Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Halpa&Hyvä mattamusta maali autoon (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=113606)

Häänrik 10.08.2013 21:27

Halpa&Hyvä mattamusta maali autoon
 
Pitäis tuo harrasteauto saattaa kuluvan talven aikana väreihin.. Eli kertokaas viisaat mikä olis halpa ja suht fiksun näkönen mattamusta maali joka ei aiheuta kemikaalisia reaktioita 43vuotta vanhan toyotan maalin päällä? Entäs mitä pohjamaalia kannattais käyttää?

Kunnon maalit maksaa sen yli 500 jos ite tekee mutta koska kyseessä on harrastepeli eikä viihti tähän hätään ihan älyttömiä sijoittaa kun vituiksi se menee kumminkin niin... :D

slickjones 10.08.2013 21:39

Kurkkaa.... http://www.automaalit.net ite oon sieltä ostanu kannattaa lukea selosteet hyvin... edullinen ja hyvä asiakaspalvelu

Häänrik 10.08.2013 21:43

Niin ja tosiaan unohtu mainita että oon autojen maalaamisen suhteen ihan noob aloittelija joten ihan kaikki vinkit otetaan vastaan :)
On vähän OT kun kyseessä ei oo maastoauto, mutta tilanne on seuraava: vanha maali jää paikoilleen, 5-10 sormenpään kokosta lommoa pitää ehkä kitata. osa hiottu pellille kun pitää hitsata.

Eli mitä tarvitsen? Mä en tiedä vielä oikeasti yhtää mitään :D

Jappi 10.08.2013 21:54

2-k uretaanimaali, tunnettu myös työkone-, tai teollisuusmaalina.
+aika helppo maalata.
+nopeasti pölykuiva.
+kestävä.
-myrkkyä, eli hengityssuojain must.
-sekoitettu maali on käytettävä heti, ei voi säilyttää.
-ei juuri metallivärejä tai muutakaan erikoista saatavana.

slickjones 10.08.2013 22:07

Jos mataks maalaat niin aika vaikea sössiä jos ajatuksella tekee...lommot tosin kannattaa oikoa parhaansa mukaan ettei kitti maalin alla pomppaa kuopastaan..

fanito 10.08.2013 23:01

peltikatto maali, tela, kunnon känni ennen ja jälkeen. hyvä ja pysyy. sateessa maalaaminen antaa hienoja kuvioita.

Häänrik 11.08.2013 01:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja fanito (Viesti 1031738)
peltikatto maali, tela, kunnon känni ennen ja jälkeen. hyvä ja pysyy. sateessa maalaaminen antaa hienoja kuvioita.

Juuri tälläiset ihmisenhintaiset ratkaisut kiinnostaa :D voiko peltikattomaalia ruiskuttaa? Onko mahdollisuutta onnistua ilman känniä?? :D tuo alkomahooli ei oikeen oo mun juttu :D

Yölento 11.08.2013 03:06

Miks ihmeessä siitä pitää tehdä mattamusta?
Perusväriset kattopeltimaalit n. 17€/litra ja ohennettuna menee ruiskustakin hyvin, kuivaa päivän.
Ja perinteinen Miranolikin on ihan käyttökelpoinen vaihtoehto samaan hintaluokkaan ja ohennettuna kuivuu kohtuuajassa. Ja löytyy myös eri värejä.
Jos tuota Crownia olet maalaamassa niin henk.koht. mielipiteenä: älä nyt saatana pilaa koko hommaa roiskimalla se raggarimustalla!

GaryRock 11.08.2013 09:02

Peltikattomaalia saa myös kilisevänä. Kodin terrassa noin kympin per purkki ja suzukin maalaamiseen meni 5 purkkia. Pinnasta tuli ihan siisti, mitä nyt muutama purkki vähä roiski.
Vanteet maalasin samalla maalilla vuoden alussa ja hyvin on pysyny.

Juippa 11.08.2013 09:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja fanito (Viesti 1031738)
peltikatto maali, tela, kunnon känni ennen ja jälkeen. hyvä ja pysyy. sateessa maalaaminen antaa hienoja kuvioita.

Maalasin yhen chevyn piktkälavasen pickupin matta harmaaksi peltikattomaalilla ja telalla. Käytä superloni telaa niin ei jää kovinkaan röpelöksi se pinta. Hyvä tuli ja tarpeeks kestävä!

