![]() |
Huoltoautokriteerit kiristyneet?
Kävin tuossa leimaamassa N1-huoltoauto LäJän ja siellähän tuli mutinaa aiheesta viilapenkki. Auton on tuotu Sakuista 2008 tai 2009 ja muutos- ja maahantuontikatsastettu suoraan huoltoautoksi maininnalla "autossa työkalulaatikko työkaluineen". No siellä on nyt ollut vanerinen loota ja siellä sitten pyörii muutama lenkkiavain. Mutta viilapenkkiä ei ole ollut koskaan eikä sitä ole otteessakaan, mutta nyt se pitää kuulemma laittaa, koska Trafin ohjeen mukaisesti huoltoautossa kuuluu olla
1) työkalulaatikosto, 2)työkalutarvikkeet ja 3)LAITE huoltotoimintaa varten. LAITE voi olla kompura, hitsauskone tai tässä tapauksessa sitten kympin viilapenkki. Onko 2013 tullut jotain tiukennuksia koska viime vuonna (ja ilmeisesti edellisinäkin) katsuri katsoi että loota oli paikalla ja sillä selvä? Ainiin ja leimalla savuarvo 0,16. Taitaa olla kone tikissä...:) |
Lainaus:
|
Sitten on muutamakin katsuri mokannut maahantuontikatsastus mukaanlukien. Jotenkin kyllä olen netistä ymmärtänyt ettei se viilapenkki ole mikään must, mutta mistä näistä tietää. Nyt siellä on sitten sellainen systeemi vanhaan turvavyökiinnikkeeseen pultattuna.
|
Ite oon aina laittanu leiman ajaksi viilapenkin jonkun satunnaisen kasimillin pultin alle yhestä nurkasta ja ottanu leiman jälkeen pois.
|
Lainaus:
|
Eipä maha trafilla lukea lapuissa että viilapenkki pakollinen, tainnu olla katsurilla vaan väärä tulkinta tai joku viilapenkki fetissi;). Työkalulaatikko taitaa olla ainu "pakollinen", muut voi olla vaikka 10€ porakone ja räikkäsarja.
|
Lainaus:
Ei oo mitään tiukennuksia tullu. 0,16 eli kone nälkäkuurilla, soppaa se haluis lisää. :) |
Lainaus:
|
Laitteet?
Joku vuosi sitten ku mä leimasin huolto auton ni piti olla "vähintään kaksi kiinteästi liitettyä huoltovarustetta" ja mä laitoin lapion ja rautakangen ja hyvin kelpas,mitenköhän nykyään suhtauduttaisiin...
|
Olipahan hetken aikaa meillä patrolli mikä oli huoltoauto ja varusteissa luki "."
Eli ei mitään ollut varuste kohdassa :D Viilapenkki ja pakki siihen tosin katsasastettiin, ettei tule ongelmia ja kun ne sopivasti kuskin penkin alle sopi :p Pari pajeroa ollut missä toisessa oli kaksi työkalu pakkia ehtona, muttei mitään muuta edes kuulemma kats. paikan koneellakaan :confused: Tuttu teki hj 60;stä huolto autoa niin takaluukun alaosaan ei kuulemma saanut viilapenkkiä katsastettua, mutta sellainen perhopuristin kyljessä takakonissa kelpasi. siihen oli kuulemma erittäin mainio lukita vararengas pystyyn :cool: |
Lainaus:
Toki tullauspäivä/käyttöönottopäivä yms voi vaikuttaa alentavasti useita tonneja.... siis en haluais olla "vero vartija" mutta tuo verottaja on niin kylmä ja kohtuuton kansantajussa, että jos edes yksi harrastaja säästää muutaman tonnin veroja tonnin autosta, siis jotka ovat ulosottokelpoisija.... |
Kympin yleismittari sinne lootaan niin tulee sähkömiehen huoltoauto :)
|
Yhdellä kaverilla oli 24 voltin autossa jännitteen alennin 24v->12V, joka toimitti kiinteän laitteen virkaa. siitä sai sitten virtaista myös muut 12v laitteet. =)
|
Mulle neuvoi katsuri aikanaan, että 2kpl pitää varusteita olla ja varusteet kannattaisi pultata sen takia kiinni, ettei vahingossa yllätetä tien päällä ja sillä hetkellä ei sitten olisikaan noita mukana. Suositteli työkalulaatikkoa ja sen päälle pientä ruuvipenkkiä ja ne kirjoitettaisiin sitten otteeseen. Jos otteessa olisi lukenut esim. lenkkiavain eikä sitä olisi ollut tien päällä, niin verot olisi mennyt maksuun...
