Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   Oulun seudun jakohihnaongelma (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=116364)

-MaTTi- 21.10.2013 09:36

Oulun seudun jakohihnaongelma
 
http://www.iltalehti.fi/autot/2013102117629000_au.shtml
Hesarissakin sivun juttu.

Aika erikoiselta kuulostaa, eikä ole edes aprillipäivä. :eek:
Onko oululaisilla palstalaisilla enemmän sisäpiirin tietoa/esson baarin juttuja aiheesta?

Kuljukka 21.10.2013 09:39

Valitettavasti on, toki työni puolesta ei omakohtasta kokemusta... vielä:D

Rak 21.10.2013 09:47

Kovin tieteellistä tietoa ei ole mutta ko suuntaista kokemusta on ilmassa ollut jo pitempään.
Maahantuojan koulutuksissa kun on ihmetelty tiettyjä ongelmia niin muualla ei ole vastaavia ollut.

jakenbj 21.10.2013 09:52

Johtusko se vain noista Gatesin remmeistä....

bluevan 21.10.2013 09:57

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=165477

Jjurva 21.10.2013 12:18

Kaks remmiä menny porukoitten autoista muutaman vuojen sissää. Ollu kyllä kumpiki iha siinä vaihtovälin tuntumasa. Oliko toisella remmillä ajettu 95tkm ja suositus vaihtaa 90tkm. Toisella tais olla pikkusen vajjaa.

cybress 21.10.2013 16:22

oulun motonet myy ainakin venyviä jakopään hihnoja :D

Palex 21.10.2013 16:43

Jos se väitetty tienpinnasta irtoava metallimuju löytää tiensä suljettuun jakohihnakoteloonkin, ja kuluttaa hihnapyöristä lähtien kaikki paskaks, niin mitä se sama pöly aiheuttaa sitten muissa moottorin osissa? Johan tuollainen taikapöly menee ilmanputsarin läpi koneeseenkin?:D

HV 21.10.2013 17:43

On tainnu tämän diagnoosin tehny itsekkin nauttia samaa taikapölyä :D kuulostaa aikas ihmeelliseltä mutta maailmahan on ihmeitä täynnä.

-MaTTi- 21.10.2013 17:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Palex (Viesti 1056938)
Jos se väitetty tienpinnasta irtoava metallimuju löytää tiensä suljettuun jakohihnakoteloonkin, ja kuluttaa hihnapyöristä lähtien kaikki paskaks, niin mitä se sama pöly aiheuttaa sitten muissa moottorin osissa? Johan tuollainen taikapöly menee ilmanputsarin läpi koneeseenkin?:D

Luulis olevan ilmafiltterinki yhtä ruskee, mut eiköhän se tuo tiestä irtoava, oktomurskeesta peräisin oleva metallimuju oo joka tapauksessa syypäänä näissä. Vaikka tän mukaan ei ole: http://www.taloussanomat.fi/sivu.php?page_id=1

Yllättävän paksussa mujussa on kyllä jakopäänkopan sisus tuossa yhessä volkkarifooruminki Audissa, kuvissa 50 tkm ajettu remmi.
http://aijaa.com/tyCks9
http://aijaa.com/a3GDtc

Ihan kun olis turvesuolla ajeltu. :eek:

Ja ei tosiaan mitenkään pelkästään VAGgiin liittyvä ongelma, myös muissa merkeissä tuollapäin samaan tautia. Jossain oli juttua että Hiaceissa samaa ongelmaa, mutta Hiluxeissa ei. :) Sama kone.

Nikuzai 21.10.2013 17:51

Mitenköhän onkos lämmöllä jotain tekoa, jakohihnahan on yleensä melkein alimpia osia autossa ja lämminkin monesti kitkan ja muun vuoksi
Sekä ilmanottohan on yleensä keulassa monesti ajovalon takana eikä auton alla missä leijuvaa pölyä on aina ajaessa, harvemmin pöly valojen eteen alta enään nousee.

BJ-40/76 21.10.2013 17:58

Tuo pöly ei välttämättä näytä tuolle suodattimessa.

