Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   Jeeppiä ostamassa onko mitään järkeä...??? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=112248)

vannika 27.06.2013 23:05

Jeeppiä ostamassa onko mitään järkeä...???
 
Eli joku päässä naksahti ja alkoi tekemään mieli kakkos autoksi Jeepin Grand Cherokeeta, autolla ajetaa vuodessa vähän joten polttoaineen kulutuksella ei ole väliä. Joten olen katsellut tuollaista 8 koneista jostakin yhdeksänkymmentä luvun puolen välin jälkeen.

Nyt kaipaisin asiantuntija neuvoja kyseisen auton ostoon, eli lähinnä sellaisilta henkilöiltä joilla on ollut tai on kyseinen auto käytössä.

Itsellä melko paljon kokemusta autoista, mutta Jeepeistä ei minkäänlaista.

Lähinnä kiinnostaisi mitä tyyppivikoja näissä on eli mitä ostaessa ehdottomasti kannattaa katsoa, onko jotain osia joita nuo kyseiset vehkeet syö jatkuvasti eli pitääkö joka katsastukseen tehdä joku jippo tai vaihtaa joku osa.

Sitten moottori puolelta kiinnostaisi mikä ero on 5.2 ja 5.9 koneiden välillä. Ovatko ne käytännössä samoja koneita ja onko erot vain paperilla vai ihan jotain mekaanisia eroja.

Olisiko vielä tietoa kumpi noista koneista mahtaa olla parempi tai kumpaa kannattaa ehdottomasti välttää.

Nettiautossa olisi yksi hyväkuntoinen ja mielestäni kohtuu hintainen juuri tuolla 5.9 koneella ja se kiinnostaisi kovasti.

Joten auttakaa hyvät ihmiset auto kuume vaivaa etten vain iske käsiäni paskaan.

Mielellään otan vastaan juuri niitä haukkuja ja moittimisia kyseisestä autosta jotta auto kuume häviäisi, mutta jos Jeep osoittautuukin helvetin hyväksi autoksi niin sellaisen joutuu varmaan sitten hommaamaan...

Autolla ajetaan pääasiassa tiellä joskus ehkä pientä tieltä poistumistakin saattaa tapahtua mutta nyt en tarvitse tietoa kyseisen auton maasto-ominaisuuksista.

Kiitos jo etukäteen asiallisista vastauksista!

lavanelikko 27.06.2013 23:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vannika (Viesti 1019391)
Eli joku päässä naksahti ja alkoi tekemään mieli kakkos autoksi Jeepin Grand Cherokeeta, autolla ajetaa vuodessa vähän joten polttoaineen kulutuksella ei ole väliä. Joten olen katsellut tuollaista 8 koneista jostakin yhdeksänkymmentä luvun puolen välin jälkeen.

Nyt kaipaisin asiantuntija neuvoja kyseisen auton ostoon, eli lähinnä sellaisilta henkilöiltä joilla on ollut tai on kyseinen auto käytössä.

Itsellä melko paljon kokemusta autoista, mutta Jeepeistä ei minkäänlaista.

Lähinnä kiinnostaisi mitä tyyppivikoja näissä on eli mitä ostaessa ehdottomasti kannattaa katsoa, onko jotain osia joita nuo kyseiset vehkeet syö jatkuvasti eli pitääkö joka katsastukseen tehdä joku jippo tai vaihtaa joku osa.

Sitten moottori puolelta kiinnostaisi mikä ero on 5.2 ja 5.9 koneiden välillä. Ovatko ne käytännössä samoja koneita ja onko erot vain paperilla vai ihan jotain mekaanisia eroja.

Olisiko vielä tietoa kumpi noista koneista mahtaa olla parempi tai kumpaa kannattaa ehdottomasti välttää.

Nettiautossa olisi yksi hyväkuntoinen ja mielestäni kohtuu hintainen juuri tuolla 5.9 koneella ja se kiinnostaisi kovasti.

Joten auttakaa hyvät ihmiset auto kuume vaivaa etten vain iske käsiäni paskaan.

Mielellään otan vastaan juuri niitä haukkuja ja moittimisia kyseisestä autosta jotta auto kuume häviäisi, mutta jos Jeep osoittautuukin helvetin hyväksi autoksi niin sellaisen joutuu varmaan sitten hommaamaan...

Autolla ajetaan pääasiassa tiellä joskus ehkä pientä tieltä poistumistakin saattaa tapahtua mutta nyt en tarvitse tietoa kyseisen auton maasto-ominaisuuksista.

Kiitos jo etukäteen asiallisista vastauksista!

