|
ленивец ナマケモノ laiskiainen
2 Liiteet
Eli samara.
Kun pihassa makaa puhki ruostunut viikinkilaiva, niin pakko siitä on yrittää rakennella pikku budjetilla jotain kivaa. Ja korjaamon pihasta löytyi paalattavaksi menevä pajeron raato, josta käyn poimimassa risukeulan, ohjaussimpukan ja joitain pikku osia parempaan käyttöön. Jostain kun vielä löytyisi toinen risukeula niin joka kulmasta erillisjousitettu nelipyöräohjattava samara olisi tekemistä vaille valmis. Jos jonkun nurkissa pyörii ylimääräistä risukeulaa niin voisin vaikka vähän maksaakin. Aikaa käytetty: 0h Rahaa käytetty: 0€ |
keula
Moi,minulla olis koko pajeron rungon etuosa,ilmaiseksi annetan
|
Lainaus:
Pistäppä yksityisviestillä numero niin soittelen. |
Tästä saattaa kehkeytyä mielenkiintoinen projekti :D
|
Kävin silpomassa pajeron keulan irti ja raahasin hökötyksen pihaan.
Ja heti oli pakko ottaa kylmät tyypitkin. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=139594 Tuon enempää ei etuosasta löytynyt mätää:), odotin pahempaa. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=139595 Perämurikka on väärällä puolella ladan laatikkon nähden ja vääntösauvat ovät vähän tiellä, täytyy kehitellä jousitus ladan orkkis vietereistä. Taakse tulee poikittainen lehtijousi tai jotain muuta outoa. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=139596 Moottorissa ei ole mitään sivuääniä, käynnistyy herkästi eikä edes vuoda öljyä kuin nimeksi. Ainoa vika on taipumus sammua kun painaa kytkintä moottorijarrutuksen jälkeen. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=139597 Aikaa tärvätty 4h Rahaa tuhlattu 0€ |
Akseleita voi edelleen tarjota, kovin paljoa en nyt voi maksaa ja yli 100km päästä en mielelläni lähde hakemaan.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Reilun 100 km päässä olisi rullaava pajero tarjolla, maksaa vähän rahaa/olutta/jotain vaihto roinaa. Joko kopalla tai ilman. :) |
Näkyykö kuvat nyt?
|
Lainaus:
Edit. Otan lainauksestani kuvat pois, ettei suotta näy kahteen kertaan. |
En olisi uskonut näkeväni päivää jona omistan BEMARIN:eek:
Korjaamon romukasoista löytyi hieman sammaloitunut ja vähän helkkarin pahasti ruostunut bemarin taka-akseli, joka oli ilmeisesti liian huono jokkisautoon tai mihinkään järkevään tarkoitukseen. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=139663 Jarrut ovat suurin piirtein kiinni ruostumisen ja uudelleen irti syöpymisen puolivälissä, mutta perä, kardaani ja vetarit vaikuttavat melko hyviltä. Etu akseli tulee tästä ja ladan navoista, tuo pajeron pätkä menee taakse. Kuinkahan pahoja hylkimisreaktioita seuraa jos yritän hitsata bemarin ja ladan vetarin pätkiä yhteen? Pitää mitata perien välityssuhteet ja korjata ero sopivilla renkailla. |
Mistä mallista tuo pitäisi olla, mun silmään ei näytä bemarin perältä? :confused:
Matti Alamäen itse tehdyssä neliveto rally-cross porschessa oli 320 bemun etumurikka. Silloin 80-luvulla... |
En tiedä, en tiedä edes miltä bemarin perän pitäisi näyttää.
Puhuivat bemarin ja jonkun muun auton perista eli tämä on varmaan se joku muu. Tunnistaako joku? |
Voisko olla 500 sarjan pösöstä, 504 tai 505? Kuvat vanteista auttaisi aika paljon. Mites noi välitykset sopii paheron perää ajatellen? Meinasitko kääntää samaran motin pitkittäin vai mihin kardaanit tulee kiinni?
|
Otan sanat takaisin, on se bemarista... :o Tuo on vaan niin erilainen, kuin mitä oli 02-bemareissa, ja uudemmissa.
Kyseessä on siis E3 tai E9 mallien perä, vuosmallia 1968-1977. Autojen mallit siis 2500, 2800, 3.0 S, 3.0 Si, jne. E9 on coupe, mallimerkinnöissä C mukana. Välitykset 3.64, 3.45 tai 3.25. Veikkaan tuota tiheintä, suomessa kun on ollut enempi pienempiä malleja. Nekin maksoivat talon verran aikoinaan... :rolleyes: |
Niin pösöstähän ne puhu. Samassa kasassa pösön ja bemarin osia niin menin sekaisin.
Se ladan kone tulee pitkittäin. Välitys korjataan joko sierran laatikolla tai erikokoisilla renkailla. korjaus Eip. Pösön vanteet on neljällä pultilla, nämä on viidellä. |
Lainaus:
Pajeron voin vaihtaa ilman koria korkeintaan vanhaan lasikuituiseen soutuveneeseen, kun en varsinaisesti tavitse pajeroa. Ainakaan ennen kuin venäläisen voimakoneen hirvittävä vääntö särkee nuo nykyiset akselit:D |
Mites jos olisi erillainen ja sopivasti silpoisi ladamaraa ja laittaisi keski koneen eli pajeron keulalla tekisi?
Vai pyöriikö vetarit väärin päin? Mites päin pajerossa muuten etukardaani pyörii myötä vai vasta päivään? Murikkaa kattomalla näyttäis pyörivän vasta päivään jolloin laite joko peruuttaa pirun lujaa tai sitten perä on käännettävä Onko perä välityksillä niin väliä jos ei kemppi keskiperää tee vaan antaa tasauspyörästön tehdä työtään. |
Lainaus:
Pajerossa lienee 4.875 välitys, tai sitten 4.625. |
Lainaus:
|
Jos pajeron akselin laittaisi eteen perämurikka pitäisi joko kääntää tai siirtää toiseen laitaan, riippuen kummin päin ladan kone tulee. Ja toinenkin perä pitäisi silloin kääntää.
Moottori tulee väkisin aika keskelle, eikä oikein sovi korin sisään, se olisi joko penkin selkänojassa kiinni tai autoa pitäisi ajaa melkein takapenkiltä käsin. Ladan takasohva haperon akselin päälle, ympärille vähän putkia ja sopivasti ladan peltejä niin lopputulos saattaa näyttää vähän tämän henkiseltä: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=139668 |
Lainaus:
|
Lainaus:
Pajerossa on vielä kori päällä, se tarttis ennen repiä pois. Muttei oo mikään iso homma, korin pultit, jarruputket ja rattiakseli enää yhdistää ne. Ja pari sähöjohtoo. Kun vaan aikaa olis. |
Ääni täältäkin sille toisen pajeron eturungon hankkimiselle. Osuu välityksetkin kerralla kohdalle.
http://i32.tinypic.com/jg1px2.jpg Hitsailin taannoin kaksi suburu E12 etupäätä toisiinsa ja etuvetotekniikka keskelle. Riitti kun yhdisti vetarit/kardaanit. Ei tarvinnut alkaa kääntään perämurikoita ylösalaisin yms. Se kumpaan suuntaan haluaa enempi vaihteita ratkee miten päin sen koneen siihen keskelle laittaa. Samalla saa vaikka nelipyöräohjauksen. |
Lainaus:
|
Sivu luotu: 05:26 (GMT +2). |
|