Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   paperittoman kevyt peräkärryn rekisteröinti ? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=114273)

pee 28.08.2013 10:14

paperittoman kevyt peräkärryn rekisteröinti ?
 
Mites onnistuu vaiko eikö ... Eikä ilmeisesti ole ollutkaan rekisterissä ...

kellukka 28.08.2013 10:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1037687)
Mites onnistuu vaiko eikö ... Eikä ilmeisesti ole ollutkaan rekisterissä ...

Onnistuu kun vaan aisa o:cool:n trafin mukainen. Aisan tiedot löytyy trafin sivuilta tai kats.kontt

pee 28.08.2013 12:31

Aisahan on tehdastekoinen ...

BJ-40/76 28.08.2013 12:36

Ulkomuistista:
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1037725)
Aisahan on tehdastekoinen ...

Jos ei ole aikaisemmin ollut kilvissä, niin pitänee olla tämän päivän mukainen-> siis aisan täytyy olla myös jonkin direktiivin? mukainen, ja jos kärry vanhempi kuin k.o direktiivi, niin ei todennäköisesti ole....
Ja ainut taho, joka voi käytännössä auttaa, on kärryn valmistaja, ja epäilenpä että apua ei saa.

-> siis jos aisa ei ole tee-se-itse ohjeistuksen mukainen sattumalta.

kellukka 28.08.2013 15:32

Oli hankala kirjoittaa aikaisempi viesti kännykällä mutta otin tuosta selvää niin aisan pitää olla joko kolmion mallinen ja kiinnitys pisteet akselin taka puolella tai pitkä aisa perään asti ja tuettuna runkoon mahd. monesta kohtaa. sekä tietysti nykyään sumu valot. voi olla vaikka itse tehty aisakin. ja tosiaan trafilta saa aisan teko ohjeet tai jos ei sieltä löydy niin kats. konttori ainakin Joensuussa olis tulostanu ohjeet.

pasi1 28.08.2013 20:55

viime viikolla rekisteröin omavalmiste venetrailerin.Kärry on tehty jo yli 10-vuotta sitten jäänyt vaan aikanaan kilvittämättä.
Runkoputki (edestä taakse asti) pitä tehtä pulttikíinnitteiseksi oli hitsaamalla tehty.Siinä on saab 900 akseli saabin omilla pyöräntuennoilla joka on jatkettu että kärryn kokonaisleveys on 203cm.akselimassan katsuri näki koneelta sen akselimassa oli jotain yli 800kg.

toisella konttorilla sanoi että ei onnistu katsastaa enää nykyään tuommoista.

toisella konttorilla meni hettämällä läpi toimenpide oli yksittäishyväksyntä. Valmistaja todistus piti allekirjoittaa johon tuli mitat ja paino akselimassa ja kokonaispaino yms.
Tyyppikilven teetin josta selviää painot ja valmistenumero.Sekä valmistenumeron lyönti runkoon johon katsuri löi omat varmistukset. Toimenpiteet maksoi konttorilla 120€+kilpi23€.

Nikuzai 28.08.2013 22:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pasi1 (Viesti 1037916)
viime viikolla rekisteröin omavalmiste venetrailerin.
Siinä on saab 900 akseli saabin omilla pyöräntuennoilla

toisella konttorilla sanoi että ei onnistu katsastaa enää nykyään tuommoista.

toisella konttorilla meni hettämällä läpi toimenpide oli yksittäishyväksyntä.


Jotkut kiljuu uskonnollisella fanaattisuudella ettei kelpaa kuin traileri tehtaan akseli vaikka laki sanoo tehdas tekoinen :D Saab;kin on tehdas

Säännöthän on
valot lain mukaan
aisa akselin taakse pulttaamalla
akseli tehdas tekoinen
alle ajosuojat

Ja kelpaa :D

pee 29.08.2013 06:31

Jep, tekniset vaatimukset ok

Miten paperittomuus ? Eli, kuinka osoitetaan kenen kärry on / ettei ole varastettu jne. ?

kellukka 29.08.2013 10:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1037992)
Jep, tekniset vaatimukset ok

Miten paperittomuus ? Eli, kuinka osoitetaan kenen kärry on / ettei ole varastettu jne. ?

Se rekisteröidään uutena kärrinä. eli aikaisempaa omistajaa ei ole.

-MaTTi- 29.08.2013 14:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1037992)
Jep, tekniset vaatimukset ok

Miten paperittomuus ? Eli, kuinka osoitetaan kenen kärry on / ettei ole varastettu jne. ?

Intin kärryt on ollu SA-rekisterissä (tai sit ei jos vetosilmukalla vedettyjä). Huutokaupassa on saatu luovutustodistus, missä ehket näkyis edellinen SA-kilven (keltainen numero).

