![]() |
Rangen puslasarjan asennus
Täydellinen puslasarja vaihtuu rangeen lähipäivinä!!!
eli on range 1979 puslien vaihtoaika, miten? vinkkejä "helppoon" työhön. onko väliä miten irrottaa eli tarvitaanko tunkkia helpottaakseen jotain vai ei... eli menenkö suoraan alle ja alan pudotella varsia autosta pois vai kuinka? kiitos :) |
Ainakin noi etutukivarsienkumit saattaa kiukutella
jos ei oo koneellista holkintyöntökonette. Sit tarvii poraa/polttopilliä!:D |
Perustavaa laatua oleva kysymys on, että onko uudet puslat orkkikset vai jotain uretaani puslia. Jos orkkiksia niin sit uusien laitossa on prässi aikalailla tarpeen. Jos urtsua niin sithän niiden laitossa ei suurta taikaa ole. Tosin joidenkin shitpartin keltasten kanssa on ollut vaivaa kun olivat inansa liian pitkiä (se laatu).
Vanhat puslat oon irrottanu eka polttamalla kumit ja sitä kautta irrottanu sisemmät holkit. Ulommaisen holkin sit halkassu rautasahalla ja vasaroinut pois. Kertaalleen ollu pultti ruostunut sen verta lujaa holkkiin kiinni, että joutu pultin katkoon korvakkeeseen. |
|
Jos samanlainen homma kuin tojotassa:
Niin auto tukevasti rungosta pukkien päälle, akseli räikkäliinoilla kohdalleen kiinni ja yksi tukivarsi kerrallaan irti.
ja noilla räikkäliinoilla sitten on helppo hienosäätää alseli kohdalleen, kun iskarien varassa roikkuu, että saa pultit paikoilleen, mutterit jätetään 2 kierrosta auki Ja pultit kiristetään vasta sitten, kun auton paino on akseleiden päällä. ("kiertymättömät" puslat voi kiriä momenttiin heti, esim. etutukivarsien etupäät) Puslan saa hajoitettua ilman polttamista, paskalla metalliporanterällä porataan montaa reikää vieri viereen, ja väännellään ne poranterää pyöritellen yhteen. Jos prässi on käytössä, niin sillä voi painaa koko puslan kerralla pois, mutta helpointa on tyhjentää puslasta kumit pois, ja rautasahalla sahata pusln ulkokuori halki tukivarren suuntaan, siten että jos sahaa tukivarteen, niin ei heikennä sen lujuutta, ja sitten teroitetulla meisselillä toinen leikkausreuna mutkalle. Ja nuo pusliin juuttuneet pultit voi ottaa aikaa...... Ja jos uudet metallikuoriset puslat, niin niitä ei käytännössä saa paikoilleen muuten kuin prässäillä, sillä voimaa tarvitaan, ainakin hodarissa, usein jopa yli 5 tonnia, vaikka silmät on puhdistettu ja öljytty huolella. |
Ja mikään viiden tonnin prässi ei riitä, jos prässää orkkikset ulos.
|
kyl luulis näillä ohjeilla pärjäävän :)
|
1 Liiteet
Mulla lähti Discosta (samat tukivarret kuin Rangessa) kun porasi sopivankokoisella poralla sen kumin holkin ympäri kauttaaltaan. Holkin puristin sen jälkeen ulos ihan ruuvipuristimella vai olikohan se tossa kuvassa näkyvä ulosvetäjä mitä käytin. Aika helposti se kuitenkin irtosi.
Se uloin metalliholkki vaati sitten pikkasen rautasahalla uraa yhteen reunaan ja sitten moskaa ja järeää talttaa perään ja sekin antautui aika helposti kun sai yhden reunan auki ja "ryppyyn". Koitin kanssa tota polttamista mutta se vaan paloi ja paloi ja aikamoinen käry. Nopeempi oli toi porakonesysteemi. EDIT: Ja mulla oli ihan akselin ja runkopalkin alla pukit ja tunkilla sen tukivarren sai mallattua kohilleen takaisinlaittaessa. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=116308 |
ok homma ja tosiaan on tulossa britpartilta sellane keltane uretaanisarja vanhan tilalle...
|
Lainaus:
|
nyt on päästy alkuun, alotin tuolla etukallistuksen vakaajalla tai mikäs pan rodi nyt olikaan. helppo ja nopee homma, muut ehkä hieman ottaa enempi aikaa :)
|
oisko kuitenkin panhard, eikä kallistuksen vakaaja lainkaan ...
|
jeh se oli panhardi se, eikä kallistuksenvakaaja :)
|
Ei taida ton ikäsissä Rankuissa olla vakaajia, muutenkin lisävaruste.... ;)
|
Sivu luotu: 08:51 (GMT +2). |