![]() |
Oulun seudun jakohihnaongelma
http://www.iltalehti.fi/autot/2013102117629000_au.shtml
Hesarissakin sivun juttu. Aika erikoiselta kuulostaa, eikä ole edes aprillipäivä. :eek: Onko oululaisilla palstalaisilla enemmän sisäpiirin tietoa/esson baarin juttuja aiheesta? |
Valitettavasti on, toki työni puolesta ei omakohtasta kokemusta... vielä:D
|
Kovin tieteellistä tietoa ei ole mutta ko suuntaista kokemusta on ilmassa ollut jo pitempään.
Maahantuojan koulutuksissa kun on ihmetelty tiettyjä ongelmia niin muualla ei ole vastaavia ollut. |
Johtusko se vain noista Gatesin remmeistä....
|
|
Kaks remmiä menny porukoitten autoista muutaman vuojen sissää. Ollu kyllä kumpiki iha siinä vaihtovälin tuntumasa. Oliko toisella remmillä ajettu 95tkm ja suositus vaihtaa 90tkm. Toisella tais olla pikkusen vajjaa.
|
oulun motonet myy ainakin venyviä jakopään hihnoja :D
|
Jos se väitetty tienpinnasta irtoava metallimuju löytää tiensä suljettuun jakohihnakoteloonkin, ja kuluttaa hihnapyöristä lähtien kaikki paskaks, niin mitä se sama pöly aiheuttaa sitten muissa moottorin osissa? Johan tuollainen taikapöly menee ilmanputsarin läpi koneeseenkin?:D
|
On tainnu tämän diagnoosin tehny itsekkin nauttia samaa taikapölyä :D kuulostaa aikas ihmeelliseltä mutta maailmahan on ihmeitä täynnä.
|
Lainaus:
Yllättävän paksussa mujussa on kyllä jakopäänkopan sisus tuossa yhessä volkkarifooruminki Audissa, kuvissa 50 tkm ajettu remmi. http://aijaa.com/tyCks9 http://aijaa.com/a3GDtc Ihan kun olis turvesuolla ajeltu. :eek: Ja ei tosiaan mitenkään pelkästään VAGgiin liittyvä ongelma, myös muissa merkeissä tuollapäin samaan tautia. Jossain oli juttua että Hiaceissa samaa ongelmaa, mutta Hiluxeissa ei. :) Sama kone. |
Mitenköhän onkos lämmöllä jotain tekoa, jakohihnahan on yleensä melkein alimpia osia autossa ja lämminkin monesti kitkan ja muun vuoksi
Sekä ilmanottohan on yleensä keulassa monesti ajovalon takana eikä auton alla missä leijuvaa pölyä on aina ajaessa, harvemmin pöly valojen eteen alta enään nousee. |
Tuo pöly ei välttämättä näytä tuolle suodattimessa.
Aikanaan kun tuota ilmiötä mietin, niin tein sivistymättömän arvauksen; tuo pöly, kosteus, kumi ja hihnapyöristä syöpyvä materiaali muodostaa tuon ruostepölyn. (siis tuo pöly on syövyttävää kosteuden ja kumin rikin kanssa) Raitisilmasuodattimet ja koneen ilmansuodattimet ovat samanvärisiä kuin muualta tulleissa autoissa. Ja tuo ilmiö ei käsittääkseni koske kaikkia autoja samassa laajuudessa, VAG peräisissä nähtävästi pahimmastapäästä. |
Vag autoista kokemusta enemmänkin ja tuo ongelma enimmääkseen 2000-> autoissa.
Eipä tuolle pölylle ole fakta selitystä olemassa mutta jotain tekemistä on hihna/hammaspyörä materiaaleillakin. Jotka ei tuota usko niin welcome to see:D |
Lainaus:
Tuo pöly taas ei ole syy,vaan seuraus joka sisältää kumia,lasikuitua ja metallia,tämä ihan VTT:llä tutkittua,tosin VTT ei löytänyt jakopäästä mitään ylimääräistä mutta ehkä he eivät osanneet/tietäneet etsiä sitä tarkemmin. Eräiden toisten tutkimusten mukaan tuolta jakopäistä ja suodattimista on löydetty BI-metalli seoksia,tuli vaan kuultua kun tuosta aiheesta oli koulutus gatesin toimesta. Tuo ongelma on myöskin moniura hihnoissa,nekin kun ovat alkaneet ruskehtamaan/kulumaan nopeammin. Muutaman vanhemmankin auton tiedän joissa moista pölyä on havaittavissa ollut,nekun eiväit käy enää korjaamoilla remmien vaihdoissa niin niiden ongelman seuraaminen on vähän vaikeampaa. Mutta tästähän pitäisi olla tyytyväinen,tällähän on työllistävä vaikutus korjaamoalalla. |
Lainaus:
|
http://www.hs.fi/autot/Volkswagen+Ja...0a6fb5b229a009
Volkswagen: Jakohihnojen katkeamisen syy on selvitetty |
Lainaus:
Ainakin yhden korjaamon tiedän luopuneen Gates -remmien käytöstä ja siirtyneet pelkästään Continentaliin. Ongelma kuulemma korjaantui tällä ja reklaamaatiot remmien osalta loppui siihen. Tämä vain yhden korjaamon kertomaa. --Mika |
Äkkiä tulee mieleen gatesin laatu onkelma kun joku vuosi sitten meni kaverin vanetesta juuri vaihettu jakoremmi poikki, mikä meni vaihtajan vakuutuksen piikkiin ja remppa teetettiin toisaalla ja pistettiin uusi gates sinne tilalle. No joku siinä vaati vielä jälki tarkastusta ja siinä yhteydessä paljastui että uusikin remmi oli jo pitkänmatkaa menossa riekaleiksi.
Sitä en enää muista kuka sen rempan loppujen lopuksi maksoi mutta selkeesti hihnassa se vika oli eikä sinne enäää kolmatta gatesia laitettu. |
Lainaus:
Kyllähän nuita valitettavasti menee pelkkien kilometrienkin puolesta ilman ylim, kulumista. Ei ole vag yksin tämän ongelman kanssa täällä. Tuntuu vaan että ei tämä ihan kaikissa ole ongelma, lähinnä tuoreemmissa autoissa? |
Ettei toi olis jotenkin hihnaan kehittyvään sähköön liittyvä juttu, siis mikäli pöly on magneettista...
Eli pitää laittaa ryssätyylinen maadoitus hihnalle :D |
Tänään tilasin escorttiin gatesin remmin ja kuulemma gates;in 5 tuntia kestäneessä koulutuksessa oli sanottu että ongelmia ei ole :eek:
Ihan kuin varas sanoisi, ettei varkaus ole ongelma :p joten täytyy tarkistella sitä remmiä useammin :rolleyes: |
Kohta siellä on joka toisella syöpä :O
|
Lainaus:
|
Remeliä tuhmille.....
Tässä on suuremman luokan salaliitto! http://www.jkry.org/~drsnu/nerd/adolfassa.gif
|
Lainaus:
|
Sivu luotu: 18:55 (GMT +2). |