Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   HJ60+5.0 V8 (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=116004)

Jonzkuu 11.10.2013 13:11

HJ60+5.0 V8
 
Elikkä kyselen uutena maasturi harrastajana ja samalla uutena jäsenenä tuollaista otsikon mukaista asiaa, joka alkoi kiinnostamaan tässä syksyn aikana.

Elikkäs olisiko tuollainen paketti mahdollista saada muutoskatsastettua kilpiin? Ja miten on vertailumallien laita sitten, että käykö esim. 2F/3F koneet vertailuun?

Olen sen verran tutkinut, kun ainakin BJ:tä olen tavannut jopa kilvissä 5.0 kasilla, mutta en yhtään HJ:ta, joten asia kiinnostaa sen takia. Olisi myös hyvä hieman saada tietoa lisää noiden toyotan moottoreiden tarkemmista tehoista, kun eri paikoissa samoille koneille on ilmoitettu erilaisia tehoja.

Ja kasiksi olen ajatellut jotain matalaviritteistä Chevyn kasia.

Jare 11.10.2013 13:43

Kyllähän toi pitäs olla mahdollista edelleen ja onhan suomessa kilvissäkin ainaki yks V8 HJ moparin tekniikalla.

Eiköhän teho vertailukohteena mee vaikka FJ60/FJ62 malli, eli bensa moottorinen 60-sarjalainen.

Jonzkuu 11.10.2013 13:49

Entä onko noilla FJ60/FJ62 alustaltaan ja jarruiltaan mitään eroavaisuutta tuohon HJ60:seen vai ovatko samat osat?

Jare 11.10.2013 13:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jonzkuu (Viesti 1053409)
Entä onko noilla FJ60/FJ62 alustaltaan ja jarruiltaan mitään eroavaisuutta tuohon HJ60:seen vai ovatko samat osat?

No en oo koskaa omistanu FJ60/62 peliä, mutta vankka uskomus on, että jarrut ja alusta on aivan samaa kamaa diisseli, eli H moottoristen kanssa.

Nii ja voihan sitä moottorin vaihtoa kai verrata myös HJ61 malliin moottorin osalta mun mielestä. Joku autoja leimaileva vois näit vahvistaa.

Jonzkuu 11.10.2013 14:04

Olen sen verran tutkinut noita vaihtoehtoja, että FJ60 olisi parempi vaihtoehto vertailuun kun niissähän on suurempi kone kuin muissa eli 4.2 litrainen. Mutta vastaavasti sitten FJ62 olisi teholtaan suurempi, mutta vain n. 4 litran koneella. Vai olisiko mahdollista käyttää samaan aikaan kahta eri vertailumallia samaan aikaan?

Näistä vertailumalli asioista minulla itselläni ei ole minkäänlaista käsitystä oikeastaan ja sen takia kyselenkin näistä asioista :D

sisua45 11.10.2013 14:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jonzkuu (Viesti 1053415)
Olen sen verran tutkinut noita vaihtoehtoja, että FJ60 olisi parempi vaihtoehto vertailuun kun niissähän on suurempi kone kuin muissa eli 4.2 litrainen. Mutta vastaavasti sitten FJ62 olisi teholtaan suurempi, mutta vain n. 4 litran koneella. Vai olisiko mahdollista käyttää samaan aikaan kahta eri vertailumallia samaan aikaan?

Voi käyttää. Se selittää mm suomessa leimatun 2 litrasen fiat uno turbon. :D Koko verrokkina 1.9 diesel, ja tehoverrokkina 1.4 turbo i.e.

kenppi 11.10.2013 15:21

Miksi chevyn v8 eikä esimerkiksi toyotan oma 1uz-fe?

Timo_L 11.10.2013 16:14

Veikkaisin sekä moottorin että aftermarket palikoiden hintaa ja saatavuutta? Ei kait nuo Lexuksen V8- koneet varsinaisesti mitenkään huonoja ole, mutta onhan tuollaisessa perusyksinkertaisessa tönärikoneessa silti hyvät puolensa.

sisua45 11.10.2013 16:27

Eikä taida löytyä max 186 heppasta kasia leluxilta.