Eipä varmaan koskaan mene Jeepin osto harhaan... Potki vaan renkaisen sijaan helmat yms. ruosteiden varalle ja siitä huolimatta osta pois...

rane58 28.06.2013 01:28

Jeep on aina Jeep.
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lavanelikko (Viesti 1019396)
Eipä varmaan koskaan mene Jeepin osto harhaan... Potki vaan renkaisen sijaan helmat yms. ruosteiden varalle ja siitä huolimatta osta pois...

Jeeppini ostoa en ole katunut! :cool: -Nooo, olishan se saanut olla V8 mutta ei kuutosella 4L liikenteessä jalkoihin jää, autona hyvä! :D

Gary Grand 28.06.2013 06:20

Kyllä joka jätkän kannattaa Jeeppi omistaa jossain elämänsä vaiheessa.:D

Grand Chero tarjoaa kyllä ominaisuuksia koko rahalla ja erityisesti tuolla 5.9 koneella.:p
Itse jouduin jeepistä luopumaan istumapaikkojen vähyyden takia, mutta kaipaamaan olen jäänyt.

Heikki L 28.06.2013 08:46

ihan uteliasuudesta, mitäs nuo kuluttaa, 5.2 vs 5.9 onko suuria eroja?
Jossain chatti auton ilmossa oli 5.9 kulutukseksi ilmoitettu 19 kaupunki 13 maantie. Onko tuo kuinka lähellä todellista?
Olettaen että autolla ajettas suht nätisti.
Nouseeko kulutus paljon traileri perässä? (3000kg)

toyota4x4 28.06.2013 08:57

tohon v8 koneiseen voi tankata EURON litra maksavaa re85 bensaa ongelmitta!! iironsika ajeli vuoden verran kunnes kyllästy takaveto jeeppiin.

petpi 28.06.2013 09:15

Ihan mukava peli tuollainen V8 ZJ Jeeppi kadulle. Ei jää muiden jalkoihin.
5,9 limitedin jatkuva neliveto viskokytkimellä on talvella ehdoton plussa. Maastokäytöstä ei ole kokemusta.
Kaikenlaista pientä laittamista riittää koko ajan, mutta eikös tämän ikäisiin kaikkiin.

Hyvin samanlaisia moottoreita ovat noi V8 moottorit.
1993–1998 5.2 L (318 CID) Magnum V8 225 hp (164 kW) 300 lb·ft (407 N·m)
1998 5.9 L (360 CID) Magnum V8 245 hp (183 kW) 345 lb·ft (468 N·m)

5,9 limitedin erot ovat enemmän kosmeettisia.
http://en.wikipedia.org/wiki/Jeep_Gr..._ZJ_.281998.29

Itse saanut 5,9 limitedin kulutukseksi:
- keskikulutus 18,3 l
- 115 nopeudessa 13,5 l

Osto-oppaita ZJ Jeepille.
http://www.amccf.com/yabb2/YaBB.pl?num=1265141140/0
http://thespeedfreaks.net/showthread...-and-Solutions
http://www.jeepforum.com/forum/f13/n...-guide-614667/

Timo_L 28.06.2013 14:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja toyota4x4 (Viesti 1019448)
tohon v8 koneiseen voi tankata EURON litra maksavaa re85 bensaa ongelmitta!! iironsika ajeli vuoden verran kunnes kyllästy takaveto jeeppiin.

Ei sitä välttämättä ihan pelkällä RE85:llä kyllä kannata ajaa.. Enkä kyllä tiedä mistä takavetojeepistä oikeen puhut, nelivetoja ne on kaikki mitä Suomeen on myyty ja joka ikisessä Jeepissä on lukollinen hidas nelikko.

Tosin noissa vanhemmissa '93-'95 249 jakolaatikoissa jonkun huhun mukaan molempien päiden veto menee viskon kautta, '96-> taas vain etupää viskolla nopealla puolella.


5.9 on paperilla vain pieni ero 5.2:een, mutta käytännön ero kulkupuolessa on melkoinen. Jos löydät kohtuuhintaan hyvän 5.9 yksilön niin osta ihmeessä, et tule katumaan. Kulutusero normiajossa aika marginaalinen. Kuutoskone on vähän nuhainen Grandiin, mutta kyllä silläkin pärjää.

ZAU 28.06.2013 21:08

Ja muistutetaan että 5,9 perä on heikko kohta. 5.2 on huomattavasti järkevämpi kaikinpuolin mitä nyt muutama hassu heppa puuttuu koneesta vs 5,9 .
Jotenkin omaan näppiin jäi sellanen tuntuma että vanhemmat gc:t on laadukkaammin tehty kuin 98.

