Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Jäähdytys neste katoaa (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=115600)

Nerd-O 01.10.2013 07:13

Jäähdytys neste katoaa
 
Tuli tuossa jälleen hankittua uusi menopeli ja olen tuossa hieman ihmetellyt mihin siinä katoaa jäähdytysneste. Öljyn sekaan se ei mene ja jäähdytysnesteen sekaan ei tule öljyä. No eräs päivä tässä bongasin sitten savua turbon luota. Hieman siinä kun syynäili niin pakosarjan ja turbon välisestä laipasta tulee jäähdytysnestettä, mikä yllättäen höyrystyy samantien. No tässä mallissa ei ole mitään vesijäähdytettyä turboa ja tuskin pakosarja on myöskään vesijäähdytetty. Joten siellä on mahdollisesti kansi halki tai kannen tiiviste vuotaa.

Nyt kysymys kuuluukin että onko kukaan onnistuneesti fixannut noita vuotoja jollain sementillä mikä laitetaan veden sekaan? Mistä saa hyvää sementtiä sinne? Kuulin legendaa jostain amerikkalaisesta tökötistä mikä laitetaan veden sekaan, mutta silloin pitää sisälämppärin kierto estää, koska se tukkii sen muuten. Paikkaa kuulemma melko isojakin reikiä. Legenda ei kertonut mistä tälläistä kamaa saisi.. Meinasin tuon tehdä niin että ensin nykyiset nesteet pois. Tilalle vettä, hieman jäähdytysnestettä ja jotain puhdistuskamaa. Tuo tavara ulos. Tilkitään se sisälämppärin kierto ettei sinne mene tavaraa. Hankitaan jostain jotain tosi hyvää sementtiä. Laitetaan sisään vettä, hieman jäähdytysnestettä ja tätä sementtiä.

Se ehkä paikkaa kyseisen reiän ja ei tarvi kantta availla. Mikäli tuo ei toimi niin pakko se kansi on avaa. Tuskin tuosta haittaakaan on.

mikkocap 01.10.2013 07:34

oon käyttäny noita ''sementtejä" useita kertoja, ja koskaan ei oo mennyt mitään tukkoon, siis lämppäriä yms.

Seuraa vaan purkin ohjeita. Vois kuvitella että termari kannattas olla kokonaan auki ennen kuin laittaa paikkausaineita veden sekaan. Itse olen laittanut suoraan syyläriin, ilman sen kummempia puhdistusoperaatioita. Tai sitten ylävesiletkuun. Sitten antanut käydä ainakin vartin tyhjäkäyntiä kamat sisässä. Joskus tukkii vuodot ja joskus ei.

Mutta, tietääkseni sellaista ainetta joka taas tukkisi kansiviat niin en ole koskaan kuullutkaan olevan. Nämä aineet ovat lähinnä syylärin paikkaukseen, lämppärin kennoon yms., ja joskus toimivat hyvinkin tehokkaasti. Velipoika kerran kerto yhestä hiluxista metässä että loppu silminnähtävä vuoto syyläristä ainakin niin hyvin että pääsi vielä ajamaan kotiin. Itse myös noihin vanhoihin romuihin sijoitan aina ensin sen 10-15 € ennen kuin ostan uuden syylärin, pienet vuodot kun joskus loppuvat kokonaan. Ukolla vuoti kerran 900 saabista lämppärin kenno ja aineenlaiton jälkeen ajo vielä 3 vuotta ja sitten möi auton pois.

http://www.motormarket.fi/verkkokaup...0_g-p-3887-85/ Nämä olen itse kokenut parhaiksi. Tästä on vielä se rae versio joka on sininen purkki...

bluevan 01.10.2013 08:07

Mistä sä noita paskoja aina löydätkin ??

Jos pakosarjasta valuu pakkasnestettä ulos niin vuoto ei todellakaan ole mikään pieni enää joten lapaset käteen ja kansi pöydälle niin ei tarvii sementin jälkeen taas itkeä miksi vuotaa edelleen.

-MaTTi- 01.10.2013 08:25

Minkä merkkinen/mallinen keksintö nyt on löytynyt? :D

pee 01.10.2013 08:48

Trolli ?

