Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   LADA NIVAN RAKENTELUA (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=111722)

marcco76 10.06.2013 20:53

LADA NIVAN RAKENTELUA
 
2 Liiteet
Tuli tämmönen haalittua kun halvalla sai. Niin mitä kaikkea pitäis tehdä, jotta sais maastokelpoisen pelin, että vois nöyryyttää oman kylän suzukit??
Olisin kiitollinen linkeistä ja nivojen rakentelu kuvista .

PutKari 10.06.2013 22:42

No mutta...
 
Sulhan on jo kaikki mitä tarvitset susukien nöyryyttämiseen...:D:D:D:D:)

Ewerglade 11.06.2013 06:04

http://www.youtube.com/watch?v=WonrG1f4kgw

Jos jotaki tuon suuntasta ;)

Nalle 11.06.2013 08:36

No silloin kun itse rakentelin Nivaa, niin tuli mieleen, että jotenkin noista Nivan heikoista kohteista pitäis hankkiutua eroon.. Ratkaisuna voisi olla se, että hommaa jostain Pajeron etupään kaikkine kilkkeineen.. Ne kun pulttaa paikoilleen, niin saa varmasti nuo tehot kestävän paketin. Samaan syssyyn tietty sitten myös Pajeron taka-akseli paikoilleen, niin ei tarvi välityksien kanssa ihmetellä.

Eli eihän tuo muuten ole hassumpi kapine maastohommiin, muuten kuin että etuperä on hieman nöyrempää sorttia. Sen korvaamiseksi minä tuon Pajeron alustan mietiskelin. Toki, tuo mun Niva lähti maailmalle ihan vakiovoimansiirrolla, eli se siitä toteutuksesta.

Yksi vaihtoehto olis tietty se, että pulttaa alle LJn akselit, mutta sitten joutunee tieliikennettä varten anomaan poikkeuslupia.. Mutta siinähän ne menis samaan syssyyn 33sten renkaiden ja apurungon kanssa.. ;)

Punanenä 11.06.2013 16:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nalle (Viesti 1014464)
No silloin kun itse rakentelin Nivaa, niin tuli mieleen, että jotenkin noista Nivan heikoista kohteista pitäis hankkiutua eroon.. Ratkaisuna voisi olla se, että hommaa jostain Pajeron etupään kaikkine kilkkeineen.. Ne kun pulttaa paikoilleen, niin saa varmasti nuo tehot kestävän paketin. Samaan syssyyn tietty sitten myös Pajeron taka-akseli paikoilleen, niin ei tarvi välityksien kanssa ihmetellä.

Eli eihän tuo muuten ole hassumpi kapine maastohommiin, muuten kuin että etuperä on hieman nöyrempää sorttia. Sen korvaamiseksi minä tuon Pajeron alustan mietiskelin. Toki, tuo mun Niva lähti maailmalle ihan vakiovoimansiirrolla, eli se siitä toteutuksesta.

Yksi vaihtoehto olis tietty se, että pulttaa alle LJn akselit, mutta sitten joutunee tieliikennettä varten anomaan poikkeuslupia.. Mutta siinähän ne menis samaan syssyyn 33sten renkaiden ja apurungon kanssa.. ;)

Saa sen kestämään kyllä ilman vieraita akselistojakin:D, kunhan pysyy alle 32tuumaisissa. Nivassa 31tuumaisillakin on miähekäs maavara:cool: Etuperäkin kestää kun huolehtii että ne kolme kiinnityspulttia on kireällä, tuppaavat löystymään ajossa..
Parannuskohteita ovat

-jakolaatikon lisätuenta
-takatukivarsien vahvistus
-ohjaussimpukan kohdalta rungon vahvistus
-Weber DGV kaasari
-jos on 5v vaihdelaatikko niin hankkiudu eroon siitä ja hommaa nelilovinen tilalle, se on luja:)
-takasillan vahvistus
-tuulilasi:o

Ai niin ja onnea hienosta hankinnasta:):)

AlluK 11.06.2013 16:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja marcco76 (Viesti 1014373)
Niin mitä kaikkea pitäis tehdä, jotta sais maastokelpoisen pelin, että vois nöyryyttää oman kylän suzukit??

Helpoin konsti on keventää tuota koppaa ja nostaa se Suzukin alustalle, on edes jotain mahkuja pärjätä ;)

BJ-40/76 11.06.2013 17:06

Ja noiden vaihdelaatikoiden vaihteluun; on muistaakseni alunperin noin 3,24 ykkösellä, 1200 ainakin tiheämmillä vaihteilla, ykkönen muistaakseni 3,.75 tai jotain sinneppäin, mutta 1200 laatikolla saa korjattua voimanpuutetta enemmän, mitä maksimirenkaiden halkaisijassa häviää....

sisua45 11.06.2013 19:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nalle (Viesti 1014464)
No silloin kun itse rakentelin Nivaa, niin tuli mieleen, että jotenkin noista Nivan heikoista kohteista pitäis hankkiutua eroon.. Ratkaisuna voisi olla se, että hommaa jostain Pajeron etupään kaikkine kilkkeineen.. Ne kun pulttaa paikoilleen, niin saa varmasti nuo tehot kestävän paketin. Samaan syssyyn tietty sitten myös Pajeron taka-akseli paikoilleen, niin ei tarvi välityksien kanssa ihmetellä.

Pajeron taka-akselin mukana tulee myös kitkalukko, sekin on ihan hyvä lisä. Omassa pajerossa lukko piti yllättävän hyvin. Välitys 4.875.

