Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tapahtumat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=152)
-   -   Offroad suunnistus CUP -14 (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=115970)

Näpä 10.10.2013 15:45

Offroad suunnistus CUP -14
 
Kaudella 2014 Mönkkärit ry järjestää autoille ja mönkijöille suunnistus CUP:n.
Sarjassa ajetaan 4 kilpailua joista huomioidaan lopputulokseen 3.
Ajettavat luokat on autoilla Pikku- ja Iso luokka sekä mönkijöillä Original ja Pro.
Lisäksi jokaisessa kisassa on Safari luokka jossa voi ajaa autoilla ja mönkijöillä.
Mönkijöillä säännöt pysyy pääosin samoina.
Sarjan säännöt autojen osalta:

-Yleisillä teillä tulee ehdottomasti noudattaa tieliikennelakia
- Päällystämättömällä tiestöllä nopeusrajoitus korkeintaan 50 km/h, joillain tieosuuksilla on liikennemerkein voitu osoittaa pienempiäkin nopeusrajoituksia
-Päällystetyllä tiestöllä nopeusrajoitus korkeintaan 80 km/h, joillain tieosuuksilla on liikennemerkein voitu osoittaa pienempiäkin nopeusrajoituksia
- Tiellä ajettaessa on käytettävä turvavöitä
- Sähkölinjat saa alittaa, mutta niitä pitkin ei saa ajaa, eikä pylväistä saa vinssata
- Puhelinlinjat, öljyputket tms. ja junaradat: kuten sähkölinjoja koskevat määräykset
- Vinssin vaijeri saa mennä lippusiiman ali tai yli, mutta auto ei
- Mukana olevat varusteet on kiinnitettävä hyvin autoon
- Paripyörät ja renkaisiin kiinnitettävät ketjut tms. ovat kiellettyjä
- Kirveen, sahan ja mottorisahan mukana kuljettaminen ja käyttö on ehdottomasti kielletty
-Rasti pisteestä vinssaaminen kielletty
- Kaikenlainen kilpailun ulkopuolisen avun käyttö on kielletty
-Kilpailun järjestäjien järjestämä tai hyväksymä ja kaikille kilpailijoille tasapuolisesti tarjottu apu katsotaan kuuluvan osaksi kilpailua
-Kilpa-autossa saavat olla mukana vain varsinaiset kilpailijat
- Muiden kilpailuun osallistuvien joukkueiden apu on sallittu
-Kilpa-autoa saa hinata vain toinen kilpa-auto, ei siis huoltoautot eivätkä sivulliset
-Kilpailun ulkopuoliset eivät saa kuljettaa kilpailijoita, huoltoa
- Huoltoautot saavat liikkua vain hyviä helposti henkilöautolla ajettavia teitä pitkin
-Kilpailun aikana kilpa-autoja ei saa kuljettaa trailerilla, eli myös kaikki siirtymät ajetaan
-Turvakaaret eivät ole pakollisia, mutta mukana saattaa olla myös vaarallisia rasteja, joiden hakemiseen turvakaarettomalla ajoneuvolla on käytettävä omaa harkintaa ja varovaisuutta.
-Kaikki suuremmat muutokset autossa oltava otteessa (mm moottori ja akselit)
-Lady-tiimit aina pikku luokassa (vaikka olisi yli 35" renkaat)
Turvakaaret suositeltava lisävaruste
Pääkaaren materiaalin vähimmäisvaatimukset:
saumatonta putkea: ulkohalkaisija 45 mm, seinämävahvuus 2,5 mm; tai
saumatonta putkea: ulkohalkaisija 50 mm, seinämävahvuus 2,0 mm; tai
saumallista putkea (”vesijohtoputkea”): ulkohalkaisija 45 mm, seinämävahvuus 3,2 mm.

Pääkaaren mutkat on tehtävä asiallisesti taivuttamalla, pääkaari tulee tehdä yhdestä putkesta ilman liitoksia, hitsattuja mutkia ei saa käyttää. Pääkaari tulee sijoittaa siten, että etupenkillä istujat ovat kokonaan sen etupuolella.

