![]() |
HJ60+5.0 V8
Elikkä kyselen uutena maasturi harrastajana ja samalla uutena jäsenenä tuollaista otsikon mukaista asiaa, joka alkoi kiinnostamaan tässä syksyn aikana.
Elikkäs olisiko tuollainen paketti mahdollista saada muutoskatsastettua kilpiin? Ja miten on vertailumallien laita sitten, että käykö esim. 2F/3F koneet vertailuun? Olen sen verran tutkinut, kun ainakin BJ:tä olen tavannut jopa kilvissä 5.0 kasilla, mutta en yhtään HJ:ta, joten asia kiinnostaa sen takia. Olisi myös hyvä hieman saada tietoa lisää noiden toyotan moottoreiden tarkemmista tehoista, kun eri paikoissa samoille koneille on ilmoitettu erilaisia tehoja. Ja kasiksi olen ajatellut jotain matalaviritteistä Chevyn kasia. |
Kyllähän toi pitäs olla mahdollista edelleen ja onhan suomessa kilvissäkin ainaki yks V8 HJ moparin tekniikalla.
Eiköhän teho vertailukohteena mee vaikka FJ60/FJ62 malli, eli bensa moottorinen 60-sarjalainen. |
Entä onko noilla FJ60/FJ62 alustaltaan ja jarruiltaan mitään eroavaisuutta tuohon HJ60:seen vai ovatko samat osat?
|
Lainaus:
Nii ja voihan sitä moottorin vaihtoa kai verrata myös HJ61 malliin moottorin osalta mun mielestä. Joku autoja leimaileva vois näit vahvistaa. |
Olen sen verran tutkinut noita vaihtoehtoja, että FJ60 olisi parempi vaihtoehto vertailuun kun niissähän on suurempi kone kuin muissa eli 4.2 litrainen. Mutta vastaavasti sitten FJ62 olisi teholtaan suurempi, mutta vain n. 4 litran koneella. Vai olisiko mahdollista käyttää samaan aikaan kahta eri vertailumallia samaan aikaan?
Näistä vertailumalli asioista minulla itselläni ei ole minkäänlaista käsitystä oikeastaan ja sen takia kyselenkin näistä asioista :D |
Lainaus:
|
Miksi chevyn v8 eikä esimerkiksi toyotan oma 1uz-fe?
|
Veikkaisin sekä moottorin että aftermarket palikoiden hintaa ja saatavuutta? Ei kait nuo Lexuksen V8- koneet varsinaisesti mitenkään huonoja ole, mutta onhan tuollaisessa perusyksinkertaisessa tönärikoneessa silti hyvät puolensa.
|
Eikä taida löytyä max 186 heppasta kasia leluxilta.
|
Tehoa on monessa pikkulohkossa äkkiä yli tuon 186, L96 on pikkasen liian tehokas 190 hevosellaan, mutta Monte SS:n keulalla kyseistä pataa on saanut 180 heppaisena. LG4 versio ois sitten 170 heppainen.
|
L03?
|
etit sen 305:sen luovuttajan sellasesta autosta jossa on joku 140hp, esmes Caprice tms matalaviritteinen. taisiis, kaytannossa paperit/todistuksen, etta ko kone on ollu tuon tehosena tietyssa automallissa. talleen sie et tarvia pelleilla noiden verrokkiautojen kanssa yhtaan, jenkeissa on se hyva puoli, etta samaa perusblokkia on todella laaja kirjo, nimenomaan just tehojen puolesta :) ite en kylla pilais hyvaa HJ:ta alitehosella GM:n vaparikasilla, vaan panostasin sen orggiksen dieselipadan virittamiseen esm just ahtamalla jne.. tulee kaikesta huolimatta pitkan paalle halvemmaksi, kun se tehon puute pakottaa siut sitten virittamaan vaparikonetta = helvetin kallista :D
meinaan, sen koneenvaihtoaihion hinnalla, puhutaan kuitenkin tonnista-parista, sie vaihdat dieseliin isomman ahtimen, preppautat pumpun ja saat viella helevetin ison valijaahdyttimenkin putkineen konehuoneeseen. nuilla evailla neljan litran diiseli jos ei kehita 200hp takarenkailta ni sillo on jotakin menny pirusti pieleen ;) |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Joo, suomesta ei oo vaikeeta löytää pienitehosta pikkulohkoa. :) Muutaman satasen leima-loppui-lauluautoja tulee syksyisin myyntiin.