HeikkiH 11.10.2013 18:40

Tehoa on monessa pikkulohkossa äkkiä yli tuon 186, L96 on pikkasen liian tehokas 190 hevosellaan, mutta Monte SS:n keulalla kyseistä pataa on saanut 180 heppaisena. LG4 versio ois sitten 170 heppainen.

samppas 11.10.2013 20:57

L03?

PunisherFIN 11.10.2013 21:34

etit sen 305:sen luovuttajan sellasesta autosta jossa on joku 140hp, esmes Caprice tms matalaviritteinen. taisiis, kaytannossa paperit/todistuksen, etta ko kone on ollu tuon tehosena tietyssa automallissa. talleen sie et tarvia pelleilla noiden verrokkiautojen kanssa yhtaan, jenkeissa on se hyva puoli, etta samaa perusblokkia on todella laaja kirjo, nimenomaan just tehojen puolesta :) ite en kylla pilais hyvaa HJ:ta alitehosella GM:n vaparikasilla, vaan panostasin sen orggiksen dieselipadan virittamiseen esm just ahtamalla jne.. tulee kaikesta huolimatta pitkan paalle halvemmaksi, kun se tehon puute pakottaa siut sitten virittamaan vaparikonetta = helvetin kallista :D

meinaan, sen koneenvaihtoaihion hinnalla, puhutaan kuitenkin tonnista-parista, sie vaihdat dieseliin isomman ahtimen, preppautat pumpun ja saat viella helevetin ison valijaahdyttimenkin putkineen konehuoneeseen. nuilla evailla neljan litran diiseli jos ei kehita 200hp takarenkailta ni sillo on jotakin menny pirusti pieleen ;)

Viipo 11.10.2013 22:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN (Viesti 1053606)
ite en kylla pilais hyvaa HJ:ta alitehosella GM:n vaparikasilla, vaan panostasin sen orggiksen dieselipadan virittamiseen esm just ahtamalla jne.. tulee kaikesta huolimatta pitkan paalle halvemmaksi, kun se tehon puute pakottaa siut sitten virittamaan vaparikonetta = helvetin kallista :D

Mutta kun kasissa on kaunis ääni! Näitä puhkuvia ja pihiseviä hoojiitä on jo vaikka kuinka, mutta harvemmin kasin sulosointuja sieltä kuuluu...

KoniJeep 11.10.2013 22:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 1053647)
Mutta kun kasissa on kaunis ääni! Näitä puhkuvia ja pihiseviä hoojiitä on jo vaikka kuinka, mutta harvemmin kasin sulosointuja sieltä kuuluu...

ISO peukutus:D

sisua45 11.10.2013 23:02

Joo, suomesta ei oo vaikeeta löytää pienitehosta pikkulohkoa. :) Muutaman satasen leima-loppui-lauluautoja tulee syksyisin myyntiin.

Tarkka koneen maksimikoko on 60 sarjaan (sekä 40 ja 55 sarja) 5287.5 cc. Kuutiotuumina 322.6 cid.

Eli 305 letukan lisäksi listaan voi laittaa

273, 318 mopar
262 (110 hv :D ), 265, 267, 283, 307 letukka
260, 289, 302 ford
267, 301 pontiac
260, 307 oldsmobile
300 buick
304 amc

Jos ostaa kasari farmari-GM:n, niin kannattaa katsoa minkä merkkinen kone siellä on nokalla. Ei oo välttämättä sama mitä nokkamerkissä lukee. :)

samppas 11.10.2013 23:18

Hmm, tuon 262 muskelimoottorin voisi laittaa vaikka mihin kikottimeen. Mistähän tuollainen löytyy? 110hv:eek::D:D:D:D

sisua45 11.10.2013 23:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja samppas (Viesti 1053662)
Hmm, tuon 262 muskelimoottorin voisi laittaa vaikka mihin kikottimeen. Mistähän tuollainen löytyy? 110hv:eek::D:D:D:D

Chevrolet monza. Joskus näin tummoisen myynnissä romupäivillä. Myyjä puhui vaan pikkulohkosta ja kasista kun ihmiset kyseli koneen kokoo. Mutta tuli se selvyys viimein... :)

Jonzkuu 12.10.2013 01:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kenppi (Viesti 1053429)
Miksi chevyn v8 eikä esimerkiksi toyotan oma 1uz-fe?

