![]() |
Henkan Samurai
1 Liiteet
No niin, nyt ois aika aloittaa kirjoittelu tänneki ku autoa aletaan vihdoin kasaileen.
Ja hyvät vinkit olisi tarpeen. Projekti on saanut alkunsa jo kaksi vuotta sitten, kun vakio samuraista nostettiin pata pois ja ruvettiin suunnittelemaan Dieseliä tilalle. Moottori vaihtoehtona oli alun perin Vw1,6td , mutta sopivan elimenluovuttajan halvaantuessa pihaan siirryttiin Vw 1,9td (AAZ). Voimansiirtoa hoitaa Volvosta peräisin oleva Aisinin AW71 automaattilaatikko (kiitos Jandelle laipasta!). Jakolaatikkona Samurain oma TG 6,5:1 välityksellä. Tänä syksynä lähti sitten mopo lapasesta, ei meinannu projekti vieläkään oikeen syttyä, niin kävin Tupoksesta Jakenbj:ltä vähän lisäkipinää hakemassa. Mukaan lähti toisen Samurain runko, johon on asemoitu -Uudemman LJ:iin akselit -ARB:it molemmissa päissä -tukivarret landrooverin- ja Rangen jakareilla. -Ilmatikkuja yms. ei mahu tähän budjettiin niin kuin jakebj oli suunnitellut, vaan jousiksi tulee 80Audin takajouset. Tarkoitus olisi pitää ihan leimakelpoisena "safari" pelinä Kuvia ja jatkoa seuraa kun opettelen laittaan ne tänne ja saan jotain aikaiseksi projektin suhteen. Siinä olis lähtökohta. Ruma mutta oma :) Ulkokuori tuskin tulee tuosta muuttumaan, koska en pidä sitä tähellisen näissä hommissa. |
Hmm Erityisesti kiinnostaa kuvat jakarien asemoinnista ja siitä miten rengas mahtuu kääntymään kun muistaakseni jakari oli rungon sivussa kiinni ?
|
Ei muuta ku tsemiä projektin kans... Kuvia kaipaillaan projektista.
|
Juu ei siellä hirveesti tilaa ole.. 35" boggeri voi vähän raplattaa, mutta luulen et kohtuudella kääntyy kyllä. Näillä näkymin tulee pienemmät rattaat alle ellei jolupukki tuo jotaki isompaa ku 32" tsl:lää :D
Kuvia en vielä kerennyt laittaa... |
Lainaus:
|
Nyt niitä kaivattuja kuvia...
Kuva korinluovuttajasta. Tästähän ei jää ku koppa ja jakolaatikko.. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=139309 Vahdelaatikolle piti tehä vähän lisätilaa.:o http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=139310 Siinä olis "voiman lähde". tiiä sitten onko koneja vai poneja :rolleyes: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=139311 Jousen yläpäänkiinnike on 4mm Hardoxia. oli luja porata reijät :D Etupäähän teen kyllä vähän sirommat.. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=139312 Panhardin oli vähän tiellä, niin jousen alapäänkinnikeen joutu laittan aavistuksen akselin takapuolelle. Tuskin haittaa?? http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=139313 Jousi olis paikoillaan... Tarviskohan toi jotain vahvistusta/ hattua päälle? Pultit vaihtuu vielä koviin ja ehkä 6kolo kannalle. rungon kylkeen hitsasin vahvikkeeksi kolmio mallisen palan 3,5mm mustasta, niin ei tulis suoria saumoja runkopalkkiin. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=139314 |
Nyt ois jouset takapäässä hepissä.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=139362 Nyt pitäis alkaa suunnitteleen etupään kiinnikkeitä. Mitäs arvon palstaliset sanoo iskari politiikasta? Rancho, RouchCountry, Dobisons, tarvike liikkeestä jotku isomman auton kaasuiskarit vai jotain muuta? Mistä ja mihin hintaan? Aikaa ois tilailla ulkomailtakin. |
Mulla on neljällä m10 pultilla per puoli pysyny takajouset paikallaan ja pohjaan lyötikumikin on samojen pulttien takana.
Ranchon ysitonnisia on kehuttu, itellä 5tonniset joka nurkassa, takapäässä ovat alkaneet nyt reilun 6 vuoden pompotuksien jälkeen vuotaa, mutta pelittävät toistaiseksi. |
Jännästi noi jakarien kiinnitysraudat akselissa ikäänkuin väärinpäin ?
|
Lainaus:
|
Etupäässä on vähän ongelmia tilan kanssa. Panhardin kiinnike on liki akselin keskellä kuten kuvasta näkyy.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=139363 Punainen nuoli osoittaa panhardin kiinnikettä ja keltainen viiva akselin keskilinjaa. mitenhän tuon tekis, räppäiskö jousen tuohon vai siirtääkö panhardin toiselle puolelle akselia? Tuolla paikalla voi tulla ylimääräisiä rasituksia tukivarsien puslille, koska jousi vääntää akselia eri kulmaan tukivarren puslia vastaan. Mitä mieltä aisiasta arvon raati? Mitä asioita pitäisi ottaa huomioon panhardin asemasta? Sen tiedän että ohjausvarren kanssa samassa kulmassa, mitä muuta? |
tuskimpa niin paljon rasittaa puslia.. mietippäs kun polkaset kaasun pohjaan ja löysäät kytkimen niin kyllä se siinä mahtaa isompi vedätys tulla puslille kun akseli pyrkii pyörimään.
|
Tuo on kyllä aivan tosi !
Iso rälläkkä oli jo vauhdissa, niin riipasin panhardin kiinikkeineen jo määkeen :o Samalla saapi jousilautasta vähän lähemmäs akseliputkea. |
Mitkäs kääntövarret mahtaa olla kun alapuolelle tulee raidetanko ? TG:n varsissa ainakin tulee yläpuolelle.
|
Lainaus:
|
Itsekkin sitä tuossa kattelin et kummin päin se tulee, mut ilmeisesti oli vaan nakattu vaan toi varsi tuohon.
Oisko kellään kuvaa miten ne alun perin on ollut tossa hysteeri sarjassa? |
Eikö panhardin rungon korvakko mahdu olemaan etempänä?
Akselin ja simpukan ollessa vakiopaikalla mulla mahtu panhardi etupuolelle ja jouset melko lailla akselin keskelle. Toki sovitus on tarkka mutta eivät oo ropisseet toisiaan vasten. |
siinä tapausessa pitäisi viedä "yhdystangon" etupuolelle ja sitten tulee kääntövarsi tielle.
|
Lainaus:
Pitää vaan tehdä vähän erilaiset kiinikkeet. Miten panhardin kiinnitys sivusuunnassa pitää olla vai onko siihen sääntöä? keskellekkö? Tuo yltää rungon ulkopuolelta ulkopuolelle. |
Sivu luotu: 11:38 (GMT +2). |