Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Vinssi ja tehostettu ohjaus samalla pumpulla (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=112131)

ruxu 23.06.2013 19:59

Vinssi ja tehostettu ohjaus samalla pumpulla
 
Tuossa MutantRhino projektissa on hydraulivinssin pumpun rakentelu edessä ja on alkanut tuntua että hihnaa ja taittopyörää on sen verran paljon että syntyi ajatus voisiko erillisen ohjaustehostinpumpun ja toisen isomman vinssipumpun sijasta käyttää yhtä pumppua.

Oheisena on ajateltu piiri. Ei ole juuri minkäänlaista kokemusta hydrauliikan rakentelusta, joten kommentteja ja vinkkejä otetaan kiitollisuudella vastaan niin ei tarvitse sitten kaiken kantapään kautta oppia...

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=133548

Ajatus olisi myös muutta hihnat moniurahihnoiksi niin että 4 - 6 urainen hihna pyörittäisi vesipumppua ja laturia ja 6 urainen sitten hydraulipumppua. Eli hakusessa on moniurahihnapyöriä, joista vaikein on varmaan löytää kampiakselin päähän kaksoishihnapyörä 4-6pk/6pk, muut löytynevät varmaan helpommin. Onko joku tällaista Suzukiin viritellyt tai onko vinkkejä minkä vehkeen tuplahihnapyörää saisi sovitettua?

Yölento 23.06.2013 20:07

Ei noin, vinssiltä suora paluu tankkiin ja ohjauspuolelle oma linja heti pumpun jälkeen.

ruxu 23.06.2013 20:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Yölento (Viesti 1018326)
Ei noin, vinssiltä suora paluu tankkiin ja ohjauspuolelle oma linja heti pumpun jälkeen.

Pumpun datalehden mukaan siitä tuleva maksimipaine on 210 Baria, Warnin vinsille sallitaan maksimi 130 Baria ja Opel Omegan ZF ohjaustehostimelle 85 Baria.

Eikö tuollainen paineensäätöventtiili toimi niin että se pitää tulopuolen paineen haluttuna laskemalla öljyä läpi kun paine nousee yli asetetun? Jos nyt laitan molemmat paineensäätimet pumpun jälkeen niin eikö siinä silloin käy niin että paine asettuu 85 Bariin eli jää liian alhaiseksi vinssille?

Jappi 24.06.2013 00:45

Taitaapa tuo toimia tuo kuvanmukainen kytkentä. Ainoa että ohjauksen käyttö vinssatessa syö vinssistä voiman kun vinssimoottorin paluulinjaan tulee vastapaine. Kahteen suuntaan käytettäväksi tarkoitetulla moottorilla ei pitäisi tulla muuta ongelmaa. Kannattaa toki selvittää onko vinssimoottorille ilmoitettu suurinta sallittua vastapainetta.

Yhteen suuntaan käytettäväksi tarkoitettu moottori nimittäin sylkee tiivisteet ulos tuolla kytkennällä.

Tuo paineenrajoitin toimii siten että paineen noustessa rajoittimen asetettuun lukemaan päästää paineöljyä paluukiertoon. Normaalisti tuollaisessa järjestelmässä paine ei nouse noihin lukemiin kuin maksimikuormituksella.
Vakiopainejärjestelmä on sitten ihan tapaus erikseen, yleensä vaatii säätyvätilavuuksisen pumpun.

JiiPee 24.06.2013 01:36

Suuntaventtiilin T-liitännän paineenkesto kannattaa myös varmistaa, eli että saa olla sen tehostinpiirin painevaron verran.


Sivu luotu: 09:23 (GMT +2).