Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Kaasu pullot pakussa.....fakta vai fiktio...... (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=110945)

SERMAX 15.05.2013 18:25

Kaasu pullot pakussa.....fakta vai fiktio......
 
Tullu kuulemma joku uusi määräys että ajossa pitäis olla pullot auki jos letkut on kytkettynä, mietin vain että mikä vitsi tässä on vai onko tämä joku aprillipila?

Asentajia on kuulemma pysäytelty ja sakotettu jos on pullot kiinni.......

AGA n sivuilla väitetään näin ja tätä mieltä olen kyllä itsekin ....Pulloventtiileiden on oltava kiinni kuljetuksen aikana eikä pulloihin saa olla kytkettynä laitteita.

Eli onko ko.seikka faktaa vai fiktiota??????

HANE 15.05.2013 19:01

Jos en väärin muista niin tulityökurssilla mainittiin, että pullot kuljetuksessa sidottuina, suojahatut paikoillaan ... vaan jos sellaisella kaarisuojalla niin silloinhan ei hattua saa ja se riittää.

Ja pullot kiinni.

Mutis 15.05.2013 19:11

Vois kuvitella asian olevan juurikin niin, että sakot tulee jos on letkut kiinni ja pullo auki. Ihan vaikka tukehtumis/räjähdysvaaran takia.

0ltzi 15.05.2013 20:12

Niin siis pitäis ajaa pullot auki auki kahva kopsahtanu auki. Ja sitte mennä rööki huules avaamaan kontti :D
Kyllä toi on aprillia :D

karvanoppa 15.05.2013 20:25

Pulloissa ei saa olla letkut kiinni kuljetuksen aikana ja pakussakin pitäisi olla kaasupullo tarra.

BJ-40/76 15.05.2013 23:07

Ei täsmätietoa...
 
Mutta taannoin kävin esittämässä yhden happipullon paikalliselle kaasukauppiaalle; että tehtäiskö seoskaasupullo tästä....

Kertoi; että vaikka pullo on tyhjä, leima vanha jo viimme vuosituhannella, niin tuon suojahatun "pitäisi" olla paikalla; Jos poliisit sattuu huomioimaan k.o pullon, niin matka katkeaa... ja "kunniakirjassa" on ruma määrä euroja!

Ja kerran oli seoskaasupullon korkki hukassa, kun vein täyttöön; niin lappuun kirjoitettiin että suojahattu puuttuu, ja ei luovuteta ilman hattua....

-> Jos joskus olisin joutunut kuskaamaan "happisaksia", ja kun noita tiivisteitä ei olisi ylimääräisiä, niin pullon hanat kiinni, kunnolla liinoilla kiinni takaluusteriin, ja haalarit yms ryysyt päälle pehmikkeeksi:o (rasvaiset puuvilla haalarit kyllästettynä hapella; vastaa mustaa ruutia... siis palaa/räjähtää alta sekunnissa:cool: mutta konstaapeli ei näe)

p.s tuo happipullo; vaikka kirjaimellisesti elintärkeä kaasu, minulle ja kaikille muille, ja vaikka sitä on ilmassa "PALJON", niin taitaa olla vaarallisin noista 200 kg/cm2 kaasuista, mitkä liikkuu harrastajien kyytissä?

p.s.s nestekaasu on MINUSTA käytännössä vaarallisempaa, palaa/syrjäyttää hapen/muodostaa räjähtäviä seoksia ilman kanssa/ ja ennen kaikkea sitä käsitellään/kuljetetaan periaatteella; mulla on rahaa ostaa....