Hommaa varten kande hommata semmonen patteririssan kokoinen tela laadukkaalla superlonipäällä. Halvoista tahtoo liueta liimat telan ja holkin välistä--> lähtee sitten telasta irti oimia aikoja. Pari mattamustaa kilikoli purkkia mukaan vielä ns pahoihin paikkoihin, esim lavan ja hytin väliin!

Todellinen budjetti maalaus mutta jos ei tartte näyttelypintaa saada niin toimii.
Ja kunnon kännillä saa tuplattua budjetin! :rolleyes:

Konttaaja 11.08.2013 09:29

Mattamustaa peltikattomaalia laittasin itse, se harvemmin reagoi alla olevan wanhankaan maalin kanssa mitenkään, ylipäätään tärpättiohenteisilla maaleilla voi aika hyvin maalata vähän kaikkea ilman että se ensimmäisenä keittää alla olevat vanhat tunnistamattomat maalit piloille, kuten saattaa tinneri tms ohenteiset tehdä.

liero 11.08.2013 09:39

olen maalannut useammankin auton halpabudjetilla peltikattomaalilla, maalina kirjo, ohenteena tärpätti, ja hyvin onnistuu ruiskulla , pohjiksi hioin 240 paprulla ja pyyhin tärpätti rätillä puhtaaksi, ei kemiallisia erektioita alkup maalin kanssa .

tosin tuo kirjo on sellainen puolikiiltävä, tosin mattaantuu auringossa aika nopeaan. pinta ei ole järin kova ,eli oksien naarmuja syntyy helposti, pinta vaikutti kuivuttuaan myös melko joustavalta eli ei mutunut kun tuli lommoja.

en kehu ,en suosittele, mutta teen kyllä itselle jatkossakin jos tulee maasturin tai muun vempeleen halpa maalaus tarpeeseen.

http://i256.photobucket.com/albums/h...mattaniva6.jpg
http://i256.photobucket.com/albums/h...ero_/matta.jpg

tää nyt ei ole mattamusta ,mutta ruiskutettua peltikattomaalia käytin :)
kuva myös itse maalaamosta (ei onnistunut selvinpäin)
http://i256.photobucket.com/albums/h...ps8a9bb5a8.jpg
http://i256.photobucket.com/albums/h..._/007Large.jpg

antti.89 11.08.2013 09:42

itse vetäsin muutama viikko sitten e carinan yli tuolta automaalit.netistä ostetulla troton 2k pohjamaalilla tuli komee mattamusta pinta, pitää tosin ohentaa reilummin kuin ohjeissa jos jättää pinnaksi. hintaa on 55e 4l paketilla, itellä jäi farkun maalaamisesta yli litra ylitte.

VeeWee 11.08.2013 09:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Yölento (Viesti 1031759)
Ja perinteinen Miranolikin on ihan käyttökelpoinen vaihtoehto samaan hintaluokkaan ja ohennettuna kuivuu kohtuuajassa.

Itse pysyisin erossa miranolista. Sopii se metsävehkeisiin,kun ei niin nuuka kolhuille,tosin saa niitä oikeitakin työkonemaaleja.
Ja jos tulee jälkikäteen mieli maalata "oikealla" maalilla,niin tuo miranol tarttisi saada kaikki pois

tekniikkamies 11.08.2013 09:51

Itse olen tehnyt kohtuubudjetin pintamaalaukseni parina viimevuonna 2 komponentti uretaanimaaleilla. Niitäkin on erilaisia ja erilaisilla kiiltoasteilla.

Olen kiinnittänyt huomiota siihen miten maalit saadaan pysymään maalattavassa pinnassa, joka on usein vanha maali, josta ruostekohdat on korjattu hiekkapuhaltamalla ja pohjamaalaamalla.

Tänä kesänä on tapetilla ollut lähinnä filmivanerien maalailua. Riittävä karhennus on tärkeää.