Sirernog 01.10.2013 09:21

Irontite käsittely korjaa myös halkinaisia kansia ja lohkoja, kallista ainetta mutta työmaalla hyväksi havaittua. Kyseinen aine jota me käytettii toki ottaa aikaa kun ensiksi jäähdytysjärjestelmä pestään paketin aineella sitten kuivataan ja laitetaan paikka-aineet pyörimään ja taas kuivatellaan mutta monta kansivikaa on korjattu kun asiakkaalla ei ole ollut aikaa/rahaa teettää kunnon remonttia.

dirtysalami 01.10.2013 13:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1049633)
Minkä merkkinen/mallinen keksintö nyt on löytynyt? :D

Ei varmastikaan Toyota, koska on heti rikki :D

Jos pakosarjasta tulisi itellä vettä, niin tekisin kansirempan tai paalaisin sen romuläjän. Kaikki sementit on itsensä kusettamista.

mikkocap 01.10.2013 18:46

niin tuossa tapauksessa, muutoin ei...

Tomppaa_ 01.10.2013 19:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mikkocap (Viesti 1049823)
niin tuossa tapauksessa, muutoin ei...

Mä olen vaihdellut läjäpäin kennoja jotka on muurautunu tosta paikkausaineesta umpeen. Ei se heti ilmene vaan muutaman vuoden päästä. Olennaista vissiin olis vaihtaa nesteet? Toinen on että jos on ilmapussi jossain kohden järjestelmää niin siihen se sitten jäsähtää. Eli jos korjaa niin korjaa kunnolla...

mikkocap 01.10.2013 19:04

niin no en minä tietääkseni väittänyt että se tukkeutuminen ei ookkaan mahollista. varmasti on jos monet niin puhuu ''jollekin'' käyneen. itelle ei oo vaan sattunu, joten tähän mennessä vaan hyviä kokemuksia.

Nerd-O 02.10.2013 14:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bluevan (Viesti 1049624)
Mistä sä noita paskoja aina löydätkin ??

Vähän veikkaan että samaa paskaa on suurin osa palstalaisten maastureista ;) Vanhoja mätiä paskoja mitä hinkataan.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bluevan (Viesti 1049624)
Jos pakosarjasta valuu pakkasnestettä ulos niin vuoto ei todellakaan ole mikään pieni enää joten lapaset käteen ja kansi pöydälle niin ei tarvii sementin jälkeen taas itkeä miksi vuotaa edelleen.

Enhän mä sementin jälkeen itkekään vaan yritän juuri välttyä siltä että se kansi pitää avata. Voisi vähempää kiinnostaa kestääkö tuo vuotta pidempään, koska se auto ei tule olemaan mulla vuotta ;) Mutta jos sementti ei tuota paikkaa niin sitten se on pakko avaa. Siitä kumma juttu että ei sieltä nyt ihan valtavasti jäähdytysnestettä katoa. Lauantaina järjestelmän täytin ja tänään lisäsin litran. Tuossa ajassa tullut mittariin 600km.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Sirernog (Viesti 1049652)
Irontite käsittely korjaa myös halkinaisia kansia ja lohkoja, kallista ainetta mutta työmaalla hyväksi havaittua. Kyseinen aine jota me käytettii toki ottaa aikaa kun ensiksi jäähdytysjärjestelmä pestään paketin aineella sitten kuivataan ja laitetaan paikka-aineet pyörimään ja taas kuivatellaan mutta monta kansivikaa on korjattu kun asiakkaalla ei ole ollut aikaa/rahaa teettää kunnon remonttia.

Tuo kuullostaa melko hyvälle kamalle. Mitä tarkoittaa että kuivataan? Järjestelmä vaan tyhjennetään vai pitääkö sen antaa jotenkin vielä kuivua? Missähän hintaluokassa tuo möhnä pyörii ja mistä sitä saa?

Mitä kuulin legendaa tästä amerikkalaisesta töhnästä niin siinä tosiaan järjestelmä putsataan ensin. Sitten tyhjennetään. Sisäkennon kierto blokataan ettei se kenno mene tukkoon. Sen jälkeen neste sisään sementin kera. Annetaan olla joku 15-20min auto käynnissä koko ajan. Nesteet ulos. Sisäkennon blokkaus pois, normi nesteet sisään ja kovaa ajoa. Kuulema tuo on melko isoja vaurioita paikannut.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1049633)
Minkä merkkinen/mallinen keksintö nyt on löytynyt? :D

