![]() |
Jakolaatikon öljyvuoto ja outo irronnut osa?
Läjä (-86, laatikko ulosotolla) alkoi kusemaan vaihdelaatikon tyhjäksi jakolaatikon kautta, ilmeisesti jostain jakolaatikon yläosan kautta. Vuotoa tutkiessani löysin pohjapanssarin päältä ohuesta pellistä tehdyn lieriön muotoisen peltikupin, noin 10mm halkaisija ja 20mm pituutta, sisällä kupissa oli ohut jousi. Valitettavasti kuvaa ei ole. Haun avulla löytyi jokin maininta peltikupista, mutta ei kovin konkreettista :(
Voisiko kupin irtoaminen liittyä vuodon alkamiseen? Liittyykö kuppi kenties huhotus järjestelmään? Onko vaihdelaatikon huohotus tukossa, jos se puskee öljyn jakolaatikkoon? Pääseekö huohottimeen käsiksi ilman vaihde- ja jakolaatikon irroitusta? Olen yrittänyt löytää huohotusletkua auton alta ja kurkkimalla vaidekepin reiästä, mutta en ole löytänyt. |
Lainaus:
EDIT: toyodiyn mukaan läjän vaihdekepin juuressa ois joku "plug breather". Eikös se tarkoita just huohotinta?? http://www.toyodiy.com/parts/p_E_198...-MRW_3312.html ja jakiksesta löytyy saman niminen osa http://www.toyodiy.com/parts/p_E_198...-MRW_3609.html |
Kyse on just huohotin putken päähän tulevasta hatusta ja se jousi pitää hatun irti putken päästä niin että ilma kulkee kumpaankin suuntaan. Putken päähän pääsee käsiksi auton alta kun laittaa jakiksen päälle käden kuskin puolelta, siellä on sellainen malja tai syvennys jonka keskellä huohotin on. Mulla lähti tuo hattu kanssa irti mutta sain sen paikalleen kun tein valmiiksi uudet supistukset hatun reunaan ja painoin paikalleen. Sitä en tiedä miten sen huohotinputken sais irti, on niin pahassa paikassa, mutta kyllä siihen ainakin letkun saa kiinni jos haluaa virittää.
Öljy menee jakikseen koska se välistefa on rikki. Huohotin on aina auki jotenka sen hatun irtoaminen ei vaikuta asiaan. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Kiitoksia vastauksista.
Taitaa olla tuon linkitetyn osan yksi osa ainakin. Tuo hattu kuvaus ainakin sopisi omasta mielestä. Akseleissa näyttäisi huohotusletkut olla tulpattuna, tai sit siinä hatun ja letkun ympärillä on vaan niin paljon kaikkea paskaa. Täytyypä siis tunkea käsi jonnekin sinne pimeään rakoon ja tutkia jos löytäis tulpalle paikan:) Niin ja tosiaan jakis on aivan tupaten täynnä ja yks päivä huomasin et oli se 2dl öljyä vaaditun 3l sijasta vaihdelaatikossa... Missään vaiheessa en ollut lammikkoa tai öljykosteutta pohjassa huomannut, vaikka tulee kuitenkin päivittäin tutkittua. On sit vissiin tyhjentynyt ajossa. ps. Kuinkas paljon teillä tuo auton lattia lämpenee noin yleensä tuosta tunnelin kohdalta? Itsellä tuntuu välillä aika lämpimältä... Tosin en tiedä vaikuttaako siihen keskikonsolin lämppärille tulevien putkien kuumuus. |
No, vielä kerran noista toyotan huohottimista:
Siis ne on (ainakin osassa) venttiilejä; siis päästää pienellä ylipaineella ilman ulos perästä/jakolaatikosta kun se lämpenee; mutta kun systeemi on suunniteltu siten, että mistään ei tule tippaakaan öljyä luontoon, niin jäähtyessä jää alipaine, joka imaisee öljyt muiden stefojen välistä takaisin sisään.
