Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   remmiahdin kysymys (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=116328)

triiit 20.10.2013 13:12

remmiahdin kysymys
 
Sain tuossa suzuki sj:hin tungettu mitsu sapporon koneen ja nyt alko ahneus iskemään,kun onnistu liian helpolla tekniikan vaihto...

koska kone on matalapuristeiseksi tehty,ajattelin että pistän vielä eatonin m62 remmiturbon ja vesiruiskun kiinni niin sitten ehkä olis hyvä.mutta en ole varma miten ison kaasarin pistän,koska nyt on kiinni 38:t tuplat ja ajattelin että pistän turbon imemään kaasarista niinkun jenkit pistää,ehkä selviän vähemmällä rakentamisella silleen,eikä tule ylimäärästä romua konehuoneeseen,joka alkaa olla aika ahdas

askarruttaa toi kaasarin koko kun tällä rakennusmallila mitä meinaan luulen että tulee liikaa pensaa koneeseen..kun sittenhän imutilanne muuttuu siten että kone imis kumpiakin kaasareita yhtäaikaa jokasta sylinteriä kohden,kun nyt on yksi kurkku jokaselle...

jos joku tietää jotain,sanokoon

Juippa 20.10.2013 13:33

Töräytä turbo Galantin kilkkeet kiinni ja hanaa...

Toi ois kai helpoin tapa...

suzs205 20.10.2013 16:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja triiit (Viesti 1056530)
askarruttaa toi kaasarin koko kun tällä rakennusmallila mitä meinaan luulen että tulee liikaa pensaa koneeseen..kun sittenhän imutilanne muuttuu siten että kone imis kumpiakin kaasareita yhtäaikaa jokasta sylinteriä kohden,kun nyt on yksi kurkku jokaselle...

Kaasareitten tarkoitushan on vain säätää ilman/bensan suhdetta, sen pitäisi olla suht vakio. Jos halutaan lisää tehoa tarvitaan lisää bensaa ja samalla lisää ilmaa jotta bensan ja ilman suhde säilyy vakiona. Eli lisää ilmaa saadaan laittamalla useampi kaasari tai isontamalla kaasaria. useammalla kaasarilla saadaan imusarja lyhyemmäksi eli moottorin luonne erilaiseksi kuin yhdellä kaasarilla ja pitkällä imusarjalla.

Eli ei vaikuta bensan/ilman suhteeseen, mutta muita vaikutuksia on.

triiit 20.10.2013 18:45

elikkäs jos laita siihen isommat tuplat ja turbo on niitten ja koneen välissä,ei haittaa mitään vaikka "kanavat menee yhteen ahtimessa" ja siitä sitten eroovat omille sylintereillesä?ei tule siis liikaa pensaa?

joo kävi kyllä mielessä se galantin turbo satsi,mutta kun hommasin jo ton eatonin ja vesiruutan ja noi mikunin vakio tuplat on niin vittumaiset et vaihtuu kyllä dellortoiks taikka jonkun jenkki kasin kaasariks,mikäli tää mun suunnitelma on ees mahollinen....

että tälläsiä typeriä kysumyksiä taas

Juippa 20.10.2013 19:29

Mites ois sit ruisku ja yksi iso kaasuläppä?

Eiks noi kaasarit ala olee vähä vintage juttu? ;)

Juippa 20.10.2013 19:31

Iha bye the way. Kaverilla on ollu pariki alkuperäistä turbo galanttia. Oli hauskoja laitteita. Ja koneet kesti kauheeta rääkkiä. Jos tommonen setti löytys olis se kyllä helppoin tohon työntää.

hunter hdj 20.10.2013 19:41

Speksien perusteella jotain .....

Vähemmän kaasarien säätämistä ym synkronointia.

Jos vain 1 kpl vaakaimuja vaan paikalleen esim mainitsemasi dellorto 40-45mm turbon imupuolelle.

Ford OHC koneita ahtoivat Englannissa 70-luvulla tuolla samalla taktiikalla paitsi et oli perinteinen pakokaasu ahdin. Ahtimen imuilman otossa oli 4 kurkkuinen jenkki kaasari.

Sitä en halua tietää kun ahtoletku räjähtää kone huoneessa ja esim 1.5 bar paineinen ilma bensa seos tussahtaa konehuoneeseen kuinka korkealle Escortin konepelti lensi :D

Kuplan kone 1kpl vaakaimuja ahtimen imupuolella. Vois must verrata jos mekaanisen ahtimen imupuolelle kaasari. 1 kaasarilla 300hv?

http://www.youtube.com/watch?v=s2qwEpDfnVM

sisua45 20.10.2013 20:30

http://i8.photobucket.com/albums/a18...0613121718.jpg

Jenkeissä ahdettiin pitkänokka-datsuneita (240Z) 70-luvulla. Vakiona koneessa on kaksi kaasaria. Tais olla juuttuvakurkkuinen mikuni?

