![]() |
Kattovalot lailliseksi
Näköjään vähitellen Trafin diktatuuri murenee pala palalta.
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/k...-myos-suomessa |
|
Mut nyt vasta se on virallista. Spekuloidahan voi aina. :)
|
Mites on, pitääkö lisävaloja olla vielä parillinen määrä vai riittääkö ettei 100 referenssi ylity ?
|
pitää olla parillinen määrä
|
Lainaus:
Uusi valo-ohje tuli toukokuun alussa voimaan: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=110202 |
Katsoin vain että säie oli alkanut joskus 2012. Jaksanut lukea loppuun asti.
|
Kattovalot laillisiksi.
Nytkö vihdoin on suomi siirtymässä askeleen eteenpäin?
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/k...-myos-suomessa Olisi niin paljon helpompaa monessa kohtaa sijoittaa katolle nuo valot kuitenkin. |
|
Työvalot
"Työ- ja apuvalaisin
Erikoistarkoitukseen käytettävään M-luokan ajoneuvoon sekä N- ja O-luokan ajoneuvoon kuormausta, purkua tai muuta käyttöä varten voidaan asentaa välttämättömät työ- ja apuva- laisimet. Työ- ja apuvalaisimet voidaan suunnata auton sivulle tai taakse, mutta ainoastaan perustellusta syystä myös eteen ajoneuvon erityiskäytöstä johtuen (esimerkiksi auton alustalle rakennetussa työkoneessa, jos työtehtävä sitä edellyttää). Työvalaisinta ei koske hyväksyntä- vaatimus. Työvalaisimen tulee lähettää valkoista valoa ja valaisin on oltava kytkettävissä päälle ja pois erikseen riippumatta ajoneuvon muista valaisimista tai toiminnoista." Onko kellään tietoa kuinka tuota tulkitaan (maasto)henkilöautossa? Saako noita olla jos vain sanoo että tarttee vai kuinka? Entä eteenpäin, onko siihen jo olta presidentin lupa vai riittääkö että "kun tarvii"? |
työvalot n1g maastopakuun
..just inssiä asiasta haastattelin, niin kerto, että:
Laita vaan työvaloja että näät! Sano vaan ettei oo muutaku omat kytkimet ja merkit niihin. Saa laittaa mihin vain. Valojen tueksi kerroin tekeväni metsässä puuhommia, ei kuulemma kiinnostanut mitä teen siellä mettässä :) |
Perusteltu syy etutyövaloille = vinssaus. Tai sitten vedät liinalla puita metsästä peruuttaen, jolloin tarvitset etutyövaloja. Muistaa vaan, että omat katkaisijat ja sellaisin symbolein tai tekstein, että tietää, mitä niistä tapahtuu.
Joskus on puhuttu merkkivalopakosta, mutta siitä en kyllä ole ikinä nähnyt mustaa valkoisella (henk koht en vaadi merkkivaloja, jos katkaisijan asennosta on nähtävissä, onko valo päällä vai pois). Samoin ei ole mitään sellaista sääntöä, että työvalot saisi toimia esim vain seisontajarru kytkettynä. |
Eli työvaloja saa (maasto-) henkilöautossakin olla katolla mikä tahansa määrä ja mihin suuntaan vaan? Eikä tartte leimalle mennessä riisua pois?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Lause "perustellusta syystä" kertoo kaiken tarpeellisen... Eli vähän samaan tapaan kuin maastomönkkärillä tiellä ajo. Eli pitää olla hyvä peruste eli öö tota on väärä vastaus kun sitä perustetta kysytään... Aura-autoon saanee napoa niitä valoja niin paljon ja sinne suuntaa kuin tarvii.Tosin ovatten pääsääntöisesti N luokan vehkeitä. |
Lainaus:
Tää on just tätä suomessa ei saa näkyä eikä nähdä :mad: Mitähän lie katsuri sanoo joskus kun saa dollyn veturia ruvettua rakentelemaan niin takakylkiin tulee valot suunilleen renkaan korkeudelle jotka näyttää maahan, että näkee missä se akseli kulkee mutkissa ja pimeillä kapeilla suomalian laatumaanteillä :D |
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Niin siis niitä työvalojahan ei henkilöautoissa (M1) saa pykälien mukaan edelleenkään olla (vaikka olisi M1G, ei muuta asiaa).
Ainoastaan N- ja O-luokan ajoneuvoissa eli paku, kuorma-auto ja perävaunu. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Pitihän se tähän vastata, kun minun Jeepissä (Jeep Cherokee Renegade vm2003) on katolla olevat lisävalot lailliset olleet koko ajan, kun ne on jo tehtaalla laitettu sinne.
Tässä asiassa Suomi on sarvikuonojen luvattu maa... |
Lainaus:
|
|
muistaaksein jotku Nissan miehetkin saa anteeks kärsimyksiään maan päälllä Trafilta, kattovalojen muodossa
|
Sivu luotu: 11:03 (GMT +2). |