Olenkin miettinyt kyllä noita toyotan omiakin koneita, mutta päätynyt silti noihin jenkki kaseihin, koska hinnat osiltaan ovat halvempia, paremmin saatavilla ja mahdollinen virityspotenttiaali. Tiedän kuitenkin et toyotan koneet on paljon luotettavempia kuin nuo jenkki koneet, mutta harrastus kullakin ja kun itse tykkään enempi niistä kasi koneen äänistä :)

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1053439)
Veikkaisin sekä moottorin että aftermarket palikoiden hintaa ja saatavuutta? Ei kait nuo Lexuksen V8- koneet varsinaisesti mitenkään huonoja ole, mutta onhan tuollaisessa perusyksinkertaisessa tönärikoneessa silti hyvät puolensa.

Osittain vastasinkin jo elikkä hinta ja saatavuus, sekä mahdollinen viritettävyys tärkeimmät kriteerit
En kyllä hauku noita Toyotan enkä Lexuksen koneita jenkki koneisiin verrattuna huonoiksi, päin vastoin. Kone valintani on puhtaasti mieltymyksieni pohjalta syntynyt.

Olen aina pitänyt noista V8 jenkeistä kun aloin 8 vuotiaana (elikkä n. 15 vuotta sitten) kiertämään enoni mukana tallilla laittelee eri jenkki autoja. Siitä syystä itseä kiinnostaa laittaa ensimmäinen V8 maasturi, vaikkakin pientä tekemistä se kyllä vaatiikin. Ja aloitus ei varmastikaan ole ihan tavallisimmasta päästä, epäilen vahvasti. (Jos joku kysyy miksen laita suorilteen jenkki autoa, niin vastaus on että löytyy jo kolme käyttöautoa eikä neljännelle ole tarvesta)

"Mutta sehän on vain puhdasta harrastamista vanhojen autojen kanssa :cool:"

Jonzkuu 12.10.2013 01:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1053656)
Tarkka koneen maksimikoko on 60 sarjaan (sekä 40 ja 55 sarja) 5287.5 cc. Kuutiotuumina 322.6 cid.

Juu kiitoksia Sisua45:lle tuosta suurimmasta iskutilavuudesta. Itsekkin päädyin samaan lukuun kun olen lukenut noita Finlexin sivuja juuri tämän asian takia.

Autohan minulla toimii tällä hetkellä työautona, mutta talveksi se on tarkoitus purkaa ja rakentaa uusiksi.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1053656)
Eli 305 letukan lisäksi listaan voi laittaa

273, 318 mopar
262 (110 hv :D ), 265, 267, 283, 307 letukka
260, 289, 302 ford
267, 301 pontiac
260, 307 oldsmobile
300 buick
304 amc

Jos ostaa kasari farmari-GM:n, niin kannattaa katsoa minkä merkkinen kone siellä on nokalla. Ei oo välttämättä sama mitä nokkamerkissä lukee. :)

Juu noista eri autoista ei nykyään voi sanoa onko minkäläinen kone paikallaan ja jos irtonaisen ostaa niin ei voi sanoa suorilteen onko 60-70-80- vai 90-luvun moottori. Vaatii hieman tutkimista ja tuntemusta. Joku osa voi luvata sitä parasta vuosimallia elikkä tuota <--60 voiman osalta mutta muuten saattaakin olla -->80 luvulta. Tuommosiakin on tullut vastaan pieni- että isolohkoissa

