Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   Matkailuauto tietäjiä palstalla? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=111459)

TOPPAHOUSU 02.06.2013 10:33

Matkailuauto tietäjiä palstalla?
 
Ollaan hommaamassa matkailuautoa perheeseen... Kai joku tilapäinen mielenhäiriö... ;)
Ja kun on ei ole tietämystä matkailuautoista nimeksikään, niin kyselenkin täältä neuvoja.

Eli on tässä haarukoitu erilaisia malleja ja merkkejä ja nyt näyttäisi, että parhaimmat meille sopivat vaihtoehdot ovat Fiatin koneilla.
Ei ole mitään hajua noiden Fiatin 2,5 ja 2,8td koneiden kestävyydestä, joten kaikki kommentit niistä otetaan vastaan. ( Vuosimallit 1998-2004 )

Mitä muuta pitäisi matkailuautoa ostaessa erityisesti tarkistaa??
- Kaasulaitteiden tarkastus ?
- Kosteusmittaus ?
- ???

macro 02.06.2013 14:28

Vaunukauppiaalta kuultu vinkki:
Katso että on seinät suorat. Puurunko jos kastuu niin turpoaa ja näkyy heti kylkilinjassa. Ja jos paikka epäilyttää niin sormella tunnustelee onko aihetta huoleen.

En ostais talvikäytössä ollutta autoa / vaunua. Ja katoksessa pidettyjäkin on tarjolla (vanhojakin niin mikä ettei tuon ikäisissäkin). Yleensä katon ja seinän rajasta vuotaa kun lumi painaa kattoa (nuo kopat on tehty todella ohuesta rimasta).
Vaunuissa ongelmapaikka on etuikkuna, voisi olettaa että jos on asuntoauto ja siinä makuualkovi ja siinä ikkuna niin erityistarkkaavaisuutta, sekä kattoluukkujen ympäristöt.

Kaasulaitteet käyttää päällä, kokeilee että boksi lämpiää ja jääkaappi viilenee. Sillähän ne tulee testattua.

vekkipappa 02.06.2013 18:38

Ja käy kääntymässä auton alla. Parista 2000 luvun päälle olevasta autosta oon joutunut hitsaileen paikkoja kuskin ja apparin oven kynnyskotelon sisäpuolelle. Ja kattoo sen ettei ole kattoluukkuja halki ja jos kovin uuden näköiset niin voi olla vanhat vuotaneet jos halki. Juu ehdottomasti testata lämmitin,liesi jos kaasulla ja jääkaappi. Ja se kosteusmittaus.. säilytysluukkujen sisäpuolelta mittailla myös.
Koneista itse ottaisin sen 2,8 koska liikuttaa autoa melkein pintakaasulla matka-ajossa ja kulutus sitä myöten samoissa ehkä pienempikin kuin pikkukoneella.
Tehottomuus alkaa pitkän lapinreissun aikana vituttamaan. Ja fiateissa ajossa testata laatikko myös hyvin. Tietenkin korinvalmistajan merkilläkin on väliä. Meillä oli uutena ostettu 2009 fiatin keulalla sharky joka oli suoraan sanottuna ihan täyttä paskaa. Kaappien lukot hajosivat käteen, takasivuoven lukko kasattu väärin, jääkaappi ei toiminut. Takapuskurimuovi ja kaarimuovi valmiiksi halki ym. Ja siis ostettu uutena suomesta isosta liikkeestä. Toki takuuna tuli kaikki mutta kesti vaikka kuinka kauan ennenkuin ottivat työn alle

Eskimo 02.06.2013 22:17

Syksyllä laitoin auton ja sen parikymmentä kävin läpi hl 10-25t€. Tooosi monessa ainakin alkavia kosteusvaurioita.

