Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   UAZ safari edition (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=109832)

aslakki 18.04.2013 00:12

UAZ safari edition
 
Tuommoinen idän-ihme tuli haettua länsirannikolta ja on nyt muutaman vuoden majaillut tontilla, todennäköisesti tullut jäädäkseen :) Lähinnä päivittyy pikkuhiljaa safari käyttöön sopivammaksi kulkineeksi..
Osto hetkekeltä ei nyt satu kuvaa olemaan mut skipataan vaik pari vuotta ja lähetään liikkeelle nykyhetkestä:

Eli tuohon on tullut laiteltua jo vinssiä, laata, rengasta, taikahatun simpukka, volvon b230 ja ehkä saattaa kuvassa olla jopa korin korotusta :D (...ei muista)

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=128082

Evo ykkösellä ajeltiin parit reissut, särettiin pikkuse akselin osia ja leiman kylmetessä jätettiin talviunille odottamaan motivaatiota, aikaa ja varaosia....

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=89748

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=128117

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=128113

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=128115

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=101901

Tällä hetkellä taas suunnitelmat suuria ja tietenkin ois kiwa saada kesäksi ajoon? :D

To do lista tälleen sopivasti supistettuna olis:

-alustan kierteytys (paheron jakarit eteen ja rangen kolmilinkki taakse)
-tekniikan vaihto ("liian tehokas" ovlovi mäkeen ja tilalle opelin sopivan laiska c20 & 5-lovinen laatikko.. because; volvon asetelma ei diggaa uazin painelaakerista ja opelin tekniikan sai yli puolta halvemmalla ku penkki lapun:p)
-leimaus & muutoskatastus

Hommat tietty alko vauriokorjauksilla, eli juonnetaan uazi talliin :D (yllättävän kätevää, helpost osu karmien välliin :D :D)
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=128084

Akseli irti ja perä levälleen, toiveina päästä vielä illalla harjotteleen katkastavan akselin shimmausta... yllättäen ei menny ku strömsöös:mad: eli murikka hakuun..

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=128086

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=128087

Tovereilla kait sattunu yks sekunda ratas kyytiin ku tollai lähtent sorvaamaa:confused:

Noooh, ei siin.. Koitettava bongata jostai uus murikka...
Huomenissa jos löis aksilan puolikkaat yhteen ja rupeis mallailemaan tukivarsia hollilleen...

.....may be continued:D

aslakki 19.04.2013 17:49

Tulihan tuota eilen ja tänäänki tallilla käytyy, Hessu jouti kaveriks ni ei tartte kaikkee yksin pähkäillä.. Akselin puolikkaat yhteen ja auton alle, hetki tuumailua ja eihä tuonne millään mahu varsia paikalleen mallaamaan joten kori mäkeen.
Meinas patusta loppuu puhti kese :D

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=128147

No nyt mahtuu ympärillä pyörimään. Eli sapluunan tynkää ja korvakoita vääntämään..

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=128210

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=128211

...ja akselin pään kalikat kestää kiviin nojailut, ei sattunu olemaan ku 10mm lattaa:D Rungon kiinnikkeisiin hain sit aamulla 5mm levyä ni oli vähä joutusammat leikellä.
Kerkesin viel kolmiolle tekasemaan poikkipalkin rungon päälle ja Hessu synnytti akselin päähä prototyypin mistä o hyvä huomenna jatkaa.

