![]() |
hj 61 jakolaatikon välitys???
Jostain on eeksynyt minulle laatikko missä on jako askissa jännä valitys?
Välityshän on murusina mutta nyt vain uteliaisuuttani aloin tutkimaan missä tämä on tehty. Välitys on toteutettu niin että pää akselille on vaidettu 25 hampainen pyörä ja vastaavast väli akselille on laitettu 54 hampainen sorvaamalla alkuperäisestä välipyörästä hammas kehä pois ja hitsaamalla uusi tilalle... myös sille viimeisella akselille on vaidettu 25 hampainen pyörä. Näin ollen on saatu molemmat alueet välitettyä x määrän hitaammaksi. Mutta varjopuolena on varmaan saatu vollottamaan laatikko nopeassa ajossa... kaikki osat on siististi tehtyjä joten voiskohan olla joku kaupallinen sarja... Onko kukaan törmännyt moiseen??? |
Siis onko vaihdettu vain vaihdelaatikon pääakselin pyörä, sen pari väliakselilta ja jakiksen pääakselin pyörä, joka edelleenkin pari väliakselin pyörän kanssa.
Ovatko suora hampaisia? jos vinohampaisia, niin onko hitaan puolen hammaspyöriä siitetty sillekkin puolen. ja jakpksen pääakselilta, siis siltä mistä kardaanit lähtee, isompi hammaspyörä alkuperäinen, samoin kun sen pari väliakselilta. Jos ylläolevan mukainen, siis pelkästään nuo 3 pyörää vaihdettu ja vakiokuorissa , niin pelkästään hidas puoli on välitetty! tekijästä ei tietoa, mutta kuulostaa kotimaiselta.... ja ei varmaan mitään luettelokamaa... |
Kyllä ne kolme hammas pyörää jotka ovat käsittääkseni kaikki nopean puolen rattaita. Pikku puoli näyttäisi olevan kaikin puolin alkuperäiset... vino hampaisia ovat!
|
2 Liiteet
Tuossa on vähän selvyyden vuoksi ....
|
Epäilen ja näyttäis luultavasti Häkkisen tekemät ainakin samalla lailla on ittelle tehty tehty. Samoin rupes hampaita murenemaan. Tuos yks rattaittet tekijä meinas et oli aika rouvisti tehty työn jälen perusteella ja mikillä hitsattu uus kehä kiinni. Itte hitsasivat tigillä ...
|
Täällä etelässä on tehty toisio välitykseen kehät, keskiöt hehkutettu pehmeäksi, kehät hitsattu kiinni millä vaan, ja karkaistu 66 lukemaan takaisin. Iso puoli pysyy hiljaisena maantie ajossa.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=136266 |
2 Liiteet
Tutkin tuota minun välitystä ja huomasin että se oli särkynyt koska uusi hammas kehä oli hitsattu hivenen liian ulos eli se keskiakselin pyörästän pään ulkopuolelle eli hammas kehä pääsi voimakkaassa vedossa haukkaamaan kiinni koteloon.
|
Lainaus:
ei ole helppo yhtälö: hitsattava hammaspyörämateriaali, joka hitsataan hiiletettyyn/päästettyyn napaan ja vielä karkaistaan viimmeiseksi. -> tuon takia suunnittelin nuo omat välitykset pultattavaksi, ja sekä materiaalia että karkaisua mietittiin/tutkittiin/haettiin kohdalleen. jos oikein karkaistu hammaspyörä ottaa kiinni alumiini kuoreen, niin ei ole hetkenkään epäilystä siitä, kumpi siitä antaa periksi. (toki hammaspyöräkin voi mennä pilalle, taikka jopa teoriassa lämmetä niin paljon, että päästyy) |
Minullakin on Häkkisen tekemät välitykset ja kieltämättä näyttää aikalailla samalta. Pikkupuoli siis välitetty ja isoon ei ole koskettu.
Niiden kanssa ei ole ollut isompia ongelmia, paitsi meteli maantieajossa on reilu. Myös poorit olivat jossain rattaassa (taisi olla joku pieni ratas, joka oli kokonaan tehty uusiksi) tiukempia kuin edellisissä, ja niitä piti viilailla, että sai sopimaan. Ei todellakaan mennyt heittämällä. 30tkm on nyt ajettu ja maksoi silloin 850€ kuitilla (sisälsi myös jakolootan kopan muokkauksen, mutta koppa tosin vääntyi hieman hitsauksen aikana ja sitä ei ole saanut enää tiiviiksi). |
Sivu luotu: 16:47 (GMT +2). |