Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   vanteen prässäys (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=110426)

sos 02.05.2013 11:57

vanteen prässäys
 
Eli jotkut pitää hulluna, jotkut ei osaa määritellä ja joidenki mielestä vois toimia, eli vanteen ofsetin muutos prässäämällä.
Onko kokeilemisen arvoinen, ku ei kiinnostas sorvata keskiöitä irti ja siirtää. Haluais vannetta sisään noin15-20mm, ni ei tarttis noita lisäkumilerpukehelvettilevikkeitä samuraihin.
Eli vanteina tml 8x15 ofsettia en muista, mutta mitoitettu siten että mahtuu kääntymään 410 ja 413, eli tilaa olis tuoda vähän sisään

bluevan 02.05.2013 12:32

Roskapönttökuskit harrastaa tuota prässäämistä kyllä.
Saa olla aika tarkkana että prässää suoraan mutta muuten kyllä toimiva konsti.

Grr 02.05.2013 12:35

Kyllä vois toimia mutta epäilen että painuuko tasaisesti, helposti alkaa tärräämään jos hiemanki vinosti painuu.

Kannattaa kokeilla prässiä johonki jämävanteeseen ja käyttää tasapainotuskoneessa, sillä selviää onnistuuko.

sos 02.05.2013 12:49

300 tonninen prässi ja sorvi käytössä jolla voi tarkistaa heitot tosin jos vanne haluaa lähtee vinoon ni sitte ei paljon tehtävissä

lepoantti 02.05.2013 15:38

melko monenlaisia vannejuttuja olen tehnyt, tältä pohjalta en ainakaan itse lähtisi prässäilemään. joskus kun keskiön siirrossa oli jäänyt joku sauma vähän kiinni ja sitä koitin prässillä irroitella niin ennemmin lähti vanteen reuna painumaan kasaan kuin keskiö liikahti irti. sitten tietysti on eri juttu jos rakentelee vaikka minkälaisia tukia ja vasteita ettei reuna pääse taittumaan hallitsemattomasti. jättäisin suosiolla nämä jutskat jokkisheeboille.

mutta oikeesti keskiön irti rälläköiminen ei ole vannetta kohti kummoinenkaan juttu ajallisesti kun siihen ryhtyy, ja saa oikeesti suoran ja mieleisellä offsetillä varustetun vanteen kun hyvin sovittaa.

BJ-40/76 02.05.2013 22:27

En prässäis: kun metallia pakotetaan muotoon, niin jostain venyy pysyvästi, mahdollisesti jopa murtuu, ja jostain jää joustamaan, siis ei muuta muotoaan, vaan sinkuu...
Ja sitten kun tulee jotain kovempaa rasitusta, niin tuo vanne muuttaa muotoaan.

Jos kerran sorvi käytössä, niin ratko hitsit irti, ja prässää keskiö irti, puhdista väli ja prässää takaisin paikalleen/tarkista suoruus/ hitsaa kiinni.

mäksä 02.05.2013 22:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1001992)
En prässäis: kun metallia pakotetaan muotoon, niin jostain venyy pysyvästi, mahdollisesti jopa murtuu, ja jostain jää joustamaan, siis ei muuta muotoaan, vaan sinkuu...
Ja sitten kun tulee jotain kovempaa rasitusta, niin tuo vanne muuttaa muotoaan.

Jos kerran sorvi käytössä, niin ratko hitsit irti, ja prässää keskiö irti, puhdista väli ja prässää takaisin paikalleen/tarkista suoruus/ hitsaa kiinni.

juu en itsekään "KÄYTTÖ" vanteita prässäis,, kyl olla kavereiden kans noit jm (roskapönttövanteita) prässätty ja siel radal ne menee kun kruunu suomessa,, mut ei helvetissä maantie käyttöön :eek:...

vaikka ois sorvit ja muut pelit/pensselit apuna ni ei silti.. :( :eek:

Turboic 04.05.2013 07:45

jäärata volvoon prässäsin vaiteita noin 30mm. yhden päivän aikana kaksi hajosi. irtos kehä keskiöstä

Kankku 05.05.2013 15:57

olettaisin että ainoa toimiva ei hitsaamalla suoritettu vanteen muokkaus olisi paino sorvaus


Sivu luotu: 02:52 (GMT +2).