Materiaalivaatimukset muille turvakehikon putkirakenteille:
saumatonta putkea: ulkohalkaisija 38 mm, seinämävahvuus 2,5 mm; tai
saumatonta putkea: ulkohalkaisija 40 mm, seinämävahvuus 2,0 mm; tai
saumallista putkea (”vesijohtoputkea”): ulkohalkaisija 38 mm, seinämävahvuus 3,2 mm.

Kaikille luokille pakolliset varusteet:
Vinssi / muu apuväline kiinni juuttuneen auton vetämiseen (ketjutalja)
Jauhesammutin, minimi 2kg.
Ensiapulaukku.
Toimiva gsm-puhelin.
Hinauspisteet auton edessä ja takana.
Puunsuojaliina ja hinausköysi / liina + 2 sakkelia.

Pikku luokka
Auton tulee olla rekisteröity ja autossa tulee olla voimassa oleva katsastus sekä liikennevakuutus.Maksimi rengaskoko 35” (885mm)

Iso luokka Auton tulee olla rekisteröity ja autossa tulee olla voimassa oleva katsastus sekä liikennevakuutus.Maksimi rengaskoko 39,5”(1010mm)

Kilpailut:
17-19.1 Cros4wd Lakeuden kutsu IV Ähtäri
25-27.4 Honkakoski
19-21.9 Paikka ilmoitetaan myöhemmin
24-26.10 Turaoffi Eura

Yhteyshenkilöt:
Risto Närvä 040 7535555
Esa Vähä-Vahe 0405211400
Petri Möykkymäki 0400907004

turakoitsija 10.10.2013 16:21

tää rupee jo kuulostamaan lupaavalta.
pikku muutoksilla?
luokat perinteisesti orig,stand,mod.proto
en oikein usko et edelleenkään rupee hirveesti kiinostamaan aloittelioita ym pikkupyörillä ajelioita jos pitää kilpailla 35:sia vastaan.
sit se kisa aika???

ImacInnes 10.10.2013 16:28

Safari luokka kans!
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja turakoitsija (Viesti 1052999)
tää rupee jo kuulostamaan lupaavalta.
pikku muutoksilla?
luokat perinteisesti orig,stand,mod.proto
en oikein usko et edelleenkään rupee hirveesti kiinostamaan aloittelioita ym pikkupyörillä ajelioita jos pitää kilpailla 35:sia vastaan.
sit se kisa aika???

Joo, ja Safari luokka kanssa jonka hinta sit niin alas kuin suinkin, niin sais niitä kokeilijoita mukaan. 50,- olis hyvä 100,- on mielestäni liikaa safari luokkaan.

Enhän mä kylläkään mitään tiedä, kuhan tuli mieleen.
t. Ismo Ämmä

sos 10.10.2013 16:32

Mielenkiintoinen kohta nuo kaaret, kun eivätä ole pakolliset, mutta silti annetaan minimi mitat putkille?
Ja toinen, ni kuinka monella otteessa 35tai isommat renkaat, jos kerta isommat muutokset pitää olla otteessa?
Sinänsä itseäni ei haittaa, kun 31renkaat otteessa ja kaaret tulee laitettua aika varmasti.
Mutta hyvä, että säännöt ja aikataulut on ajoissa, ni ei pitäs tulla päällekäisyyksiä aikatauluihin, vielä kun löytäs jostain kadonneen motivaation
Ps. Tsemppiä järjestäjille varsinki, ku kitinä alkaa jo toisesta postauksesta
Pss.edittiä kolmas postaus

slipoveri 10.10.2013 16:43

Se tästä puuttuiski että ekassa postauksessa jo kitistäs.Yhteyshenkilö lista on sen verran vakuuttava että säännöt on varmaan monelta kantilta puntaroitu.

