![]() |
moottorin ilmamäärän laskeminen yksinkertaisesti ?
pannaas zitzättiin kun ei liity maastureihin suoraan...
oon tahkonnu yhen bensakoneisen volvon kanssa tovin, ja nyt käyntihäiriötä ihmetellessä alkaa epäilys kohdistua imm anturiin... lasketaaks yhdessä, unohtaen isommat lämpötilojen ja paineiden vaikutukset, tuollainen 2.4 litranen kone vetää ilmaa tyhjäkäynnillä 700 rpm. ja yksikkönä g/s mulla on oma tulos, sekä anturidatan tulos, kokeillaas miten muut tän laskee ... ja kyseessä siis nelitahtimoottori, ahdettu mutta ei tyhjäkäynnillä kuitenkaan ahda ... |
Kannattais käyttää hakua.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=82402 Merenpinnan tasolla pyöreästi 17g/s sadan prosentin täytöksellä. |
joo, niinpä tavallaan kannattais...
vaan meinasinpa vertailla laskemista, mutta näkemys alkaa kyllä -arska- n vastauksella varmistua ... mä laskeskelin karkeasti jotain 14 - 15 g/s käyttäessäni massana kilo / kuutio ilmaa, ja kun tässä anturidatan lukema pyörii tyhjäkäynnillä 680 - 690 rpm lukemissa arvoissa 4,0 - 4,75 g/s niin voitaneen lyhyesti päätellä IMM tarkkuuden olevan melko perssilmillään, eli hoikalla on, ihme vaan ettei fueltrimmi karkaa, pyörii 1,2 - 3,0 prosentin välillä ... tarvii vissiin hakea yks IMMu tai suorittaa pieni poraus ;) |
Lainaus:
|
NiinJooJuu:eek:
Tyhjäkäynnillä tietty homma onkin varmaan jotain aivan muuta, kun tarkoitus on vaan käydä pienillä kierroksilla pienillä päästöillä ... Tämäpä onkin mielenkiintonen dilemma :confused: |
Nyt ollaan asiassa mistä meitsi ei tajua paskaakaan mutta tapojeni mukaan koitan päteä silti...
Eli tyhjäkäynnillä kun kaasuläppä on lähes kiinni(vai onko tommosessa edes kaasuläppää?) ni kone käy reippaalla alipaineella ja se täytös ei kyllä ole kuin jotain prosentteja - kymmeniä prosentteja???? Nuo 60 - 100 prossan täytökset on jo lähes täyskaasu lukemia... |
Oisko mitään mahdollisuutta mennä tutkimaan samanlaisen toimivan auton anturidataa ja verrata siihen?
Tai kysellä huollosta oisko niillä antaa tietoa millasia lukemia sieltä pitäisi tulla? |
^^^^^
molempiin joo 100% täytöksestä oon samaa mielialaa, tyhmäkäynnillä lie osia siitä ehjä imm saatavissa lainaks, on vaan vielä kaukana, toki jos jollakulla tätä lukevalla on likikään samankokoinen bensakone, ois lukemat mielenkiintoisia, mun kysymyksessä Volvon 2.4 T matalapaineturbokone hauskaa noita on seurailla kierroksillakin, lappu lattiassa menee aivan älyttömiks ilmamäärät, vaikee uskoa niitäkään |
Lainaus:
|
Lainaus:
Ja tyhjäkäynnillä kulutus olisi vaikkapa 0,5 litraa tunnissa, niin polttoainetta menee 1/60 osa 90%:sta, siis täytös olisi 1,5%. (Bensakilo vaatii tietyn kg määrän ilmaa palaakseen, toki ei noin suoraviivaista käytönnössä. Mutta suuruusluokkaa voi arvailla) |
ainiin, tämäkin ratkes, vaan ei ihan helpon kautta:
vikakoodeja ei koskaan tullut, ja ilmamäärätkin oli "Järkevän" rajoissa scannerilla jännitteen mittaus, boschilaisen napojen välistä kertoi kuitenkin toista, jännite tyhjäkäynnillä pitäis olla luokkaa 1,35 - 1,40 V, tuossa oli 8,85 - 9,00 V mainittakoon vielä, että jännitteen tulisi vaihdella välillä 0,0 - 5,0 V nyt, uudella IMM llä, tehot ja kulku taas kuten pitääkin ... (ammattimaisempi aGentti ois ehkä tulkinnu lambdan jännitteestä ja fueltrimmeistä asian nopeammin) |
Aika jännä, että ei mitään vikakoodeja ollut, vaikka tuo jännite tuollaisissa lukemissa. Tai sekin, että yleensäkin sai edes mitään arvoja noilla jännitteillä, kun noin reilusti yli mittausalueen ja vertailujännitteen.
|
Joo, tää muakin hiukan ihmetyttää. Ei oikein osannu heti lähteä perinteisiin klemmaria liittimeen ja yleismittari käteen menetelmään...
IMM irrotettuna meni sitten kuitenkin selkeään limphomemodeen Pelkäsin jo ecun palaneen, mutta hyvinpä tuo nyt hyrskii, edellinen IMM oli vuodelta 2003 ja varmaan 250 tkm ajeltu |
Sivu luotu: 11:02 (GMT +2). |