![]() |
Maasto kuorma-auton akseleiden siirtäminen?
Eli tieliikenteessä liikkuvan möhkön akseleiden siirtäminen, onko sallittua?
Tarkoitus olisi Zil131:n teliä siirtää eteenpäin että saa akseliväliä ja kokonaispituutta pois katkaisemalla sitten runko viimeisen akselin takaa. Sitten etuakselia myös eteenpäin etuylityksen pienentämiseksi. Onko lain mukaan mahdollista? |
Akseleiden kiinnityspisteiden siirtäminen on vähän työlästä. Helpompi homma ottaa pala pois rungosta, ja hitsata takaisin kiinni.
Kuorma-auton runkoa saa lyhentää tai pidentää. Kai akseleitakin saa liikutella, jos on asiallisesti tehty? |
Äkkiseltään mietittynä olis ehkä jopa parempi jos akselistoja kaikkine jousine yms telikeinun pukkeineen siirrettäis rungossa eteenpäin,mut siinä on ihan pirunmoinen savotta.
Yleensähän se menee niin,että runko poikki,pala välistä ja hitsaten kiinni. Onhan noita sit usein katkennu ajanmyötä noista liitoskohdista. Muutamia autoja pyörii vieläkin näillä kylillä,mitkä Venäjänliikenteen buumin alettua lyhennettiin rahtiautosta puolikkaanvetureiks. Ja sit ku ryssänrahti alko olla suomenkilpisten autojen osalta taputeltu,ni jatkettiin takas rahtiautoks. Mut helpommallahan nuo hitsaussaumat pääsee tuollasissa maantieautoissa. Sora tai maastokuorma-autoissa runkoa taivutellaan reippaammin ni saattaa ajanmyötä ainakin huonot hitsaukset antautua. |
Muutoskatsastukseen pitää saada valmistajan lupa ja ohje mukaan, eli valmistajan kuponki siitä saako lyhentää ja minkä verran ja jos niin miten, inssi sitten tarkistaa onko oikein tehty.
Itse en pidä hitsaamista ollenkaan vaihtoehtona maastoautoon, itsellä kokemusta yhdestä akselien siirrosta ja yllättävän iisi homma kuitenkin, on siinä leikkaa-liimaa-hommassa puuhaa siinäkin. Kunnon magneettipora vaan niin nopiaa tuloo valmista. :) |
Lainaus:
|
Aikoinaan rungon lyhennys ja jatko onnistu kyllä, mutta vain etuakselin etupuolelta ja takimmaisten taka puolelta eli runkoon ei saanu tehdä muutoksia akseleiden välistä... Voihan olla että ohje muutunut.
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
Kesällä leikkikaluksi möyrintään, sama taukokoppihomma, harrastepelin kuljettimeksi ja työmatka autoksi. Vehkeeseen tulee todennäköisesti tehokas turbodiesel automaattilootan kera... Sekä paineilmalukot kaikille akseleille jos löydän tarpeeksi kestävät jotka sopivat perien/akselien kuorien sisään. Korottelua, lisäjoustoja ja iiiiiiisoja pyöriä unohtamatta. Jossain vaiheessa pitää toteuttaa, yllä mainittu visio on 9-vuotta nyt pyörinyt päässä... |
Multa löytyy 14.00-20 renkaita alkuperäisten 12.00-20 kummien tilalle. Etupäähän löytyy myös osia, iskarit, jouset yms pikkusälää. Sekä 3 kpl vanteita. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Olen koittanut googlettaa, mutten ole löytänyt lisää aiheesta. |
Tuota. Jostain tuubista löytyi joskus traileri johonkin valmistuvaan elokuvaan missä ajettiin kamazilla läpi seinien ym...
E: se linkki löytyi kun vähän muisteli... http://www.youtube.com/watch?v=FbiDc...eature=related |
Lainaus:
|
Lainaus:
Niin ja pelkkien tehosteiden budjetit on koko venäläisen leffan luokkaa :D Mutta miksei leffat voisi olla todellisempia? Vai vaarantuuko katsojan järki jos auto ei katolleen kaatumisessa räjähdäkkään tai pahis ei ammuttaessa lennä 30m tiiliseinän läpi :confused: |
Lainaus:
Nii, jippo tuosta tulesta selviää ykkösosasta.. Ghost rider muuttaa koneet tultasyökseviksi leluiksi... |
Hyvia ohjeita ihan opetusvideoilla akseleiden siirtoon!:rolleyes:
|
Lainaus:
Tiivistettynä: Periaatteessa saa siirtää, helpompaa ottaa pala välistä mutta ei välttämättä. Parempi kuitenkin siirtää ja sisua45:a löytyy isommat kumit. XD Mutta joo, periaatteessa sain kyllä jo kaipaamani vastaukset. Gaz66 olisi näppärämpi, (lyhyempi kuin nykyinen käyttöautoni) mutta ei zilkään ole kuin metrin pidempi (ja vielä jos lyhentää) ja vetopitoa+massaa kun pitää jotain kiskoa on enemmän, plus ei tuosta vetopidosta haittaa ole lunta puskiessakaan. |
Lainaus:
Paljos muuten sulla zil hörppii soppaa sadalle? |
Kerran pääsin ajamaan Taipalsaarelta Vekaralle Zilttonin ja se oli siellä sgutsissa tankattu täyteen. Vekaralla sinne meni jotain reilut 50litraa benziinosta joten se teki n.35-40 litraa satkulle. Eli saman kuin F600:nen.
Ja huippuja se kelasi n.130 km/h savitaipaleen monttuun.:D:D Ei paha ja ihan käyttis ainesta. |
Lainaus:
Mutta nimimerkki Matti tietää näistä asioista, meillä muilla on valistunut arvio, että miten se meni. :) Ja renkaita löytyy, uutta ja käytettyä. Taitaa jopa mahtua pyörimään Zilin telissä? |
Lainaus:
|
Lainaus:
Nikuzai: Ei ole ziltoni pihassa vielä toistaiseksi, vähän tässä puntaroin. 9-vuotta tosiaan suunnitelmat hautunueet takaraivossa, ja kun kelit taas lähestyy niin polte alka olla taas kova... Puitteet kaikennäköisille muutoksille löytyy, se sinänsä ei ole ongelma. Iteni vain tuntien että jos aloitettu homma alkaa ajanpuutteen takia venyä, siihen loppuu mielenkiinto... |
Lainaus:
Mutta ei se silti mikään notkea ole vaikka metrin tai kaksikin keskeltä typistäisi :D |
http://www.voengruzovik.ru/ZIL/ZIL-132.jpg
http://img.favcars.com/zil/concepts/...pts_1960_1.jpg http://www.voengruzovik.ru/ZIL/ZIL-132.htm http://ser-sarajkin.narod2.ru/ALL_OU...KBZIL55005.htm Mulla oli ZIL-131 etuakseli, mutta se meni. Sen avulla olisi saanut (hankalasti) rakennettua mallista 131 --> 132. :D Notkea (?) etummaisella ja takimmaisella akselilla ohjaava 6x6. Moottrorina ZIL-375, tuttu Ural-375 nokalta. (oli mulla sellanen moottorikin joskus... :rolleyes:) Alemmassa kuvassa renkaina ZIL-135 mallissa käytetyt 1330x406-508, eli 16.00-20. Yläkuvassa valurauta vanteiset spezial-renkaat, joista ei paljoa tietoa enää heru. |
Lainaus:
|
Sivu luotu: 11:22 (GMT +2). |