![]() |
Autoliike + katsastus = kusetus
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t...0ef6bc6027eb99
Linki ffp.n puolelle aiheeseen ja taustaa tilanteeseen. Hermo menee ton myyjän kanssa. Suomessa saa kusettaa ostajia, Leimata autoja vaikka niihin mitään leimaa pitäis antaa ja luikkia johonkin karkuun vastuista. TÄMÄ JUTTU EI JÄÄ TÄHÄN. Homma viedään loppuun asti. Henkiset resurssit ollut loppu muutenkin niin tällänen kura vielä niskaan. Osa hommasta oli omaa tyhmyyttä/sinisilmäsyyttä jota törkeästi käytettiin hyväksi. Tällä hetkellä myyjällä ei ole edes ideoissaan korjata/korvata sovittuja asioita. Jees poks toimittihan hän "uudet" takarenkaat ekaan korjaamoon mitkä oli väärän kokoiset.. Kaupan purku ainoana vaihtoehtona kun autoa ei myyjä kuntoonkaan halua laittaa. Osamaksun eka erä piristi vaimoa tänään. Kohta pamahtaa vakuutukset ja verot kanssa eli auto pitäis ottaa pois ajosta ( eihän sillä ole edes ajettu ). |
katsastettu auto ei kerro auton kunnosta yhtään mitään. se on tullu niin monta kertaa huomattua.
|
Ei kerro ei mutta pitäiskö? Tässä hommassa on myös pointti että kaupan ehtoina oli tutkia mistä tulee öljyä pihalle ja pistää kuntoon. 2 eri korjaamoa tutki jälkeenpäin ja pelkästään 2sek vilkasulla selviää 2 vikaa. 15 min tutkinnan aikana loput joten... ei mikään huolto voi olla niin surkea että olis missannu noi mikäli koko tutkinta/korjaus "käskyä" ollaan koskaan annettu.
|
Lainaus:
ymmärrän kyllä myyjänä jos autolle ostaja ni ei paljoo vikoja korjata kuhan leima saadaan. MUTTA jos ne viat on havaittu jo ja luvattu laittaa kuntoon. niin sitten tilanne aivan eri. ehdottomasti myyjän pitäs viat laittaa jos on luvannu. |
Tullut itte huomattua kans tämä että liikkee4t saa leimoja aivan mihin vaan.
Kävin tuossa muutama kk takaperin autoliike XXXXXXXX:ssä koeajamassa hj61 joka oli päältä kuin karkki, kaks päivää vanha leima paperissa. no, koeajolle lähtiessä koitin kuitenkin että jarrut pelaa ja baanalle--> ekassa risteyksessä ohjaus tuntui vähän "oudolta" mutta oletin sen olevan vain jokin ominaisuus. siitä sitten takana kulkevalle mutkittelevalle asfalttitielle testaamaan, kiihdytin aika hyväisesti vauhtia, kaarsin kurviin ihan normaalia "maasturivauhtia". sydän meinas hypätä kurkkuun kun ratti pyöri neljäsosakierroksen tyhjää, sen jälkeen kunnon kolahduksen saattelemana auto kääntyi ja akselit paukkui ja koko auto tuntui nytkähtävän sivusuunnassa. :eek::eek::eek::eek: äkkiä takaisin, pihassa pyysin tyttöystävää kääntelemään rattia. kaikki raidetangon nivelet aivan loppu, samaten lehtijousien puslat kadonnut olemattomiin, edestä ja takaa.:eek::eek: Menin sitten kysymään myyjältä että mistähän autosta leimatut paperit on peräisin, kun tuosta alusta aivan loppu. myyjä haistatti vitut. Kotimatkalla soitti vielä perään että "en tiedä kuinka päin helvettiä oot autolla ajanu, alusta on aivan timmi, onhan siinä tuore leimakin" En kyllä kyseiseltä autoliikkeen myyjältä uskalla ostaa yhtään mitään. |
Kohtahan se saa autoliike katsastaa ite autonsa, siitähän se vasta soppa keitellään. :)
|
Öljyvuoto?? Näyttää tosin normihuohotuksille loppuun ajetusta dieselistä. Eli egr röörit jo niin tukossa jos varsinkin ollu köröttelijällä että alkaa öljyhuurut tulemaan ulos väärästä paikasta, tuossa tilanteessa käyttäisin jo alimman ahtoputken turbon jälkeen irti ja katsoisin onko paljonkin turbo työntänyt öljyä läpi. Että ei jollain kierrosten ryntäyksellä ota hulluja. ei olisi ensimmäinen 1.9 tdi mikä sen tekee
käytetty on aina käytetty, ja pitäisihän sitä jotain oikeuksia olla myös myyjäliikkeellä, jos myydään käytettyä autoa niin ostajat poikkeuksetta odottavat uutta autoa ja täydellistä toimintatakuuta seuraavaksi vuodeksi. Pitäisi myös katsoa peiliin hiukan kun menee ostamaan auton sen kummemmin koeajamista tai perehtymistä historiaan, tai vaivautumalla edes katsomaan renkaita. Katsastusmiehet on vain ihmisiä. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Että sen verran kannattaa luottaa liikkeiden "leimaamiin" autoihin. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Aika käsittämättömiä etäleimauksia autoille tunnuttu tehdyn. :eek: Vaikea uskoa että korruptio vielä tänä päivänä tuolla tasolla tällä alalla, mutta uskottava kai se on. Pelottaa oikeesti miten paljo näitä jatkossa etäleimataan jonku autokorjaamon toimesta. |
Ikinä en oo autoa liikkeestä ostanut mutta kaikille oo sanonut että ei kannata maksaa lisää maininasta juuri huolettu ja jako pää vaihdettu parempi vaihdattaa ite ne niin pitää sitten paikkansa.
