Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Maastokuormuri (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=113087)

GaryRock 25.07.2013 13:35

Maastokuormuri
 
Jos hyvin käy, niin ajattelin tehdä viikon road tripin ens keväänä ja tuoda maastokourmurin tullessa espanjasta/saksasta/italiasta suomeen Samalla vois tuoda paljon muutakin jos lavalle mahtuu.

Mitäs käyttökelposia vaihtoehtoja on olemassa? Tiedossa on jo:

* MAN KAT
mitä hyvää ja huonoa?

* Renault TRM
+ porttaaleilla

* Unimog
- kalliita

* Scanian sbat
- scanian automaatti ei taida olla paras maastoon

Mitä ja mistä noita kannattais katella? Autoscout on jo kahlattu läpi.

pee 25.07.2013 15:26

Mä miettisin varaosien saatavuutta sekä helppoutta ...

Toki käyttötarkoituskin vaikuttaa

GaryRock 25.07.2013 18:30

Kyllähän sitä käyttöä keksii, mutta ens keväästä lähtien pitäs alkaa tontille raahaamaan kamaa. Myöhemmin sitte vaikka hakee puuta mettästä.

Man katissa taitaa olla parhaimman kuuloset äänet, joka on tärkeämpää ku varaosat :p

Arpe 25.07.2013 20:36

Ajelin kesällä hiukan puolanpoikien Renault TRM:llä. Varsin pehmeetä kyytiä.
Reunakiven korkuinen rappu ei juuri tunnu ohjaamoon,vaikka veti vauhdissa kanttarin yli.
Miinuspuolena vetokin on melko pehmeetä vaikka oli turbollisella koneella.
Muutenkin kapistuksen kunto oli vähän niin ja näin,että saatto olla muutama polle kopin alta karannu paremmille laitumille:D

sisua45 26.07.2013 09:43

Mitä TRM mallia meinasit katella? Niitä on melko laaja mallisto:

http://www.military-today.com/trucks...t_trm_2000.htm
http://www.military-today.com/trucks...t_trm_4000.htm
http://www.military-today.com/trucks..._trm_10000.htm

MAN KATteja on myös 2, 3 ja 4 akselisia. Pieninkin KATti on melko iso mötkäle, isompi kuin mikään MOGGI.

Suomen armeijassa vaihtoivat ainakin yhteen SBATtiin kovan laatikon tilalle. Ei ole varmaan mikään ameriikan temppu. Romikselta 110/111/112 kanikasta osat tilalle. Toki tulee siinä hiki, ja naama paskaiseksi. :)

GaryRock 26.07.2013 11:27

TRM 2000 pisti silmään hinnalla. Akselit taitaa olla ongelma varaosien suhteen.
http://www.truckscout24.com/search/e...le_id=14398341

Pienintä KATtia katoin, eli sitä 2 akselista. Se näyttää jo miehekkäältä kapistukselta. Iso pyöreä kattoluukkukin. Useampiakseliset on jo omaan käyttöön vähän liioittelua.
Esim. tämä olis kiva, ei mikään halvin, mutta aika vähä ajettu.
http://www.truckscout24.com/search/e...le_id=14200639
Eri asia onko niitä enä ens keväänä saatavilla.
Sellasen lavalle mahtuis muutakin tuotavaa.

sisua45 26.07.2013 12:28

http://lesrenaultdepapier.fr/Couvert...TRM2000_78.JPG

Kenenkähän tekemiä ne akselit on? Tuossa vanhemmassa on näköjään suora aksula.

Tuommoinen osoite löytyi koneelta, eri malleja: http://lesrenaultdepapier.fr/TRM.htm

GaryRock 26.07.2013 12:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1027101)

Kenenkähän tekemiä ne akselit on? Tuossa vanhemmassa on näköjään suora aksula.

Taitaa olla Rockwellin tekemiä.

http://www.gunbus.co.uk/folder-17-trm-2000-gun-bus

Pata 26.07.2013 12:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja GaryRock (Viesti 1026802)
Mitä ja mistä noita kannattais katella? Autoscout on jo kahlattu läpi.

Mobile.de löytyy kohtuullisen paljon noita manneja... Itsekkin moista kuolannu.

sisua45 26.07.2013 13:58

Englannista löytyy tälläisiä:

http://toprest.com/eng/sub-equipment.php?SID=35
http://www.mod-sales.com/direct/vehi...26,/Trucks.htm

Rölli 26.07.2013 22:04

Kaverilla on tollanen ja vaikuttaa ihan pätevältä laitteelta.

http://www.nettikone.com/magirus-deutz/168-4x4/1041623

sisua45 26.07.2013 22:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rölli (Viesti 1027291)
Kaverilla on tollanen ja vaikuttaa ihan pätevältä laitteelta.

http://www.nettikone.com/magirus-deutz/168-4x4/1041623

Sama koppi kuin edellä mainitussa TRM rellussa, mutta muu on saksalaista alkuperää.

