![]() |
VW T4 alb säätö
3 Liiteet
Laitetaas kysymys tänne kun tuntuu, ettei tuolla volkkarien keskustelupalstoilla mitään tiedetä ja ettei tule sanomista kun ei kuulu oikein tonne off puolelle. Tai tietääkö joku hyvää VW-sivustoa kun tuntuu olevan enempi noita facelift juttuja?
Onks kellään hajua kuinka alb-venttiili säädetään? Entinen oli kokolailla jumissa ja toinen tuli tilalle mutta heti vaihdon jälkeen jarrut laahasi. Kiihdytettäessä perä painui alemmas ja jarruvoima lisääntyi, voimakkaassa jarrutuksessa taas perä nousi ja tuntui melkolailla normaalilta ajo sen jälkeen hetken kunnes taas pikkuhiljaa jarrut lisääntyi. Eli eka kuvassa on uusi jossa on keskellä kuusiokolosäätöruuvi ja lukitusmutteri. Mitä sillä säädetään ja miten säädöt haetaan? Entä tuolla mustan kumitutin alla oleva ruuvi? Mitä sillä säädetään ja miten säädöt haetaan? Ja lopuksi kuinka tuon poikittaisluun, joka on vedetty jousilla tukivarsiin, säätö tehdään? Siinä on kummallakin puolella alla kierrettävät muovisen oloiset ruuvit. Veivailin ruuveja sen verran, että jarrut ei nyt laahaa mutta ei ole hajuakaan onko ne ihan päin... |
Sen poikittaisraudan jousia säätämällä ainakin omassa hain jarrutasapainon kohdalleen kun vaihdoin alle kuormajouset ja takana ei ollut enää jarruja juuri ollenkaan. Eli jousten päätä tukivarsissa alaspäin siirtämällä ja koeajoilla hain säädöt, joilla takajarrut tyhjänä olivat hieman etujarruja jäljessä. Talvikelillä helpompi suorittaa kun saa poljettua pyörät lukkoon. Muistaakseni siinä poikittaisraudan alla on muoviset rajoittimet, joilla voi rajata ventiilille välittyvää liikettä, "korkkeja" kun ruuvaa kiinnipäin niin jarruille menee enemmän painetta. Jouset pitää tavaratilan tyhjillään ollessa ihan hollilla etteivät vedä poikittaistankoa ja kun perälle nakataan muutama kymmenen kiloa kuormaa niin vetävät tankoa alaspäin.
|
Lainaus:
Venttiilin säädössä tärkeintä että niissä jousissa ei oo juurikaan välystä, muuten se ei päästä takajarruille painetta, kuten estatekin mainitsi: "Jouset pitää tavaratilan tyhjillään ollessa ihan hollilla etteivät vedä poikittaistankoa". Testaustapa: meet soratielle ja jarrutat lukkoon, takajarrut ei saa mennä ennen etusia lukkoon, mutta takastenkin pitää piirtää jälkee soraan jossain vaiheessa etusten jälkeen. |
www.tölkkifoorumi.fi on hyvä paikka porttereihin liittyviin kysymyksiin.
|
Lainaus:
Tämän löysinkin ja vaikuttaa suomen parhaalta portteri palstalta mutta sielläkään ei valmista vastausta ollut. Ai niin, voihan sieltä kai myös kysyä. |
Lainaus:
Tässä se outo homma kun jarrut ei laahanneet vanhalla ALB-venttiilillä, joka oli kyllä totaalisen jumisa, ja uuden vaihdon jälkeen alkoi laahata. Mitään muuta ei lisäksi muutettu kuin putket venttiililtä neljään suuntaan ja nesteet. |
Lainaus:
Lainaus:
Täytyy kokeilla tuo jousen säätö. Muistikuva oli, että kun irroitin vanhaa se oli suht löysällä (välystä seljästi puolisen senttiä) ja uuden jälkee täytyi hieman enemmän kammeta saadakseen jousen paikoilleen. |
Tuli mieleen, että olisko ABS saattanu saada ilmaa ja tekis tota kun eihän jarrua paineta eli ei pitäis myöskään jarruttaa? Olisko kellään vinkkiä ja kokemusta sen ilmaamiseen?
|
Sivu luotu: 14:21 (GMT +2). |