Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   kiristysmomentti (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=111814)

itikka 13.06.2013 18:38

kiristysmomentti
 
Tere, mikähän mahtaa olla bj-70 kiertokangen kiristysmomentti? (3,4l -88)
Mulla on tuollainen korjaamokäsikirja jossa sanotaan 69Nm+90astetta.
Jos tuohon laittaa, niin motti on täysin jumissa. Tuollaiset 65 Nm kun laittaa, eikä yhtään enempää
niin vielä pyörii. Niin, ja laakerit ja kampiakseli on vakiokokoa...:confused:

0ltzi 13.06.2013 18:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja itikka (Viesti 1015189)
Tere, mikähän mahtaa olla bj-70 kiertokangen kiristysmomentti? (3,4l -88)
Mulla on tuollainen korjaamokäsikirja jossa sanotaan 69Nm+90astetta.
Jos tuohon laittaa, niin motti on täysin jumissa. Tuollaiset 65 Nm kun laittaa, eikä yhtään enempää
niin vielä pyörii. Niin, ja laakerit ja kampiakseli on vakiokokoa...:confused:

kyllä nyt kuulostais että sulla on siellä joku muu hätänä. sulla on nyt stanu kampura ja ylikoon laakerit tai jotain vastaavaa??

OsQ 13.06.2013 19:05

Vai onko tuossa venyvät pultit ja tuo momentti+asteet uusille pulteille?

-Osku

itikka 13.06.2013 19:27

kyllä laakereissa ainakin lukee std.. Kaikki samat merkit kuin vanhoissakin.

0ltzi 13.06.2013 19:29

ei kait se voi alkaa jumii vaikka kuinka kirrais pultit kii?

itikka 13.06.2013 19:44

niin minäkin ajattelin ja tarkistin ainaskin viisi kertaa laakereiden merkinnät...
Ei ymmärrä... Kyseessä on kylläkin tarvikelaakerit, mutta saman merkkiset kuin alkuperäiset oli ja kaikki samat merkinnät.

bluevan 13.06.2013 19:48

Ettei olis pukit menny sekasin. Eli onko varmasti kaikki samaa paria ?

sisua45 13.06.2013 19:52

Oltzi on oikeassa, pulttien momentti ei vaikuta laakeri välyksiin.

Jumittaako kaikki kanget, vai vaan yksi? Olet tietysti tarkastanut, ettei laakeri liuskojen ja kangen välissä ole mitään. Ei lastuja, ei kynsiloveen tullutta pärsää yms. Eikä edes öljyä.

Onko vanhat laakerit päässeet pyörähtämään kangessa?

Sami89 13.06.2013 19:57

Patrollistakii meni kone niin tiukaks ettei kampuranpäästä jaksanu avaimella pyörittää.. Mut niin vaan startilla lähti pyörii ja hörähti käymään.. Tiiä sitte noista tojotista..:rolleyes:

itikka 13.06.2013 20:05

Pukit on kyllä kaikki järjestyksessä ja oikein päin. Kaikki on merkitty. Otin tänään kolme kertaa kiertokanget auki ja aina sama tulos. En omista edes mikrometriruuvia, että vois tarkistaa laakerit. Ja kaikki kiertokanget jumittaa yhtä paljon.

itikka 13.06.2013 20:09

Hetki.... siis ei öljyä? Eikös laakerit pidä voidella puhtaalla öljyllä ennen asennusta?
Perskules olenko saanut väärää tietoa...?

kany 13.06.2013 20:24

Pitää se kaulaa vasten tuleva laakeripinta voidella mutta ei laiteta laakerin takapuolelle pukin ja liuskan väliin.

itikka 13.06.2013 20:27

No, voi h....ti! Voisko se olla noin pienestä kiinni? Minähän laitoin öljyä joka väliin niin, että varmaan voitelee ennenkuin öljy alkaa kiertämään kunnolla.

BJ-40/76 13.06.2013 23:29

Aikalisä?
 
Siis jos totaalisesti jumissa, ja vaikka jotain 10w-30 ölppää joka välissä, niin pyörii kyllä!

Nyt on joko laakeri kannet väärinpäin, taikka laakeriliuskoissa on ongelma(siis jos kone ajosta)

itikka 14.06.2013 04:57

kannet on 100% varmasti oikein päin. Tuo öljy on kylläkin 40 yksiaste öljyä. Ei kai se vaikuta noin paljon?

sisua45 14.06.2013 05:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja itikka (Viesti 1015336)
kannet on 100% varmasti oikein päin. Tuo öljy on kylläkin 40 yksiaste öljyä. Ei kai se vaikuta noin paljon?

Jos sitä öljyä on laakerin selkäpuolella, niin ei se yleensä vaikuta paljon mitään. Pusertuuhan se pois. Mutta joskus voi vaikuttaa, jos on tarkat sovitteet.

Mutta sanot ettei pyöri. Millä konetta pyörität? Käsin kampiakselin päästä, startilla, muu mikä? Suuttimet on paikoillaan?