Mut sit pitäs heppailla korvakoit paikallee ja ei oo mitää hajuu et mite nuo varret on suunniteltu toimimaan ni ei kellään sattus olemaan mitään mittoja kiinnityspisteitten etäisyyksistä toisiinsa nähen??
Ei nyt satu yhtää rangee olemaa lähettyvil mistä mittailla, tuo kylän mieskii (p.jäppine) ku o lomailees ni ei sieltäkää pääse vakoilee:(

e. Niiin ja minkäs laitoksen jousia tommoseen 1,5ton autoon kannattas mallailla?

aslakki 21.04.2013 22:01

Tuntuu nää viikonloput sujahtavan aika nopiaan ohi:D
Kerkesin kuitenki pikkuse näpertelemään ja mallailemaan eli jotenki noin

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=128407

ja pallon kiinitys ehkä noin

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=128406

onkohan tuo pultattava kiinnike leimamiehen mieleinen? :rolleyes:

aslakki 23.04.2013 20:28

Taas vähäse etiäppäi. Tänään sit sai heittää latit tallin seinää vasten nojailee ja laikata kiinnikkeet mäkee :)
Eli siellä se ny roikkuu
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=128616

Ja liikkuukin viel :D Eli ei ainakaa iha ketuillee menny..
(nuo akselista roikkuvat massikan paripyörien kiinnikkeet ajavat sit vaa tukivarsien pulttien virkaa, ei ollu sopivan mittasia lähettyvil :p)

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=128617

kiinnikket hitsuuttelin viel ympäriämpäri ni alkaa olemaan jousia vaille valmista taka-akselin osalta.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=128614

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=128618

Onneks tuo elimen kamera hämäräs antaa vähä anteeks ettei kaik räkäsaumat näy, ei oo nuo puikko asennot iha hallus :D mut tulipahan vajaa kolme kiloa harjotusta :p

Huomenis rupian vääntämään jonkiilaisia jousilautasaihioita, meinasin taakse runkopalkkiin sisäpuolelle upottaa semmosta sopivankokost putkea pätkän mihin sit ideoida jotenkin säädön ni ois jousisulkeiset vähäsen helpompia tulevaisuudes..
Coilovereita tuoho himoitsin mut ei kestä persaus :mad: koitetaan nyt rankun jousilla ensteks, vaik se vähäsen painavampi auto onkin.. Mut jos ne asemoipi tollee vähä keskemmälle akselia ni eiks ton teorias pitäs viel joustaa ja ehkä kantaa kuormaakin? :D
Etu akselille jouset sit runkopalkkien ulkopuolelle vakauttamaan menoa..

ideanikkari 23.04.2013 21:34

Omassa vihriäisessä värkkäsin juurikin Rangen takajousilla tuon takapään. Taisi olla alkuperäiset 2" korottavat HD-jouset mitkä tilasin suoraan sumuisilta saarilta. Olikohan puna-valkeat raidat mustissa jousissa? mitkä kertoo jäykkyyden. Taisi maksaa kokonaiset 57 e/pari kotiovelle toimitettuna.... :D

Asennuksessa oli muistaakseni sellainen juttu että yläpää taisi olla melkein kiinni korissa ja akselinpäässä lautaset oli vissiin ihan kiinni akseliputkessa. Hitto kun ei muista tarkalleen...
Koria ei ole kuitenkaan korotettu rungolta, jouset ovat asennettu rungon sisäpuolelle.

Katson josko löydän toteutuksesta jotain kuvan tapaista omista arkistoista.
Edit:
Löysinpäs muutaman kuvan...

Takapää takaa:

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=128669

Takapää edestä:

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=128668

Olivat vielä keskeneräisestä räpsittyjä kuvia, siksi roikkuu kaikenlaista siellä täällä...

Tuolla paketilla sain maksimikorotukset konttorille..

Käyttökokemuksista sen verran että kyllä ne ainakin mun kuormat on hyvin kantanut, mutta jakarialusta ei nyt maailman rennoin ole... :(
Topakoilla iskareilla pystyy passaamaan sitten sitä pientä huojuntaa.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja aslakki (Viesti 998643)


Huomenis rupian vääntämään jonkiilaisia jousilautasaihioita, meinasin taakse runkopalkkiin sisäpuolelle upottaa semmosta sopivankokost putkea pätkän mihin sit ideoida jotenkin säädön ni ois jousisulkeiset vähäsen helpompia tulevaisuudes..
Coilovereita tuoho himoitsin mut ei kestä persaus :mad: koitetaan nyt rankun jousilla ensteks, vaik se vähäsen painavampi auto onkin..


