Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Kattovalot lailliseksi (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=112280)

maddis 29.06.2013 17:41

Kattovalot lailliseksi
 
Näköjään vähitellen Trafin diktatuuri murenee pala palalta.

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/k...-myos-suomessa

HeikkiH 29.06.2013 17:53

Onhan tuo tiedetty jo puolisen vuotta ;)

http://forums.offipalsta.com/showthr...ght=kattovalot

maddis 29.06.2013 17:59

Mut nyt vasta se on virallista. Spekuloidahan voi aina. :)

HV 29.06.2013 18:05

Mites on, pitääkö lisävaloja olla vielä parillinen määrä vai riittääkö ettei 100 referenssi ylity ?

Killer-Wo 29.06.2013 19:46

pitää olla parillinen määrä

-MaTTi- 29.06.2013 20:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja maddis (Viesti 1019765)
Mut nyt vasta se on virallista. Spekuloidahan voi aina. :)

Oli se virallista jo tuolloin (Trafista saatu tieto): http://forums.offipalsta.com/showpos...7&postcount=19

Uusi valo-ohje tuli toukokuun alussa voimaan: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=110202

maddis 29.06.2013 20:27

Katsoin vain että säie oli alkanut joskus 2012. Jaksanut lukea loppuun asti.

Gravedigger 30.06.2013 10:31

Kattovalot laillisiksi.
 
Nytkö vihdoin on suomi siirtymässä askeleen eteenpäin?

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/k...-myos-suomessa

Olisi niin paljon helpompaa monessa kohtaa sijoittaa katolle nuo valot kuitenkin.

vepele 30.06.2013 10:40

http://forums.offipalsta.com/showthr...ght=kattovalot
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=112280

ja viell jossain muualla

BeePee 30.06.2013 20:45

Työvalot
 
"Työ- ja apuvalaisin

Erikoistarkoitukseen käytettävään M-luokan ajoneuvoon sekä N- ja O-luokan ajoneuvoon kuormausta, purkua tai muuta käyttöä varten voidaan asentaa välttämättömät työ- ja apuva- laisimet. Työ- ja apuvalaisimet voidaan suunnata auton sivulle tai taakse, mutta ainoastaan perustellusta syystä myös eteen ajoneuvon erityiskäytöstä johtuen (esimerkiksi auton alustalle rakennetussa työkoneessa, jos työtehtävä sitä edellyttää). Työvalaisinta ei koske hyväksyntä- vaatimus. Työvalaisimen tulee lähettää valkoista valoa ja valaisin on oltava kytkettävissä päälle ja pois erikseen riippumatta ajoneuvon muista valaisimista tai toiminnoista."

Onko kellään tietoa kuinka tuota tulkitaan (maasto)henkilöautossa? Saako noita olla jos vain sanoo että tarttee vai kuinka? Entä eteenpäin, onko siihen jo olta presidentin lupa vai riittääkö että "kun tarvii"?

dirtydog 03.07.2013 05:45

työvalot n1g maastopakuun
 
..just inssiä asiasta haastattelin, niin kerto, että:

Laita vaan työvaloja että näät! Sano vaan ettei oo muutaku omat kytkimet ja merkit niihin. Saa laittaa mihin vain.

Valojen tueksi kerroin tekeväni metsässä puuhommia, ei kuulemma kiinnostanut mitä teen siellä mettässä :)

osilpi 03.07.2013 14:07

Perusteltu syy etutyövaloille = vinssaus. Tai sitten vedät liinalla puita metsästä peruuttaen, jolloin tarvitset etutyövaloja. Muistaa vaan, että omat katkaisijat ja sellaisin symbolein tai tekstein, että tietää, mitä niistä tapahtuu.

Joskus on puhuttu merkkivalopakosta, mutta siitä en kyllä ole ikinä nähnyt mustaa valkoisella (henk koht en vaadi merkkivaloja, jos katkaisijan asennosta on nähtävissä, onko valo päällä vai pois).
Samoin ei ole mitään sellaista sääntöä, että työvalot saisi toimia esim vain seisontajarru kytkettynä.

