Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Lisäpitkät hiluxiin (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=114410)

calma 01.09.2013 07:11

Lisäpitkät hiluxiin
 
Ostettiin ja asennettiin lisäpitkät hiluxiin ja ohjausvirtaa otettiin rosvona lampun kannan vierestä rosvona kun oli sopivin ja lähin paikka. Sitten tietysti relee ja katkaisija. Onko tällaisessa kytkennässä käytettävä diodi jossain välissä kun tänä päivänä kytkentäkaavoissa on diodi mukana tai relee missä diodi sisällä ei aikaisemmin ollut puhettakaan mistään diodista vaan kytketiin niin kuin yllä mainittu.
Jos on käytettävä diodi niin paljonko sen arvot ja mihin väliin kytketään

Porvoon Hilma 01.09.2013 08:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja calma (Viesti 1039020)
Ostettiin ja asennettiin lisäpitkät hiluxiin ja ohjausvirtaa otettiin rosvona lampun kannan vierestä rosvona kun oli sopivin ja lähin paikka. Sitten tietysti relee ja katkaisija. Onko tällaisessa kytkennässä käytettävä diodi jossain välissä kun tänä päivänä kytkentäkaavoissa on diodi mukana tai relee missä diodi sisällä ei aikaisemmin ollut puhettakaan mistään diodista vaan kytketiin niin kuin yllä mainittu.
Jos on käytettävä diodi niin paljonko sen arvot ja mihin väliin kytketään

Eipä kyllä tule mieleen mitään syytä miksi lisävalojen kanssa tarvittaisiin diodia. Kytke vaan suoraan. Vaikka rosmona.

Arpe 01.09.2013 09:51

Ei ollu mainittu hiluksin vuosimallia,mut veikkaan et ei aiheuta can-väylään häiriöitä vaikka tuo kytkentäkaaviossa oleva diodi uupuiskin.
Uusien autojen varalle piirtävät noita diodeita kaikkien lisähimmeleiden kytkentäkaavioihin.

sako 01.09.2013 10:06

Diodi tulee releen käämin rinnalle.

Porvoon Hilma 01.09.2013 17:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sako (Viesti 1039081)
Diodi tulee releen käämin rinnalle.

Juu, tuo on totta. Diodi tappaa vastasuuntaisen jännitepiikin. Myötäsuuntaan kytkettynä diodi tekee nopeahkon polttoitsemurhan:)

BJ-40/76 01.09.2013 18:27

Siis mikä hiluxi?
 
Vanhemmissa (olikohan ensimmäisissä 4wd hiluxeissakin) tojotissa ajovalot on kytketty hivenen nurinkurisesti; siis valokytkimeltä tulee 12v h4 yhteiseen liittimeen, ja sitten maadoitetaan valonvaihtimella joko pitkät taikka lyhyet.
Joissain muissa autoissa sama systeemi.

Silloin tuo lisävalojen rele pitää kytkeä nimenomaan pitkien hehkulangan rinnalle, ja jos k.o valot tekee kokonaan releiden kautta, niin vaatii pikkasen poikkeusjärjestelyjä pitkän merkkivalohehkun suhteen, ainakin joissakin autoissa.

sako 01.09.2013 19:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja calma (Viesti 1039020)
Ostettiin ja asennettiin lisäpitkät hiluxiin ja ohjausvirtaa otettiin rosvona lampun kannan vierestä rosvona kun oli sopivin ja lähin paikka. Sitten tietysti relee ja katkaisija. Onko tällaisessa kytkennässä käytettävä diodi jossain välissä kun tänä päivänä kytkentäkaavoissa on diodi mukana tai relee missä diodi sisällä ei aikaisemmin ollut puhettakaan mistään diodista vaan kytketiin niin kuin yllä mainittu.
Jos on käytettävä diodi niin paljonko sen arvot ja mihin väliin kytketään

Tossa ohjausvirta kytkennässähän tulee lampun rinnalle releen käämin resistanssi, jossa sitten yhteen laskettu resistanssi pienenee.
Parempihan se olis ottaa ohjausvirta sieltä pitkienvalojen kytkimeltä.