Jos on selvästi vanha, eikä omavalmiste kärry, pitäisi luovutustodistus löytyä ja selvitys aiemmasta käytöstä/omistuksesta viimeiseltä 6 vuodelta. Vanhemmasta kuin 2007 ei tarvita mitään selvitystä aisasta, olipa minkälainen hyvänsä.

Jos taas tekee kärryn omanlaisekseen, omavalmisteiseksi, riittää rekisteröintiin itse suttailtu valmistajantodistus (lomakepohjia löytyy). Tällaiseen keksintöön tarvitaan konttorilta aluksi valmistajan itsensä hakema valmistenumero, saa pyydettäessä. Runkonumeron hakkaa valmistaja itse runkoon ja tekee myös asianmukaisen valmistajankilven (valmistaja, valm.nro, kokonaismassa ja akselimassa(t)).

Ja se että ei ole ollut rekisterissä, ei tarkoita etteikö se olisi ollut käytössä (jos siitä on todisteita). Esim. monet pillarit on pyöriny vuosikausia teollisuusalueen pihalla rekisteröimättömänä, mutta sitten jos myöhemmin halutaan rekisteröidä, ei siitä uutta tehdä vaan käyttöönottopäiväksi laitetaan todellinen käyttöönottoajankohta.

baxxter 30.08.2013 06:44

On uudessakin kärryssä ollut aikaisempi omistaja, paitsi jos sen on ihan itse tehnyt. Tehdastekoisessakin tehdas kirjoittaa kauppalaskun myydessään kärryn ulos.

Tarkemmin ei voi auttaa eikä neuvoa, kun kysyjä ei tahdo tietoja kertoa.

pee 30.08.2013 08:15

ei tässä ole mitään mitä ei haluta kertoa, kärry on mitä todennäköisimmin Intin vanha Gaz kärry, johon ei ole papereita, seissyt vuosia ja taas vuosia hylättynä ja nyt haalasin sen enempi esille ...

Tunnisteita en oo vielä löytänyt, tosin on vahvan sammal ym. humuksen peittämä. Kyljistään ei äkkiseltään huutokauppa piirroksia ei näkyny, mutta sprii tussilla löytyy kolmesta eri paikasta piirretyt 325 tekstit: aisojen alta ja lavan alta.

Toimii näinkin pihakärrynä kun hiukan entraa, mutta mietin mahtaako olla mahdollista kilvittää

Timoboy 31.08.2013 19:42

Kannattaa vinguttaa somalilla merkit pois ja pitää kärri ns.kotikäytössä. Itse utelin samaa konttorilta ja kun ei kärryssä numeroita niin rekkaaminen olisi ollu todella kallista.

pee 31.08.2013 20:59

Ei oo vinGulla töitä, kun ei oo mitään tunnistekilpeä / meistoksia



Kerros kuitenkin, mikä olisi ollut todell kallista ja miksi ?

-MaTTi- 31.08.2013 21:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1038939)
Kerros kuitenkin, mikä olisi ollut todell kallista ja miksi ?

Minen tiijä myöskään. Meitin firmassa 150€:lla saa omatekeleenkin yksittäishyväksyttyä. Kaupasta ostettu 120€:lla, ei isoa eroa.

tdi 03.09.2013 18:57

Kysytääs samalla kun en minä löydä trafin sivuilta tuota ohjetta. :(
Käsitinkö oikein että jarruttomaankin kärryyn vaaditaan tehdasvalmisteinen akseli ? Pelkät tehdas navat ei riitä hitsattuna/pultattuna rhs putkeen ?
Onko kärryn jousitukesta, jousitus tyypistä ja tuennasta asetettu mitä ehtoja ?
Vaatii siis alle ajosuojan, mutta mihin ? koko kärryn ympärille vai pelkästään taakse ?
Ja oliko se niin että rengas kokoa ei ole rajoitettu ?

Nikuzai 03.09.2013 22:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tdi (Viesti 1039979)
Kysytääs samalla kun en minä löydä trafin sivuilta tuota ohjetta. :(
Käsitinkö oikein että jarruttomaankin kärryyn vaaditaan tehdasvalmisteinen akseli ? Pelkät tehdas navat ei riitä hitsattuna/pultattuna rhs putkeen ?
Onko kärryn jousitukesta, jousitus tyypistä ja tuennasta asetettu mitä ehtoja ?
Vaatii siis alle ajosuojan, mutta mihin ? koko kärryn ympärille vai pelkästään taakse ?
Ja oliko se niin että rengas kokoa ei ole rajoitettu ?