Aikanaan kun tuota ilmiötä mietin, niin tein sivistymättömän arvauksen; tuo pöly, kosteus, kumi ja hihnapyöristä syöpyvä materiaali muodostaa tuon ruostepölyn. (siis tuo pöly on syövyttävää kosteuden ja kumin rikin kanssa)

Raitisilmasuodattimet ja koneen ilmansuodattimet ovat samanvärisiä kuin muualta tulleissa autoissa.

Ja tuo ilmiö ei käsittääkseni koske kaikkia autoja samassa laajuudessa, VAG peräisissä nähtävästi pahimmastapäästä.

Kuljukka 21.10.2013 18:23

Vag autoista kokemusta enemmänkin ja tuo ongelma enimmääkseen 2000-> autoissa.
Eipä tuolle pölylle ole fakta selitystä olemassa mutta jotain tekemistä on hihna/hammaspyörä materiaaleillakin. Jotka ei tuota usko niin welcome to see:D

Nuhapumppu 21.10.2013 19:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1056975)
Tuo pöly ei välttämättä näytä tuolle suodattimessa.

Aikanaan kun tuota ilmiötä mietin, niin tein sivistymättömän arvauksen; tuo pöly, kosteus, kumi ja hihnapyöristä syöpyvä materiaali muodostaa tuon ruostepölyn. (siis tuo pöly on syövyttävää kosteuden ja kumin rikin kanssa)

Raitisilmasuodattimet ja koneen ilmansuodattimet ovat samanvärisiä kuin muualta tulleissa autoissa.

Ja tuo ilmiö ei käsittääkseni koske kaikkia autoja samassa laajuudessa, VAG peräisissä nähtävästi pahimmastapäästä.

Ihan volvoissa,citikoissa,pösöissä ja toyotissa esimerkiksi samaa ongelmaa,että ei ole vain volkkarin ongelma,tuo volkkari on liitetty tuohon siksi että sen maahantuojahan tuota ensin alkoi tutkimaan ja toi moisen ongelman julkisuuteen. Täällähän on veikkailtu kaikkea tuosta oktomurskasta tiesuolaan ja suolaustekniikkaan. Itse epäilen tuota oktomurskaa,sitä kerta kun on muuallakin ja suurimmaksi osaksi tuo ongelma on liitetty tuohon ohikulku moottoritiehen jossa moista ei eräiden tietojen mukaan ole käytetty.
Tuo pöly taas ei ole syy,vaan seuraus joka sisältää kumia,lasikuitua ja metallia,tämä ihan VTT:llä tutkittua,tosin VTT ei löytänyt jakopäästä mitään ylimääräistä mutta ehkä he eivät osanneet/tietäneet etsiä sitä tarkemmin. Eräiden toisten tutkimusten mukaan tuolta jakopäistä ja suodattimista on löydetty BI-metalli seoksia,tuli vaan kuultua kun tuosta aiheesta oli koulutus gatesin toimesta. Tuo ongelma on myöskin moniura hihnoissa,nekin kun ovat alkaneet ruskehtamaan/kulumaan nopeammin. Muutaman vanhemmankin auton tiedän joissa moista pölyä on havaittavissa ollut,nekun eiväit käy enää korjaamoilla remmien vaihdoissa niin niiden ongelman seuraaminen on vähän vaikeampaa. Mutta tästähän pitäisi olla tyytyväinen,tällähän on työllistävä vaikutus korjaamoalalla.

-MaTTi- 21.10.2013 20:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kuljukka (Viesti 1056990)
Vag autoista kokemusta enemmänkin ja tuo ongelma enimmääkseen 2000-> autoissa.
Eipä tuolle pölylle ole fakta selitystä olemassa mutta jotain tekemistä on hihna/hammaspyörä materiaaleillakin. Jotka ei tuota usko niin welcome to see:D

Eikös se oo melkein VAG missä on ennenkin jo kautta aikain hihnapyöriä kulunut ja normaalissa remminvaihdossa ollut tapana ainakin merkkihuollossa vaihtaa? Muissa merkeissä ei hihnapyörät silleen kulu.

