Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Jännitteensäätimen mittaus (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=115697)

VW Taro 03.10.2013 11:44

Jännitteensäätimen mittaus
 
Eli miten mitataan jännitteensäädin että toimiiko. Kysessä Hiluxin jännitteensäädin vuosimallia 1991. eli ln110 korinen on erillinen jännitteen säädin. Mitä lukuja pitäis näytttää kun auto käy ja on sammuksissa? Nyt tarvittais pikaista apua..

sisua45 03.10.2013 11:50

Käydessä akun jännite 14 V ja risat, sammuksissa 12 V ja rapiat.

VW Taro 03.10.2013 11:52

No mulla on jossain kyl jotain vikaa varmaan ku näyttää sammuksis yli 12 ja käydessä 0,40 ja mittasin samasta kohdasta tyhjäkäynnillä.

sisua45 03.10.2013 12:01

Akun navoista mittasit?

VW Taro 03.10.2013 12:02

Akut näyttää sen yli 12

sisua45 03.10.2013 12:05

Siis tarkoitin, että mikä on akun navoissa jännite moottori käydessä?

VW Taro 03.10.2013 12:09

Niin yli 12v. Akut voi olla nyt vähän tyhjät kyllä kun tulin kotiin sillä ajamalla kun sytty mittarin valot ja säädin meni rikki taas. Nyt uusi paikalla ja laturi myös uusi. Ei viittis taas hajottaa.

Bj Andy 03.10.2013 12:38

Jos molemmat on uusia niin nyt ne saattaa pelatakkin. Viallinen diodisilta osaa särkeä säätimen ja viallinen säädin taas sen laturin...

Danlig 03.10.2013 13:11

Mistä voi johtua et laturin perästä tulee sopivia lukemia mutta akulle ei tuu mitää?

VW Taro 03.10.2013 17:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 1050517)
Jos molemmat on uusia niin nyt ne saattaa pelatakkin. Viallinen diodisilta osaa särkeä säätimen ja viallinen säädin taas sen laturin...

Siis toi 0.40 käydessä jännitteen säätimeltä ja yli 12v akuilta on noilla uusilla osilla mitattu. Eli ei mun mielestä toimi.

Bj Andy 03.10.2013 18:03

Siis nyt vielä rautalangasta että mistä oot mitannu ja mitä?

Akun jännite on moottori sammuksissa ilman kuormaa n.12.7-12.8 volttia. Moottorin käydessä reipasta tyhjäkäyntiä jännitteen pitäisi olla 13.5 ja ylöspäin...

Tuo 0.4 volttia vaikuttaa lähinnä jännitehäviöltä joidenkin osien välillä.

VW Taro 03.10.2013 19:33

Sepä tässä onkin kun en tiedä mistä kohtaa sitä säädintä kuuluu mitata se jännite.? :confused:.


Akut on vajaat vieläkin kun en ole uskaltanut käyttää sitä vielä kauaa koska en tiedä pitääkö säätimen mittaus oikein eli jos jollain on kuva antaa mistä mitata jännite säätimestä niin auttais. Voin itse ottaa kuvan kun kotio pääsen jos kellän ei ole.

pee 03.10.2013 19:41

.... ihan ei nyt ainakaan mulle aukea tää kysymys

miksei voi mitata akut

a) auto sammuksissa
b) auto käynnissä

jos eroa a) ja b) välillä tuo aiemmin mainittu 1.0 - 1.5 Volttia, niin silloinhan se lataa

äläkä käytä ilman että laturi on kytketty, eli niin että laturi pyörii vailla kuormaa, tai on kohta lisää risoja osia


eli, mittaa se akkujännite akun napojen välistä sammuksissa, tyhjäkäynnillä ja kierroksilla, ja kerro tulokset

VW Taro 03.10.2013 21:42

Sammuksissa 11.98 Tyhjäkäynnillä 11.80 Kierroksilla 12.68..

Bj Andy 03.10.2013 21:49

Eli akut o täysin tyhjät. Tarkista että niissä on vodaa,jos mahdollista, ja laita lataukseen.

Laturissa on ainakin jotain eloa. Mutta ensin akut pänninkiin ja sitten lisää ihmettelyä.

VW Taro 03.10.2013 21:51

Akkuina toimii optiman 55yellow top:it Mitkä on vuosi sit ostettu. että pitäis olla ehjät.

Nyt viety akut lataukseen talliin. Jos huomen aamul kerkiäis katsoon uusiks lukemia.