Ahdettaessa käytettiin vain yhtä kaasaria, koska kaksi oli liikaa. Suuttimet tietysti vaihdettiin uuteen uskoon.

Ja ahdin tosiaan imi kaasaria näissä virityksissä.

Mitsun koneeseen riittää varmasti yksi tupla kaasari.

Edit: Aussien viri-viri Isuzu: http://www.gmh-torana.com.au/forums/...d-gemini-help/

BJ-40/76 20.10.2013 22:36

Mutua ja muistoja 80/90 luvuilta
 
Onko tuo sinun "sapporon" kone 2 litranen ja 8 venttiilinen; ja vanhempi kuin n. 1983?

Ja onko nuo mikunin tuplakaasarit vakio?

Mulla on omakohtaista rassaus kokemusta vain n. 1982 2L bensa Galantista, ja tuo kone oli 2 kurkkuisella kaasarilla: Tuo kone on tehty sen verran vanhanaikaisesti, että 10-20 vuotta uudempien puristussuhteisiin ei voi verrata.

Mutta jos meinaat uusia kaasarit, niin olisko syytä uusia ruiskuksi?

Tuosta minun tuntemasta mitsun 2 Litran koneesta voi varmaan E98:lla repiä tehoja noin 200 hv remmi ahtimella ( alkaa nakuttamaan, kun palotilan muoto on mitä on, ja puristussuhde em. mukaan) Ja remmiahtimella tuo nakutus tulee esille nimenomaan sen takia, että "alle max väännön" tuo kone hengittää orkkiksena hyvin, ja virtausvastukset on pienehköt, ja eatonin hyötysuhde kohtuullinen....

Minä rakentaisin vaikkapa mekaruutan k.o koneeseen...

p.s voimistelin noiden Mikunien kanssa -80/-90 taittessa, olivat kiinni parissa toyotassani, ja nimenomaan DOHC kannessa, missä oli valussa kolme soittorautaa kolmiossa....

p.s tuo Galantin 170hv turbo on eri kone (yksityiskohdilta) kuin tuo Galantin vapari.

triiit 23.10.2013 14:46

se on se vapari 2.0 kone.mutta sisällä on turbo saabin männät,porattu 2,4 litraseks,laakerit uudet,kupari tiiviste kannessa,kanavat auottu.se on tehty matala puristeiseksi.rakentaja sano et pitäs kestää lähelle 500 hv,mutta en siihen pyri,koska vahvistettu jakis tuskin sitä enää käsittelee,pääasia,että vähän keulis..

noi mikunit tuntu olevan niin vittumaiset et yritä tehä niistä kyllä mitää,se o varma.ruiskuakaan en pistä,koska en pistä.pitää mennä sillä yhellä isolla dellortolla alkuu

mutta nyt sain hyviä tietoja taas!

triiit 23.10.2013 14:52

sitä piti vielä kysyä,että voikos tossa imusarjan keskellä,koneessa kiinni olevan venttiilin heittää pois,jos vaan nappaa sisältä sen työntötangon irti joka sitä ohjailee?mikä sitä yleensäkin liikuttaa?

se on meinaan vähän tiellä,kun teen mahdl.lyhyen imusarjan remmille

BJ-40/76 23.10.2013 16:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja triiit (Viesti 1057690)
sitä piti vielä kysyä,että voikos tossa imusarjan keskellä,koneessa kiinni olevan venttiilin heittää pois,jos vaan nappaa sisältä sen työntötangon irti joka sitä ohjailee?mikä sitä yleensäkin liikuttaa?

se on meinaan vähän tiellä,kun teen mahdl.lyhyen imusarjan remmille

Siis onko se semmoinen kaasareiden välillä olevaan kanavaan menevä venttiili?

Jos on, niin se on sitävarten, että kun kääntää virrat pois, niin sitä kautta pääsee raakaa ilmaa ilmansuodattimesta kaasareiden ohi, ja seos menee niin laihalle että ei käy jälkiläyntiä. (ainakin toyotassa oli k.o lailla tupla 40mm mikuneilla)

p.s aika raskaasti porattu, jos 2 litraisesta porattu 2,4 litraiseksi, mutta minä katselisin kaikessa rauhassa uutta lohkoa....

Nikuzai 23.10.2013 17:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1057744)

p.s aika raskaasti porattu, jos 2 litraisesta porattu 2,4 litraiseksi, mutta minä katselisin kaikessa rauhassa uutta lohkoa....


