Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   pohja panssareita (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=111849)

kellukka 14.06.2013 20:03

pohja panssareita
 
Minkälaisesta tavarasta pohja panssareita ootte rakennelleet? sutsuki vituraan olis tarkoitus ruveta rakentelee panssareita niin tallaista alustavaa tiedustelua..eli kiinitykset yms kiinostaa.

petr 14.06.2013 20:55

10mm polyeteeni vai mikäs se on sellainen musta "työstökelpoinen" muovi, siitä on etupanssari ja laatikon/jakiksen panssari.

Pajares 14.06.2013 22:24

Tossa oma toteutus ei nyt vitaraan vaan samuraihin
-4mm 650 ja reunoilla 8mm lattaa antamassa jäykistettä ja liukumiskykyä esteiden yli!
Ei ton paksumpaa kaipaa ainakaan,voi olla että kova 3mm menis vielä ihan hyvin jos hitsais muutaman vahvikkeen sisäpuolelle tai kanttais vähän muotoa...
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=129560

Rytari 14.06.2013 22:32

33mm raex kesti blazerin allakin monta vuotta takoa niin kaippa semmonen suzukissakin hetken kestää

BJ-40/76 14.06.2013 22:55

Pakoputki, pohjapanssari ja turve tms. materia
 
Siis jos pohjapanssarin, taikka jopa ilman sitä, turve tuppaa pakoputkeen lähietäisyydelle, ja ei pölise pois syttymättä, niin voi olla että saa vesisankon kanssa kiertää ajoreittejä, ja kerätä palopesäkkeet sankkoon.

(siis esim. kuivassa kangas karikkeessa (Pudasjärvellä Jyrkkäkosken Juhannus noin 1987, joku oli heittänyt tupakan tumpin karikkeeseen noin 30m pääportilta, ja kun lopputarkastettiin huvialuetta, niin reilu peukalonpään kokoinen kytevä "metsäpalo", ja "oma-aloitteisena" kusin tuohon palopesäkkeeseen, ainut muutos oli, että nyt oli 3 palopesäkettä:mad:
-> käytiin hakemassa palosankollinen vettä, lapio ja purkillinen astianpesuainetta; lapioitiin nuo palopesäkkeet sankkoon, missä savusivat entiseen malliin, mutta teelusikallinen astianpesuainetta ja pieni ravistus; koko karike märkänä/palo hoidettu!)
Ja kerran on tullut ajeltua oulussa hiekkateitä/ajouria saman syyn takia.... (pakoputkien sytyttämän-)

-> pakoputkelle pohjapanssariin "pesä", Ryöjätään/offataan vesilitku suossa, niin muutaman kilometrin/kymmenen kilometrin/sadan kilometrin päästä palokunnalla riittää kiirettä... ja jopa oma kikotin voi kärähtää.

kellukka 14.06.2013 22:58

joo tarkoitus olis rakennella mahdollisimman kevyestä(ja romu raudasta)ja vaikka tukia lisäämällä vähän suojaa tonne alle.. eli tuon hintaiseen autoon ei kannata hirmu kalliita virityksiä tehdä kun kuitenkin suurimmaks osaks möyritään mudassa mutta kuitenkin olis jotain suojaa jos sattuu joku kiven murikka.

Heguli 15.06.2013 07:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pajares (Viesti 1015655)
Tossa oma toteutus ei nyt vitaraan vaan samuraihin
-4mm 650 ja reunoilla 8mm lattaa antamassa jäykistettä ja liukumiskykyä esteiden yli!
Ei ton paksumpaa kaipaa ainakaan,voi olla että kova 3mm menis vielä ihan hyvin jos hitsais muutaman vahvikkeen sisäpuolelle tai kanttais vähän muotoa...

Suzukeissa 3 mm pelti kestää hyvin, ei se haittaa vähän panssari menisi vähän lommolle. Ja juurikin panssarin muodolla tai erillisillä tukiraudoilla haetaan tarvittava jäykkyys.

Alumiinia vähän materiaalina moititaan, kuulemma "haukkaa" kiviin kiinni. Ei ole asiasta omakohtaista kokemusta mutta saattaahan se niin tehdä.

kellukka 15.06.2013 09:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1015670)
Siis jos pohjapanssarin, taikka jopa ilman sitä, turve tuppaa pakoputkeen lähietäisyydelle, ja ei pölise pois syttymättä, niin voi olla että saa vesisankon kanssa kiertää ajoreittejä, ja kerätä palopesäkkeet sankkoon.

