitä tulee vikalista niinkuin aina ennenkin, ja asiakas sitten sen jälkeen päättää missä autonsa korjauttaa. Ja koska siinä vaiheessa se firma ei vielä tiedä haluaako asiakas korjauttaa viat siinä niillä, on aika riskipeliä alkaa vaihdattamaan jotain tukivarsiviljelmää vain rahastuksen piikkiin. Ja tuohon tulee (vai onko ne jo ihan päätettykin?) sellainenkin pykälä että sama ukko ei ruuvaa ja katsasta yhtä autoa, vaan ruuvaamisen ja katsastuksen hoitaa eri henkilö.

Katsastusalallakin taitaa olla nykyään sen verran kilpailua asiakkaista että tuskin siinä kannattaa alkaa kokeilemaan kepillä jäätä.

Muutenkin ihmetyttää aina nämä katastus- ja korjaamomekkaloinnit foorumeilla kun omalle kohdalle ei ole sattunut juuri mitään reklamoitavaa kummaltakaan osastola. Ainoa kerta kun olen ihmetellyt lopputulosta oli kun katsastusjamppa oli nuorempi kuin katsastettava auto eikä se oikein ollut tyytyväinen jarrujen suorituskykyyn, mutta muiden vikojen korjaamisen jälkeen nekin kelpasivat vaikka sanoin suoraan ettei niille ole tehty mitään kun ne vaan on näissä tälläset :-)

EDIT:

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rak (Viesti 1059395)
Ei jokainen pärnänen ala yhtäkkiä leimoja hakkaamaan, kyllä henkilöstölle ja tiloille tulee tasovaatimukset ja ehkä joutuu katsuriksi haluava jollain oppitunnillakin istumaan.

No ihan samat vaatimukset kuin nykyisillä katsastuskonttoreillakin. Ehkä nyt ei tarvi olla seittemää eri sorttia tekevää kahviautomaattia aulassa, mutta noin katsastussuorituksen osalta.


Sivu luotu: 02:57 (GMT +2).