2,4TD 16.05.2013 03:47

Eipä noita juurikaan kukaan seuraa, viimeisen 24v aikana ei kukaan ole kysellyt tarran perään eikä kaasupottujen kuljetustapaa ole tarkasteltu.
Aika lailla on samanlaista hysteriaa noista ilmoilla kun sikalentusta aikoinaan, toki se vahinko jos sattuu on sitten iso...
Amikseen aikoinaan tuotiin esille asettipottu mihin oli hitsattuna kahva, letkuja on posahdellut ja kerran itseä polttanut letkujen pettäessä. Ennen noita pullojen letkurikkoventtiilejä on omia aikojaan (jokunen minsa) hitsauksen jälkeen pullot mosahtaneet valkeeseen, silloin olivat autosta pois, jonkinasteen takatuli...
Jälki petonkilattiassa oli aika karua, kaveri päästi vettä niskaan ja kävin vääntääs pullot kiinni, liekitkin oli katu-uskottavat, vaan ei hätää kun painetta on potuissa niin palaa pitkällä ulkona, vaan kun laskee paine ja imaisee pullon hengen sisälle....
Nykmääräysten mukaiset letkut on todella ikävät käyttää, vaan sellaisetkin tiedän koeponnistetun kun 18m korkeuteen jäänyt työkaveri kiipesi sellaisia pitkin alas, n.90kg elopainolla :D
Mutta kyllä se varmaan jo edellä tuli että fiktiota.
Noita kaasunkuljetusrekkoja kun seurailtiin joskus niin aika moni kuski veteli röökiä, hieman suurempi pottu on kumminkin tarakalla.

SERMAX 16.05.2013 05:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 2,4TD (Viesti 1006737)
Eipä noita juurikaan kukaan seuraa, viimeisen 24v aikana ei kukaan ole kysellyt tarran perään eikä kaasupottujen kuljetustapaa ole tarkasteltu.
Aika lailla on samanlaista hysteriaa noista ilmoilla kun sikalentusta aikoinaan, toki se vahinko jos sattuu on sitten iso...
Amikseen aikoinaan tuotiin esille asettipottu mihin oli hitsattuna kahva, letkuja on posahdellut ja kerran itseä polttanut letkujen pettäessä. Ennen noita pullojen letkurikkoventtiilejä on omia aikojaan (jokunen minsa) hitsauksen jälkeen pullot mosahtaneet valkeeseen, silloin olivat autosta pois, jonkinasteen takatuli...
Jälki petonkilattiassa oli aika karua, kaveri päästi vettä niskaan ja kävin vääntääs pullot kiinni, liekitkin oli katu-uskottavat, vaan ei hätää kun painetta on potuissa niin palaa pitkällä ulkona, vaan kun laskee paine ja imaisee pullon hengen sisälle....
Nykmääräysten mukaiset letkut on todella ikävät käyttää, vaan sellaisetkin tiedän koeponnistetun kun 18m korkeuteen jäänyt työkaveri kiipesi sellaisia pitkin alas, n.90kg elopainolla :D
Mutta kyllä se varmaan jo edellä tuli että fiktiota.
Noita kaasunkuljetusrekkoja kun seurailtiin joskus niin aika moni kuski veteli röökiä, hieman suurempi pottu on kumminkin tarakalla.


Aivan täysi vitsihän tämä juttu olikin, Periaatteessa kuitenkin helevetin vakava asia........... ELI aina kun kaasupulloja kuljetellaan, suoja hatut paikoillaan ja hyvin sidottuna......

Calmari 16.05.2013 21:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja SERMAX (Viesti 1006745)
Aivan täysi vitsihän tämä juttu olikin, Periaatteessa kuitenkin helevetin vakava asia........... ELI aina kun kaasupulloja kuljetellaan, suoja hatut paikoillaan ja hyvin sidottuna......

Canterin lavalta josku 11 kg nestekaasu pääs mutkas karkuu ja pomppi pitkin teitä mut uuestaa kyytii ja jopa hiukka kiinni sillä kertaa ja matka jatkui :-)

2,4TD 16.05.2013 21:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja SERMAX (Viesti 1006745)
Aivan täysi vitsihän tämä juttu olikin, Periaatteessa kuitenkin helevetin vakava asia........... ELI aina kun kaasupulloja kuljetellaan, suoja hatut paikoillaan ja hyvin sidottuna......