KoniJeep 21.10.2013 21:01

http://www.hs.fi/autot/Volkswagen+Ja...0a6fb5b229a009

Volkswagen: Jakohihnojen katkeamisen syy on selvitetty

Räjä 22.10.2013 06:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1057059)
Eikös se oo melkein VAG missä on ennenkin jo kautta aikain hihnapyöriä kulunut ja normaalissa remminvaihdossa ollut tapana ainakin merkkihuollossa vaihtaa? Muissa merkeissä ei hihnapyörät silleen kulu.

Jep, VAGgineita tiedän Oulussa vaikka kuinka monta, joihin on pitänyt pyöriä vaihtaa - joko ennen tai jälkeen remmin katkeamisen. On bensoja ja tiisseleitä. Muista merkeistä ei ole tiedossa yhtään yksilöä.

Ainakin yhden korjaamon tiedän luopuneen Gates -remmien käytöstä ja siirtyneet pelkästään Continentaliin. Ongelma kuulemma korjaantui tällä ja reklaamaatiot remmien osalta loppui siihen. Tämä vain yhden korjaamon kertomaa.

--Mika

Bj Andy 22.10.2013 09:27

Äkkiä tulee mieleen gatesin laatu onkelma kun joku vuosi sitten meni kaverin vanetesta juuri vaihettu jakoremmi poikki, mikä meni vaihtajan vakuutuksen piikkiin ja remppa teetettiin toisaalla ja pistettiin uusi gates sinne tilalle. No joku siinä vaati vielä jälki tarkastusta ja siinä yhteydessä paljastui että uusikin remmi oli jo pitkänmatkaa menossa riekaleiksi.

Sitä en enää muista kuka sen rempan loppujen lopuksi maksoi mutta selkeesti hihnassa se vika oli eikä sinne enäää kolmatta gatesia laitettu.

Kuljukka 22.10.2013 19:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1057059)
Eikös se oo melkein VAG missä on ennenkin jo kautta aikain hihnapyöriä kulunut ja normaalissa remminvaihdossa ollut tapana ainakin merkkihuollossa vaihtaa? Muissa merkeissä ei hihnapyörät silleen kulu.

Yhen kuluneen pyörän olen nähnyt toyotassakin, -91 bensa carinassa 500tkm:D
Kyllähän nuita valitettavasti menee pelkkien kilometrienkin puolesta ilman ylim, kulumista.
Ei ole vag yksin tämän ongelman kanssa täällä.
Tuntuu vaan että ei tämä ihan kaikissa ole ongelma, lähinnä tuoreemmissa autoissa?

Arska-tehtaalta 22.10.2013 19:56

Ettei toi olis jotenkin hihnaan kehittyvään sähköön liittyvä juttu, siis mikäli pöly on magneettista...
Eli pitää laittaa ryssätyylinen maadoitus hihnalle :D

Nikuzai 22.10.2013 19:57

Tänään tilasin escorttiin gatesin remmin ja kuulemma gates;in 5 tuntia kestäneessä koulutuksessa oli sanottu että ongelmia ei ole :eek:


Ihan kuin varas sanoisi, ettei varkaus ole ongelma :p joten täytyy tarkistella sitä remmiä useammin :rolleyes:

Eskimo 22.10.2013 20:04

Kohta siellä on joka toisella syöpä :O

Kuljukka 22.10.2013 22:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Eskimo (Viesti 1057421)
Kohta siellä on joka toisella syöpä :O

Sole mikhän ku minä en kuitenkaan ole se joka toinen;)

rane58 23.10.2013 00:06

Remeliä tuhmille.....
 
Tässä on suuremman luokan salaliitto! http://www.jkry.org/~drsnu/nerd/adolfassa.gif

Samsonite 23.10.2013 04:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1057059)
Eikös se oo melkein VAG missä on ennenkin jo kautta aikain hihnapyöriä kulunut ja normaalissa remminvaihdossa ollut tapana ainakin merkkihuollossa vaihtaa? Muissa merkeissä ei hihnapyörät silleen kulu.

10 vuotta on eukko Volkkareilla ja Auteilla posottanu eikä yhtäkään hihnapyörää ole mennyt. Eikä niitä ole vaihdettu huollossa edes tavankaan vuoksi. :D


Sivu luotu: 18:55 (GMT +2).