Monta kertaa oon ihmetellyt juuri katsastettujen autojen kuntoa.aika helposti pääsee läpi aivan paskojakin. |
paskoja vihanneksija
Mullekin on tullut vastaan jo nyt monta autoa jotka on tullu leimalta huomautuksitta ja kuitenkin on ollu nyrkin mentäviä reikiä helmoissa tai niveliä rikki jne. Nykyään jos/kun käytettyä autoa ostaa niin leimapaperilla voi pyyhkäistä ja alkaa sitten tutkia ne viat itse.
Harva käytetty on virheetön, mutta kyllä myyjälläkin pitäis olla munaa kertoa tiedossa olevat viat ja sopia hinta niiden mukaan. Samaa voisi kyllä odottaa siltä ostajalta joka tyrkyttää sitä omaa ruoskaansa vaihdossa kun ei kannata/jaksa korjauttaa jotain piilevää vikaa omillaan.. Lainaus:
|
Eihän tuo sen kummoisempaa vaadi kuin soitto trafille. Tekevät autolle katsastuksen ja katsuri saa kasan paskaa niskaansa. Sen jälkeen alkaa tappeleen autoliikkeen kanssa. Todennäköisesti mitään eivät suostu maksamaan. Kuluttajariitalautakunnasta tulee sitten joskus 1-2v kuluttua päätös että niiden pitää maksaa korjaukset, mitä ne ei kuitenkaan maksa edelleenkään ja tuskin autokaan välttämättä silloin on enää itsellään..
|
Juu niin kuin kirjoitin omaan piikkiin menee tuo renkaiden katsominen. Öljynvuotoja ei pahemmin näe ilman että koneen koppaa ottaa veke / purkaa osia irti. Toisaalta en usko että perus auton käyttäjä havaitsisi noita muita vikojakaan vaikka ne olisi tyrkyllä? Itse luotin kuitenkin täyteen huoltokirjaan ja juuri tehtyyn huoltoon ( jos liike lyö leiman autosi huoltokirjaan ilman asianmukaisia tarkistuksia ja huoltoja niin mistä sen tiedät/mitä teet jos saat selville? ). Auton yleis ilme antoi odottaa ok pitoa. Ei kolaroinnin merkkejä tms. Kyllä itsekkin ilmoitan autoa myydessäni että siinä huoltokirja on ja jos leima on tuore niin senkin kerron ISOLLA. Veikkaan että vaikuttaa monen ostamiseen nämä ja luo tunteen että korjaamo on huoltanut auton ja katsuri tutkinut että se on kunnossa ja turvallinen. Jos näihin normaalit ihmiset ( jotka vain ajaa ja tankkaa eli suurin osa) ei voi luottaa niin mihin? Jos sovitaan ennen kauppoja että asetamme nämä asiat ehdoiksi ja toinen ilmoittaa että asian on korjattu vaikka todellisuudessa ei olekkaan niin sitä en ymmärrä. Auton myymisen tarve on niin kova että vaikka valehdellen/sopimusta rikkoen. Ko. Liike ei ole mikään perus häkkiliike jonka rivistä tämä on bongattu. kaukana siitä. Liikkeen olemus on enemmän kuin asiallinen ja antaa myös kuvan turvallisista kaupoista.
