Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Nestekaasutekniikkaa (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=112291)

ZeiZei 30.06.2013 08:21

Nestekaasutekniikkaa
 
Tämä ei nyt suoraan ole offroadiin liittyvää, kun noilla nestekaasuvehkeillä ei ole suomessa juurikaan käyttöä autoissa, mutta kun tuli hankittua tuollainen kaasukäyttöinen trukki ja en saa sitä käymään:

Onko kenellekkään tuttuja laitteita nuo höyrystymet? ja miten pitäisi vian etsintä näissä suorittaa.

Tuntuu ettei saa kaasua. Pitäisikö kaasun olla letkusta tullessa nestemäistä vai höyryä, jos käyttää höyrystimelle menävää putkea irti ja avaa kaasupullon hanaa?

On siis noin -70 vuosimallin Towmotor 510PG Continentalin 162cid moottorilla, kaasupullo takana kyljellään (ajoneuvopullo) josta letku ylivirtaussuojalle, siitä jatkuu kupariputkella pakosarjalle josta kuvan "höyrystimelle"

https://lh6.googleusercontent.com/-o.../WP_001322.jpg

josta edelleen kaasuttimelle (myös bensakäyttö).

Startatessa ei tule kaasun hajua.

Kipinä tulee ja kaasua pullossa ( kahdella kokeiltu ja hölskyy sisällä)

Laite lämpimässä hallissa säilytetty. Konetta ei tietääkseni ole käytetty bensalla koskaan.

Tyyppikilpi höyrystimestä.

https://lh3.googleusercontent.com/-T.../WP_001321.jpg

Regel + Messtechnik G.M.B.H.
Model D100b

Nikuzai 30.06.2013 09:19

Onhan pullo oikea ja ei ole muutettu missään vaiheessa?

Miten on kokeiltu onko siellä toimivaa kaasua?



Itse lähtisin sillä kokeilemalla et tuleeko pullosta kaasua
sen jälkeen kaveri kuuntelemaan höyrystintä ja kääntelemään vipuja ja säätimiä et onko siellä roskaa
Mutta ensimmäisenä koe laudasta tai jostain etsimään onko siinä sulku hanaa.

Olettekos kokeillut vain vierestä vai onko joku ollut painamassa kuolleenmiehen kytkintä?

kivinen 30.06.2013 09:26

Kaasuvehkeet osaavat olla vähän sielukkaita, olen joskus pienempien kaasukäyttöisten kanssa touhunnut. Ihan perusjuttuja tuli mieleen, varmaan olet jo koittanut.

Kun kyseessä on vanhempi laite, voi olla joukossa eri seppien tekemiä virityksiä.

Ajoneuvokaasupullo kiinni, sitä ei tarvitse miettiä. Sehän on tehty niin, että kaasu nousee nesteenä.

Onko linjassa joku takaisku tai muu sulku? Tohon venttiilissä pitää "napilla" kuitata, ennenkuin kaasu kulkee.

Tuo höyrystimelle tuleva kalikka näyttää kulmahanalta. Sopivasti viritetyn näköinen, mahtaako toimia?

Tuolla "kaasarissa" on sellainen kaasusuutin, josta kaasu kulkee. Sekin voi mennä tukkoon.

Arpe 30.06.2013 09:37

Joku systeemi noissa yleensä katkasee kaasun virtauksen siten että kaasuntulo katkeaa jos moottori sammuu tahattomasti. Samoin käynnistettäessä, antaa kaasua starttauksen aikana ja katkaisee jos moottori ei käynnisty. Kaasun virtaus pitäis jäädä auki ainoastaan silloin kun kone käy. Eli tuo sulkuventtiili on ohjattu esim: latausvalosta,öljynpaineesta,alipaineesta tai jollain muulla moottorin käynnistä riippuvalla kikalla.
Tutkippa löytyykö kaasulinjoista tuota venttiiliä ja toimiiko?

Tapero 30.06.2013 09:40

Eli nesteenähän se sinne höyrystimelle saakka tulee, jossa se sitte kaasuuntuu... Eli kato tuleeko ylipäänsä sinne saakka.

Onhan ihan oikeeta moottorikaasua, siis ei sellanen normi kotikäyttöpullo vaan se punakauluksinen.

Ja toi pullo vaakatasossa, kun kokeilee käyntiin / kaasun tuloa. Se pullohan on tehty niin, että ottaa nesteenä vaan vaakatasossa. Luultavasti sitä ei pystyyn saakaan, mut kunhan varmistelin...

Tuossa nyt alkuun, mitä voip katella.

Viipo 30.06.2013 10:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tapero (Viesti 1019902)
Eli nesteenähän se sinne höyrystimelle saakka tulee, jossa se sitte kaasuuntuu... Eli kato tuleeko ylipäänsä sinne saakka.

Onhan ihan oikeeta moottorikaasua, siis ei sellanen normi kotikäyttöpullo vaan se punakauluksinen.

Ja toi pullo vaakatasossa, kun kokeilee käyntiin / kaasun tuloa. Se pullohan on tehty niin, että ottaa nesteenä vaan vaakatasossa. Luultavasti sitä ei pystyyn saakaan, mut kunhan varmistelin...

Tuossa nyt alkuun, mitä voip katella.

Moottorikaasupullosta se kaasu tulee nesteenä vaakatasossa letkulähtö alaspäin. Tai sit voi laittaa tilalle tavallisen kierreventtiilipullon ylösalaisin.

ZeiZei 30.06.2013 12:18

Pullo on oikea, punainen kahva. Kaksikin pulloa käytettävissä, ja kummassakin hölskyy kaasu, eli pitäisi olla sitäkin.

Ja pullo takana kyljellään, hanalähtö alaspäin.