ZAU 26.07.2013 23:19

En nyt noista vaihtoehdoista tiedä sen tarkempaa mutta aikoinaan kun kuorma-autoja korjailin työkseni niin rellu oli vaikee osiltaan siis saatavuus huonoa,koneet kestää ja muu tekniikka mutta sähköt ja jarrut on syvältä.

Scanian sbat on ilmeisesti melko hankala myös osiltaan varsinkin vaihteiston kannalta ja muutenkin melko kömpelö.

Manni on luotettava peli oikeastaan kaikilta osiltaan ja osia saa suomestakin helposti mutta ei edullisesti.Moggihan on arvostettu peli monessakin suhteessa.

Eskimo 27.07.2013 08:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rölli (Viesti 1027291)
Kaverilla on tollanen ja vaikuttaa ihan pätevältä laitteelta.

http://www.nettikone.com/magirus-deutz/168-4x4/1041623

Ei taida nämä tuoreemmat olla enää föönikoneella?

slipoveri 27.07.2013 10:24

Tuolla ollu välillä hyvinki halvalla relluja
http://www.leboncoin.fr/_vehicules_/...&q=renault+trm

sisua45 27.07.2013 16:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Eskimo (Viesti 1027387)
Ei taida nämä tuoreemmat olla enää föönikoneella?

Kyllä on vielä ilmajäähdytteinen Klöckner-Humboldt-Deutz suora kuutonen. Niitä tehdään vieläkin, erityisesti kaivoskäyttöön.

http://www.truck-expo.com/en/d/other...-army-13271102

GaryRock 29.07.2013 08:32

jotkut Leyland daffit vaikuttaa kans aika päteviltä, mutta hieman vierastan englantilaisia laitteita.
Ei sillä, että ranskalaiset herättäis yhtään enempää luottamusta :D

JKH 29.07.2013 20:37

Iveco-Magirus 90-16AW jatko-ohjaamolla tuli ostettua pari viikkoa sitten Saksasta AignerTrucksilta. Samaa Ivecoa myös olemassa 110-17 jotka yleensä tavallisella ohjaamolla. 90-16 aika usein jatko-ohjaamolla. Siniset Saksan THWn vanhoja kalustoautoja, tuolla yksilöllä ajettu 27tkm.
Samaa sarjaa kuin Magirukset, mutta Iveco saanut merkkinsä nokkaan. Valmistettu -86 Länsi-Saksassa Ulmissa Magiruksen tehtaalla, nyt siellä kai tehdään Stralista ja muita...

http://www.aignertrucks.com/de/fahrz...rus-90-16-aw-2

Samalla kauppiaalla on myös MANnin KATteja ja muita jänniä vehkeitä. MAN KAT aika järeän luokan kapine Relluihin ja Magiruksiin verrattuna, vanha KAT tosiaan ilmajäähdytteisellä V8 Deutzilla, jotain uudempia olemassa MANnin nestekoneella. KAT oikea maastokuorma-auto kierrejousilla jne...

90-16AW varustettiin Saksassa 14.5-20 ykköspyörillä ja muutoskatsastettiin alle 7,5 tonniseksi. Huomenna pitäisi koittaa saada kilvet kun saatiin virallinen saksalainen ote muutetulla kokonaispainolla...

Voin koittaa laittaa kokemuksia autosta kun päästään enempi liikenteeseen, tuhannen kilsaa sillä jo ajettiin Itävallan rajalta Traveen ja Helsingistä kotiin...

GaryRock 30.07.2013 10:02

Manin katti se vaan houkuttaa enemmän, mutta kulutus taitaa olla jotain 40-50L/100km paikkeilla.

Mites muiden kulutukset karkeasti?

vmt 30.07.2013 17:18

[QUOTE=GaryRock;1028285]Manin katti se vaan houkuttaa enemmän, mutta kulutus taitaa olla jotain 40-50L/100km paikkeilla.
QUOTE]

Veisiköhän se kaksiakselinen noin paljon? Vai ajattelitko 6x6 tai 8x8 versiota? :) Jostain googlettelin, että KAT 1 4x4 DIN kulutus olisi 32,2 l/100 km, 12,7 litran Deutz moottorilla. Eikä noita kulutuksia taideta ihan tyhjänä ilmoittaa. Ainakaan oma pienempi MANni ei kuluta minun ajoissa niin paljon kuin ilmoitettu on.