Vaihteisto huohottaa yleensä kepin juuresta (siis ei erillistä huohotinta) -> jos meinaa harrastaa bj-hj-lj cruiseria, ja varsinkin kulkea kosteassa/märässä, ja yksi öljytahra pihassa ei ole kaulakiikun paikka; Nuo huohottimet kannattaa letkutta korkeammalle, ja varustaa jollain yleismallin paskansuodattimella, esim. mopon polttoainesuodattimella, ja tuommoinen muoviverkkoinen lienee optimi? |
Tos ajelin 800kilsaa yhtenä päivänä lj:llä niin kyl se keskitunneli lämpenee vähän silleen et jalal tuntee. Ei se kuuma ole.
|
2 Liiteet
Itse en tuota vaihdelaatikon huohotusta löytänyt, joten se ilmeisesti huohottaa siitä vaihdekepin reiästä?
Vaihdekepin runkopalikassa ei siis tuota huohotinta ollut. Voisikohan olla, että vaihdettuani kepin ja vaihdelaatikon välisen haitarikumin uuteen, on se liian tiivis ja ei pääse huohottamaan, joten tunkee sitten öljyt jakolaatikkoon? Pääsi muuten tuohon huohotukseen hyvin käsiksi tuosta vaihdekepin ja lyhyen nelivedon keppien huoltoluukusta. Lainaus:
Ja toisessa oma uusi ratkaisuni huohotukselle, letkun laitoin menemään runkoon. Vuotakoon sinne... ei sit haise niin pahalle, kun vuotaessaan pakoputkelle. |
Yks käytetty laatikko myytiin niin siinä oli letkulla liitetty toisiinsa jakiksen ja laatikon öljytulpat ostaja meinasi et vaihtaa stefat, mutta jättää letkun paikalleen ettei mitään säry jos joskus pettää.
Miten onkos jakiksen ja laatikon välissä liitoksessa sopivaa kohtaa johon poraisi reiän et olisi molemmissa sama öljy? |
Ne öljypinnat on ihan eri tasoissa niin ei onnistu reikää poraamalla ainakaan hjssa. Toi täyttöproput yhdistävä letku toimii vain jos jakis tyhjenee laatikkoon (yleisin ongelma). Öljyt valuu sit hullunkierron kautta jakikseen takas. Toisinaan voi myös laatikko tyhjentyä jakikseen ja silloin tarvitaan pumppu jolla ylimmäräiset öljyt siirretään takas laatikkoon. Itsellä ollut kumpaakin ongelmaa 61ssä. Ensimmäinen vaihtui toiseen kun uusittiin jakiksen ja laatikon välinen stefa :D Kummankin vaihteiston huohotus toimii mut öljyt ei tahdo pysyä omilla paikoillaan :mad: Ongelma melko pieni kun laatikoissa pieni ylitäyttö ja muistaa pumpata öljyt, tuhannenkilometrin matkalla siirtyy pari desiä jakikseen. Tulviva jakis huomauttaa melko nopeasti ylitäytöstä vuotamalla huohotuksen ja väliryhmäpyörästön o-renkaan ohi.
|
Lainaus:
Miten onkos siellä missään sellaista kohtaa josta öljyt tulisi ulos ilman painetta jakiksessa eli vain valumalla? Entäs jos sen reiän poraa sen verran ylös, että molemmissa voi öljyn yläpinta olla siinä? |
Lainaus:
|
Mistä johtuu kun ajaessani hj61 pukkas vaihdelaatikon öljyt ulos?
[QUOTE=Nikuzai;1034124]Yks käytetty laatikko myytiin niin siinä oli letkulla liitetty toisiinsa jakiksen ja laatikon öljytulpat ostaja meinasi et vaihtaa stefat, mutta jättää letkun paikalleen ettei mitään säry jos joskus pettää.
Mistä johtuu kun ajaessani hj61 pukkas vaihdelaatikon öljyt ulos? |
Tarkasta eka se huohotin että ei ole ummessa. Sertsuu ja pyörittelyä...
|
Sivu luotu: 02:54 (GMT +2). |