Ei herneitä, 100% varmuudella jokaisessa autossa jotka töikseen tekee hommia, kylmäasentajat, putkarit jne kuskaa noita mittarit kiinni autoissa.
Osalla on telineet potuille, osalla ne sitten on miten sattuu kyydissä mutta eipä ole uutisoitu miten usein noista tulee vahinkoja...
Onhan se tosipaikka jos niin käy mutta suurempi tod näk on että jää juopon kuskin yliajamaksi.

SERMAX 17.05.2013 06:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 2,4TD (Viesti 1006991)
Ei herneitä, 100% varmuudella jokaisessa autossa jotka töikseen tekee hommia, kylmäasentajat, putkarit jne kuskaa noita mittarit kiinni autoissa.
Osalla on telineet potuille, osalla ne sitten on miten sattuu kyydissä mutta eipä ole uutisoitu miten usein noista tulee vahinkoja...
Onhan se tosipaikka jos niin käy mutta suurempi tod näk on että jää juopon kuskin yliajamaksi.

Elikkäs tässähän on haasteen paikka, eli haastan ko.asian tiimoilta kaikki palstalaiset toimimaan kyseisessä asiassa kunnian ja omatunnon kautta lakien ja määräysten mukaisesti.............

Nikuzai 17.05.2013 07:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja SERMAX (Viesti 1007042)
Elikkäs tässähän on haasteen paikka, eli haastan ko.asian tiimoilta kaikki palstalaiset toimimaan kyseisessä asiassa kunnian ja omatunnon kautta lakien ja määräysten mukaisesti.............

Otan osaa jos kohdalle sattuessa muistan :)


Pulloja ite kuletellessa ne on aina kiinni.

Jappi 18.05.2013 00:53

Aiemman työnantajan huoltoautossa asia oli varmistettu fiksusti, pullotelineet oli takapäässä heti oven takana nurkassa ja ovi ei sopinut kiinni jos oli mittarit kiinni. Pullojen kääntäminenkään ei muuttanut tilannetta sillä silloin sai mittarin kiinni vain toiseen pulloon.

2x4WD 18.05.2013 09:33

Kyllä ittellä on (silloin harvoin kun on) pullot kiinni ja mittarit irti kun kyytis ovat. Ehkä jos joka päivä ajais pullot kyydissä tulis laiskaks irroittamaan. Vähän sama kuin ekaa kertaa elämässäni ajoin autolla jossa on airbag piti oikein istua kaukana ratista ja tuijottaa koska se räjähtää ja nyt siihenkin on jo tottunut :).

Hege_ 18.05.2013 10:30

Pullot pakussa, mittarit ja letkut kokoajan kiinni. t:putkimies

2,4TD 18.05.2013 18:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hege_ (Viesti 1007376)
Pullot pakussa, mittarit ja letkut kokoajan kiinni. t:putkimies

Näinhän se menee oikeasti ja käytännössä :D
Katsastuksessakin käyty noin useamman kerran, tarraa on joskus kyselty, vaan eipä noitakaan enää oikein näy autoissa.
Hirvittävämpiä näkyjä on Cantereilla ym Dynoilla metallipajoihin kuskaavat ukot kun häkkejä sitomatta lavalla...
Eihän noissa vahinkoa ole kun pullot pitää kiinni, kaatuessa sitten saa mittarit hajalle...

khonkonen 18.05.2013 20:53

En jaksanu googlettaa pidempää juttua, mutta muistaakseni mittarit oli kiinni pulloissa kyseisessä tapauksessa....


http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010...12834_uu.shtml

2,4TD 19.05.2013 07:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja khonkonen (Viesti 1007526)
En jaksanu googlettaa pidempää juttua, mutta muistaakseni mittarit oli kiinni pulloissa kyseisessä tapauksessa....


http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010...12834_uu.shtml

Tuossa ei auennut miksi oli räjähtänyt. Oliko tehty hommia, oliko jäänyt töiden jälkeen venttiilit auki ja vedetty tupakiksi ja poks, oliko takatuli?
Mitä kaasua oli kyydissä, asetti,happi,kosan?