(siis esim. kuivassa kangas karikkeessa (Pudasjärvellä Jyrkkäkosken Juhannus noin 1987, joku oli heittänyt tupakan tumpin karikkeeseen noin 30m pääportilta, ja kun lopputarkastettiin huvialuetta, niin reilu peukalonpään kokoinen kytevä "metsäpalo", ja "oma-aloitteisena" kusin tuohon palopesäkkeeseen, ainut muutos oli, että nyt oli 3 palopesäkettä:mad:
-> käytiin hakemassa palosankollinen vettä, lapio ja purkillinen astianpesuainetta; lapioitiin nuo palopesäkkeet sankkoon, missä savusivat entiseen malliin, mutta teelusikallinen astianpesuainetta ja pieni ravistus; koko karike märkänä/palo hoidettu!)
Ja kerran on tullut ajeltua oulussa hiekkateitä/ajouria saman syyn takia.... (pakoputkien sytyttämän-)

-> pakoputkelle pohjapanssariin "pesä", Ryöjätään/offataan vesilitku suossa, niin muutaman kilometrin/kymmenen kilometrin/sadan kilometrin päästä palokunnalla riittää kiirettä... ja jopa oma kikotin voi kärähtää.

Joo, tuo pakoputki olis tarkoitus yrittää jättää mahdollisimman avonaiseksi juuri tuon palo vaaran takia. hyvä tieto ja muistutuksena.

Jugio 15.06.2013 10:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja petr (Viesti 1015608)
10mm polyeteeni vai mikäs se on sellainen musta "työstökelpoinen" muovi, siitä on etupanssari ja laatikon/jakiksen panssari.

Olisiko tästä toteutuksesta kuvia? Laitoitko jonkinlaisen tukirakenteen noille?

petr 15.06.2013 14:06

ei ole tullut otettua kuvaa. Ihan peruslevy juuri runkopalkkien leveyteen sovitettuna. Etureunasta taivuttu jotta luistaa kuin pulkka ja etuosasta kiinnittyy vaihteiston poikkipalkkiin. Sitten keskellä menee mersun rungon pyöreä poikkipalkki...siihen vaan kierre ja uppokantakuusiokololla kiinni. Ainoastaan takaosaan tein sellaisen vähän paksummasta huonekaluputksesta poikkipalkin ja siihen kiinnitykset. Ja samalla tavalla taivutin levyn reunan ylöspäin ettei töki pakittaessa. Etäisyys poikkitukien (vaihteiston palkki, runkopalkki ja itse tehty takaosan kiinnnityspalkki) kesken ehkä 30cm...ei muuta tukia tai vahvistusksia tarvi...

Epro 15.06.2013 18:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1015670)
Siis jos pohjapanssarin, taikka jopa ilman sitä, turve tuppaa pakoputkeen lähietäisyydelle, ja ei pölise pois syttymättä, niin voi olla että saa vesisankon kanssa kiertää ajoreittejä, ja kerätä palopesäkkeet sankkoon.

(siis esim. kuivassa kangas karikkeessa (Pudasjärvellä Jyrkkäkosken Juhannus noin 1987, joku oli heittänyt tupakan tumpin karikkeeseen noin 30m pääportilta, ja kun lopputarkastettiin huvialuetta, niin reilu peukalonpään kokoinen kytevä "metsäpalo", ja "oma-aloitteisena" kusin tuohon palopesäkkeeseen, ainut muutos oli, että nyt oli 3 palopesäkettä:mad:
-> käytiin hakemassa palosankollinen vettä, lapio ja purkillinen astianpesuainetta; lapioitiin nuo palopesäkkeet sankkoon, missä savusivat entiseen malliin, mutta teelusikallinen astianpesuainetta ja pieni ravistus; koko karike märkänä/palo hoidettu!)
Ja kerran on tullut ajeltua oulussa hiekkateitä/ajouria saman syyn takia.... (pakoputkien sytyttämän-)

-> pakoputkelle pohjapanssariin "pesä", Ryöjätään/offataan vesilitku suossa, niin muutaman kilometrin/kymmenen kilometrin/sadan kilometrin päästä palokunnalla riittää kiirettä... ja jopa oma kikotin voi kärähtää.

Itellä on kerran laatikon panssarin päältä roihahtanut kuivat mämmit palamaan RJ:stä motari-luukutuksen jälkeen. Onneksi huomasin kotipihalla että auton alta tulee savua ennen kuin menin pihalta sisään. Pakoputki oli sytyttänyt ne palamaan, vaikka pakoputki ei menekkään kovin läheltä.

