Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   HJ 12v lisä akkulaturimaavirta kysymys :) (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=113503)

pezq^ 08.08.2013 13:21

HJ 12v lisä akkulaturimaavirta kysymys :)
 
NONIIN....

Aikaisempi omistaja on tehny autoon 12v järjestelmän kaksnelosen lisäksi, ja maadoittanut akun ja laturit yms auton koriin..
Eli maadoitukset menee samoihin paikkoihin ku kaikki 24v maat.

Onko merkitystä tuolla vai pitäiskö 12v järjestelmä toteuttaa siten että mikään maa ei menis koriin eikä runkoon vaan kaikki akkuun??

Aiheuttaako se mitää erikoisuuksia jos maat on samassa?

hojo85 08.08.2013 14:09

Ei sillä ole väliä..itsellä on 12v lisä laturi ja takakontissa lisä akku niin akun miinus menee koriin ja korista runkoon.

JiiPee 08.08.2013 16:26

Kyllä eri jännitearvon järjestelmiä voi olla yhteisellä nollalla (maalla) samassa autossa useitakin, kunhan nollajohto (maajohto) riittää niiden järjestelmien yhteenlasketuille virroille. Auton runko riittää varmasti, jos ei ole joku ihan poikkilaho.

Tämä toimii ihan hyvin, kun eri järjestelmien ainoa yhteinen sähköinen osa on se maadoitus, joka on tietysti hyvä ja liitokset siihen on kunnossa ;)

pezq^ 08.08.2013 17:02

Elikkä kun akut menee runkoon Väh 35mm2 kaapeleilla niin ongelmia ei ole?

No entä silloin jos 12v laitteen vaikka työvalon tms johto hankautuu ja alkaa ottaa maihin niin kiehuuko 12v akku vai kaiki akut?

BJ-40/76 08.08.2013 17:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pezq^ (Viesti 1031023)
Elikkä kun akut menee runkoon Väh 35mm2 kaapeleilla niin ongelmia ei ole?

No entä silloin jos 12v laitteen vaikka työvalon tms johto hankautuu ja alkaa ottaa maihin niin kiehuuko 12v akku vai kaiki akut?

Jos 12v laitteen johto hieraantuu runkoon, niin silloin palaa 12v akulta tulevasta johdosta sulake.....

Ja jos tehty sisäisellä säätimellä/jännitetunnustelulla olevalla laturilla, niin ota ne työvalot yms. sieltä laturin päästä, esim. 80A pääsulakkeen kautta, ja jokaiselle ryhmälle oma 20A sulake.

pezq^ 08.08.2013 17:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1031028)
Jos 12v laitteen johto hieraantuu runkoon, niin silloin palaa 12v akulta tulevasta johdosta sulake.....

Ja jos tehty sisäisellä säätimellä/jännitetunnustelulla olevalla laturilla, niin ota ne työvalot yms. sieltä laturin päästä, esim. 80A pääsulakkeen kautta, ja jokaiselle ryhmälle oma 20A sulake.

Tarve on sellainen että työvaloja käyttelen muulloinki ku auto on käynnissä.
Nyt vaan on semmonen tuo onkelma että 12v järjestelmä purkaa kaikki kokeillut akut aika nopsaan ja sulakkeet ei pala mistää.. Eli joku pienoinen oikkari jossai..

Pitänee alkaa piipparilla hakemaan vikaa.. Tahtoo vaan olla että kalamiehen koulutuksella ei saa aikaan ku oikkareita :)

BJ-40/76 08.08.2013 18:41

No, nythän päästiin ongelman kimppuun!
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pezq^ (Viesti 1031029)
Tarve on sellainen että työvaloja käyttelen muulloinki ku auto on käynnissä.
Nyt vaan on semmonen tuo onkelma että 12v järjestelmä purkaa kaikki kokeillut akut aika nopsaan ja sulakkeet ei pala mistää.. Eli joku pienoinen oikkari jossai..

Pitänee alkaa piipparilla hakemaan vikaa.. Tahtoo vaan olla että kalamiehen koulutuksella ei saa aikaan ku oikkareita :)

Siis tuo on ongelma, että purkaa 12v "hupi"akkua. Oletko mitannut, että lataa oikein? siis 13,5-14,5 volttia? ja myös silloin, kun on esim. 4-6 työvaloa päällä.

Tuota vian hakemista voi aloitella vaikka "12v kopukynällä". siis yksitellen käytät 12v järjestelmän sulakkeita pois, ja mittaat kopukynällä sulakkeen pitimestä; jos tuon sulakkeen "takan" on joku rele tms. joka tyhjentää akkua, niin kopukynässä näkyy valo. (siis kytket kopukynän/pienen hehkun sulakkeen paikalle)

Ja jos tuolta tavalla mitattaessa ei löydy sitä purkavaa kohtaa, niin laturi on todennäköinen syypää; joko palanut (esim. käytetty ilman johtoja/pääkytkin auki) tai sitten kytketty "heräte" jatkuvasti päällä olevaksi tms.

Ja joskus tuo vika löytyy jopa kuuntelemalla; kun akun kenkää naputtaa napan, niin jossain joku rele napsaa, joko väärin kytkettynä tms.

pezq^ 08.08.2013 20:56

Voiko laturin kautta akku purkaantua ku auto ei oo käynnissä?. Muut vaihtoehdot alkaa olla käsitelty..

HeikkiH 08.08.2013 21:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pezq^ (Viesti 1031148)
Voiko laturin kautta akku purkaantua ku auto ei oo käynnissä?. Muut vaihtoehdot alkaa olla käsitelty..

Kyllähän se viallinen laturi akun tyhjää.

pezq^ 08.08.2013 21:30

Joo, taisipa se laturi olla syyllinen..

HeikkiH 08.08.2013 23:23

Edellisen Jeepin laturi kun kyykkäs, niin se imi sähköä siihen tahtiin et digitaalisen mittarin lukema laski ihan silmissä. Ensin luulin vian olevan jossain muualla, ja nyppäilin sulakkeita ja releitä irti. Mittari rauhottui vasta kun otin laturin piuhan irti.

pezq^ 10.08.2013 10:21

Vielä 1 kysymys... Onko normaalia että akku latautuessaan pitää minimaalista porinaa: Eli kun panen korvan akkuun kiinni heti ku lataus loppuu, akusta kuuluu juuri havaittava roplatus? Mulla on 2 noita energie merkkistä akkua ja kummassaki sama ominaisuus, kumpiki pitää virtaa kyllä ja porisevat vaikka lataa eri latureilla O.o

lavanelikko 10.08.2013 10:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pezq^ (Viesti 1031547)
Vielä 1 kysymys... Onko normaalia että akku latautuessaan pitää minimaalista porinaa: Eli kun panen korvan akkuun kiinni heti ku lataus loppuu, akusta kuuluu juuri havaittava roplatus? Mulla on 2 noita energie merkkistä akkua ja kummassaki sama ominaisuus, kumpiki pitää virtaa kyllä ja porisevat vaikka lataa eri latureilla O.o

Ihan normaalia tuo on...


Sivu luotu: 20:59 (GMT +2).