Timo_L 29.06.2013 05:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ZAU (Viesti 1019594)
Ja muistutetaan että 5,9 perä on heikko kohta. 5.2 on huomattavasti järkevämpi kaikinpuolin mitä nyt muutama hassu heppa puuttuu koneesta vs 5,9 .
Jotenkin omaan näppiin jäi sellanen tuntuma että vanhemmat gc:t on laadukkaammin tehty kuin 98.

No eihän tässä taas ole mitään järkeä.. sekä 5.9 että 5.2 on sama perä '96- '98, eli se alumiinibanjoinen D44 missä tahtoo laakerit mennä. Välitysten puolesta se tosin on helvetin vahva perä, kestää kuitenkin yli 500hp tehoja. Vanhemmissa taas on aina D35, missä ei toki mene laakerit mutta on muuten heikko.

Jos puhutaan 5.2 '96-'98 väliltä niin nimenomaan 5.2 on huonompi vaihtoehto heikomman vaihdelaaatikkonsa takia, ja toisaalta vähemmän tehonsa puolesta. Jos on jäänyt 5.9 ajamatta niin ei välttämättä keksi mikä se pieni ero noitten koneitten välillä on ;) vanhemmat '93- '95 mallit ei ole mitenkää paremmin/ laadukkaammin tehty, samaa paskaa ne on kaikki :D Ainoa oleellinen ero on eri diagnostiikka (OBD I vs. OBD II), ja 5.2 koneen perässä ollut hydrauliohjattu vahvempi 46RH vs. uudemmassa 44RE. 5.9:ssä on taas vahvempi sähköohjattu 46RE.

Edit: ja D44a:n laakeriongelmaan aika hyvä ratkaisu on ottaa koneistamossa poskilaakeripukkien pohjasta esim. satku tai pari pois. Jos metsässä ajaa, niin trussi akseliin ja ongelmat pitäisi hävitä sillä. Alubanjoisen välitys on vahvempi kuin perinteisen D44:n.

Janne1986 29.06.2013 08:35

Alustat ovat näissä vähän perseestä.
Tuntuu että jokaisessa on tukivarsissa ym väljää.
Tosi paska vetää painavaa kärriä löysällä alustalla.(lähtee helposti hakemaan laidasta laitaan)
Viskokytkin ongelmia oli juuri itsellä mutta se oli aika simppeli vaihtaa.(laatikko)
Jarrut vähän heikko tekoiset pysähtyy kyllä mutta kuluvat nopeasti ja herkkiä jumittumaan (satula).
Tekniikka on hyvä ja muuten ajoltaan mukava jos ei tuota kärriä tarvi joka päivä vetää.
Itsellä tuo 1998 5.2v8
Ja tietysti se bensan kulutus on huimaa.=)
Mutta onneksi täältä suunnalta saa tuota venäjältä.(pelaa myös 92)

toyota4x4 29.06.2013 08:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1019497)
Ei sitä välttämättä ihan pelkällä RE85:llä kyllä kannata ajaa.. Enkä kyllä tiedä mistä takavetojeepistä oikeen puhut, nelivetoja ne on kaikki mitä Suomeen on myyty ja joka ikisessä Jeepissä on lukollinen hidas nelikko.

Tosin noissa vanhemmissa '93-'95 249 jakolaatikoissa jonkun huhun mukaan molempien päiden veto menee viskon kautta, '96-> taas vain etupää viskolla nopealla puolella.


5.9 on paperilla vain pieni ero 5.2:een, mutta käytännön ero kulkupuolessa on melkoinen. Jos löydät kohtuuhintaan hyvän 5.9 yksilön niin osta ihmeessä, et tule katumaan. Kulutusero normiajossa aika marginaalinen. Kuutoskone on vähän nuhainen Grandiin, mutta kyllä silläkin pärjää.

juu nelikko oli jumissa ja kardaani irti ,ei ollu orkkis takaveto jeeppi,kaiketi tyyppivika ajettukkin oli jo melkein 200tkm

Timo_L 29.06.2013 08:57

Minä kyllä sanoisin niinpäin, että alustat näissä hakkaa jakarialustat mennen tullen niin maantiellä kuin metsässä käytöksellään ja ominaisuuksillaan - mutta ovat vain tahtoneet puslat kulahtaa. Toisaalta jos ajattelee, niin vanhimmat ZJ:t on jo 20 vuotta vanhoja, uusimmat 15 vuotta ja aika monet on 250- 350tkm ajettuja. Ei mua ainakaan ihmetytä jos siinä vaiheessa alkaa puslat olla kulahtaneita..

Toki tojota- miehillä puslat kestää ainakin tuplasti pidempään, mut Jeepit onkin jenkkiromuja :D


Sivu luotu: 06:26 (GMT +2).