![]() |
Kiinanturbot tänä päivänä?
Läjässä alkaisi olemaan toi turbo siinä jamassa että jotain tarttis tehdä, mutta mun tapauksessa se jotain ei tule olemaan vitunhyvä vähä ajettu Mersun/Nissanin/Volvon/Volkkarin/whateverin paljo parempi vaihtoehto vaan bolt-on systeemillä mennään.
Noita Läjien turboja on kai remontoitu ihan menestyksekkäästi noin 400€ kustannuksella ja sitä minäkin olen kaavaillut, mutta panin tässä merkille että noita 'Kiinaturbojahan' saa näköjään ihan merkkikohtaisinakin. Ebaysta toki halvimmalla mutta kotimaasta läytyisi esim tämä. Mutta uskaltaako tuollaiseen ryhtyä? Useimmat varmaan muistavat joitain vuosia sitten foorumeita kiertäneen videon jossa laitettiin ilmeisesti halvin löytynyt Kiinaturbo Nissaniin ja se piti melkoista urinaa jo muutaman sadan metrin jälkeen, mutta kai noissakin on jotain kehitystä tapahtunut? Ja koska täällä pitää kaikki perustella niin tässä syyt miksi haluan bolt-on -ratkaisun enkä jotain ylivertaista: 1) Ei ole tyydyttäviä askartelutiloja, 2) ei ole motivaatiota ruveta mihinkään patenttien askarteluun koska 3) tuossa vehkeessä ei kuitenkaan huomaa pientä tehonlisäystä ja 4) isolla tehonlisäyksellä alkaa hajoamaan paikat. Ja 5) ompa tuo pelannut hyvin ja kestänyt kasassa tuollaisenakin tähän astikin vaikka aina toista väitetään. |
tillaat vaan ja kiinni, lupaahan toi pulju takuunki ahtimille... mulla ainaki toiminu kiinan ahdin hienosti
|
Täältä kans peukkua kiina-ahtimelle. Patrollissa on paikoillaan tuollanen gt35 kopio ja hyvin rokkaa. Ennen patrollia tuota pyöritettiin n.3000km toisessakin autossa, ja kertaalleen karkas nesteet turbon kautta putkeen, mutta eipä tuo tuntunut olevan moksiskaan :D Ei klonkkaa päittäin, sivuttain, tai ulise turhia. Vähän reilu 300egua maksoi uutena..
|
Siis 400 e :llä remppa yli 20v vesijäähdytteiseen hukkaportilliseen?
Nuo toyotan turbot on pitkä ikäisia, että niihin ei saa varaosia kovinkaan halvalla. (miksi tehdä "piraatti" varaosia, kun niitä tarvii vasta sitten, kun suurin osa kalustosta on sulatettu, ja tuo viimmeinen 5% jakaantuu "harrastajiin" ja viimmeisen polven kierrättäjiin)
Noista "vaihto turbo-" pajoista kannattaa kiinnittää huomiota "Pantin-" siis sinun loppuun kuluneen turbon hintaan; Kuuluuko tuohon "normaaliin kulumiseen-" tuo toyotan ahtimien hukkaportin pakopesän hukkaportin tiivistepinnan halkeaminen? Suurin osa, noista hukkaportillisista 80/90 luvun ahtimista, on k.o hukkaportista halki? Nähtävästi tuo vaihtoturbo- palvelu toimii hyvin, kun kukaan ei valita? |
Melkosella varauksella suhtautuisin noihin, niinkuin muihinkin kiinan romuihin. Laita ainakin joku verkko imukanavaan, ettei kaikki siivet löydy männän päältä. Voi tietenkin olla että nuo ovat laadukkaita ja hyvistä materiaaleista, toisin kuin muut varaosat joita tulee asenneltua päivittäin ja uusittua takuuseen melko usein.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
eipä ole eteen tullut ihan imusarjan hajoamisia, niiden läpät kyllä on lähtenyt lentoon ja tehnyt tuhojaan, sentään muutamassa tapauksess egr on holvannut paikaat niin tukkoon että on vaan tukkinut imukanavat ja auto on viety huoltoon kun on tehot lähtenyt.. mistä noita imusarjoja on hajonnut? |
Sen verran tuli aikanaan turbojen kanssa pelleiltyä että voi kyllä suositella..pienellä järjen käytöllä toki ettei nyt osta ihan halvinta paskaa..kuvakin kertoo jo paljon..valusärmiä saattaa olla enemmän mutta ottaa ja hiasee ne pois ennen kiinni laittua ja kovaa ajua.. kuvassa oleva ahdinkin on malliltaan ihan toimiva paketti, ja takuuhan näissä on.
