Nissan terranon moottorin vikavalo
Olisko palstalaisilla ideoita mitä lähtisi kokeilemaan terranon moottorin vikavalon kanssa?
Moottori toimii muuten hyvin, mutta vikavalo syttyy vähintään joka reissulla ja aiheuttaa moottorin sammumisen kun kierrokset lasketaan tyhjäkäynnille esim. risteykseen tultaessa. Auto kuitenkin käynnistyy tämän jälkeen hyvin ja vikavalo on starttauksen jälkeen sammuksissa. Ainoa asia mikä tuntuu vaikuttavan on voimakas jarrutus, sillä vikavalon saa yleensä sammumaan. Samoin suuremmilla nopeuksilla esim. moottoritiellä ajattaessa valo ei syty. Vika esiintyy ainostaan kaupunkiajossa. Auto kävi nissanin huollossa tämän takia jo kait pari vuotta sitten eli vika on ollut pitkään. Huollossa lukivat vikakoodit ja vaihtoivat yhden suuttimen ja jarruvalon katkaisijan mutta tämä ei auttanut. Auto on terrano II -99 ja moottori 2,7 diesel. |
Lainaus:
|
kannattaa käydä jossain esim bosch servisessä lukemassa koodit jotka otat ylös. työntää ne googleen ja kattoo keskustelu palstat mailmalta, näin on tuhansia mystisiä vikoja selvinnyt.
|
Oikeestaan ainoa sähköinen vika noissa on ollut neulannousutunnistin ei ruiskutusmääräanturi, joka on 1.sylinterin suuttimessa, jota ei voi siis korjata, vaan laitettava uusi suutin.
Muuta ei heti noista muistu mieleen... Mut koodit kattomaan niin selviää |
Huonosti muistaa mutta myös näissä oli hantinpuolella konehuoneessa isossa johtosarjassa johtohiertymiä. Vikavaloja sytytteli silloin en muista sammuiliko autot.
bj45lava:n kertoma on myös todennäköinen. ja tosiaan koodit lukemaan niin viisastuu. |
Kun vikaa viimeksi tutkittiin aktiivisesti, niin koodeja luetiiin paikallisessa korjaamossa ja nissanin omassa liikkeessä mutta kummassakaan ei päästy mihinkään järkevään diagnoosiin.
Nissanilla vaihdettiin ykkösen suutin mutta se ei korjattut tilannetta kuin käytännössä sen ajan mitä remontin maksaminen kesti:( Pitänee kaivella johtoniput esille ja tutkiskella tarkemmin.. |
Lainaus:
Kuten yllä jo suositeltiin, luet ne vikakoodit, pistät ylös ja googlesta haet ko. automerkin foorumeilta apua (huom, ulkomaisilta foorumeilta myös ehdottomasti, kun niissä on käyttäjiä PALJON enemmän!). Niistä löytyy uskomaton määrä tietoa ja yleensä myös hyvin äkkiä syy mistä vika johtuu ja miten korjata se. Miksi maksaa korjaamolle turhasta työstä, jos vikakoodien haun jälkeen homman alkudiagnoosin vähintään pystyy selvittämään foorumien avustuksella ja omasta autosta yleismittarilla ja fikkarilla tutkimalla? |
Lainaus:
Tilasin äsken kiinan version nissan consut - USB palikasta, pitää alkaa sen kanssa ihmettelemään saisko sieltä jotain koodia ulos. |
Eli mitä tästä totesimme: huolto ei osannut auttaa, mutta foorumilta löytyi apu äkkiä :)
|
Lainaus:
|
No hyvä et löytyi. Ja toivottavasti vika poistui myös. :)
|
miulla 3l koneisessa 2005 terranossa sytytteli moottorin varoitusvaloa ja syypaana oli palanut jarruvalojen sulake.. niin uskomattomalta kun se kuulostaakin, niin uudemmissa on moottorinohjaukselle annettu vikatieto viallisista jarruvaloista, niin se pudottaas itse automaattisesti tehoja (syottoja) alemmas, koska ajoneuvo ei ole enaa turvallinen ajaa taydella nopeudella.. kysyin ihan 3x silta merkkihuollon mekaanikolta, etta vittuileeko se pain naamaa, vai kusettaako pokkana, mutta uskottavahan se oli, kun sulake vaihdettiin niin vikakoodit katosivat.. hauskintahan tasson se, etten kylla ajossa (karry perassa) havainnut mitaan puhdittomuutta, voimaahan tuossa ei niin paljoa ole, etteiko tehon puute tulisi kuskin tietoon, varsinkin vetohommissa :D
|
Johdot eristetty ja jarruvalo katkaisin/sulake/johtoja ym. ihmetelty mutta vikavalo syttyy tyytyväisenä joka reissulla.
Toi jarruvalosulake juttu viittaa samantyyppiseen vikaan mutta tässä yksilössä jarruvalot toimii, yhteys jarruun on vain siinä että vikavalon saa sammumaan jarrua painamalla. |
Datakaapeli tuli, ei muutakuin läppäri kyytiin ja ajeleen reaaliaikainen seuraus päällä.
Ohjelmistosta löytyi seurattavaksi brakeSW ja brakeSW2, näihin tartuin kun jarrun painaminen on korjannut ongelman ja huomasin että brakeSW2 toimii miten sattuu. Hetken ihmettelyä ja tämä kakkos jarrukytkimen etsiskelyä niin paljastui että brakeSW2 mittaakin jarrun sijasta kytkimen asentoa, ts ECU:lle menee tieto onko kytkin täysin ylhäällä vai ei. Katkaisijan säätötoimi ja auto on pelannut ilman häiriövalon syttymistä jo viikon. Erikoinen juttu mielestäni, mutta pääasia että joku selitys löytyi. |
tuos terranos on aika paljon kaikenlaisia ihme erikoisuuksia :D ei sillä hyvä ajopeli se on jne, mutta välillä vähän kummastuttaa tuollanen hienouden tavottelu, millei niinkun tee mitään :)
|
Sivu luotu: 15:33 (GMT +2). |