2,4TD 19.05.2013 07:42

Jokunen vee sitten alkoi Tre-Hki motarilla palamaan rekka joka kuljetti kaasupulloja. Pulloissa ei tietenkään ollut mittareita kiinni, ylikulkevan sillan alle jäi auto ja pulloja poksahteli. En tiedä onko ne jäljet jo korjattuna, aikaa on jo kun joskus metästysreissulla kummisetä näytti paikan. Taisi olla siinä Toijana ABC asemasta pikkuisen Treen suuntaan se paikka.
Onhan se kaasu vaarallista ja kosanin kanssakin vahinkoja tullut, vaan on noita muitakin millä vahinkoa tulee.
Ehkä ei osaa pelätä kun töissä tottunut käyttämään, myös se kuinka risat ja vialliset on kamppeet vaikuttaa, monissa firmoissa kun se rikkinäisen uusiminen on kitsasta...

Nikuzai 19.05.2013 13:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 2,4TD (Viesti 1007641)
Jokunen vee sitten alkoi Tre-Hki motarilla palamaan rekka joka kuljetti kaasupulloja. Pulloissa ei tietenkään ollut mittareita kiinni, ylikulkevan sillan alle jäi auto ja pulloja poksahteli. En tiedä onko ne jäljet jo korjattuna,


Ei tainnut jäädä vaan pysäytti sillan alle sen rekan.
Se 100g-puolen kilon venttiili kun tippuu 200-500m korkeudesta päähän tekee pahaa jälkeä, silta päällä vähentää niitten venttiilien ympäristöön lentelyä melko hyvin.


Tästä tuli taas mieleen, et mites ne komposiitti pullot kun teräs pullot on suunniteltu niin, että räjähdyksessä venttiili lentää, mutta pullo itse pysyy muodossa ja ehjänä, ettei tule sirpale vammoja.

khonkonen 19.05.2013 20:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 2,4TD (Viesti 1007637)
Tuossa ei auennut miksi oli räjähtänyt. Oliko tehty hommia, oliko jäänyt töiden jälkeen venttiilit auki ja vedetty tupakiksi ja poks, oliko takatuli?
Mitä kaasua oli kyydissä, asetti,happi,kosan?

Sillä vaan linkitin ton jotta jokainen tajuais että ne on kuitenkin vaarallisia aineita.

Asetyleenipullo oli jääny auki, letkut vuotanu ja mies oli muistanu illalla et pullo jääny auki ja menny sitä sulkemaan ni oli räjähtäny.

http://yle.fi/uutiset/siikajoen_raja...t_auki/5681694

2,4TD 20.05.2013 05:07

Joo, vaarahan noissa piilee, taisi olla 5% se paras seos räjähdykseen asetin suhteen. Nuijapoikana yksi uusivuosi aika tavalla paukutettiin makaroonipusseja :D

Nikuzai 20.05.2013 19:29

Pitääkö muuten paikkaansa et saattaa pidempikin aika mennä asetti pullon rähjähtämiseen jos se saa esim. vasarasta?

2,4TD 20.05.2013 20:18

Asetista varoitellaan mutta ei se ihan pienistä hätkähdä

Nikuzai 20.05.2013 22:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 2,4TD (Viesti 1008158)
Asetista varoitellaan mutta ei se ihan pienistä hätkähdä

Noh jatkan silti asetyleenipullon liikuttelua kuin ripulit kurkistelemassa olisi.



J.K Mikähän insinöörin väläys se muuten on kun asetyleeniähän ei saisi kyljellään kuljettaa, säilyttää tai käyttää niin niissä on käytännössä aina pallopohja ja kaikissa muissa jalallinen :confused:


Sivu luotu: 17:02 (GMT +2).