Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   mekaaninen vinssi (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=111203)

timbe 24.05.2013 15:15

mekaaninen vinssi
 
onko kellää kokemusta laittaa mekaaninen vinssi pajeroon pitäis varmaan olla läpi vetävä vinssi jos meinaa laittaa ja kyse gen1 pätkä pajero.

Nuhapumppu 24.05.2013 17:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja timbe (Viesti 1009237)
onko kellää kokemusta laittaa mekaaninen vinssi pajeroon pitäis varmaan olla läpi vetävä vinssi jos meinaa laittaa ja kyse gen1 pätkä pajero.

Ei tarvii olla läpivetävä,pitää vaan kääntää väärinpäin,lyhentää kardaania ja rakentaa laipat ulosottoon. Tuossa muutama kuva omasta toteutuksesta http://nuhapumppu.1g.fi/kuvat/Mitsubishi/Pajero/Vinssi/

timbe 26.05.2013 10:46

kiitos vinkistä mites sit vinssin laakereiden voitelu haittaako mitään jos vinssi on väärin päin?

Nuhapumppu 26.05.2013 12:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja timbe (Viesti 1009802)
kiitos vinkistä mites sit vinssin laakereiden voitelu haittaako mitään jos vinssi on väärin päin?

Hyvin nuo ainakin itsellä on kestänyt,eihän sillä niin älyttömän pitkiä vetoja vedetä. Ja sissäntulo akseli on keskellä vinssiä ettei siitäkään tule ongelmaa.

BJ700 26.05.2013 14:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja timbe (Viesti 1009802)
mites sit vinssin laakereiden voitelu haittaako mitään jos vinssi on väärin päin?

BJ:hin laitoin mekaanisen takavinssin niin olis kans pitänyt laittaa väärin päin mutta en laittanut vaan, otin matopyörän laipat irti ja käänsin matopyörän ja laipat toista päin.

timbe 26.05.2013 14:32

ite mietin kans samaa et ois helpompi niin tehdä pitää nyt kattoo kummin teen ku saan sen vinssin jostain hommattua.

BJ-40/76 26.05.2013 21:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nuhapumppu (Viesti 1009832)
Hyvin nuo ainakin itsellä on kestänyt,eihän sillä niin älyttömän pitkiä vetoja vedetä. Ja sissäntulo akseli on keskellä vinssiä ettei siitäkään tule ongelmaa.


Toyota Land cruiser J40/60 Siis rummun akseli on keskellä, kardaaniakseli on noin 10cm puolessa, siis jos kardaani yläpuolella, niin matoruuvin voitelu toimii varmaan aivan hyvin, mutta matoruuvin laakerit eivät saa ainakaan yhtä hyvää voitelua, kuin jos alapuolella.
Sitä en tiedä, paljonko tuo peruskorjausväli lyhenee, itse en ole koskaan vaihtanut laakereita, enkä tiedä muita laakerivaurioita, kuin ruoste....
Muutamasta vinssistä olen vaihtanut öljyt, ja yleensä ne on ollut aika kuraa/vettä, siis vois toimia ylösalaisin lievällä ylitäytöllä, vuosittaisella öljynvaihdolla ja noin 3x ylikuormalla niin pitkään, että ensimmäisen 25v aikana ei ole tullut kuin osa tuosta käytöstä:cool: omat vinssirikot on tulleet torninosturin vaijerilla, kun olen vinssannut ruonkoaisaa (siis ulosotto mennyt päälle jostain risusta tms.

Nuhapumppu 26.05.2013 22:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1009998)
Toyota Land cruiser J40/60 Siis rummun akseli on keskellä, kardaaniakseli on noin 10cm puolessa, siis jos kardaani yläpuolella, niin matoruuvin voitelu toimii varmaan aivan hyvin, mutta matoruuvin laakerit eivät saa ainakaan yhtä hyvää voitelua, kuin jos alapuolella.
Sitä en tiedä, paljonko tuo peruskorjausväli lyhenee, itse en ole koskaan vaihtanut laakereita, enkä tiedä muita laakerivaurioita, kuin ruoste....
Muutamasta vinssistä olen vaihtanut öljyt, ja yleensä ne on ollut aika kuraa/vettä, siis vois toimia ylösalaisin lievällä ylitäytöllä, vuosittaisella öljynvaihdolla ja noin 3x ylikuormalla niin pitkään, että ensimmäisen 25v aikana ei ole tullut kuin osa tuosta käytöstä:cool: omat vinssirikot on tulleet torninosturin vaijerilla, kun olen vinssannut ruonkoaisaa (siis ulosotto mennyt päälle jostain risusta tms.

Alapuolella kiinnikkeitä tuo kardaanin sisääntulo ainakin itsellä on,eli voi olla etten ole aivan perillä kuinka tuo kääntö on tehty. Itse siis en ole kääntöä tehnyt.

timbe 27.05.2013 17:36

mut helpoin konsti taitaa olla kääntää vaan se kardaani sinne laipan puolelle ja päin vastoin.

bluevan 28.05.2013 15:31

Käviskö helpoiten jos laittais pajeron oman mekaanisen keulalle eikä tojotasovitteista ?

Nuhapumppu 28.05.2013 16:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bluevan (Viesti 1010399)
Käviskö helpoiten jos laittais pajeron oman mekaanisen keulalle eikä tojotasovitteista ?

Tahtoo olla yleensä nuo pajeron omat vinssit kiven alle kaivetussa montussa hyvin piilossa,eli helpompi etsiä toyota kuin mitsun oma.

timbe 29.05.2013 18:36

juu nyt ois yks vinssi toyotan tiedossa niin taidan käydä sen hakemassa suht helppo kummiski laittaa se.


Sivu luotu: 18:20 (GMT +2).