Diodi ns "tappaa" n.~100V jännitteen kun releen käämin virta katkeaa nopeasti.

BJ-40/76 01.09.2013 21:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sako (Viesti 1039303)
Tossa ohjausvirta kytkennässähän tulee lampun rinnalle releen käämin resistanssi, jossa sitten yhteen laskettu resistanssi pienenee.
Parempihan se olis ottaa ohjausvirta sieltä pitkienvalojen kytkimeltä.

Diodi ns "tappaa" n.~100V jännitteen kun releen käämin virta katkeaa nopeasti.

Minun mielestä tuo pitkien henkulangan rinnalle tuleva releen käämi on juuri oikeassa paikassa; Releen pitovirta, noin 0,15---0,5 Amppeeria on mitättömän vähän lisättynä noin 9-10 Amppeerin virtaan, mitä nuo pitkät ottaa.

Ja jos/kun tuo takapotku diodi puuttuu, niin pitkien valojen kytkin/rele on auki, silloin kun tuo takapotku tulee; siis k.o takapotku pääsee purkaantumaan vain pitkien valon hehkulangan läpi. (teoriassa kipinöi myös releen/katkaisijan kontakteissa)

Ja tuon takapotkun, siis releen antaman jännitepiikin, huippujännite voi olla huomattavasti enemmän, kuin tuo 100v... jos ei pääse purkaantumaan minnekkään, mutta tuon piikin energia on huomattavan pieni, esim. tuo 2x60w poistaa lähes täysin, uskoisin että yhtähyvin, kuin joku esim. 1N4007 yleismallin diodi vastaavilla johdoilla kytkettynä.

p.s minä laittaisin kytkimen apupitkille, joskus on mukavampi ajaa, kun valoa ei ole liikaa.

Nikuzai 01.09.2013 22:43

Siis mitä sille releella tapahtuu?

Itellä tais kuolla lisäpitkien rele kun vaan kahdesti toimi ja sit kuoli :mad:

BJ-40/76 01.09.2013 22:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1039402)
Siis mitä sille releella tapahtuu?

Itellä tais kuolla lisäpitkien rele kun vaan kahdesti toimi ja sit kuoli :mad:

Periaatteessa ei mitään; mutta jos on joku halpis-malli, missä käämi imee kosteutta, ja sitä kautta sähkön eristävyys huononee, puhumattakaan jos siellä releessä on jotain suolalitkua tms. niin se iskee käämistä läpi; siis tulee oikosulku, ja kun tuolle 0,2 Amppeerille tarkoitetulle käämilangalle tulee kipinöivän oikosulun vuoksi myös noin 50-200x virta, niin palaa poikki.

Nikuzai: kun kytket sille releen käämille sähköä, niin naksahtaako se? onko sulla mittaria, että voit mitata onko käämi poikki?

Nimittäin tuo rele voi kuolla edellisen lisäksi ainakin; huono käämin juotos, releen mekaniikka pettää, tai jopa koskettimet palaa niin huonoksi, ettei yhdistä....

Nikuzai 01.09.2013 23:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1039407)
Nikuzai: kun kytket sille releen käämille sähköä, niin naksahtaako se? onko sulla mittaria, että voit mitata onko käämi poikki?
.

Kokeilin naksauttaa eikä sanonut mitään niin lähti takavasemmalle :D Ettimään en rupea kun en edes muista minne sen nakkasin :eek:


Mutta nyt kun tuli puhetta niin voisko joku piirtää sellaisen kaavion millä saa lisäpitkät syttymään painonapilla kun pitkä palaa

Eli selitetään uudestaan
Pitkät päällä ja napista niin lisäpitkät syttyy.
Pitkät pois myös lisät sammuu.
Pitkät päälle lisät ei pala.
Pitkät päällä painallus napista lisät syttyy.

