![]() |
Volvo FL6 jousitus ongelmaa
Fl:än ilmajousista apparin puolen pussit ei täyty. Toisella puolella pelaa niinkuin pitää, automaattisäätöä myöten. Mistähän vikaa pitäisi lähteä hakemaan? Auto vuodelta 86.
Sen verran auton alla iltapäivällä ryömin, jos siis ymmärsin oikein, niin lavan sivulla olevasta säätöventtiilistä lähtee letkut molemmille puolille autoa, jossa taas yhdet venttiilit jakaa paineen pusseille. Ja nyt apparin puolelta tuo venttiili on jumissa? Vai olenko aivan hakoteillä? Aika kivan ahdasta siellä akselin ja rungon välissä kun jouset on alhaalla.:D |
Muistelen että kummallakin puolella olis omat tasonsäätö venttiilit. Toden näköisesti venttiili on jumissa venttiililtä pitäisi mennä vipu akseliin joka venttiiliä ohjaa. Etsi vipu ja koeta saada se käsin liikkumaan mielellään sais olla ilmaa säiliöissä ni tietää toimiiko. Eipä tuo ollu kovin tyyriskään venttiili muistaakseni.
|
Kiitti vinkistä. Pitää huomenna kattoo tuo tanko sieltä ja koittaa sitä liikkeelle.
|
Katoppas ihan ekana ettei ole tasonsäätimen vivut irti kuulistaan!!!
Muuten tasonsäädin sisältä jumissa, normivika. Saa purkamalla ja putsaamalla kuntoon. Renkaat pois ja pukita rungosta, jotta saat tilaa irroittaa sen säätimen. Kiinnitetty runkoon 12mm kantaisella pultilla ja 13mm mutterilla Volvomaisesti..:rolleyes::rolleyes::rolleyes: Päällä paineen syöttö jossa 22mm kannalla oleva liitin. Sivussa 16mm kannalla oleva liitin, joka pyörii vapaasti (kun on kunnossa) kulmakappaleessaan. Jos on jumissa, niin irroita koko säädin ja pyöritä liitin irti kun koko toosa on kädessä. Säätötanko ei kannata ruuvailla, koska se sekoittaa taas korkeudensäädön. Tulipas sekin mieleen, jotta nouseeko tasonsäädöllä ylös? koska silloin ohitetaan tason säädin ja ajetaan paineet suoraan palkeisiin!!!! Eli voishan se olla pamahtanut paljekkin! (eli paina letkut tukkoon vuorotellen!!!) |
Toimiva puoli nousee manuaalinostolla vähän matkaa ja lopettaa, automaatilla nousee ylös asti.
Tuntuisi että rikkinäisellä palkeella pitäisi kuulua selkeä vuoto? Mitään isompia suhinoita ei kutenkaan kuulu. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Tuo "piilorevennyt" pussi täyttyy osittain , kunnes alkaa vuotamaan ...eli kun se repeämä tulee näkyviin ja kuuluviin . Oliko tässä kaukosäätöpalikkaa kopissa ? Sais nostettua manuaalisesti ... selviäs tuleeko palkeelle painetta ollenkaan ... |
kuskin penkin takana pitäis olla kapula. Sillä pääset kattoo sen säätimen toiminnan.
Jos palkeessa repeämä (kunnon reikä) ei siitä edes kuule että vuotaa. Syöttö tulee 8mm putkella, joten määrä ei ole suuri. Ja muista vilkasta ne tasonsäätimen vivut ekaks, ettei ole nivel vain irti..... |
Äsken kävin auton alla taas ihmettelemässä, tasonsäätimen vipu kunnossa, kun otin vivun venttiilin pään irti ja kääntelin karaa, piti venttiili sellasta jännää jurinaa, ihan kuin olisi yrittänyt aueta mutta ei kuitenkaan. Eikä ääneen tullut muutosta vaikka hetken renkkasin sitä karaa.
Seuraavan kerran kun käy hallilla niin pitää kattoo toi kapula hytistä. Sit pitää ajan salliessa seuraavaksi varmaan irrottaa se venttiili. |
Lainaus:
Eli Tobidan Vantaalla (toimittaa matkahuollon kautta nopeasti + edullisesti) http://www.tobidan.com/fi-fi/tuottee...NIVEAUVENTILER Löytyy osat myös rek. no. perusteella. Ja vertaavat sitä alkup. numeroon ennenkuin lähettävät osan. Muillekkin lukijoille: --> myyvät myös pakuihin jarruosia, eikä osat ole olleet hinnankiroissa (tarkoitettu ammattikäyttöön, eli ei ole Motonet laatua!!!!) |
Lainaus:
Sääli vaan kun olisi näkynyt sellaista tavaraa mitä itsekkin kaipaillut :mad: |
Lainaus:
Mutta myyvät tavaraa edullisesti, tuo volvolainen tasoventtiili n. 100€ paikkeilla, sininen loota yli 300€!!!:eek::eek: Joten kannattaa soittaa ja kysyä, tai sitten laitta sähköä postissa!http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon14.gif |
Palkeethan sieltä oli rikki, venttiilissäkin tosin oli putsaamisen varaa, nyt toimii nopeemmin kuin ennen.
Veikeesti asettuu uusi palje paikalleen, ensin jää hurjan näköisesti mutta sinne se vaan muljahtaa. :D Kiitokset vihjeitä antaneille! |
Sivu luotu: 01:55 (GMT +2). |