Multa löytyy ehjät akseli, halvalla. :D

ZAU 11.06.2013 20:22

Ei kai Ladaan mitään japanin paska akseleita voi laittaa,;)

Nalle 12.06.2013 08:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ZAU (Viesti 1014675)
Ei kai Ladaan mitään japanin paska akseleita voi laittaa,;)

Miksei? Ei se ole vaikeaa.. Sen kun vaan pulttailee ja tässä tapauksessa todennäköisesti hitsailee vähän :D

Punanenä 12.06.2013 20:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nalle (Viesti 1014778)
Miksei? Ei se ole vaikeaa.. Sen kun vaan pulttailee ja tässä tapauksessa todennäköisesti hitsailee vähän :D

Ei se käy,Auto hylkii japanilaisia osasia:D Tulos olisi jotakin yhtä vastenmielistä kuin ne tytöt joilla on vehje:D

Sami89 12.06.2013 21:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Punanenä (Viesti 1014947)
Tulos olisi jotakin yhtä vastenmielistä kuin ne tytöt joilla on vehje:D


:D:D:D Löytäisin tähän ehkä jonku kuvankii tuolt sitsätist mut ehkä EN laita sitä tänne.:D:D:D:D

young n dum 12.06.2013 22:54

ei kyl se on iha helpost löydettävissä tuolt miu kansiostaki :D

muuuuuut en mie taia laittaa sitä vaik miel tekis:D joku viel pahottaa mielesä.

Nivaniko 13.06.2013 00:12

No mut mitenkäs etuperän laita sitte jos taka akselin vaihtaa pajerosta - eri välitykset perissä...

235/75/15 kumet mahtuu kohtuudella pyörimää alla ku vähän antaa etukaarii moukkua ja joka kaarta vähä lentävällä keventää :D
31" joutuu jo avamaa ihan kunnol kaaria..

Korotukseen ni etee hommaa 123 mersun etujouset 4 sylinterisen jotka lyhennetää 31-34cm pituseks (itellä 34cm) ja sitte yläpallon ja tukivarren välii koropalaa (voin myydä ku on itel ylimääräsii) sekä kattoo ulosjouston rajotin kumet kuntoo.
Sisääjoustokumeista voi huoletta sahata 2-3cm poies ;)

Takaiskarit on myös hyvät siirtää akselin yläpuolelle ja sisääjoustoa rajottaa

Perää en itte oo ehtiny korotella mutta ovat tuola ladafoorumin puolella kehuneet että fiat 131 jousia on alle laiteltu mutta niistä en enempää tiiä

Nii ja sitte viel että takapotkun laatikko ei käy nivaa paitsi jollain tapaa työstettynä. 5v lootassa on hitaammat 1 ja 2 vaihteet ku 4v

waffen 16.06.2013 04:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nivaniko (Viesti 1015029)
No mut mitenkäs etuperän laita sitte jos taka akselin vaihtaa pajerosta - eri välitykset perissä...

235/75/15 kumet mahtuu kohtuudella pyörimää alla ku vähän antaa etukaarii moukkua ja joka kaarta vähä lentävällä keventää :D
31" joutuu jo avamaa ihan kunnol kaaria..

Korotukseen ni etee hommaa 123 mersun etujouset 4 sylinterisen jotka lyhennetää 31-34cm pituseks (itellä 34cm) ja sitte yläpallon ja tukivarren välii koropalaa (voin myydä ku on itel ylimääräsii) sekä kattoo ulosjouston rajotin kumet kuntoo.
Sisääjoustokumeista voi huoletta sahata 2-3cm poies ;)

Takaiskarit on myös hyvät siirtää akselin yläpuolelle ja sisääjoustoa rajottaa

Perää en itte oo ehtiny korotella mutta ovat tuola ladafoorumin puolella kehuneet että fiat 131 jousia on alle laiteltu mutta niistä en enempää tiiä

Nii ja sitte viel että takapotkun laatikko ei käy nivaa paitsi jollain tapaa työstettynä. 5v lootassa on hitaammat 1 ja 2 vaihteet ku 4v

[QUOTE=waffen;1015820]takavetosen 4v laatikko käy aika suoraan nivaan jonkun tulpan joutuu siirtään vanhasta laatikosta. vanhan mallinen 4v laatikko on vielä kaikista tihein ladan vaihteistoista mutta nivan 5v laatikolla ja takavetosen vanhalla laatikolla ei ole suurta eroa mutta jos on nivan 4v laatikko eroa rupee jo olemaan. Takapäätä helpoin korottaa koroke paloilla. itse ostin 4kpl 3cm koroke palaa ja tein niistä 6cm korotukset makso alta 20€. minun henkilö kohtanen mielipide on että ei kannata rajottaa sisään joustoa jos pysyy 235/75 r15 taikka 205/80 r16 rengastuksessa. onko muuten tulossa kadulle vai metsään ?

marcco76 19.06.2013 18:56

Paljon kiitoksia hyvistä vinkeistä, täytyy alkaa rakenteleen nivaa kun saa ekana yhen projektin alta pois.

Hyviä vinkkejä otetaan vastaan,kun on hiukan vihree tässä offi hommaassa :p

Punanenä 19.06.2013 19:33

Parhaiten se itse auto neuvoo miten edetä rakentelussa, Niva tosin on aika nopea puheissaan että häntä paranee kuunnella tarkasti i:D

Loppujen lopuksi kyseessä on ainoastaan kantojen ja kivien seassa ajaminen:) Tosin se on kyllä aika hauskaa:D no ehkä suota, mäkeä, kallistuksia, törmäyksiä, lunta, jäätä, tekisten ongelmien jälkeen lisää suurempia teknisiä ongelmia ihan merkistä riippumatta tulee myös vastaan:)


Sivu luotu: 20:02 (GMT +2).