Paavo 03.07.2013 15:20

Eli työvaloja saa (maasto-) henkilöautossakin olla katolla mikä tahansa määrä ja mihin suuntaan vaan? Eikä tartte leimalle mennessä riisua pois?

nelosnuhvi 03.07.2013 17:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Paavo (Viesti 1020730)
Eli työvaloja saa (maasto-) henkilöautossakin olla katolla mikä tahansa määrä ja mihin suuntaan vaan? Eikä tartte leimalle mennessä riisua pois?

Hyvä siis jos näin on, viime joulukuussa oman runnerin katsastin ja takana katolla 4kpl työvaloja, inssi vähän kuumeni siinä mutta läpi meni:D

Bj Andy 03.07.2013 19:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BeePee (Viesti 1020105)
"Työ- ja apuvalaisin

Erikoistarkoitukseen käytettävään M-luokan ajoneuvoon sekä N- ja O-luokan ajoneuvoon kuormausta, purkua tai muuta käyttöä varten voidaan asentaa välttämättömät työ- ja apuva- laisimet. Työ- ja apuvalaisimet voidaan suunnata auton sivulle tai taakse, mutta ainoastaan perustellusta syystä myös eteen ajoneuvon erityiskäytöstä johtuen (esimerkiksi auton alustalle rakennetussa työkoneessa, jos työtehtävä sitä edellyttää). Työvalaisinta ei koske hyväksyntä- vaatimus. Työvalaisimen tulee lähettää valkoista valoa ja valaisin on oltava kytkettävissä päälle ja pois erikseen riippumatta ajoneuvon muista valaisimista tai toiminnoista."

Onko kellään tietoa kuinka tuota tulkitaan (maasto)henkilöautossa? Saako noita olla jos vain sanoo että tarttee vai kuinka? Entä eteenpäin, onko siihen jo olta presidentin lupa vai riittääkö että "kun tarvii"?


Lause "perustellusta syystä" kertoo kaiken tarpeellisen... Eli vähän samaan tapaan kuin maastomönkkärillä tiellä ajo. Eli pitää olla hyvä peruste eli öö tota on väärä vastaus kun sitä perustetta kysytään...

Aura-autoon saanee napoa niitä valoja niin paljon ja sinne suuntaa kuin tarvii.Tosin ovatten pääsääntöisesti N luokan vehkeitä.

Nikuzai 03.07.2013 23:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BeePee (Viesti 1020105)
"Työ- ja apuvalaisin ajoneuvoon kuormausta, purkua tai muuta käyttöä varten voidaan asentaa välttämättömät työ- ja apuva- laisimet.


Tää on just tätä suomessa ei saa näkyä eikä nähdä :mad:

Mitähän lie katsuri sanoo joskus kun saa dollyn veturia ruvettua rakentelemaan niin takakylkiin tulee valot suunilleen renkaan korkeudelle jotka näyttää maahan, että näkee missä se akseli kulkee mutkissa ja pimeillä kapeilla suomalian laatumaanteillä :D

ssuvik 05.07.2013 10:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1020866)
Tää on just tätä suomessa ei saa näkyä eikä nähdä :mad:

Mitähän lie katsuri sanoo joskus kun saa dollyn veturia ruvettua rakentelemaan niin takakylkiin tulee valot suunilleen renkaan korkeudelle jotka näyttää maahan, että näkee missä se akseli kulkee mutkissa ja pimeillä kapeilla suomalian laatumaanteillä :D

Ainakin nimimerkillä "NuuBeRi":lla on Patrollissa valoja aivan helvetisti joka paikassa, joka suuntaan. Puskurien päällä ym. Ei niistä kai ole inssit vittuilleet..? :confused:

Häänrik 05.07.2013 12:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1020866)
Tää on just tätä suomessa ei saa näkyä eikä nähdä :mad:

Mitähän lie katsuri sanoo joskus kun saa dollyn veturia ruvettua rakentelemaan niin takakylkiin tulee valot suunilleen renkaan korkeudelle jotka näyttää maahan, että näkee missä se akseli kulkee mutkissa ja pimeillä kapeilla suomalian laatumaanteillä :D