-MaTTi- 30.07.2013 18:41

Entäs se Unimoggi, vaik tämmönen näpsän lyhyt: http://suchen.mobile.de/lkw-inserat/...ossPrice=false

GaryRock 30.07.2013 19:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1028426)
Entäs se Unimoggi, vaik tämmönen näpsän lyhyt: http://suchen.mobile.de/lkw-inserat/...ossPrice=false

Unimog on aavistuksen liian pieni ja aivan liian kallis. Pitemmällä akselivälillä ja hiabilla jos sais alle 10ke kohtuu hyvässä kunnossa olevan, niin sellanen ilman muuta.
Man kat on taas aivan liian iso, mutta halpa. Tajusin tänään videoita katellessa, että sinnehän mahtuis istumaan kevyesti neljä rinnakkain.

-MaTTi- 30.07.2013 20:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja GaryRock (Viesti 1028439)
Unimog on aavistuksen liian pieni ja aivan liian kallis. Pitemmällä akselivälillä ja hiabilla jos sais alle 10ke kohtuu hyvässä kunnossa olevan, niin sellanen ilman muuta.

Tollanen: http://suchen.mobile.de/lkw-inserat/...ossPrice=false Mut budjettia tarttis vaan lisää. :(

vmt 30.07.2013 20:39

Tässä kun jo jonkin verran tullut tutuksi tuollainen pienempi MAN, niin sellaistakin voisi vaihtoehdoksi esittää... Budjettiin pitäisi mahtua ja on saatavilla siviili ja sotilasmalleja. Lavalla tuossa on mittaa kolme metriä, että se ei kyllä kauhean pitkä ole, jos sellaista tarvitsee. Koneessa ei myöskään vakiona ole liikaa tehoa, 136 tai 150 hv. Vaan pääsee noillakin, mitä nyt jossain pitkässä soramäessä ja paksussa hangessa ois kaipaillut lisää paukkua. Ahtaa toki voi ja sehän muuttaa tilanteen. Vaihteiston ja jakovaihteiston välissä on myös välikardaani, joten isomman moottori-vaihteistopaketin sovitus ei ole vaikeeta. Eli siis hakumalliksi 8.136, 8.150, 9.136 tai 9.150 FAE. Nuo 9 alkuiset on pidemmällä akselivälillä ja usein jatko-ohjaamolla.
Ai niin, siitä KATista on muistaakseni jotain versioita, joissa leveys 2,9 tms ja sellaistahan ei kilpiin saa. Tai ainakin netissä muistaisin nähneeni tavallista kuorkkileveyttä leveämpiä.

GaryRock 30.07.2013 20:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vmt (Viesti 1028480)
Tässä kun jo jonkin verran tullut tutuksi tuollainen pienempi MAN, niin sellaistakin voisi vaihtoehdoksi esittää... Budjettiin pitäisi mahtua ja on saatavilla siviili ja sotilasmalleja. Lavalla tuossa on mittaa kolme metriä, että se ei kyllä kauhean pitkä ole, jos sellaista tarvitsee. Koneessa ei myöskään vakiona ole liikaa tehoa, 136 tai 150 hv. Vaan pääsee noillakin, mitä nyt jossain pitkässä soramäessä ja paksussa hangessa ois kaipaillut lisää paukkua. Ahtaa toki voi ja sehän muuttaa tilanteen. Vaihteiston ja jakovaihteiston välissä on myös välikardaani, joten isomman moottori-vaihteistopaketin sovitus ei ole vaikeeta. Eli siis hakumalliksi 8.136, 8.150, 9.136 tai 9.150 FAE. Nuo 9 alkuiset on pidemmällä akselivälillä ja usein jatko-ohjaamolla.
Ai niin, siitä KATista on muistaakseni jotain versioita, joissa leveys 2,9 tms ja sellaistahan ei kilpiin saa. Tai ainakin netissä muistaisin nähneeni tavallista kuorkkileveyttä leveämpiä.

Kattelinki jo noita pienempiä maneja sopivina peleinä ja mielenkiinnolla seurannu sun projektia.
Useimmat KATit tais olla 2.5m leveitä, ainaki 2 akseliset. Jossain näin kans maininnan noista leveämmistä, mutta oli muistaakseni kolmella tai neljällä akselilla.


Sivu luotu: 10:15 (GMT +2).