Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Ahtoputkien siirto (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=115838)

karisa 07.10.2013 16:11

Ahtoputkien siirto
 
Miten on, saako ahtoputket laittaa kiertämään jäähdyttimen edestä kun nyt ne menee kuuman koneen päältä.
Silloinhan ei ole välijäähdytintä mutta putket pysyisivät paljon viileämpinä.
Vai vertaako katsastusmies tuota välijäähdyttimeen ?

Repro 07.10.2013 16:43

Miksi ei saisi? Eihän mikään estä laittamasta sitä välijäähdytintäkään kunhan muistaa muuroskatsastaa sen.

bluevan 07.10.2013 17:29

Siirtämisen vähdillä melkein jo sen coolerin sinne askartelee mut tais olla niin että vaatii dynolapun muutoskatsastukseen (en oo kyl ihan varma asiasta) .

-MaTTi- 07.10.2013 18:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja karisa (Viesti 1051979)
Miten on, saako ahtoputket laittaa kiertämään jäähdyttimen edestä kun nyt ne menee kuuman koneen päältä.
Silloinhan ei ole välijäähdytintä mutta putket pysyisivät paljon viileämpinä.
Vai vertaako katsastusmies tuota välijäähdyttimeen ?

Saa, mutta ei oo mitään järkee. Se ei ahtoilma kerkee lämmetä siinä yhtään koneen yli sujahtaessa, sen verran monta kuutiota menee sekunnissakin pannuun jo siinä vaiheessa kun ahtoja alkaa löytymään.

Dynolappu kuulerille ja selvitys rakenne-eroista jos mallisarjasta löytyy tehokkaampi vertailumalli. Vähäpäästöisissä ei onnistu näin helposti.

tdi 10.10.2013 21:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1052027)

Dynolappu kuulerille ja selvitys rakenne-eroista jos mallisarjasta löytyy tehokkaampi vertailumalli. Vähäpäästöisissä ei onnistu näin helposti.


Saako muuten cooleri ja putket olla keulalla jos pistää katsastukseen vakio ahtoputken mutta jättää ne vaan paikalleen "offroad use only"? :rolleyes:

Mutta mielestäni senkun laitat ja mietit seuraamuksia sitten jos sellasia tulee. Teet mahdollisimman hillityn näkösen ni tuskin kukaa huomaa ?
Eli ei kirkkaan sinisiä silikoni kulmia eikä cromattuja putkia vaan kaikki mattamustaks cooleri kans ja ei muutaku höpinää tötteröön! :D

Hei ja jos dyno lappuu tarvii ni paintilla saa aika helposti tehtyy, asioista ei kannata tehdä liian vaikeita.
Ymmärrän kyllä että lain puitteissa pitäs aina mennä mutta tää auto harrastelu loppuu hyvin lyhyeen jos aina miettii ai vittu mul on vuoden liian uus auto emmä voi tehdä mitään. pitää myydä ja ostaa vanha paska :(

2,4TD 11.10.2013 05:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tdi (Viesti 1053214)
Saako muuten cooleri ja putket olla keulalla jos pistää katsastukseen vakio ahtoputken mutta jättää ne vaan paikalleen "offroad use only"? :rolleyes:

Mutta mielestäni senkun laitat ja mietit seuraamuksia sitten jos sellasia tulee. Teet mahdollisimman hillityn näkösen ni tuskin kukaa huomaa ?
Eli ei kirkkaan sinisiä silikoni kulmia eikä cromattuja putkia vaan kaikki mattamustaks cooleri kans ja ei muutaku höpinää tötteröön! :D

Hei ja jos dyno lappuu tarvii ni paintilla saa aika helposti tehtyy, asioista ei kannata tehdä liian vaikeita.
Ymmärrän kyllä että lain puitteissa pitäs aina mennä mutta tää auto harrastelu loppuu hyvin lyhyeen jos aina miettii ai vittu mul on vuoden liian uus auto emmä voi tehdä mitään. pitää myydä ja ostaa vanha paska :(

Mulle yksi katsuri vittuili joskus että pitää ottaa cooleri pois, kysyin että miksi se pitää pois ottaa, ei ole kytkettynä ja niin kamalassa paikassa että iso työ.
Ei se sitä saanut perusteltua että pitää ottaa pois, mutisi vaan kun nykydiiseleitä viritetään niin paljon, hän oli itse netistä lukenut, vaihdetaan isompia suuttimiakin kuulemma :D

