![]() |
Ramppi / ajosilta auton korjaukseen?
Minkälaisia palstan väki on askarrellut talleihinsa?
Aikomuksena olisi tehdä sellainen kippaava malli, jolla auto nousisi sellaisen metrin puolitoista ilmaan. Yritin tuossa paperille hahmotella jotain, mietin vaan josko jollain olisi valmista piirrustusta / hyviä ideoita, kun tuo painojakauma yms askarruttaa. Autonosturiinkaan ei ole oikein nyt varaa.. Kiitos vastauksista. :) |
On kyllä aika korkea ramppi talliin jos noin korkealle pitää vielä nousta....ei taida normitalliin onnistua ihan helpolla...(?)
Ja jos se pitäisi olla et siihen ajaa päälle ja sitten joku moottori/hydrauliikka sen nostaa tohon korkeuteen, veikkaan että edullisimmat pilarinosturit (taitaa saada karvan alle 2k €) tulee kuitenkin halvemmaksi kuin materiaalit ja tekniikka (ja sen lisäksi vielä aika paljon työtä teettää vaikka itse tekisi) |
Tosta valmis laite. Varmaan on jossain halvempiakin, tää nyt osui ensimmäisenä silmään:
http://www.vannetukku.fi/siirrettava...0-p-23041.html |
Lainaus:
|
Lainaus:
Google löysi tuollaisen, tuon tapainen pyöri mielessäkin: http://www.restorationramps.co.uk/ph...wetJupiter.jpg Eli auto ajettaisiin pystyssä olevaa ramppia ylös kunnes se rojahtaisi auton painolla / tunkin avustuksella vaakasuoraan. |
Nyt kun näköjään jälleen kerran vastasin omaan kysymykseeni, niin voisiko joku velho laskea minkä kokoinen rhs-putki riittäisi että uskaltaa ajaa maasturin tuollaisen kiikottimen päälle? :confused:
|
Ehkä tuohon kannattais laittaa vielä joku välitanko, että ei ylös ajaessa tai muutoin leviä alta. Sellainen irroitettava niin saa rampit taas nurkkaan pystyyn.
|
Ajorampit?
Itellä on tukevat ja korkeat rampit joihin ajan takapyörät ja tunkkaan etupään pukkejen varaan. Toimii ja vie vähemmän tilaa, niin käytettäessä kuin sälytettäessäkin.
t. Ismo Ämmä |
Tossa esimerkkiä ainakin tosta painopisteestä... Vaikka on kyllä muuten niin tukevat etten ainakaan itse noille ajaisi... Lisää löytyy googlettamalla vaikka "car see-saw ramp" tms... |
monttu tulis kyllä väistämättä mieleen ... tosin, tuon tyyppisillä rampeilla voi monttuun joutuakin, kuolema tulee odottamatta muttei välttämättä kivuttomasti / nopeasti
|
500-1000e saa käytetyn nosturin jolla puljaa harrastekäytössä monia vuosia(kymmeniä)
Niin onko järkee viritellä jotain ramppeja? Jos silti pitää niin väh 3mm seinällä kun tekee ja ehdottomasti liitetään yhteen jotenkin. Vaikka pulteilla niin eiköhän kestä. |
Lainaus:
Jostain 3 mm tavarasta ajattelinkin tehdä, ettei tule liian painava. Tarpeeksi vaan vinoreevoja, niin eiköhän se kestä. Ja toki väliputkilla toisiinsa kiinni joko pulttiliitoksin, tai siten jollain holkkiratkaisulla tekee säädettävän leveyden. Voin toki nosturinkin ostaa, jos joku alle 500e luopuu. :) |
Lainaus:
|
Lainaus:
Maanvaranen lattia jonka päällä eristeet ja laatta...onko luvallista(kaan)? Kaitsu |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Yhden montun olen tehnyt, toki ei "jälkiasennuksena"
Lainaus:
Minulla autotallin alla niin herkästi vyöryvää hiekkaa, että montun reunat piti kaivaa melkein 45 asteen kulmaan, joten laskennallisesti "jälkiasennuksessa" pitäisi avata lattia suuruusluokkaa 6 metrin leveydeltä:eek: -> siis normaalikkoisesta 1 auton autotallista loppuu tila. ja minun tuurilla tuon montun kohdalla kulkisi viemäri, vesijohto ja kaikki sähköt... toki homman voi tehdä toisinkin, mutta minulla on remonttikiintiö täynnä veden vallassa olevista, polvi/makuu syvyisistä montuista. Sitä en tiedä, saako enää nykyään tehdä monttua ilman öljynerotuskaivoa, jos kaivo pitää laittaa, niin melkeen metrin syvemmälle joutuu kaivamaan. (Minulla ei ole montussa viemäriä, olisi pitänyt rakentaa jätevesi pumppaamo, mutta jäkikäteen ajateltuna olisi kannattanut laittaa; ei olisi nostanut hintaa prosentuaalisesti niin paljoa, mitä äkkiä tuntuisi. Nimittäin tuolle montullu tuli hintaa/meni niin paljon aikaa, että kukaan ei uskoisi:cool:) Ja tuohon "kuivuuteen" vielä; lattialämmitys montun lattiaan JA huolehdi siitä, että vesi ei pääse nousemaan salaojissa (minulla pihalla "salaojien imeytyskaivo" mistä liika vesi pumpataan pois, toki kesällä otetaan myös nurmikon kasteluvesi sieltä) Ja taitaa vaatia rakennusluvan muutokselle? |
Toi valumavedet ja salaojitus justiinsa mietitytti tossa et ei taida jälkiasennus ihan helpolla onnistua....
|
Hommaa semmonen saksinosturi. Ei vie paljon tilaa ja voi käyttää työpöytänäkin. Nykyäån kun kaikkea uuttakin tavaraa myydään jo lähes kilohinnalla niin käytetyn tommosen saa jo kohtuu hinnalla uuteen rautaan verrattuna.
Eikä tässä vielä kaikki. Tod.näk tuosta on enemmän iloa itselle kuin tulevan lesken uudelle poikakaverille... |
Lainaus:
Eiköhän nuo halvimmat kiinanihmeet ole lähinnä kauppakasseille suunniteltuja. Yhden autokorjaamon kolmen tonnin nosturi sanoi sopimuksen irti cruiserin painosta taannoin. Piti mennä muualta kyselemään.. |
Enemmän luotan omatekemään kuin kiinalaisten pikkutyttöjen räkäraudasta neulomiin....
|
Kysäse destialta tai joltain kaideasennus/ korjausfirmalta (http://www.kaidekanerva.fi/yhteystiedot.html) tai paikalliselta romu-ukolta teiden varsilla käytettävää kaidetta. Sitä menee välillä ihan komean suoriakin pätkiä romuksi ja ois vielä valmiiksi sinkittyäkin. Siitä saa näppärästi riittävän kestävät ja leveät rampit auton alle. Kestää reilummanki maasturin ajaa päälle.
|
Lainaus:
|
Öljynerotuksen tarvii jos vesi tulee talliin. Monttuun joutuu vain usein rakentaa pumppu kaivo kun muuten ei saa viemäriin laskua.
|
Nykyisten rakennusmääräysten mukaan autotallissa/ autosuojassa oleva lattiakaivo vaatii AINA öljynerotuksen -> varsin syvä monttu siis tarvitaan alle ja itse kaivokin on aikalailla kallis (öljynerotuskaivo n. 500€, tavallinen lattiakaivo n.25€). Siksi en itselle edes mitään lattiakaivoa uuden talon autotalliin halunnut, vedän betonin päälle sopivan kestävän sileän ja tasaisen pinnoitteen, lattia hyvin loivalla kaadolla kohti ovea niin saa vaikka lastalla paskavedet veks mitä tarvitsee. Tosin eipä siellä käyttöautoa kuitenkaan säilytetä vaan on rakennustilana :D
Mitä nosturiin tulee, niin toi vannetukun versio on ihan asiallisen oloinen normikorkuiseen talliin. Henkilöauton saa nostettua ylös asti, ja jos ei ihan älyttömän korkea maasturi ole niin sitäkin saa edes 20-30cm korkeammalle. Tuollainen kiikkuramppi- viritelmä tuntuu lähinnä itsemurhalta.. :rolleyes: |
Sivu luotu: 19:21 (GMT +2). |