Niissä uretaanimaalaissa, joita olen käyttänyt, kustannuksia nostaa lähinnä se kun kovete vanhenee jos sen jättää talveksi purkkiin ja tämä on huomionarvoista koska joku 10 litran setti uretaanimaalia on oikeassa paikasta ostettuna edullista joskaan harrastehommissa sitä ei meinaa saada käytettyä yhdessä kesässä.

hojo85 11.08.2013 10:15

itse kans suosin tuota automaalit.net puolikiiltävää mustaa helppo maalata / paikkamaalaus. hinta suhde. hj60 maalasinn ekan kerran itse yli et oli aika helppo suomalaiselle miehelle.. itsellä kans oli ennen maalattu tuola peltikattomaalilla niin siitä tuli ruoste aika nopsaa läpi vaikka pohjat on tehty hyvin ammattilaisen kanssa. mut tosta mustasta maalista i ole vieläkään tullut läpi vaikka aikaa on jo reilu 2v kun maalattu ja maalaus tehtiin ilmatpois 20e ruiskulla.. valumia en saanut yhtään mut vähän appelsiini pintaa johonkin kohti..meilä on toinenkin auto maalattu kattomaalilla niin siinäkin on jo hirveesti ruoste tullut läpi et en suosi kattomaaleja..jos ei halua joka vuosi maalaila..

Mase 11.08.2013 10:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja VeeWee (Viesti 1031806)
Itse pysyisin erossa miranolista. Sopii se metsävehkeisiin,kun ei niin nuuka kolhuille,tosin saa niitä oikeitakin työkonemaaleja.
Ja jos tulee jälkikäteen mieli maalata "oikealla" maalilla,niin tuo miranol tarttisi saada kaikki pois

Samaa mieltä! Itse en maalaa mitään omaa laitetta yksikomponenteilla ainakaan ulkopuolelta. Joskus poikasena sen virheen tehnyt, ja pari "myynti" maalattua raatoa tullut omistettua sen jälkeen. Jos myöhemmin haluaa maalata auton uudestaa, miranolin, peltikaton tms maalin pois hiominen on yhtä h...vettiä, se venyy ja paukkuu paperin alla ja tukkii sen heti. Pari autoa joutunut putsaamaan maalinpoistoaineella ja lastalla, jonka jälkeen pohjatöitä sitten riittikin lastan jälkin paikkailuun.
Sitten on eri asia, jos autolle on jo annettu "alkava kuolemantuomio" eli autoa vaan pikasiistitään kaatojen ja puihin nojailujen välillä, ilman pelkoa että joku vielä haluaisi siitä suorakylkisen.
Raskaankaluston 2k maali on osoittautunut parhaaksi, hinnat siedettäviä, kuivuu äkkiä ja on kestävää käytössä.

parukit 11.08.2013 10:55

Minä maalasin keväällä Hj:iin, pohjamaalina Teknoksen Inerta 51. meni litra. Pintaan 2k uretaanimaali Teknodur kiiltävä 0190. Meni 2 litraa. Ohenteena tärpätti. On vähän tankeeta ruiskuttaa, mutta ei valu. Tulee kova pinta. Ilmanpaine 2-2,5 kp.
Teknoksen teollisuusmaalivärikartassa on laaja värivalikoima. Siihen hankkimaasi Crowniin ei mielestäni mattamusta sovi mitenkään. Se on sellainen offiautojen juttu.

jubet 11.08.2013 11:13

Teknosksen temacoat rm40. Epoksimaali. Pohja ja pinta samassa. Eikä edes ole kallista. 10l pytty rapiat satasen.

rulez 11.08.2013 11:22

Bilteman peltikattomaali halpaa ja pysyy hyvin mettäpeleissäkin vaikka kuinka runnoo puitavasten !

Pari autoa maalannu tuolla litkulla nopea karhennus ja maali ruiskulla pintaan ei oo kuplinu ja erittäin vähäsellä karhennuksella erittäin hyvä pysyvyys. Miranooli tahtoo lohkeilla poijes jos ei kunnolla tee pohjia ja samoin monet muutkin peltikattomaalit.

tekniikkamies 11.08.2013 13:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja parukit (Viesti 1031821)
Minä maalasin keväällä Hj:iin, pohjamaalina Teknoksen Inerta 51. meni litra. Pintaan 2k uretaanimaali Teknodur kiiltävä 0190. Meni 2 litraa. Ohenteena tärpätti. On vähän tankeeta ruiskuttaa, mutta ei valu. Tulee kova pinta. Ilmanpaine 2-2,5 kp.
Teknoksen teollisuusmaalivärikartassa on laaja värivalikoima. Siihen hankkimaasi Crowniin ei mielestäni mattamusta sovi mitenkään. Se on sellainen offiautojen juttu.