teamwille 10.10.2013 16:52

Hyvä hyvä.. Näyttää lupaavalta, mut meitin täytyy tyytyä siihen lallikuppiin.. Jos sitä on, ku ei ole mahdollisuuksia osallistua näillä säännöillä.. Minne jäi se outlaw luokka?? vai oliks tarkoituskin, et osallistujakunta pienenee???

murkula_ 10.10.2013 16:53

Eli jos on 39,5 renkaat ja ne ei ole otteessa, saa kisata?

sos 10.10.2013 16:57

Ellei sit rengas muutosta lasketa pikku muutokseks, ni ei tartte muutoakatsastaa?

joker 10.10.2013 17:08

Renkaat ei tarvise olla otteessa, mutta muut tekniset muutokset siis akselit ja kone muutokset rekisteriotteessa pitää näkyä.

bluevan 10.10.2013 17:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sos (Viesti 1053019)
Ellei sit rengas muutosta lasketa pikku muutokseks, ni ei tartte muutoakatsastaa?

Nii onhan tuossa maininta et esim moottori ja akselit oltava otteessa ;)
Olettaisin renkaat olevan silloin pieni muutos ?

Edit Joker kerkes ennen

Murros 10.10.2013 17:14

Tosi hienoo. Tässähän on sitten kolmas sääntökomitea järkkäämässä sunnistuskisoja.
On se ihme kun ei mikään vanha kelpaa.
Aina pitää tehdä uusia cuppeja sekä sääntöjä. Ei tällä systeemillä saada lisää porukkaa ajamaan. sehän nähtiin tänävuonna ns. uuden cupin aikana. :(

sos 10.10.2013 17:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja joker (Viesti 1053025)
Renkaat ei tarvise olla otteessa, mutta muut tekniset muutokset siis akselit ja kone muutokset rekisteriotteessa pitää näkyä.

Tämä asia selvä, näin oletinkin luonteelle ominaista, että piti"kitistä"turhasta asiasta.
Mut mites nuo kaari asiat, eli kaaria ei tarvitse, mutta onko kuskin omassa harkinnassa meneekö vaaralliselle rastille ilman asian mukaisia kaaria vai kielletty niinkuin "ennenkin"

JJo 10.10.2013 17:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sos (Viesti 1053030)
Mut mites nuo kaari asiat, eli kaaria ei tarvitse, mutta onko kuskin omassa harkinnassa meneekö vaaralliselle rastille ilman asian mukaisia kaaria vai kielletty niinkuin "ennenkin"

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Näpä (Viesti 1052984)
-Turvakaaret eivät ole pakollisia, mutta mukana saattaa olla myös vaarallisia rasteja, joiden hakemiseen turvakaarettomalla ajoneuvolla on käytettävä omaa harkintaa ja varovaisuutta.


Turvakaaret suositeltava lisävaruste
Pääkaaren materiaalin vähimmäisvaatimukset:
saumatonta putkea: ulkohalkaisija 45 mm, seinämävahvuus 2,5 mm; tai
saumatonta putkea: ulkohalkaisija 50 mm, seinämävahvuus 2,0 mm; tai
saumallista putkea (”vesijohtoputkea”): ulkohalkaisija 45 mm, seinämävahvuus 3,2 mm.

Pääkaaren mutkat on tehtävä asiallisesti taivuttamalla, pääkaari tulee tehdä yhdestä putkesta ilman liitoksia, hitsattuja mutkia ei saa käyttää. Pääkaari tulee sijoittaa siten, että etupenkillä istujat ovat kokonaan sen etupuolella.

Materiaalivaatimukset muille turvakehikon putkirakenteille:
saumatonta putkea: ulkohalkaisija 38 mm, seinämävahvuus 2,5 mm; tai
saumatonta putkea: ulkohalkaisija 40 mm, seinämävahvuus 2,0 mm; tai
saumallista putkea (”vesijohtoputkea”): ulkohalkaisija 38 mm, seinämävahvuus 3,2 mm.

Siinähän nuo kaari asiat on aika selkeesti.
Ja jos teet kaaret, tee kunnolliset.