Voihan se olla et ei ole porattu 2,4 litraiseksi vaan on matala lakiset saabin männät laitettu jolloin litrat kasvaa ja puristukset madaltuu.

Arska 23.10.2013 18:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1057770)
Voihan se olla et ei ole porattu 2,4 litraiseksi vaan on matala lakiset saabin männät laitettu jolloin litrat kasvaa ja puristukset madaltuu.

Just.

RIPAX 23.10.2013 22:32

Voi voi.
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1057770)
Voihan se olla et ei ole porattu 2,4 litraiseksi vaan on matala lakiset saabin männät laitettu jolloin litrat kasvaa ja puristukset madaltuu.

Tai sitte ei.:)

sisua45 23.10.2013 22:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1057770)
Voihan se olla et ei ole porattu 2,4 litraiseksi vaan on matala lakiset saabin männät laitettu jolloin litrat kasvaa ja puristukset madaltuu.

:D:D:D

Nikuzai 23.10.2013 23:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1057770)
Voihan se olla et ei ole porattu 2,4 litraiseksi vaan on matala lakiset saabin männät laitettu jolloin litrat kasvaa ja puristukset madaltuu.



Mitäs v*tun hauskaa ja mahdotonta tossa nyt sitten on?

BJ-40/76 23.10.2013 23:49

No, kun aihe aiheuttaa hyviöitä....
 
Siis moottorin tilavuus on se, mitä mäntä tekee liikettä edestakaisin sentteinä, kerrottuna:
sylinterin halkaisijan puolikas (esim jos halkaisija on 84mm, niin 4.2cm) itsellään ja piillä (4,2cm x 4,2cm x 3,14...= n.55,4cm2) kerrottuna iskupituudella sentteinä JA sylinterien lukumäärällä saadaan iskutilavuus l. moottorin koko.

Ja jos palaan alkupeläiseen kommenttin: niin oletetaan seutaavaa: alkuperäinen sylinterin halkaisiaja 84mm (pistin taannoin k.o männät Lada Nivaan?)

ja yllä olevan mukaan Nimellis tilavuudella laskien: 2000cm3 jaettuna 55,4cm2 on 36,1 cm, ja kun sylintereitä on 4 niin isku on 9.025 cm (olisko 90mm?)

Ja jos porataan 2000cm3 -> 2400cm3; niin sylinterin halkaisijan täytyy kasvaa em. kaavan mukaan, siis poikkipinta-ala on (2400/2000) x n.55,4cm2 = 66,4 cm2, joka puolestaan tarkoittaa noin 92 porausta? siis n.8mm lisää?????

Mutta paljon hyviä muistoja noista isoista mitsuista; tuo minun 2,3td taisi painaa 1250kg, ja "antoi aika paljon ajattelemisen aihetta bensa autoille" tuossa 1980/90 taitteessa, toki hintana oli 2 perää, ja paljon vaihteisto-ongelmia; vaati veronsa, että 2->3 vaihtaminen onnistui voimalla...... "peli oli menetetty", jos kaasun joutui nostamaan lattiasta.....

sisua45 24.10.2013 07:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1057935)
Mitäs v*tun hauskaa ja mahdotonta tossa nyt sitten on?

Mäntien korkeus, tai kiertokankien pituus ei vaikuta iskun pituuteen millään tavalla. Iskun pituuden määrää kampiakseli, ei mikään muu.

Nikuzai 24.10.2013 09:19

No jaaah


Olen ollut siinä käsityksessä, että litratilavuus ei liity männän liikkeeseen vaan siihen männän ja kannen väliin jäävään tilaan

pahvi_ 24.10.2013 09:42

No, oot varmaan käsittäny väärin

Siis ISKUtilavuus

Jappi 24.10.2013 12:41

Jep, ainoa vaihtoehto poraamiselle tilavuuden kasvattamiseksi on iskun pidentäminen eli stroukkaus.

Nikuzai 24.10.2013 17:31

Persekeles intetään lisää kunnes jompi kumpi osapuoli joko te muut tai minä olen tyytyväinen :D


Elikkäs vaikka karikoidusti männän päälle jää yläkuolokohdassa 1L tilaa ja iskun pituus on 78mm X 78 mm halkaisijaisella männällä

koneen litratilavuus on vain 372.71 cm3. ja sitä litrasta palotilaa ei lasketa sylinterin tilavuuteen?

AlluK 24.10.2013 17:36

^ Mahdoitko laskea vain yhden sylinterin tilavuutta?

sisua45 24.10.2013 17:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1058176)
sitä litrasta palotilaa ei lasketa sylinterin tilavuuteen?

Ei lasketa. Palotila ei ole iskutilavuutta.


Sivu luotu: 05:58 (GMT +2).