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BeePee (Viesti 1020105)
"Työ- ja apuvalaisin

Erikoistarkoitukseen käytettävään M-luokan ajoneuvoon sekä N- ja O-luokan ajoneuvoon kuormausta, purkua tai muuta käyttöä varten voidaan asentaa välttämättömät työ- ja apuva- laisimet. Työ- ja apuvalaisimet voidaan suunnata auton sivulle tai taakse, mutta ainoastaan perustellusta syystä myös eteen ajoneuvon erityiskäytöstä johtuen (esimerkiksi auton alustalle rakennetussa työkoneessa, jos työtehtävä sitä edellyttää). Työvalaisinta ei koske hyväksyntä- vaatimus. Työvalaisimen tulee lähettää valkoista valoa ja valaisin on oltava kytkettävissä päälle ja pois erikseen riippumatta ajoneuvon muista valaisimista tai toiminnoista."

Onko kellään tietoa kuinka tuota tulkitaan (maasto)henkilöautossa? Saako noita olla jos vain sanoo että tarttee vai kuinka? Entä eteenpäin, onko siihen jo olta presidentin lupa vai riittääkö että "kun tarvii"?

Mun hdj on henkilöauto ja katolla valoja joka suuntaan. Ei poliisit oo maininnu asiasta ja 3krt katsastettukin noin eikä oo valitettu vaikkei sisällä oo mitää sympooleja ja katkasijat missä sattuu

osilpi 05.07.2013 21:30

Niin siis niitä työvalojahan ei henkilöautoissa (M1) saa pykälien mukaan edelleenkään olla (vaikka olisi M1G, ei muuta asiaa).
Ainoastaan N- ja O-luokan ajoneuvoissa eli paku, kuorma-auto ja perävaunu.

Paavo 09.07.2013 21:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja osilpi (Viesti 1021312)
Niin siis niitä työvalojahan ei henkilöautoissa (M1) saa pykälien mukaan edelleenkään olla (vaikka olisi M1G, ei muuta asiaa).
Ainoastaan N- ja O-luokan ajoneuvoissa eli paku, kuorma-auto ja perävaunu.

Mikäs se "Erikoistarkoitukseen käytettävä M-luokan ajoneuvo" on johon saa laittaa "välttämättömät työ- ja apuvalaisimet"?

-MaTTi- 09.07.2013 21:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Paavo (Viesti 1022358)
Mikäs se "Erikoistarkoitukseen käytettävä M-luokan ajoneuvo" on johon saa laittaa "välttämättömät työ- ja apuvalaisimet"?

Ainakin maija ja ambulanssi.

sjeeppi 16.07.2013 19:53

Pitihän se tähän vastata, kun minun Jeepissä (Jeep Cherokee Renegade vm2003) on katolla olevat lisävalot lailliset olleet koko ajan, kun ne on jo tehtaalla laitettu sinne.

Tässä asiassa Suomi on sarvikuonojen luvattu maa...

sjeeppi 16.07.2013 19:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja osilpi (Viesti 1021312)
Niin siis niitä työvalojahan ei henkilöautoissa (M1) saa pykälien mukaan edelleenkään olla (vaikka olisi M1G, ei muuta asiaa).
Ainoastaan N- ja O-luokan ajoneuvoissa eli paku, kuorma-auto ja perävaunu.

Jeeppi on henkilöauto ja siinä saa olla (nyttemmin kylläkin paku) lisäpitkät ja takatyövalot ja sivutyövalot ????

sjeeppi 16.07.2013 20:03

Hieno kuva ja kaikki Suomessa laillisia ???

http://www.tccars.ch/import_jeep/cherokee_liberty.html

pee 16.07.2013 20:11

muistaaksein jotku Nissan miehetkin saa anteeks kärsimyksiään maan päälllä Trafilta, kattovalojen muodossa


Sivu luotu: 11:03 (GMT +2).