|
Auton hinta on myös aika ratkaiseva tekijä. Jos saan neljälläsadalla vuodeksi leimatun auton niin asiat jotka kiinnostaa on lähinnä että se liikkuu eteen ja taakse sekä että verot on kunnossa.
|
Tämän päiväisen keskustelun perusteella homma saadaan sovittua rahallisesti että auto saadaan sovitun mukaiseen kuntoon. Eläkkeelle jäävä (= mun ajoon
) Audi 100 on palvellut meitä uskollisesti nyt 40tkm ajan/vuos( mittarissa 567tkm ). Katsuri halusi siihen laitettavan alapallon, raidetangonpään suojakumin sekä toisen pissapojan suuttimen toisen sumun. ( 2 suutinta joissa 2 reikkä joista 1 on tukossa). Katsastus oli siis "tiukka" ja paikat syynättiin tarkasti. Tämä uudempi yksilö jos olisi joutunut samaan syyniin niin voivoivoi. Nooh seuraavaksi alkaa tod.näköisesti osien ja tekijän metsästys. |
Lainaus:
Taitaa varaosiakin olla saatavilla sopivasti kun korjaamo leimailee:mad: |
Toivottavasti jäljelle jää myös "riippumattomia" konttoreita. Vaikka se sapettaakin aina, kun leima ei irtoakaan laakista, niin jälkikäteen tulee kyllä hyvä fiilis, kun tietää, että kalusto on käyty kunnolla läpi ja uskaltaa vaimonkin päästää ipanan kanssa Toyotan rattiin.
Itse sanon aina leimalla, että ravistelee kunnolla, nää vehkeet pitää olla iskussa. Väitän, että valtaosa ihmisistä haluaa myös minun suorittavan työni kunnolla, vaikka siitä aiheutuisikin mielipahaa.. ;) Hiukka offtopic, anteeksi siitä.. |
Lainaus:
|
X3 toivottavasti ei tule houkutusta myydä sitä varaosavarastoa asioista tietämättömien ajoneuvoihin =kusetus + vedätys meiningillä
(tämäkin nähty vähintään 2000-3000 katsastushuolto ja yli 6vuotiaita renkaita työnnetty uusina uuden hinnalla alle tämmöistä firma/firma kauppaa) |
jep, sama homma tääläkin että jos ajossa on hiukankin jotain epämääräisyyttä niin katsastukseen mennessä vaadin että sillä rahalla sen on selvittävä missä se väljyys on että tietää laittaa kuntoon ennen kuin alkaa renkaita syömään jne..
|
Eri aloilla on aika tavalla erilainen meininki tosiaan. Sähköpuolella suurin osa urakoitsijoista tarkistaa itse oman työnsä, muutama hassu vasta koulusta päässy yksinyrittäjä joutuu ostamaan lopputarkastukset muualta. Putkipuolella sama homma. Ei täällä silti ihan epsanjammaammeiningillä sähköt ole.
Tulisko ajan kanssa joku itsesäätelyn ryhti autoalalle, jos korjaamot sais ite oman leiman lyödä? Siinähän leimassa lukis myös sitten se vastuunkantajan nimi siitä, oliko auto kunnossa vai ei. |
Suosittelen tekemään Trafille ilmoituksen näistä koska sitä kautta on mahdollisuus vaikuttaa näihin katsastus konttoreiden kusetuksiinkin. Kärsiihän näistä kusetuksista jo kilpailukin koska suurin osa kuitenkin tekee rehellisesti nää hommat. Trafiltakin sanoivat että harmi kun näistä suurin osa jää ilmoittamatta ja sen takia juuri homma vain jatkuu. pari varotusta jos tulee konttorille niin luulen että rima nousee vähän korkemmalle!
Trafi kyllä hoiti tuota minunkin asiaa suht nopeasti mutta Poliisilla ei oo näköjään kiirettä. Ehkä ens vuonna alkavat tutkia jo asiaa:mad: |
Joo ei tää sillä parane, että kaikki hyvässä uskossa mädän sitruunan ostaneet "kärsii kun miehet" ja ottaa tappion takkiin kertomatta kelleen mitään. Täytyy käräyttää, jos syytä on. Muussakin kun autohommissa aiheuttaa aika omituisia ilmiöitä tää tämmönen korpilain toinen puoli, että kukaan ei haluais koskaan mitään epäkohtia ainakaan viranomaisille ilmottaa, vaikka ois kuinka mikä hyvänsä pahasti tai vaarallisesti vialla.
|
Sivu luotu: 18:17 (GMT +2). |