H&K 10.10.2013 17:46

Meinasin jo olla kirjottamatta, mutta kirjotetaan kuitenkin...

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja slipoveri (Viesti 1053009)
Se tästä puuttuiski että ekassa postauksessa jo kitistäs.Yhteyshenkilö lista on sen verran vakuuttava että säännöt on varmaan monelta kantilta puntaroitu.

Kyllä sää Harri tiesit kanssa että nirinää tulee joka tapauksessa. Kun jossain kohtaa mulle soiteltiin, kerrottiin näistä kuvioista ja pelättiin vastaanottoa niin kerroin mielipiteenä että antaa mennä vaan, kitinää tulee kuitenkin.

Jax_KiBez 10.10.2013 17:57

Itteä hirveästi kiinnostaa laji, mutta auto ns. kevyesti varusteltu eli mieto korotus, etuvinssi ja 31" mutikat. Ei esim. snorkkelia tai 60cm maavaraa, joten millaisia kisat on pääosin rasteiltaan ja reiteiltään. Eli pääseekö eteenpäin ainostaan lukkoperäisillä, 4" korotuksella ja 35" pyörillä varustetulla vai viitsii ns. katumaasturilla edes yrittää. Ja sitten vielä että onko minkä hintaista touhua, köyhällä ei paljoon ole varaa ja en välttämättä ajaisi kuin pari yksittäistä kisaa, jotka sopii aikatauluun ja ovat suht lähellä.

sos 10.10.2013 18:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jax_KiBez (Viesti 1053048)
Itteä hirveästi kiinnostaa laji, mutta auto ns. kevyesti varusteltu eli mieto korotus, etuvinssi ja 31" mutikat. Ei esim. snorkkelia tai 60cm maavaraa, joten millaisia kisat on pääosin rasteiltaan ja reiteiltään. Eli pääseekö eteenpäin ainostaan lukkoperäisillä, 4" korotuksella ja 35" pyörillä varustetulla vai viitsii ns. katumaasturilla edes yrittää. Ja sitten vielä että onko minkä hintaista touhua, köyhällä ei paljoon ole varaa ja en välttämättä ajaisi kuin pari yksittäistä kisaa, jotka sopii aikatauluun ja ovat suht lähellä.

Pääsee hyvin alkuun noinki vähän tietty vaikutta mikä auto jos 31 pyörät, esim hj:iin alla vähän pienet, mut suikan, tai jonku muun pienehkön auton alla ok

Joukka 10.10.2013 18:01

Minusta nämä säännöt on ihan ok, ovat riittävän lyhyet ja selkeät.
Itselläni ollut pari-kolme vuotta taukoa suunnistuskisoihin osallistumisessa, joten kaikki vanhat säännöt onkin jo unohtunut.
Nämä säännöt oppii ulkoa jo kertalukasulla.
Minulle on aivan sama montako luokkaa on ja missä rajat on. Pääasia, että joku muu järjestää kisat kuin minä itte.
Osallistun jokatapauksessa Jeep ZJ:llä 33" renkailla, pärjään tai en, aivan sama, tämä kun on minulle vain vapaa-ajan harrastus, jossa yksi mukavimpia hetkiä on hetkittäinen noituminen, kun nopein reitti rastille osoittautuukin lievää isommaksi virhearvionniksi. :)

Nyt ei tartte muuta kuin alkaa hoivata Jeeppiä leimakuntoon ja yrittää ihmetellä vinssi pyörimään.:cool:

/Joukka

H&K 10.10.2013 18:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jax_KiBez (Viesti 1053048)
Itteä hirveästi kiinnostaa laji, mutta auto ns. kevyesti varusteltu eli mieto korotus, etuvinssi ja 31" mutikat. Ei esim. snorkkelia tai 50cm maavaraa, joten millaisia kisat on pääosin rasteiltaan ja reiteiltään. Eli pääseekö eteenpäin ainostaan lukkoperäisillä, 4" korotuksella ja 35" pyörillä varustetulla vai viitsii ns. katumaasturilla edes yrittää. Ja sitten vielä että onko minkä hintaista touhua, köyhällä ei paljoon ole varaa ja en välttämättä ajaisi kuin pari yksittäistä kisaa, jotka sopii aikatauluun ja ovat suht lähellä.