Maalasin joskus viimevuosituhannella 1970 mallin Crown farmarin mattamustaksi sillä lyijömönjä Ferrexillä ja sen aikaiseen makuuni autosta tuli hienon näköinen.

Nyt valitsisin varmaankin muunlaisen värin.

Teknodur 190 myös tuttu ja sillä tulee kiiltävää ja aika kestävää pintaa ja helpohko maalata siististi. Sitä saa myös muita kiiltoasteita.

Miranolin tapaisten maalien hyvä puoli lähinnä helppous ja taitaa tasoittua aika hyvin vaikkei maalauskamat olisi huippua.

Viimeaikoina maalaillut Normadur 65HS:llä, jonka on tarkoitus olla joustavaa. Sillä jos haluaa tasaista pintaa, tarvii mielestäni jonkin verta taitoa ja sopivat vehkeet.

Häänrik 11.08.2013 14:31

5 Liiteet
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Yölento (Viesti 1031759)
Miks ihmeessä siitä pitää tehdä mattamusta?

Jos tuota Crownia olet maalaamassa niin henk.koht. mielipiteenä: älä nyt saatana pilaa koko hommaa roiskimalla se raggarimustalla!


Erittäin suuria kiitoksia hyvistä vinkeistä, ja otan niitä vieläkin vastaan :)
tuossa kyseinen yksilö museoinnilta pelastus aloitettuna :D
Liite 39620
Tällä hetkellä näyttää jotakuinkin tältä
Liite 39621
Liite 39619
Sitten tuohon värivalintaan.. Auto on maannut takapihalla sellaset 20 vuotta, ja ajattelin pelastaa sen liikenteeseen. Värivaihtoehtoina oli
Valkoinen
Liite 39622

Mattamusta (puolikiiltävä)
Liite 39623

Päädyin tuohon mustaan koska
a. en ole automaalari (Joutuisin valkoiseen autoon teettämään pohjat, maalaukset, jne jolloin hinta nousee tuhansiin euroihin, ja tuhansilla euroilla saa esim emännälle hyvän auton)
b. lähes kaikki olemassaolevat krounit on kiiltävän valkoisia tai punaisia
c. kiiltävä väri vaatii erittäin hyvät pohjat, kaikki virheet näkyy.

Kuitenkin kyseessä on harrasteauto, jolla ajetaan 4km työmatkoja ja illalla nakkikiskalle, niin en ihan älyttömiä ala sijoittamaan. Jos se ei ole mattamusta niin se viedään sitten takaisin takapihalle mätänemään ja odottamaan ylimääräistä rahaa, ja jokainen tietää ettei sitä koskaan ole :D:D:D

Edit: Ja vaikka mattamusta näyttää omaanki silmään 90% tapauksista sellaiselta peltoautoratkaisulta, niin täytyy sanoa että mun silmään olis kyllä perkuleen magee ja kähee tollanen mattamusta madallettu crowni leveillä peltivanteilla ja kaikki kromilistat kiillotettuna!

Mutis 11.08.2013 15:14

Ite lätkin Mipa työkonemaalia Caddyn pintaan. Tais olla jokunen vuosi takaperin n.30€/l.

Kaksikomponentti metallihohtomatta harmaa. Näytti auringossa ihan jees, mut hämärässä lähinnä siltä, että auto olisi pohjamaaleissa. Suht helpolla sain värin pintaan, vaikken ruiskulla juuri mitään aiemmin ollutkaan maalannut.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=18633

vellihousu 11.08.2013 15:31

Mun mielestä se on nyt just hyvän näkönen, vai onko maali härskissä kunnossa.
Pieni patinahan ei haittaa. On kyl hieno toitsu.

Häänrik 11.08.2013 16:21

5 Liiteet
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vellihousu (Viesti 1031897)
Mun mielestä se on nyt just hyvän näkönen, vai onko maali härskissä kunnossa.
Pieni patinahan ei haittaa. On kyl hieno toitsu.

Liite 39631
Liite 39632
Liite 39633
Liite 39634
vähän on kyllä liikaa tota "patinaa"
aja patina on hienoa kun sitä on sopivasti :)
esim meidän chevy
Liite 39635
se on just hyvä tollasenaan :cool: olis myynnissäkin jos jotakuta kiinnostaa, juur leimattu, TH700 ja hj60 kone


Sivu luotu: 03:59 (GMT +2).