Just tuota kokeilin, että kupariputkesta liitin irti ja hanaa raolleen, pitäisi siis tulla ihan nestettä?

Tuohon on ilmeisesti vaihdettu tuo höyrystin joskus, kun in erilainen, mitä ohjekirjoissa, mutta on se siinä ollut jo vuosia (kymmeniä). Viime syksynä ajettu viimeksi ja käynyt huonosti: vika pantu rikkinäisen virranjakajan pyörijän piikkiin. Nyt uusi pyörijä, mutta ei ole vielä käynnistäessä lupaillukkaan.

Vanha kuski joka sillä on ajellu, kokeili käyntiin myös.

Joku letkurikko venttilihän siinä on pullon jälkeen, mutta en siinä mitään "nappia" nähnyt.

-MaTTi- 30.06.2013 19:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ZeiZei (Viesti 1019964)
.
Just tuota kokeilin, että kupariputkesta liitin irti ja hanaa raolleen, pitäisi siis tulla ihan nestettä?

Asiasta mitään tiedä, mut sen tiedän että kaasu ei ole nestettä jos se ei ole paineistetussa tilassa. Eli kaasuna pihisee jos hanaa avaa.

Viipo 30.06.2013 19:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1020052)
Asiasta mitään tiedä, mut sen tiedän että kaasu ei ole nestettä jos se ei ole paineistetussa tilassa. Eli kaasuna pihisee jos hanaa avaa.

kyl se neste sen verta sukkelaan tulee moottorikaasupullosta (ja tavallisestakin ylösalaisin) ulos, jotta ihan nesteenä se kerkee olla. Ja on kylmää. Propaanin kiehumispiste on jossain -42 asteen paikkeilla...

Viipo 30.06.2013 20:04

Niin, tuota pullohommaa jos haluu päissään pohtia, niin moottorikaasupullon hanasta lähtee nousuputki sinne pullon kyljen puolivälin paikkeille. Eli kun letkulähtö on alaspäin, niin se hana ottaa "pohjalta".
Kotitalouspulloissa on vaan pelkkä hana.

MK 30.06.2013 20:13

Sit kun saat trukin toimimaan niin kannattaa kääntää hanaa hieman pystympään niin sitten kun kaasu loppuu niin kääntämällä hanan täysin alas saa ajettua vielä pullokaapin luo:D

mechanic-71 01.07.2013 08:25

Se höyrystin kannattaa avata ja putsata siellä on tolkuttomasti ruostetta mikä tukkii kaasun kanavat. Joissain kaasutrukeissa on munakuppin kokoinen esisuodatin liityntäletkun jälkeen siinä vastapainon päällä sekin (jos ei ole kannattaa laittaa) olisi syytä putsata. Teräspulloista tulee aina ruostetta sisältä, alumiinipulloissa ei ole tämmöistä ongelmaa.

sikasäkissä 01.07.2013 11:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mechanic-71 (Viesti 1020216)
Se höyrystin kannattaa avata ja putsata siellä on tolkuttomasti ruostetta mikä tukkii kaasun kanavat. Joissain kaasutrukeissa on munakuppin kokoinen esisuodatin liityntäletkun jälkeen siinä vastapainon päällä sekin (jos ei ole kannattaa laittaa) olisi syytä putsata. Teräspulloista tulee aina ruostetta sisältä, alumiinipulloissa ei ole tämmöistä ongelmaa.

Juuri näin, siellä on koko kaasulinjasto tuossa pulloistaperäisin olevassa ruosteessa. Kannattaa aukoa kaikki suodattimet ja putsata ne.

ZeiZei 01.07.2013 12:11

Pitänee tutkia tuo höyrystin, harmi vain kun ei tuohon malliin ole käyttöohjetta. Vaihdettu joskus, ja ohjeissa on erilainen / merkkinen laite.
Kaasupullot on tässä alumiinista, liekkö kauankin olleet , sitä en tiedä.

ZeiZei 04.04.2016 07:55

Laitanpas tähän loppuraportin tästä, ettei jää roikkumaan:

Eli vikahan oli tuossa messingin värisessä motikassa, joka ensin näytti jonkinlaiselta säätimeltä, mutta avatessa paljastuikin vain suodattimeksi.

Sen metalliverkkosuodatin oli tukossa.

https://lh3.googleusercontent.com/-S.../WP_001425.jpg

Itse höyrystin ensinäkemältä oli monimutkaisen näköinen sähköjohtoineen kaikkineen, mutta purkaessa ja putsatessa ilmeni ettei johdot menneen tähän lainkaan.
Periaatteessa höyrystin on vain kaksi venttiiliä joista eka pienempi avaa kaasun moottorin alipaineella ja toinen isompi säätelee painetta. Höyrystimeltä kaasu menee normaalille kaasarille.

Ainoa hassu tuossa on tuo kaasuputki, joka tulee pullolta (kuvassa vasemmalta alhaalta) ja menee pakoputkessa olevalle liittimelle josta jatkaa höyrystimelle. Jonkinlainen lämmitin? En käyttänyt putkea irti pakarista, niin jäi arvoitukseksi.

https://lh3.googleusercontent.com/-J.../WP_001383.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-H.../WP_001409.jpg

Laitteeseen tutustuessa löysin myös Bensasäiliön jota ei kaiketi oltu koskaan käytetty, aina ajettu kaasulla. ennen kuin purin tuon höyrystimen, kokeilin säiliöön pienkonebensaa ja eka startilla käyntiin.

https://lh3.googleusercontent.com/-i.../WP_001859.jpg

Vaihdoin kuiten trukin ykkös-sarjan Lantikkaan kun se tuntui sopivammalta.


Sivu luotu: 06:53 (GMT +2).