Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   kokemuksia tököteistä joita voi porata ja kierteyttää? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=112759)

Cental73 15.07.2013 21:01

kokemuksia tököteistä joita voi porata ja kierteyttää?
 
näppäränä säätelin venttiilit ja onnistuin samalla katkaisemaan alumiinikanteen yhden pultin . no porasin jämään ensin pienen reiän ja siihen sellaisen ulosvetäjän joka perhana katkes myös. Käytettyäni koko kirosanavarastoni ja keksittyä samalla muuraman uuden, oli onnistunut kaivertamaan tuo hemmetin ulosvetäjän irti. Eli reikä oli aika ruma ja pultti vieläkin sisällä. Sitten isomma poralla ja vieläisommalla ulosvetäjällä... poikki taas.. sekin saatiin ulos kaivettua, mutta nyt on kannessa aikamoinen monttu..

sai siihen vielä vähän jengaa, mutta tuli mieleen noi tuubissa myytävät kemialliset metallit sunmuut. Onko kellään kokemuksia niistä? tekeekö yhtikäs mitään? tuossa pitäisi peittää sellainen 15 millimetriä syvä ja ylhäältä 8 mm leveä alaspäin kiemurrellen kapeneva reikä.
Siihen meinaisin porata reijän ja tehdä kierteen.

Paras tietenkin olisi täyttöhitsauttaa jossain alumiinillä ja tehdä sitten uusiksi, mutta ensin perse-edellä.

Patu925 15.07.2013 21:06

Rocolia reikään niin ei tartte ihmetellä. http://tuotteet.etra.fi/fi/g20128510/

AH 15.07.2013 21:15

Kokeilun arvoinen voisi olla Techno Weld juotospuikko!
Techno-Weldilla voit korjata sisäkierteen ilman kierretappia (poraa reikä ylikokoiseksi, sulata täyteen ainetta, pudota sulaan sopiva pultti, kierrä irti kun osa on jäähtynyt)
Siis kappale lämmitetään sen verran että puikko sulaa, sen jälkeen teräspultti halutulla kierteellä sulaan (suoraan) ja annetaan jäähtyä. Ei tartu teräkseen, joten pultin voi ruuvata irti kappaleen jäähdyttyä ja kierre on valmis. Itsellä ei tuosta kierteenteosta ole kokemusta, mutta muunlaisissa korjausjuotoksissa on ainakin ollut oiva aine!
http://www.roadmachine.fi/technoweld/technoweld.html

Nostokurki 15.07.2013 21:20

Technoweldille ääni täältäkin, löytyy motonetistä ja toimii :) tarvii vaan toholta jonkin verran tehoa isommissa kappaleissa.

Koritina on toinen helposti käsiteltävä materiaali, joka juoksutteen kanssa tarttuu hyvin, mutta on lajinsa pehmeää.

Kemiallinen metalli ei kestä tuossa käytössä, testattu on.

sisua45 15.07.2013 22:33

Kuinka iso se reikä on nyt, verrattuna alkuperäiseen? Jos ei ole pahasti isontunut, niin korjauskierre. Helicoil, re-coil, time-sert jne.

Jos on kauhian iso monttu, niin joku sorvaa sulle oman korjausholkin. Eli reikään niin iso kierrereikä, että on terveessä valussa kiinni. Saman kierteen pultista tehtyyn pätkään alkuperäinen kierrereikä keskelle.

Kemialliset metallit tahtovat olla muovia (epoksia), jossa on mausteena jotain metallia. Eivät kovin kestäviä tuommoisessa käytössä.

Cental73 15.07.2013 23:35

On enempi kosmeettinen haitta, tai nojoo, siellä on vaan kolmisenkierrosta jengaa pohjalla, taidan tuota technoweldiä koittaa sulatella suppilon yläosaan, josko sais muutaman kierroksen lisää, korjaa kunnolla talvella kun pyörä on talviteloilla muutenkin :)

sjeeppi 17.07.2013 07:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Patu925 (Viesti 1023958)
Rocolia reikään niin ei tartte ihmetellä. http://tuotteet.etra.fi/fi/g20128510/

Siis mitä?

Leikkutahnalla ku meinasit korjata...

Jugga 17.07.2013 09:14

Hyvä putsaus. Vaikkapa motonetista saatavaa permatexin "kemiallista metallia" kolo täyteen ja sitten kierrät pinnapultin sinne pohjaan saakka. Luulisi kestävän jos ei pakosarjan pultti ole. Tietysti hankalampi jos ei pinnapultti käy.
Muistikuvan mukaan kouluajoilta se voima jokatapauksessa on vain muutamalla jengan kierroksella pitkässäkin kierteessä.

ps. muista kiristää momenttiavaimella, ettei kyynerpää momentilla niin kauan kun napsahtaa.

Nostokurki 17.07.2013 13:34

Kierteen maksimilujuus saavutetaan pultin halkaisijaa vastaavalla syvyydellä.

BJ-40/76 17.07.2013 21:36

Aiheesta on väitelty ennenkin...
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nostokurki (Viesti 1024395)
Kierteen maksimilujuus saavutetaan pultin halkaisijaa vastaavalla syvyydellä.

Siis topiikin aloittajan tapaukseen; valualumiinissa on huonot kierteet; siis esim. 8mm 12,9 kovuinen pultti katkeaa ennen kuin kierteet korkkaa esim. 10mm alumiinivalusta.
(Jossain näin taannoin asiasta ihan faktaa, olikohan 8.8 pultti ja joku yleinen rakenneteräs, olikohan 44?, niin esimerkin pultissa (olikohan M10?) vielä kymmenes kierre kantoi joitakin prosentteja, siis 15mm syvyydellä reiästä.)

Toinen "nyrkkisääntö" on kierretanko betonissa: 20x halkaisija riittää yleensä....

Mutta aloittajan kysymykseen; itse vetäisin reikään "helicoil"- tyyppisen korjauskierteen, ja nimenomaan PITKÄN, ja käyttäisin vastaisuudessa pinnapulttia k.o kierteessä.
Minulla itselläni on Bilteman 5? eri kierteen sarja, ja täytyy sanoa että laatu ei vastaa alkuperäistä "helicoil"ia, mutta hinta on murto-osa, ja harrastekäytössä itselläni tulee käytettyä muutaman kerran vuodessa, ja yhtään epäonnistumista ei ole tullut.

P.S Aina kun alumiiniä lastutaan, niin leikkuuneste N:O 1 on Sinol! siis se sekatavarakaupan denaturoitu etanoli! ainut suurempi haitta, on se että jos avokäsin turaa, niin kynnet maistuu niin pahalta, että pitää hakea kynsisakset...

hpotteri 17.07.2013 21:54

mikä sen katkenneen pultin tehtävä on?

Jappi 17.07.2013 22:51

Technoweld toimii jos ei tule iskumaisia kuormia liitokseen (rajusti eri kovuus kuin alussa, murtuu irti) ja tosiaan se kappaleen lämmitys juotosvaiheeseen voi olla haaste. Amuliini ihan välttävästi johtaa lämpöä...

Cental73 18.07.2013 08:28

Toi pultti pitää paikoilaan kannesta lähtevää jäähdytysvesiputkea, joka menee termostaatille. Pitää olla sen verran jämysti kuitenkin että putki pysyy paineenalaisena kohillaan eikä vuoda liitoksesta. Näytti pysyvän paikoillaan niillä parilla kierteelläkin, pultin halkaisija kun M5. Eli ei millään momentilla. Tohon juureen kun laittaa sitä tököttiä noin varmuuden vuoksi. :)


Sivu luotu: 23:57 (GMT +2).