VW Taro 04.10.2013 11:05

Nyt akut laitettu paikalle ja lukemat oli seuraavat heti mitattuna
sammuksissa 13.03
Tyhjäkäynnillä.12.80 mousi koko ajan pikku hiljaa
Kierroksilla14.50


Sit ku anto käydä jonkun aikaa niin
sammuksissa13.50
tyhjäkäynnillä.14.2
Ja kierroksilla kävi 16.2 mut pienemmillä kierroksilla oli siinä 15.95

Onko OK. Vai jossain vikaa säädin ei vielä ainaka kärvähtäny.

sisua45 04.10.2013 15:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja VW Taro (Viesti 1050832)
Nyt akut laitettu paikalle ja lukemat oli seuraavat heti mitattuna
sammuksissa 13.03
Tyhjäkäynnillä.12.80 mousi koko ajan pikku hiljaa
Kierroksilla14.50


Sit ku anto käydä jonkun aikaa niin
sammuksissa13.50
tyhjäkäynnillä.14.2
Ja kierroksilla kävi 16.2 mut pienemmillä kierroksilla oli siinä 15.95

Onko OK. Vai jossain vikaa säädin ei vielä ainaka kärvähtäny.

Tais kyrvähtää. 16 V on liian kova latausvirta, päälle 14 V on normaali.

VW Taro 04.10.2013 15:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1050875)
Tais kyrvähtää. 16 V on liian kova latausvirta, päälle 14 V on normaali.

Siis säädin palo vai?? Ei ainakaan niin pahasti kuin 2 edellistä on palanu.

H&K 04.10.2013 15:43

Kato paljonko lataa sitten ku on valot päällä. Jotkut tarvikesäätimet lataa turhan kovalla jännitteellä jos ei oo kuormaa päällä.

EDIT: Muistin että on täälläki ollu jotain juttua aiheesta. Ton ketjun loppupuolen viesteissä on jotain, Tosin LN65- hiluxista mutta siinä on vastaavat palikat latauksessa.

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=32296

sisua45 04.10.2013 15:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja VW Taro (Viesti 1050886)
Siis säädin palo vai?? Ei ainakaan niin pahasti kuin 2 edellistä on palanu.

Mikä niitä säätimiä on polttanu, julmettu sähkö vinssaaminen..?

Onko sulla vielä alkuperäisen mallinen tolpparele siellä lokarin päällä, vai oikein hitek diodi säädin?

H&K 04.10.2013 15:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1050890)
Mikä niitä säätimiä on polttanu, julmettu sähkö vinssaaminen..?

Villi veikkaus että rikkinäinen laturi...

BJ-40/76 04.10.2013 17:02

Olisikohan vika laturin/säätimen/akkujen johdotuksissa?
 
Siis onko k.o järjestelmässä esim. pääkytkin? jos tuommoinen perinteinen tolppasäädin tulipellissä, niin jos akun ja laturin välillä huono kontakti, niin säädin pyytää laturilata lisää jännitettä, vaikka laturilla on jo ylijännitettä -> ensin palaa diodit liian suuren estosuuntaisen jännitteen takia, sitten voi palaa kenttä,..

Ei ole tarvinnut noita 12v säätimiä rassailla vuosikymmeniin.... joten sen mukaisella varauksilla:cool::cool:

Tuo säätimen palaminen: onkohan säädin maadoitettu myös johtojen kautta? siis silloin voisi polttaa....
Ja kun diodisilta on palanut osittain, niin laturin tähtipisteen jännite voi olla mitä vaan (seurattiin muistaakseni latauksen merkkivalon toiminna ohjaamiseksi?)

VW Taro 04.10.2013 18:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja H&K (Viesti 1050889)
Kato paljonko lataa sitten ku on valot päällä. Jotkut tarvikesäätimet lataa turhan kovalla jännitteellä jos ei oo kuormaa päällä.

EDIT: Muistin että on täälläki ollu jotain juttua aiheesta. Ton ketjun loppupuolen viesteissä on jotain, Tosin LN65- hiluxista mutta siinä on vastaavat palikat latauksessa.

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=32296


Valot on päällä noilla lukemilla.

VW Taro 04.10.2013 18:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1050890)
Mikä niitä säätimiä on polttanu, julmettu sähkö vinssaaminen..?

Onko sulla vielä alkuperäisen mallinen tolpparele siellä lokarin päällä, vai oikein hitek diodi säädin?

Ei mitään tietoo.


Sivu luotu: 10:25 (GMT +2).