Kun halvalla sain niin ostin mulle Mersun. Ei voi kyllä käsittää miten joku tuollaisista paskoista pitää. Aivan mätiä. Eikä ne ole edes hyvä autoja ajaa. Eikä tuo tekniikka myöskään niin kehuttavaa ole.. Kunnolla ylihinnoiteltuja autoja käytettynä. Onneksi tuon sai tosi halvalla niin voin sen vaikka paalaa kun vituttaa. Mut tuollainen hieno E 300TD. Kivasti se kyllä liikkuu kun polkee sitä, mutta syö dieseliä ihan helvetisti. Vaikka kuin yrittää eco ajoa niin alle 10 tuntuu olevan mahdottomuus. Mitä tuota peliä eräs mersu harrastaja katseli niin sen mukaan sain laitteen todella edukkaasti. Mut C5 oli huomattavasti parempi ostos. Se ei ollut mätä, se oli paremmin varusteltu, sen kaikki varusteet toimi, se oli huomattavasti parempi ajaa, vähemmän vikoja, kulutti puolet vähemmän jne. Mut katsotaan nyt hetki mersua. Ei ole sellaista ennen ollut niin aattelin kokeilla. Seuraavaksi voisin kokeilla jotain italian ihmettä kunhan tarpeeksi halvalla saa.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tomppaa_ (Viesti 1049829)
Mä olen vaihdellut läjäpäin kennoja jotka on muurautunu tosta paikkausaineesta umpeen. Ei se heti ilmene vaan muutaman vuoden päästä. Olennaista vissiin olis vaihtaa nesteet? Toinen on että jos on ilmapussi jossain kohden järjestelmää niin siihen se sitten jäsähtää. Eli jos korjaa niin korjaa kunnolla...

Tuo on sen seuraavan omistajan ongelma. Purkka viritys millä se toimii hetken riittää mulle.

Sami89 02.10.2013 15:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O (Viesti 1050143)
Tuo on sen seuraavan omistajan ongelma. Purkka viritys millä se toimii hetken riittää mulle.

Hyvä tietää ettei ainakaa sulta koskaa autoa erehy ostamaa..:rolleyes::rolleyes:

pee 02.10.2013 16:17

jos se tosiaan on E300TD niin ei oo turbokone ...

laitas kuvaa koneesta / vuotokohdasta kuitenkin ;)

lampola 02.10.2013 16:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Sami89 (Viesti 1050161)
Hyvä tietää ettei ainakaa sulta koskaa autoa erehy ostamaa..:rolleyes::rolleyes:


meinasin kans todeta ihan saman :D

kzj 02.10.2013 16:50

http://www.motormarket.fi/verkkokaup...ine-p-3886-85/


No jos tolla kokeilee, niin kannattaa erotella ne rakeet ja neste(öljy)
ja laittaa ensin vaikka 1/3 molempia jäähdytyskiertoon.

Sitten menetelmällä papu, muutama kerrallaan lisätä.

Kyllä tuolla on menestyksekkäästi useampi pieni vuoto tukittu.
(Sellainen, ettei näkyvää vuotopaikkaa oikein paikanna, mutta nestettä kumminkin hiljalleen häviää)

Ei tietenkään tuki mitään selviä reikiä, josta neste valtoimenaan vuotaa.

Ja jos on kansi halki, niin kyllä ainut keino on vaihtaa...

AVRO 02.10.2013 17:16

En ole noiden mököttien ystävä/kannattaja mutta tommosella Bar´s:n papusopalla korjautui ajokuntoon erään kenopään syylari joka halkesi metässä niin että vesi vaan suihkusi ulos.

Ajeli kuukaudenpäivät paisarinkorkki auki ennenkuin jouti syylarinvaihtoon.

pee 02.10.2013 20:34

koskakohan joku ehdottaa perinteisesti: munaa syylariin !!!

Bj Andy 02.10.2013 21:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1050290)
koskakohan joku ehdottaa perinteisesti: munaa syylariin !!!

Ei se välttämättä huono ratkaisu ole sekään ja vaikka ei vikaa korjaisikaan niin saattaahan se ihan metkalta tuntua...

kzj 02.10.2013 23:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 1050343)
Ei se välttämättä huono ratkaisu ole sekään ja vaikka ei vikaa korjaisikaan niin saattaahan se ihan metkalta tuntua...

Tulee mieleen jännä ratkaisu vuodelta muna ja kana.

BMW-merkkisestä henkilöautosta alkoi pukata usvaa konehuoneesta kesken ajelun, vieraan paikkakunnan iltahämärissä.

Nesteet vähissä, mitä tehdä? Ei tietty nestettä mukana, ei vesistöä lähellä eikä astiaa millä hakea. Eikä niin paljon kus..pissitä että vajausta täyttäisi.
Tietty jos repsikalle juottaisi takapaksista pahanmakuiset heineken merkkiset oluet... no ehkä alkoholisoituneempi olisi ne juonut ja odotellut, mutta voihan ne laittaa raakana syyläriin!