Niinkuin toveri Sami sanoi, startissa on voimaa. Sillä jos ei pyöri, niin ei millään. :) Mutta tulisi tottakai ehdottomasti pyöriä käsin myös.

BJ-40/76 14.06.2013 10:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja itikka (Viesti 1015336)
kannet on 100% varmasti oikein päin. Tuo öljy on kylläkin 40 yksiaste öljyä. Ei kai se vaikuta noin paljon?

Miten kiertokanget on merkitty? eihän vaan oli jystetty irtokankiin/kansiin tylsällä pistepuikolla pisteitä?
Menevät nimittäin hyvin herkästi soikeaksi.... ja sitten kun on vain pienessä momentissa, niin vois pyöriä, mutta kun vedetään oikeasti kiinni, niin silloin liitospinta vääntty suoraksi, ja kangen silmä puristuu soikoksi-> ei pyöri.

-> kampura/kanget pihalle, ja mittaamaan sisäpuolisella mitalla (keikka koneistamoon?) 50Nm ja oikeassa kireydessä.

Ja jos ongelmaa ei löydy niin leipoo jokseenkin varmasti kiinni ekassa käynnistyksessä.

BJ-40/76 14.06.2013 11:12

Kiristysmomentti?
 
Autodata antaa tuolle 3B:lle (siis rivipumppu, ja ilman turboa) 1. kiristys 60Nm ja 2. 118Nm.
MUISTISSA SELLAINEN MIELIKUVA, että ainakin vanhassa 3B taisi olla "paksut" pultit, jotka kiristettiin nimenomaan momentteihin, korjatkaa jos muistin taas väärin:mad:

Mutta ei liene ratkaisu tuohon ongelmaan(siis jos vahinkoa ei jo ole tapahtunut)

Minä tarkistaisin toyota infosta; Toyotan nettisivuilta löytyy suoraan linkki, millä voi kysyä "sähköpostilla", Muista laittaa sähköpostiosoite ja auton rek. numero . Minulle vastaukset on tulleet huomattavan ripeästi; Mahtava palvelu!

lehtinen 14.06.2013 11:44

Toyotan omista korjaamo kirjoista lunttasin äsken. 86 vuoden kirjassa lukee 118Nm ja 88 vuoden kirjassa lukee et 69Nm + 90ast

Pajares 14.06.2013 13:24

Minkä takia ne on vaihtoon mennyt,Jonkun vian takia vai ihan varmisteluako vain?
onko kk:n pesät pyöreät ja kampurankaulat kiiltävät?

itikka 14.06.2013 15:03

Käsipelillä (hylsyllä ja räikällä) kampiakselin päästä. Koneessa ei ole paikalla mitään muuta kuin kampiakseli ja kiertokanget. Laakerikannet on merkitty maalitussilla, ei pistepuikolla.
Auto on seissyt pihan nurkassa pari vuotta ja nyt sain jonkinlaisen inspiraation fiksailla sen kuntoon. (vaimo käski hävittää...) Ei koneessa varsinaista vikaa ole, mutta kilometrejä on 400 000. Joten pikkupuuhastelua vaan. Männänrenkaat ja laakerit ajattelin vaihtaa.

itikka 14.06.2013 15:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pajares (Viesti 1015478)
Minkä takia ne on vaihtoon mennyt,Jonkun vian takia vai ihan varmisteluako vain?
onko kk:n pesät pyöreät ja kampurankaulat kiiltävät?

Ei niissä vanhoissa laakereissa mitään pahoja jälkiä ollut ja pyöri kuin ompelukone.

1Chevy80 15.06.2013 18:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja itikka (Viesti 1015336)
kannet on 100% varmasti oikein päin. Tuo öljy on kylläkin 40 yksiaste öljyä. Ei kai se vaikuta noin paljon?

Saattaa vaikuttaa. Tuos keväällä kasasin yhden corollan koneen ja tippakannusta sorvin johdeöljyä liukupinnoille. Pultit momentiin ...jumissa ei pyöri. Tovin ihmettelin ..auki, puhdistus ja tavan moottoriöljyt voiteeksi avot johan pyörii.

itikka 17.06.2013 14:13

Hain marmoritiskiltä uudet laakerit, ei jumita enää.

BJ-40/76 17.06.2013 14:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja itikka (Viesti 1016582)
Hain marmoritiskiltä uudet laakerit, ei jumita enää.

No, sinulla on sitten hyvät ja halvat laakerit: halvat roskissa, ja hyvät paikoillaan.

Pääasia, että et lyönyt väkisellä käyntiin, ja sait ongelman retkaistua.

Siis nuo ei olleet alikoko liuskat? eivät varmaan, kun ei tuon pahemmin jumittanut?

Mistä tuli nuo tarvikelaakerit? ei nimittäin ennen ole sattunut vastaavaa eteen.


Sivu luotu: 08:04 (GMT +2).