Yölento 15.06.2013 18:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rytari (Viesti 1015660)
33mm raex kesti blazerin allakin monta vuotta takoa niin kaippa semmonen suzukissakin hetken kestää

:eek: Varmaan kestää! :D Mahtaisko Suskaan tarvita jäykemmät jouset tollaselle? :D

petr 15.06.2013 18:38

Itsellä on kans oikein sellainen haudutuspesä tuo panssari ja pakoputki...pakoputki tekee 90 asteen kulman ja putoaa parin sentin päähän panssarista. Yhdesti on syttynyt turve palamaan....kun olin "hauduttanut sitä" 200km Raajärven ajoista maantietä ouluun...niin oulussa alkoi kytemään ja savuamaan. Eli ei se ehkä kuitenkaan ihan jokakerta tai helposti syty. Mutta ainahan ne on tapauskohtaisia. Sitten leikkasin panssariin aukon juuri siihen kohtaa että ei olisi enää niin todennäköistä...

kellukka 15.06.2013 18:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rytari (Viesti 1015660)
33mm raex kesti blazerin allakin monta vuotta takoa niin kaippa semmonen suzukissakin hetken kestää

mulla on sit vaan 1,6 kone :D

Samppa79 15.06.2013 19:09

Nykyisessä kulkineessa tuli mukana oikein kulutusteräksestä kantattu tankin panssari. Kyllähän se kumaraan veti, mutta ei siksi että olisi ollut muuten vimpan päälle vaan nauratti levyn kiinnitys niin pirusti ettei henki meinannu kulkea. Hienosti oli kantattu tankin muotojen mukaan levy ja hitsattu se RJ:n 23 vuotta vanhoihin tankin pantoihin kiinni. Tarinan opetushan on se, että panssari pitää laittaa kiinnikkin että se kestäisi jotakin.

kellukka 15.06.2013 19:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Samppa79 (Viesti 1015936)
Nykyisessä kulkineessa tuli mukana oikein kulutusteräksestä kantattu tankin panssari. Kyllähän se kumaraan veti, mutta ei siksi että olisi ollut muuten vimpan päälle vaan nauratti levyn kiinnitys niin pirusti ettei henki meinannu kulkea. Hienosti oli kantattu tankin muotojen mukaan levy ja hitsattu se RJ:n 23 vuotta vanhoihin tankin pantoihin kiinni. Tarinan opetushan on se, että panssari pitää laittaa kiinnikkin että se kestäisi jotakin.

Tankin pannat onkin oiva kiinitys kohta:D löytykö autosta muuta nauramisen aihetta? kun aika usein kertoo tuollainen auton rakenteliasta yleensäkki.

Samppa79 15.06.2013 19:40

Välillä nauratti ja välillä ei ollut pienten lasten kuunneltavaa. Takapuskuri oli niin upea kötös että se piti jättää pois kokonaan ja rakentaa täysin uusi. Etupuskurista pystyi käyttämään vinssipedi, muu meni vaihtoon. Auto oli kokonaan maalattu (ihan siististi) mutta kun korjasi takakulmat, kontin pohjan ja juuri vaihdetun takakyljen uudelleen, niin sitten maalattiin puoli autoa uudelleen. Niin ja lokasuojasta piti kaivella ne jakkaran kappaleet pois, oli niin rivon näkönen :D Hyvä siitä lopulta tuli

kellukka 15.06.2013 19:42

olitko muuten paukkajalla viime la.? näyttää vaan tuo auto tuossa avataressa tutulle,

Samppa79 15.06.2013 19:50

En ollu, vaan töissä. Joensuussa pyörii toinenkin melkein samanlainen. Omistajaa en tunne.

kellukka 15.06.2013 20:13

ok. ollu varmaan se toinen:D

Ponssekuski 04.12.2014 20:53

Aika päivittää pohjapanssarit. Eli ennen oli kolme erillistä panssaria, nyt tulee yksi 185cm pitkä ja 75cm levee panssari. Hardox 400 ja 5mm. Näinköhän tuo sitten kestäis :D

petr 04.12.2014 21:03

Onneks kinkyssä on aika tasainen se pohjan seutu...ei ole sellaista kantotutkapoikkipalkkia kuten esim. hiluxissa

Ponssekuski 04.12.2014 21:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja petr (Viesti 1183240)
Onneks kinkyssä on aika tasainen se pohjan seutu...ei ole sellaista kantotutkapoikkipalkkia kuten esim. hiluxissa

Joo se on kyl helppo panssaroida. Ainut oli tuo jakoloota kun tulee pikkusen liian alas, vaan sekään ei enää ongelma ku loota 5cm normia ylempänä :) Tuo 75cm levee suojaa samalla vääntövarretkin. Tiiä vaan et kui herkästi jää hankeen kellumaan..

Ponssekuski 21.12.2014 19:16

4 Liiteet
Nyt ois panssarit koeponnistusta vailla :)
Aika kivasti sai etupäähän lisää maavaraa (4cm), kun hiukan suunnitteli. Nyt ois 34cm eturenkaitten välissä 33:lla mutikoilla.
Jortaanin alle pitäis vielä tehä suoja.. Se tulee hoitamaan samalla traction bar:in tehtävän.

Ponssekuski 26.12.2014 13:24

2 Liiteet
Mitenkähän tuollaista n. 60kg panssaria metässä irrottaa/kiinnittää??
No tällai tietysti :D
Aika kätevästi nousee ja laskee :)


Sivu luotu: 09:47 (GMT +2).