Niin kuin katsastuksessa muutenkin, myös tässä asiassa taitaa tulkintoja olla vähintään yhtä monta kuin on katsastusmiehiä olemassa. |
Nyt kun tuo leimalle meno alkaa olla taas ajankohtanen ja tuo mun pätkä paje on henkilöauto.Niin oli tälle katastuksele tarkotus muuttaa h-autoksi. Ja säännöisä lukkee että painoa pittää olla vähintään se 1800kg. Nii milläs mie taion tuohon 150kg lissää painoa?? Hyviä ja halpoja keinoja saa laitella tulemaan. Ja jos mie laitan sinne tk-pakin, niin lasketaan ko painoksi joka ikinen hylsykin mitä siellä on?? Ja mites vararengas, kattoteline puskurit yms jälkeenpäin lisätty paino?? :rolleyes: Eikös se olis helkppo lyyä kaikki kotelot vaan lattaa tms. raskasta täyteen :D ja pohjaan hepata "mallinvuoksi" mahd. paksusta värkistä semmonen "muka panssari" :D
|
Lainaus:
Järeestä vanerista työkalulaatikko, siihen ruuvipenkki päälle ja vaikka alasin pulteilla lattiaan kiinni, vaikka 5 mm pellin päälle, niin äkkiä on 1800 kg rikki. Ja tankki täynnä mitataan. |
Semmosta piti vielä kysyä et kun katsurin mielestä auto oli kauhean korkea ja jouset vihreät niin olisi pitänyt muutoskatsastaa. Että onko siinä joku raja millon pitää muutoskatsastaa kun tässä on +60mm jouset ja 235/85/r16 renkaat.
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Piti käydä oikeen kurkkaamassa mitä oman hodarin otteessa lukee: "Varustettu kiinteällä työkalulaatikolla työkaluineen"
Takatilassa on tosiaan muovinen pikku pakki pultattuna lattiaan kiinni ja siellä muutama lenkkiavain+ruuvari sisällä. Just viime viikolla hommasin auton, saas nähdä tuleeko sanomista kun tota ekaa kertaa menen katsastamaan |
Näitä 'siitä yli mistä aita on matalin' -huoltoautovarusteluja kun lukee niin aina tulee mieleen että miksei sitä voi tehdä kunnolla niin että varusteista on sitten jotain hyötyäkin.
Omassa ei tuota ruuvipenkkiä ole (varusteina työkaluvarustus ja vinssi) mutta muutaman kerran sitäkin olisi metsäremonttien yhteydessä kaivattu, ja jos sellainen olisi sitten jollain popniiteillä kiinnitettynä ollutkin jossain konepellin äänieristepahvissa niin mitään hyötyähän siitä ei olisi ollutkaan. |
Lainaus:
|
Itellä -90 Patrol ja otteessa lukee: Työkalulaatikosto ja käsityökalut. Hyvin ovat kelvanneet, viimex eivät edes tutkineet mtn.
|
Lainaus:
Yleensä se muovinen tarjoustalon pakki itseporautuvilla lattiassa kiinni ja ruuvipenkki jossai pyöräkotelon päällä. Tosi tökerön näköistä ja käytettävyys sitä myös. Härskeimmillään oli hyvinki terveen oloisen 2000-luvun Rangeen pultattu ruuvipenkki paksun kankaisen lattiamaton läpi takajalkatilaan, siis sellasen irtonaisen herrasväen kuramaton läpi. :eek: Että ei sitä ees viititty siirtää sivuun... Käsittämättömiä taukkeja. |
Lainaus:
Mää väkästelin aikanaan tuollaiset lootat vaikka ei huoltoauto olekkaan. Noissa pysyy mukavasti kaikki matkassa tarpeellinen pikkutavara ja ovat helposti/nopeasti otettavissa vaikka kontti olisi täynnä kaikkea muuta romua. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=73212 |
mulla riitti katsurille ku oli kiintesti asennettu vetotyökalulaatikko, rautakanki, tunkki ja kompura eikä mittee muuta
|
Sivu luotu: 06:05 (GMT +2). |