Yleensä pääsee ajelemaan ihan hyvin tolla varustuksella ja kalustolla. Kisoissa on yleisesti ihan monenlaista maastoa ja kaikelle kalustolle ajetttavaa, itte sitten voi päättää minne haluaa alkaa autoansa tunkemaan.

Joskus laskettiin että kisa maksais keskimäärin noin 1000e, sisältää kaluston ja porukan kulkemisen kisaan ja takasin, majottautumiset, ruokailut, osallistumismaksut ja auton korjaamisen vastaavaan kuntoon kun oli ennen kisaa. Jotkut kisat tuli kalliimmiksi, toisen halvemmiksi....

_hornet_ 10.10.2013 18:13

hyvä juttu..
 
tämä näyttää asialliselta touhulta kun säännöt ilmoitetaan kerralla ja ne jotka kitisee niin kitisee sitte.. mutta jos vaikka minä haluaisin ruveta järjestämään kilpailun tähän kuppiin ja haluaisin kupin ulkopuolisen outlav luokan ajamaan samaan aikaan olisiko se mahdollista? kovin kiinnostavalta ja asialliselta touhulta vaikuttaa :)

t pekka:eek:

joker 10.10.2013 18:26

Ainahan on kisanjärjestäjä voinut laitaa cuppien ja kappien ulkopuolisia luokkia.

Murros 10.10.2013 20:10

Joku jo tossa kerkes kommentoida noita CUP -14 porukoita että on niin asiantuntevaa porukkaa että on varmasti loppuun ajatellut säännöt.
Lainaus:

Yhteyshenkilö lista on sen verran vakuuttava että säännöt on varmaan monelta kantilta puntaroitu.
Mikäs on ollu esim. alkuperäisen cupin porukoissa vikana. Äkkkiäkattoen tähän -14 cuppiin voi/saa/pitää osallistua katsastetuilla autoilla.

Samat säännöthän tossa originaalicupissa katsastuksen suhteen tuli voimaan siinä vaiheessa kun se ammuttiin alas.


Peräänkuulutan tohon cuppiin kun cuppiin original luokkaa missä max. rengaskoko on 31"
Ja vaikkapa Wanhan cupin talvieksytyksen luokittain olevat rastit.
On satavarmasti paljon helpompi tulla kokeilee kyseistä lajia 195/75.15 renkailla.

Der Maus 10.10.2013 20:13

Nyt nousoo Pöljältä iso peukalo tälle touhulle.

J-T 10.10.2013 20:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Murros (Viesti 1053137)
Joku jo tossa kerkes kommentoida noita CUP -14 porukoita että on niin asiantuntevaa porukkaa että on varmasti loppuun ajatellut säännöt.

Mikäs on ollu esim. alkuperäisen cupin porukoissa vikana. Äkkkiäkattoen tähän -14 cuppiin voi/saa/pitää osallistua katsastetuilla autoilla.

Samat säännöthän tossa originaalicupissa katsastuksen suhteen tuli voimaan siinä vaiheessa kun se ammuttiin alas.

2/3 noista ilmoitetuista henkilöistä on ollu jo vanhan cupin aikaan mukana.

slipoveri 10.10.2013 20:54

Olis hienoo jos tuon sotkamon sais mukaan,oli hienot seudut ajella.

Murros 10.10.2013 21:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja J-T (Viesti 1053154)
2/3 noista ilmoitetuista henkilöistä on ollu jo vanhan cupin aikaan mukana.

Tiedän.
Itsekkin mukana ekasta kisasta lähtien 2005 talvieksytys.


Sivu luotu: 00:59 (GMT +2).