Tarkka koneen maksimikoko on 60 sarjaan (sekä 40 ja 55 sarja) 5287.5 cc. Kuutiotuumina 322.6 cid. Eli 305 letukan lisäksi listaan voi laittaa 273, 318 mopar 262 (110 hv :D ), 265, 267, 283, 307 letukka 260, 289, 302 ford 267, 301 pontiac 260, 307 oldsmobile 300 buick 304 amc Jos ostaa kasari farmari-GM:n, niin kannattaa katsoa minkä merkkinen kone siellä on nokalla. Ei oo välttämättä sama mitä nokkamerkissä lukee. :) |
Hmm, tuon 262 muskelimoottorin voisi laittaa vaikka mihin kikottimeen. Mistähän tuollainen löytyy? 110hv:eek::D:D:D:D
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
En kyllä hauku noita Toyotan enkä Lexuksen koneita jenkki koneisiin verrattuna huonoiksi, päin vastoin. Kone valintani on puhtaasti mieltymyksieni pohjalta syntynyt. Olen aina pitänyt noista V8 jenkeistä kun aloin 8 vuotiaana (elikkä n. 15 vuotta sitten) kiertämään enoni mukana tallilla laittelee eri jenkki autoja. Siitä syystä itseä kiinnostaa laittaa ensimmäinen V8 maasturi, vaikkakin pientä tekemistä se kyllä vaatiikin. Ja aloitus ei varmastikaan ole ihan tavallisimmasta päästä, epäilen vahvasti. (Jos joku kysyy miksen laita suorilteen jenkki autoa, niin vastaus on että löytyy jo kolme käyttöautoa eikä neljännelle ole tarvesta) "Mutta sehän on vain puhdasta harrastamista vanhojen autojen kanssa :cool:" |
Lainaus:
Autohan minulla toimii tällä hetkellä työautona, mutta talveksi se on tarkoitus purkaa ja rakentaa uusiksi. Lainaus:
|
Lainaus:
Juu olenkin ajatellut et jos sattuu löytymään oikea koneinen auto kohtuu hinnalla niin ostan koko auton kerralla. Saa ainakin seuraavan uuden projektin kun HJ valmistuu eikä tarvi miettiä mitä alkaa seuraavaksi tekemään. Elikkä mielessä pyörii juuri nuo capricet/80-luvun El Caminot tällä hetkellä. Jos on muita vaihtoehtoja niin voi ilmoittaa tänne tai privanakin. Arvelen että oikeita jenkki harrastajiakin täältä löytyy varmasti. |
Itse en ole koskaan oikein joutunu näiden iskutilavuuksien/tehojen kanssa leikkimään kun olen enempi muutenkin ollu noiden yli 400 cid:ien parissa aikoinaan. Pikku lohkot on minulle ihan uusi käsite sekä niiden tehot tähän omaan "pikku" autoon :D
|
Kannattaisko tuohon hommata 305 TBI ruiskulla, 2 piste pruutta 80 luvun lopusta ta 90 alusta. TBI on helppo ruisku asentaa toiseen koriin ja ei tarvis pelätä kaasarin kiehumisia ja auton sammuilemisia kallistuksissa jne kaasarien kiroja. Parhaita varaosa-autoja olis varmaan läpimädät 90luvun alun vanit.
|
itse etsisin
camaroita niissä oli tbi koneita enemmänkuin suomessa bensakoneisia vaneja,
niitä löytyi valillä tolpanympärille kiedottuna jolloin kone vielä ehjä eikä kukaan kiukuttele että menit pilaamaan "hyvän"aihion. |
Lainaus:
Ja siihen päälle vielä 30 vuotta huonoo huoltoo ja kovaa ajoo, niin nokalla voi löytyä mitä vaan. :D |
|
Sivu luotu: 05:08 (GMT +2). |