Niinku yllä mainittiin...
Kattele katon ja seinän rajat ettei ole tullut vesi sisään.
Suomen talvi kurittaa näitä rajusti ja talvisäilytys vanhemmissa korostuu. Olisi hyvä pitää katoksessa tai edes joskus siivota lumet katolta.
Uudenkin kamppeen saa muutamaan vuoteen pilalle tai vanhankin pysymään hyvänä. Riippuu niin pidosta.
Itte pidin korin kuntoa tekniikan edellä.
Ne alumiini-rima-liima-matto-styrox lootat on piruja korjattavia.
Lootan ja pannun vaihtaa joka jätkä....

Muista, että alusta näissä väsyy normipakua nopeammin kun päällä on kokoaika likimain maksimikantavuus.
Mun mielestä 200tkm on jo paljon campperille.

Koneista kävin varmaan kaikki vanhemmat läpi 2.8 JTD:hen saakka.

Ittelle valkkaantui vm 2005 pätkä 2.0JTD pannulla. Ei ole tykki mutta meno riittävää ja tosi hiljainen verrattuna näihin vanhempiin suoraruikkuihin kun on commonrail.

Vitosen välityksetkin merkkaa paljon. Tuossa mulla tiheä vitonen ja menee kohta paremmin sitä 80kmh kuin isompikoneiset harvalla vitosella.

Käytä aikaa myös sopivan pohjaratkaisun etsimiseen ja pidä pää kylmänä ettet ota heti sitä ensimmäistä.

Netissä myytävät kamppeet mun mielestä pääosin ylihinnoiteltuja. Aivan poskettomia hintoja pyytävät...

kellukka 06.06.2013 21:44

Joo,ja itte vaunu ihmisenä sisä puolelta väri muunnokset seinissä ja katoissa kertoo paljon ja sormella painelu,varsinkin sieltä kaappien ja sänkyjen alta ja katosta lattian ja seinän rajasta. mutta tietenkin kosteus mittaus kertoo noi kosteus ongelmat parhaiten ja tänä päivänä myyjä kyllä ne teetättää jos vaan auto kunnossa.

TOPPAHOUSU 19.07.2013 19:44

Auto hommattu...
 
Nyt on auto sitten hommattu...
Auto on rakennettu Fiat Ducaton alustalle ja koneena hönkii 2.8 i.d.td
Nukkumapaikkoja löytyy kuudelle ja ei ole edessä ikkunaa, joka osoittautui monessa vuotokohdaksi.

Malliksi valkkaantui pitkä malli jossa voi takana olla kokoajan sänky levällään ja silti on toinen ruokailupaikka käytössä...

sisuli 20.07.2013 22:47

mikä ois paras liima kun styrofoamia liimaa puurimoihin?

khonkonen 21.07.2013 12:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisuli (Viesti 1025402)
mikä ois paras liima kun styrofoamia liimaa puurimoihin?

Wurthilla oli tullu joku uusi liima power tack, jota myyjä kehu ettei vielä ole parempaa liimaa keksitty.

Niillä oli ollu joku kilpailu liimausideoista niin joku ukko oli liimannu tyttären laskettelusukset autotallin kattoon ja laittanu tyttärelle monot jalkaan ja kiinni niihin suksiin.

Luulis siis sillä pysyvän styrofoamiki...

sisuli 21.07.2013 21:16

ehdin jo tekemään vähän testiä kotoa löytyneillä liimoilla vuorokauden kuivumisajalla:
Turbo Tack /K Rauta myy - tarttui lujasti ,styrofoam repeytyy ennen liimaa
Den Brave Sealant Hybrifix Super 7, /IKH myy, melkein yhtähyvä kuin edell.
Liima ja tiivistemassa,/IKH , irtosi liimauksesta
Wyrth Liima tiiviste, liimaus irtosi herkästi.

Kaksi ensimmäistä hybriidiliimoja, muut uretaaniliimoja.
Täytyypä tota Wyrthin Power Tack vielä testailla, nimestä päätellen sekin hybriidi


Sivu luotu: 17:29 (GMT +2).