Se ohje on maksullinen, en nyt muista missä omani on voisin luntata siitä

Mietippäs skenaariota hitsasin ihan ite 0,5mm seinämäisestä putkesta akseli putken jonka sisälle menee navan tumpit 20cm ja jousi on navan kärjestä 30 cm päässä niin mikäs sitä akselia tukee? noh se putki jonka raavas mies aivastaa mutkalle :eek:

Taakse oli ne alleajo ehdot siinä, eli kattelet sellaisen kaupan kärryn ja lunttaat siitä miten ne siniset kissansilmän telineen näköiset läpykät on kiinni

Ja aisa oli akselin keskipisteen taakse ja pulttaamalla A-muodossa

tatsga 04.09.2013 10:41

1 Liiteet
Siinä eräänlainen ohje kevytperäkärryjen valmistukseen...

-MaTTi- 04.09.2013 11:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1040091)
Taakse oli ne alleajo ehdot siinä, eli kattelet sellaisen kaupan kärryn ja lunttaat siitä miten ne siniset kissansilmän telineen näköiset läpykät on kiinni

Ja aisa oli akselin keskipisteen taakse ja pulttaamalla A-muodossa

Tuolla alleajosuojasta ohjetta millon tarvii ja millon ei: http://www.trafi.fi/filebank/a/13667...2061623266.pdf

Ja vetoaisasta: http://www.trafi.fi/filebank/a/13251...n_vetoaisa.pdf
Ja siihen liite:
http://www.trafi.fi/filebank/a/13251...etoaisasta.pdf

Täältä vielä syynättävät kohteet mihin vaaditaan kenties papereita: http://www.trafi.fi/filebank/a/13224...jaO1O2O3O4.pdf

Tatsgan ohje hyvä, mutta ohjetta ei näemmä hetkeen päivitetty, nykyisin vaaditaan myös peruutusvalo ja sitä kautta 13-napainen pistoke 1.7.2011 ja uudempaan O2-luokan kärryyn.

tdi 04.09.2013 18:46

Noni eli jousituksen saa turata ihan miten haluaa ? Kunhan vetopää ja akseli on tehdas tekoinen niin mailma pelastuu :rolleyes:
Alleajosuojaa ei välttämättä siis tarvitse jos tekee "maastokelpoisen" kärryn koska se on tiellä ?
Renkaat saa olla millaset vaan kunha on pintaa.

Hyvä homma pitää talven aikana laittaa kärry nippuun :)

Venom 27.04.2016 10:38

Kuinkas nykyään menee omavalmisteisen kärryn rekisteröinti? Onnistuuko vielä?

Danlig 28.04.2016 11:37

Kiinnostas sinällänsä itteäki, omatekemä venetraikku on joka nyt sinällänsä ois asiallinen rekisteröitäväks. Tosin oon hitsannu rungon akseliin kii... Pitääks noi si katastaa 5v välein ja maksaa xxx€/v tilapäisiä kärryveroja ja vakuutuksia? :D :D :D kyl mä taidan sittenkin vaan pitää sen kilvetönnä ja vaikka sit vuokrata traileria jos pitää pitempää matkaa taittaa

JiiPee 29.04.2016 19:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Danlig (Viesti 1297794)
Kiinnostas sinällänsä itteäki, omatekemä venetraikku on joka nyt sinällänsä ois asiallinen rekisteröitäväks. Tosin oon hitsannu rungon akseliin kii... Pitääks noi si katastaa 5v välein ja maksaa xxx€/v tilapäisiä kärryveroja ja vakuutuksia?

Mihin tämä 5v välein katastaminen ja tilapänen vero perustuu?

jmk 29.04.2016 19:56

Eiks noi jarruttomat kärryt ole katsastus vapaita ja vakuutukset on jotain kymppejä vuodessa ja ei ainakaan tähän mennessä ole mitään veroja tarvinut maksaa
Jarrullinen kärri pitää katsastaa oliko joka toinen vuosi? mutta ei niiden vakuutuskaan ole paljoa enempää eikä niissäkään tietääkseni ole veroja

Danlig 29.04.2016 22:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee (Viesti 1298002)
Mihin tämä 5v välein katastaminen ja tilapänen vero perustuu?

Muistelin väärin, joka toinen vuoshan se olikin isolle kärrylle. Veikkasin vain et vero niihin vielä tulee, koska onhan se epäreilua että joku ostaa tai valmistaa trailerin kun joku mui ei moiseen kykene :mad: Eipä se mun kärry meniskään leimalle kun paukkuu kokonaismassa 3500kg eikä oo jarrullinen


Sivu luotu: 06:30 (GMT +2).