Sen tiedän, et vaatii kaksi relettä, mutten saanut sitä toimimaan kuin satunnaisesti eli lisäpitkien valojen kytkevää relettä en saa jäämään pidolle pitkistä ohjattuna :mad:
Vai pitäisko releen pidolle sillekkin laittaa oma releensä :confused:
Ja mihin releeseen herätys ettei napin kautta kulje koko virtamäärää jonka lisäpitkät ottaa :confused:


Niin ja sulakkeita on sitten seassa riittävästi eli kaikki missä kulkee virtaa menee sulakkeen kautta :cool:

sisua45 01.09.2013 23:14

Ihmettelin myös, että mihin tuota diodia muka tarvitaan. Itse asensin lisäpitkät entiseen käyttö autooni, ja ei ollut mitään ongelmia. Ryöstin (en ryöstäjillä) virran pitkien johdoilta lisäpitkille, ja toimi hienosti vuosien ajan.

Mutta sitten tuli mieleeni itse auto... Audi 100 -83. Ei releitä valoille, kaikki virta menee viiksen kautta... :rolleyes:

Edit: Otin lisäpitkien releelle herätevirran tuosta releettömästä pitkien johdosta. Virta lisäpitkille tuli sulakerasialta löytyneestä vapaasta navasta.

HeikkiH 02.09.2013 08:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1039411)
Mutta nyt kun tuli puhetta niin voisko joku piirtää sellaisen kaavion millä saa lisäpitkät syttymään painonapilla kun pitkä palaa

Eli selitetään uudestaan
Pitkät päällä ja napista niin lisäpitkät syttyy.
Pitkät pois myös lisät sammuu.
Pitkät päälle lisät ei pala.
Pitkät päällä painallus napista lisät syttyy.

Sen tiedän, et vaatii kaksi relettä, mutten saanut sitä toimimaan kuin satunnaisesti eli lisäpitkien valojen kytkevää relettä en saa jäämään pidolle pitkistä ohjattuna :mad:
Vai pitäisko releen pidolle sillekkin laittaa oma releensä :confused:
Ja mihin releeseen herätys ettei napin kautta kulje koko virtamäärää jonka lisäpitkät ottaa :confused:


Niin ja sulakkeita on sitten seassa riittävästi eli kaikki missä kulkee virtaa menee sulakkeen kautta :cool:

Releen saa kytkettyä painonapilla siten, että painonappi on kytketty releen 85 nastaan, ja siitä on hyppy nastaan 87. Eli rele syöttää valoille virtaa, ja samalla ohjaa itseään. Tuo kytkentä vaatii kaksi relettä, koska valot sammuvat vasta sitten kun jännite katkaistaan, eli jos releen 30 on kytketty sulakkeen kautta akkuun, valot sammuvat vasta kun akkukaapelin poistaa. Tämä painonapilla ohjattu on siis se jälkimmäinen.

Elikkäs vaikka noin. Diodi on siksi että painonappi itsessään ei voi sytyttää valoja, vaan ohjaa ainoastaan relettä jolloin voi käyttää köykäisempää painonappia:

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=137360

Nikuzai 03.09.2013 07:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 (Viesti 1039455)
Releen saa kytkettyä painonapilla siten, että painonappi on kytketty releen 85 nastaan, ja siitä on hyppy nastaan 87. Eli rele syöttää valoille virtaa, ja samalla ohjaa itseään. Tuo kytkentä vaatii kaksi relettä, koska valot sammuvat vasta sitten kun jännite katkaistaan, eli jos releen 30 on kytketty sulakkeen kautta akkuun, valot sammuvat vasta kun akkukaapelin poistaa. Tämä painonapilla ohjattu on siis se jälkimmäinen.

Elikkäs vaikka noin. Diodi on siksi että painonappi itsessään ei voi sytyttää valoja, vaan ohjaa ainoastaan relettä jolloin voi käyttää köykäisempää painonappia:


Kiitosta tulostimen kautta autolle ja sit kiroillaan kun jokin ei toimi :D

Itte kokeilin paperille kolme kertaa piirrellä ja joka kerta meni jotain väärin :o


Sivu luotu: 14:50 (GMT +2).