Nikuzai 11.10.2013 07:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 2,4TD (Viesti 1053277)
Mulle yksi katsuri vittuili joskus että pitää ottaa cooleri pois, kysyin että miksi se pitää pois ottaa, ei ole kytkettynä ja niin kamalassa paikassa että iso työ.
Ei se sitä saanut perusteltua että pitää ottaa pois, mutisi vaan kun nykydiiseleitä viritetään niin paljon, hän oli itse netistä lukenut, vaihdetaan isompia suuttimiakin kuulemma :D


Joskus oli juttua et jollain taivalkoskella? asuvalla/neella oli "show no go" rakenneltu tuning pulkka ja ISOOOO kuuleri puskurin takana kun muuten olisi näkynyt syylärin alaosa/maata/etukelkka niin katsuri oli otteeseen kirjoittanut, että pitää riisua pois vaikka ei autossa turboa edes ollut :eek:

Mika_T 11.10.2013 17:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1052027)
Saa, mutta ei oo mitään järkee. Se ei ahtoilma kerkee lämmetä siinä yhtään koneen yli sujahtaessa, sen verran monta kuutiota menee sekunnissakin pannuun jo siinä vaiheessa kun ahtoja alkaa löytymään.

Ei ehkä koneen ylityksessä mutta ahdin lämmittää ahtoilmaa noin 10celsiusta/0.1bar.

Ahtoilma voisi ehkä muutaman asteen viilentyä jos putket kiertää keulasta. :D

karisa 11.10.2013 19:24

Ahdot on nyt 0.7 ja en ajatellut niitä nostaa. Lähinnä sitä että kun möyrii olisi kuitenkin viileämpi paikka putkille tuo keula.

-MaTTi- 11.10.2013 19:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T (Viesti 1053468)
Ei ehkä koneen ylityksessä mutta ahdin lämmittää ahtoilmaa noin 10celsiusta/0.1bar.

Ahtoilma voisi ehkä muutaman asteen viilentyä jos putket kiertää keulasta. :D

Hyvin on tiedossa kuinka kuumaa on ilman kuuleria, päälle sadan meni lämmöt ex-KZJ:ssäkin, mutta tuskinpa astettakaan viilentää pelkästään putkien keulalla kierrättämisen ansiosta. Viivettä vaan lisää aavistuksen.

karisa 11.10.2013 19:40

Hmm kun tuota Hiluxia ei ole ollut välijäähyllä ? vissiin. Dynolappujen hakeminen jne.. ei kiinnosta. Lähinnä ajattelin moottoria sääliä, en hakea tehoja ;)

2,4TD 15.10.2013 05:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja karisa (Viesti 1053525)
Hmm kun tuota Hiluxia ei ole ollut välijäähyllä ? vissiin. Dynolappujen hakeminen jne.. ei kiinnosta. Lähinnä ajattelin moottoria sääliä, en hakea tehoja ;)

Niin ja tuo sinun kotelosi taisi olla samaa ikää kun minunkin eli ne dynolaput ei riitä jos cooleria meinaat.

karisa 15.10.2013 05:54

98 tuo on, elikkä niinpä taitaa olla.

mikkoimp 17.10.2013 21:08

ei muuta kuin joku pienehkö cooleri siististi nokalle, sillä saat konetta jo oikeasti säästettyä ja ainakin patrollissa tuli sillä selvästi tehoakin lisää, sillähän meinasi spinnata asfaltilla kun testilenkillä kävi :)! oli kyllä ihan kunnon kokoinen cooleri siinä..

Repro 18.10.2013 07:56

Tai teet ne ahtoputket alumiinista ja niin ön maksimaalinen lämmönluovutus mitä laillisesti saat, vesi/metanoliruisku ois toinen vaihtoehto mutta sen laillisuuteen en osaa sanoa mitään.

Kala92 18.10.2013 11:51

Pistää vesiruiskutuksen ja sanoo katsastuksessa, että letkusta mitataan ahtopainetta :D

Nikuzai 18.10.2013 17:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 1055776)
Tai teet ne ahtoputket alumiinista ja niin ön maksimaalinen lämmönluovutus mitä laillisesti saat, vesi/metanoliruisku ois toinen vaihtoehto mutta sen laillisuuteen en osaa sanoa mitään.


Mites olisi monta pientä kupari putkea vai meneekö jo viisastelemalla välijäähdyksi?


Lie vesikin kemiallista ahtamista joka on kielletty suomessa :mad:
Jätehappea saa agalta kuulemma aika halvalla :confused:


Sivu luotu: 11:36 (GMT +2).