|
Lainaus:
... tästä mäkin haluaisin lisää faktaa :eek: |
Itsehän en mitään mistään tiedä ja olen ihan nobo, mutta isot pojat on käyttäny tuola jykylän suunnalla supperturbomeseissä noita kiinanvehkeitä ja ihan yhtä hyvin toimineet. Enkä anna puheilleni mitään takuuta tässä asiassa :D
|
no mul on ollu noita kinuski puhaltimia useampi ja hyvin ovat toimineet,, hojossa +1,0bar ahdoilla ja VIRI VIRI sierroissa no siepassa ahdot oli siinä n2.5 paineissa,, ja hyvin ovat ahtaneet,, toki poikkeuksia varmasti on.. :eek:
|
Asiaa foorumeilta tutkailtuani tulin siihen tulokseen että ne joilla on omia kokemuksia asiasta ovat olleet pääosin tyytyväisiä ja epäonnistumisista kertovat yleensä ne jotka ovat kuulleet tai lukeneet että jollain on hajonnut :-) Muutenkin näyttäisi siltä että kiinanturbokeskustelut ovat olleet kuumimmillaan tuossa 2008-2009 ja eiköhän sen jälkeen ole vielä jotain kehitystäkin tapahtunut.
Tästä kaikesta rohkaistuneena aloitusviestissäni mainittu aparaatti on nyt jossain Kajaanin ja Kotkan välillä tulossa, kerron sitten miten menee. ------------ Joskus jos motivaatio ja tekemisen puute on tapissaan niin sitä voisi tilata vaikka iipeistä tuollaisen muutaman kympin korjaussarjan ja katsoa tuleeko tosta mitään ensikertalaiselta kotikonstein ja myydä sitten jollein halvalla kuukauden takuulla, totuutta peittelemättä tietysti. Ja mitä tulee yllä spekuloituihin imusarjajuttuihin niin niissä lienee kyse niistä läppäsysteemeistä (joilla kai säädellään imukanavaston pituutta?) mitkä joissain merkeissä laukeavat ja lähtevät liikkeelle. |
Turbo kiinni, pelaa aika lailla toisella tavalla kuin vanha.
Ahtaa pikkasen liikaa ja yhteensopivuus ei ollut ihan 100%, niistä tarkemmin weppisaitillani kun en viitsi kirjoittaa tähän kaikkea uudestaan. |
Tuota ns. painepuolta voi kääntää oikeaan asentoon niin paljon kuin kellon tanko antaa myöten niin saa ahtoputken kulmat kohdilleen!
Mulla myös tuo ct20 kopio 2l-t kyljessä nyt n.10tkm ajan eikä vielä mitään valittamista. |
:mad:
Lainaus:
|
Mitkä on mielipiteet nyt, kun on pari vuotta kulunut? Vieläkö on turbot toiminnassa?
|
Lainaus:
|
Alkuvuodesta -15 ollut läjässä tuon ahtoja.comin ct-20, ja hyvin pelaa edelleen. Painepuolen pesää tais pitää kääntää, entiset ahtoputket kävi paikallensa.
Ahtaa sen 0.5-0.7 bar kevyemmäläkin kiihytyksellä, enemmänkin löytyisi mutta aika turhaa kun ei juuri mitään vaikutusta paitsi pakopainesiin. Syöttöä lisätty sekä ahdonalaisen karaa käännetty. |
Lainaus:
1bar oli itsellä ja ihan normiajossa kun on 80km/h vauhtia alkaa olemaan kaikki ahdot pelissä. Nykyinen puhallin ahtaa kanssa ainakin sen kilon mutta tuossa 80km/h vauhdissa ahtoja on 0,5-0,6bar vai olikohan se vasta 100km/h. Ei ole enää mittari paikoillaan, joskus noi silloin vertailin kun fööni vaihtui ja suuttimet laittelin uudet. |
Lainaus:
Toki nykyään voi olla jo vähän erilainen. http://wonk.sytes.net/76s/lj/gfx/20130809_180012.jpg |
Kyllä se käänty sen mitä tarvi ja kaikki meni omille paikoilleen. Kinkit parantanu laatua?
|
wr sarjan ahdin käytössä kaverin turbo sierrassa kolmatta vuotta.. Toimii ja hyvinkin.
|
Nuohan on sitten ihan varteenotettavia vaihtoehtoja. Suunnitelmissa oli vanhaan diisseliin isompaa ahdinta, alkuperäinen alkaa ehkä muutenkin olla elinkaarensa lopussa. Vanhaan koneeseen ei oikein houkuta 800 euron ahdinta laittaa, kun koneen elinikä voi olla mitä sattuu. Ei sillä, etteikö ahtimelle aina uutta käyttökohdetta löydy mutta kuitenkin.
Ebaystä löytyy myös amerikkalaisten omilla brändeillään myymiä ahtimia n. 200 dollarin hintaan. En sitten tiedä missä ne on valmistettu tai minkälaisella laadulla. Kiinasta suoraan tilaamalla varmaan halvin olisi, mutta ainakin muissa tuotteissa on laatuvaihtelut niin kovia ettei oikein houkuta. Suomalaiselta myyjältä kun ostaa, niin voi luottaa että kaikista paskimmat tuotteet on karsittu pois. Tuo minun projekti uhkaa nyt mahdollisen uuden hankinnan takia lykkääntyä tai jopa peruuntua, mutta mahdollisessa uudessa hankinnassa on vielä kovempi tarve ahtimelle. |
Lainaus:
|
Sivu luotu: 17:18 (GMT +2). |