Jonzkuu 12.10.2013 02:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN (Viesti 1053606)
etit sen 305:sen luovuttajan sellasesta autosta jossa on joku 140hp, esmes Caprice tms matalaviritteinen. taisiis, kaytannossa paperit/todistuksen, etta ko kone on ollu tuon tehosena tietyssa automallissa. talleen sie et tarvia pelleilla noiden verrokkiautojen kanssa yhtaan, jenkeissa on se hyva puoli, etta samaa perusblokkia on todella laaja kirjo, nimenomaan just tehojen puolesta :) ite en kylla pilais hyvaa HJ:ta alitehosella GM:n vaparikasilla, vaan panostasin sen orggiksen dieselipadan virittamiseen esm just ahtamalla jne.. tulee kaikesta huolimatta pitkan paalle halvemmaksi, kun se tehon puute pakottaa siut sitten virittamaan vaparikonetta = helvetin kallista :D

meinaan, sen koneenvaihtoaihion hinnalla, puhutaan kuitenkin tonnista-parista, sie vaihdat dieseliin isomman ahtimen, preppautat pumpun ja saat viella helevetin ison valijaahdyttimenkin putkineen konehuoneeseen. nuilla evailla neljan litran diiseli jos ei kehita 200hp takarenkailta ni sillo on jotakin menny pirusti pieleen ;)

Turbottaisin sen nykyisen 2H-koneen muttakun en itse ole kiisseli-miehiä vaikka työkseni ajan kaivinkonetta. Bensa v8 juuri sen takia kun sattuu löytymään viripalikkaa lähes joka koti nurkilta ja vieläpä ihan 440 cid:iin asti kohtuu hinnalla :D Joten ei oo kallista virittää vapariakaan

Juu olenkin ajatellut et jos sattuu löytymään oikea koneinen auto kohtuu hinnalla niin ostan koko auton kerralla. Saa ainakin seuraavan uuden projektin kun HJ valmistuu eikä tarvi miettiä mitä alkaa seuraavaksi tekemään. Elikkä mielessä pyörii juuri nuo capricet/80-luvun El Caminot tällä hetkellä.

Jos on muita vaihtoehtoja niin voi ilmoittaa tänne tai privanakin. Arvelen että oikeita jenkki harrastajiakin täältä löytyy varmasti.

Jonzkuu 12.10.2013 02:21

Itse en ole koskaan oikein joutunu näiden iskutilavuuksien/tehojen kanssa leikkimään kun olen enempi muutenkin ollu noiden yli 400 cid:ien parissa aikoinaan. Pikku lohkot on minulle ihan uusi käsite sekä niiden tehot tähän omaan "pikku" autoon :D

Mase 12.10.2013 08:12

Kannattaisko tuohon hommata 305 TBI ruiskulla, 2 piste pruutta 80 luvun lopusta ta 90 alusta. TBI on helppo ruisku asentaa toiseen koriin ja ei tarvis pelätä kaasarin kiehumisia ja auton sammuilemisia kallistuksissa jne kaasarien kiroja. Parhaita varaosa-autoja olis varmaan läpimädät 90luvun alun vanit.

mechanic-71 12.10.2013 08:26

itse etsisin
 
camaroita niissä oli tbi koneita enemmänkuin suomessa bensakoneisia vaneja,
niitä löytyi valillä tolpanympärille kiedottuna jolloin kone vielä ehjä eikä kukaan kiukuttele että menit pilaamaan "hyvän"aihion.

sisua45 12.10.2013 10:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1053656)
Jos ostaa kasari farmari-GM:n, niin kannattaa katsoa minkä merkkinen kone siellä on nokalla. Ei oo välttämättä sama mitä nokkamerkissä lukee. :)

Tarkoitin, että tehtaan jäljiltä on "väärän" merkkisiä koneita nokalla. Eli esim letukassa ja buickissa oli oldsin konetta.

Ja siihen päälle vielä 30 vuotta huonoo huoltoo ja kovaa ajoo, niin nokalla voi löytyä mitä vaan. :D

samppas 12.10.2013 13:10

Ei tuo uusi seevu ole kyllä hinnankiroissa...

http://www.uspartsperformance.fi/moo...che-350-uusi-t


Sivu luotu: 05:08 (GMT +2).