![]() |
Fiat 3,5 kyssäreitä (NC 50)
Alotetaan kuvalla ni pääsee raati heti vauhtiin:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=131697 Tollasta koittanu saada käyntiin parina iltana mut huonolla menestyksellä. Onko jotain jippoja millä tollanen hörähtää tulille? Esim miten pakkosyötön saa päälle? Pitäskö imusarjan läpän olla täysin auki vai kiinni ku starttaa? http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=131701 Mikäs letku tohon pitäs tulla? http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=131698 Hiukan hämää ku tossa toisessa on joku pumppu lisänä? http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=131702 |
Ensiks ilmat pois suodattimesta ja syöttöpumpun ylänurkan ruuvista.
Pakkosyöttö löytyy sammutusvivusta toiseen suuntaan. Yleensä sammutusvivusta vetämällä, että oiskohan se sitte taaksepäin. Voi sitä ainakin kaasu auki käynnistellä. Jos on yhtään pidempään seissyt, ni vois olla syöttöpumpun säätötanko/ elementit jumissa. Ota pumpun kylestä luukku auki ja kokeilen liikkuuko säätötanko ja pyörähteleekö elementtien systeemit kevyesti. Jos ei liiku, sitte liikutat niitä pihdeillä/ meisselillä jänkäämällä. Niistä klemmarin tyyppisistä osista saa mukavasti pienillä knipexillä kiinni. Ja vaihda syöttöpumppun öljyt. Eiköhän se siitä virkoa. Niin ja se ylimääräinen letkun lähtö on alipainelähtö jarrutehostajalle. |
Pakkosyöttö taisi kuitenkin olla eteenpäin sammutinvipua työntämällä. Ja ilmat pois vielä suutinputkista kun aiemmin mainitut ilmaukset on tehty. Tapahtuu löysäämällä ruiskuputkia suuttimen päästä.
Kaasuläpän asento auki kun moottori alkaa lupailla niin ei rajoita syöttöä. Mistäs kyseinen moottori on otettu? Ainakin yhdessä NC-50:ssä tuulettajan siivet oli kampiakselin päässä. |
Toine on metsälöytö rooverista ja toinen wagoneerin nokalta, mistä alunperin niin ei tietoa.
Elikäs sanokaas ny sekin, kun pumppua kattoo, niin oikeelle vai vasemmalle ni sammuu ku pysäytinvipua liikuttaa? Irtomotista ku himppasen hankala arpoo miten pitäs toimii.. |
Moottorin jakopäätä kohti pakkosyöttö ja vauhtipyörän suuntaan sammuu.
|
Heräs tulille ku eetteril hiukka autto..
Mutta jatkokyssäriä pukkaa: Tossa ylempänä kun kyselin siitä lisäpumpusta niin mikäs se nyt sitten on? Alipainepumppua epäilen kun letku meneepi jakopäänkoppaan, samassa kohtaa toisessa moottoris alipaineletkun lähtö.. Kun ohjaustehostimelle tars joku pumppu kehitellä.. |
Näyttäisi olevan jonkun muun auton (/ranskalaisen...) alipainepumppu tuo hihnalla oleva. Toinen on fiatin orkkis, tuo jakopäässä oleva.
Sopiiko tuonne syöttöpumpun alle fiiatin traktorin ohjauspumppu? Samalle kohdin kuin tuo alipainepumppu on etupuolella. |
hienoa, että joku vielä jaksaa näiden NC-koneiden kanssa...
siihen jakopäähän saa alle eteen alipainepumpun ja taakse ohjaustehostimen pumpun. Voi myös rakentaa niin, että laittaakin ohjaustehostimen pumpun tilalle Fiatin 50 cm3 hydrauliikkapumpun ja alennusventtiilillä ottaa matalapaineen ohjaukseen ja korkeapaineen vaikka vinssiin! TT |
Alkoi sitten löytymän erojakin.. tossa uudemmassa on vauhtipyörä 7 pultilla kiinni ja vanhemmassa (ilmeisesti traktorista) 6:lla.
Toi toinen on 8040.02 ja toinen 804 A. |
jeeppiinkö tota survot? laita vaa valmettia! :D pääset helpommalla :p toki jos haluaa harrastaa :D
|
Lainaus:
|
no 8040.02 on ainakin NC50 kuorma-autosta 60-70 -luvulta. Sitten tuli 8040.04, joka on uudempi ja taitaa olla 3,7 l kone jakajapumpulla
, männissä vain eroa pari milliä halkaisijassa ja mäntiin on öljyruiskut helmoihin. Muuten sama. TT |
Mulla on tuollaiset 3,1 ja 3,7 tallessa.
tuo 3,1 on tuollaisesta Fiat 616 N2/4 kuorkista, 1969 - 1971 Fiat 804A 3119cc 70 heppaa |
Lainaus:
E: Nuo on muuten kumpikin nokkamallin imusarjoilla, lättänokassa on imusarjan lähtö taaksepäin. |
Sivu luotu: 22:20 (GMT +2). |