Matka jatkui hetken ja vika paljastui: muovipäätysyyläristä oli murtunut ylävesiletkun nippa.

No onneksi nipasta jäi sen verran jäjelle, että tynkään sai vielä kiristettyä letkun kiinni ja loput kaljat koneeseen!

Siinä hätäpäissään unohtui pelkät parkit päälle ja kohta kissalan poika/tyttöpari punaisen kartion kanssa viittoili tien sivuun.

-Teillä ei oo valot päällä!

-No unohtui kun on vähän teknisiä ongelmia, syyläri vähän vuotaa.

-Mitäs täällä haisee ihan kaljalle!?

-No kun ne kaljat on tuolla koneessa! :D

Pienen keskustelun jälkeen päästiin matkaa jatkamaan kotiin, eikä edes puhallutettu!!! :eek:

Voin muuten kertoo että pitkin kuumaa konehuonetta roiskunut olut tuoksui ainakin 5metrin päähän bemarista.. ;)

^ LIEVÄ offtopic

Jappi 03.10.2013 00:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kzj (Viesti 1050176)
http://www.motormarket.fi/verkkokaup...ine-p-3886-85/


No jos tolla kokeilee, niin kannattaa erotella ne rakeet ja neste(öljy)
ja laittaa ensin vaikka 1/3 molempia jäähdytyskiertoon.

Sitten menetelmällä papu, muutama kerrallaan lisätä.

Kyllä tuolla on menestyksekkäästi useampi pieni vuoto tukittu.
(Sellainen, ettei näkyvää vuotopaikkaa oikein paikanna, mutta nestettä kumminkin hiljalleen häviää)

Ei tietenkään tuki mitään selviä reikiä, josta neste valtoimenaan vuotaa.

Ja jos on kansi halki, niin kyllä ainut keino on vaihtaa...

Kolmesta autosta kokemuksia tuosta papusopasta. Kahdessa oli kansi halki (Dieseleitä), kumpainenkin paineli kohti auringonlaskua ilman remonttia, toinen pari vuotta oli omassa ajossa eikä tehnyt ylimääräistä painetta enää jäähdytysjärjestelmään koko aikana. Appiukon bensacorolla meni 4kk ennen kuin palanut kansipahvi piti vaihtaa.

Yhteistä oli sitten jokaiselle ettei enää talvella ollut liian lämmintä matkustaa...

Nikuzai 03.10.2013 08:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 1050400)
Kolmesta autosta kokemuksia tuosta papusopasta. Kahdessa oli kansi halki (Dieseleitä).....

Yhteistä oli sitten jokaiselle ettei enää talvella ollut liian lämmintä matkustaa...

Tätä joskus miettinyt et mitenhän lie jos keväällä paikkaisi ja letkulla ohittaisi lämppärin kennon, kesän ajelisi ja syksyllä vaihtaisi nesteet vesi huuhtelun kanssa niin tukkisiko silloin enää lämppärin kennoa?



Joku taas kertoili, että osalämmön päällä pito tukkisi kennoa, muttei ollut kertojalla kokemusta vaan huhu puhetta
ja, että pitäisi ottaa hanan vaijeri irti ja pelata vaan ilman ohjauksella

Bj Andy 03.10.2013 08:51

Eikä ku se lämppäri pitää olla täysillä eli hana auki kun noita litkuja syytää koneeseen ja systeemi pitää täyttää täyteen asti ja ilmata niin ettei niitä ilmataskuja jää mihinkään.

Eli tekee niinkuin purkin kyljessä lukee. Ni ei tuki lämmppäriä sen enempää kuin se muukaan töhnä mitä sen ikäisessä ruoskassa mihin noita pitääkaadella, on.

AVRO 03.10.2013 09:30

Eikös näissä nykyautoissa pääosin ole ihan pelkällä ilmaläpällä se lämmönsäätö? Kennossa kiertää vesi aina vaan vaikka pyynti olisi full cold.

Sirernog 03.10.2013 09:43

Tohon irontiteen sen verran että laatuvaunusta oy ainaki hommas tota jostain, tai sitten vaan googlella ettimään. Oli kyllä melko kallista ainetta mutta sillä korjattiin vissiin 3 autoa sinä aikana kun olin kyseisessä talossa töissä.

kilikali 03.10.2013 13:55

Jokkismiehet käytti , olikos se kanelia? veden sekaan vuotojen tukkimiseen. Eikä ole kallista :)


Sivu luotu: 15:12 (GMT +2).