Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   hj käy 5 pytyllä (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=110345)

lampola 30.04.2013 12:15

hj käy 5 pytyllä
 
kysytäänpäs nyt täältä että mistä kannattaisi lähteä vikaa etsimään tai onkos muilla ollut samanlaista ongelmaa. kyseessähän on hj60 4l diisselillä.

vaiva alkoi yhtäkkiä noin 2500 kierroksessa.

suuttimet?, syöttöpumppu? venttiilit? noi nyt itselle ensimmäiseksi mieleen tuli.

ei kuulunut mitään ylimääräisiä ääniä tai muutakaan vastaavaa

mäksä 30.04.2013 12:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lampola (Viesti 1001012)
kysytäänpäs nyt täältä että mistä kannattaisi lähteä vikaa etsimään tai onkos muilla ollut samanlaista ongelmaa. kyseessähän on hj60 4l diisselillä.

vaiva alkoi yhtäkkiä noin 2500 kierroksessa.

suuttimet?, syöttöpumppu? venttiilit? noi nyt itselle ensimmäiseksi mieleen tuli.

ei kuulunut mitään ylimääräisiä ääniä tai muutakaan vastaavaa

-tyhjää vedenerotin
-tankilta tuleva letku,, siirtopumpulla on sihti siin banjon sisässä
-nafta suodatin
-myös ilmavuoto tankin päässä voi olla syy

lampola 30.04.2013 12:37

asia selvä kiitoksia. täytyykin lähtee ottamaan poika talliin ja tutkimaan

Mika_T 30.04.2013 12:44

Kokeile käyttää tyhjäkäynnillä öljykorkkia irti...

Jos "pulputtaa" kovastikkin niin mäntä/männänrengas vikaa.

Bj Andy 30.04.2013 12:50

Oma veikkaus menee haljenneeseen suihkuputkeen tai vuotavaan takaiskun tiivisteeseen.

Eli laita laite rouskuttamaan tyhjäkäyntiä ja löysää vuorotellen suihkuputkien muttereita ja se suihku minkä löysääminen ei vaikuta käyntiin on se mikä oireilee.

Sitten katot onko silmällä havaittavaa vuotoa. Ja vuoto mikä riittää siihen ettei kone käy kaikilla , on ihan naurettavan pieni.

Jos vuotoa ei silmämääräisesti näy niin ota se oireilevan suihkun putki irti ja tarkista että kartiot mitkä tiivistää sen putken pumpulle ja suihkulle on ehjät. Jos siinä näkyy pienin "naarmu" niin se on halki. Ja sitten tuli dieselpaja keikka missä teettää uuden putlen tai uuden kartion. Ellei jostain löydy sopivaa käytettyä tilalle.

Ja tee tämä ennen kuin härkit sitä veden erotinta mikä on tod.näk niin mätä että se rupeaa varmaan vuotamaan seuraavaksi ja käsissä on semmonen monivammapotilas että korjaaminen on jo työlästä.

lampola 30.04.2013 13:03

juu tarkistin aluksi että tulee polttoainetta ja otin putket irti yksitellen ja kappas kappas. 5 pytyn kohdalla ei ollut mitään vaikutusta käyntiin. eli ongelma paikallistettu. täytyykin lähteä katsomaan sen putken kunto

Bj Andy 30.04.2013 13:08

Jos se putki vaikuttaa ehjältä niin sitten se tiiviste homma tarkistuu siten että kuivaat sen pumpun päällisen huolella laitat käymään joutavaa ja koitat paperin kulmalla että kostuuko se.

Pärskyttikö se dieseliä siitä vitosesta samaan tapaan kuin muistakin kun löysäsi sen putken?

lampola 30.04.2013 13:31

juu kyllä sieltä samalla tavalla tuli kuin muistakin.

Bj Andy 30.04.2013 13:35

Sitten pumppu lienee ehjä.

lampola 30.04.2013 13:38

nuo rivipumput suhkoht tuttu juttu. jokunen traktorin sivipumppu tullut kasailtua. veikkaisin kyllä että pumppu olisi ehjä.

ennen kun lähden pääni miettimään puhki niin mites tuollaisesta suuttimen saa helpoiten irti?

Bj Andy 30.04.2013 13:45

Jos ei ollu suutinremppaa tarkotus tehä niin eti se vika ennen kuin teet mitään muuta. Jos se ei sauhua tai kilise niin suuttimessa tuskin on vikaa.

Ja kierteellä ne suuttmiet on siinä kannessa että lähtevät kyllä irti melko nöyrästi.

Mikki 30.04.2013 14:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 1001043)
Jos ei ollu suutinremppaa tarkotus tehä niin eti se vika ennen kuin teet mitään muuta. Jos se ei sauhua tai kilise niin suuttimessa tuskin on vikaa.

VOI olla suutin sisältä halki tai neula jumissa, never nou???
Katoppa että mitä on venttiilien välykset! Veikkaisin pakovenan kantavan siellä tai sitten välys on tasan nolla?

Sitte kannattaa sen jälkeen kattoa hehkun kunto (märkä, naftaa tulee muttai pala).
Sen jälkeen puristuspaineet mittaukseen tai ohivuotomittaus. Todennäköinen moottori/venttiili vaurio.

Dieselin lyhyt oppimäärä:
Käymiseen tarvitaan
1. polttoainetta
2. lämpöä (=puristuspainetta)

Bj Andy 30.04.2013 14:10

Tottahan toki vaan ensin lienee viisainta tarkistaa halvat ja todennäköiset vikapaikat... ja tosiaan myös venavälykset.

lampola 30.04.2013 14:18

1 Liiteet
hehku otettu irti ja todettu että täysin kuivahan se on. vika siis todennäköisesti suuttimessa.

Bj Andy 30.04.2013 14:25

No mites se suihkuputki ja pumpun pään kartio? Jos saat lähikuvan siitä niin paiskaa jakeluun.

Ja se takaiskun tiiviste.

Mikki 30.04.2013 14:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lampola (Viesti 1001053)
hehku otettu irti ja todettu että täysin kuivahan se on. vika siis todennäköisesti suuttimessa.

Jep, polttoainetta ei tule sylinteriin.

mahdollisia vikoja:
- suutin tukossa
- suutin vuotaa suoraan paluulinjaan (ota letku irti ja katso tuleeko PALJON tavaraa letkusta)
- ruiskuputkessa kavitaatio syöpymä ja paine katoaa tuohon laajentumaan (saa selville ainoastaan halkaisemalla putken)
- elementin paluuvirtaus (takaisku) venttiili vuotaa tai tiiviste halki, eli pidin auki ja katso
- elementti väljä (pistepuikolla elementin päähän paukautus) --> pumppu remontti

Tollasia on ollut aikoinaan vastassa kun elääkseen niitä korjaili...

lampola 03.05.2013 18:26

lisätäänpäs tänne vielä se vikakin :D eli vika oli suuttimessa. vähän suutinremppaa ja taas kehrää kun kissa :p


Sivu luotu: 16:53 (GMT +2).