aslakki 28.04.2013 16:03

Perjantai aamusta kävin vähä puuhailemassa. Tuli sit hylättyä se putki-idea ja väännettyä tommoset, toiselle puolelle sain jo heppailtua hollilleen..
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=129005

Joteki vaa näyttäs tulevan nuo jouset turhan lähekkäin et voipi olla aika kiikkerä menijä :o

...nooh, taidan asemoida patrollin kallistuksenvaimentimelle kiinnikkeet valmiiks. loppuu se keikkumine:D

aslakki 28.04.2013 16:10

Onkos ideanikkarilla etupääkin kierteytetty? lähinnä panhardia miettiny, et mistä lähtis sovittelemaan..

Arska-tehtaalta 28.04.2013 19:45

Jos kylänmiehille ois jääny ranken tankoa, niin siitä saa helposti leikkaaliimaa menetelmällä sopivan pitusenkin

ideanikkari 28.04.2013 20:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja aslakki (Viesti 1000263)
Onkos ideanikkarilla etupääkin kierteytetty? lähinnä panhardia miettiny, et mistä lähtis sovittelemaan..

On on, kierteet joka kulmassa.

Rangestahan tuo etupanhardi on kotoisin. Käy ihan nätisti sinne ilman ylimääräisiä temppuja.
On ihan umpiainetta, ainakin painon perusteella.

aslakki 03.05.2013 19:49

Jotain pientä saanu taas näperreltyy, kaikenmaailman arkipyhät häiritsee harrastuksia:D

Takalautaset alkaa olemaa jousien "lukituksia" ja pikku sipistelyjä vailla valmiit

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=129565

Rupesin pikkuhiljaa etupäätä suunnitteleen ja vanhoja kiinnikkeitä poistelee.. aluks meinasin akselin yläpuolelle tukivarret sovitella mut sekii ajatus meni hylkyyn ku näytti nii ahtaalt
:(

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=129564

Punanenä 04.05.2013 19:49

Pakko sanoa jotakin... Hienoa työtä nuo uudet aluset mutta ihmettelen niiden tarvetta, Uazissa on aika rankat joustot jo valmiiksi eikä jousiakaan saa millään poikki,ei edes väkisin:confused:

aslakki 05.05.2013 07:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Punanenä (Viesti 1002570)
Pakko sanoa jotakin... Hienoa työtä nuo uudet aluset mutta ihmettelen niiden tarvetta, Uazissa on aika rankat joustot jo valmiiksi eikä jousiakaan saa millään poikki,ei edes väkisin:confused:

Juu :D muuten tuo alusta oli iha jees mut monttusella tiellä vaa niin kauhia ajettava et tuntuu ettei paikat kestä moista ryskytystä.. Täs ei nyt niinkään ne joustot näyttele sitä pääroolia vaa koitetaan vähä nykyaikaistaa ajokokemusta, eli siirtymille mukavuutta.. vois vaikka vähäsen vilkuilla maisemia eikä tartteis kieli keskel suuta ja rystyset valkosina keskittyä tiellä pysymiseen :eek::)

Punanenä 05.05.2013 07:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja aslakki (Viesti 1002700)
Juu :D muuten tuo alusta oli iha jees mut monttusella tiellä vaa niin kauhia ajettava et tuntuu ettei paikat kestä moista ryskytystä.. Täs ei nyt niinkään ne joustot näyttele sitä pääroolia vaa koitetaan vähä nykyaikaistaa ajokokemusta, eli siirtymille mukavuutta.. vois vaikka vähäsen vilkuilla maisemia eikä tartteis kieli keskel suuta ja rystyset valkosina keskittyä tiellä pysymiseen :eek::)

Ymmärrän mitä tarkoitat, hiekkatiellä ei uskalla aivastaa tai auto lähtee lapasesta:D

Sami89 05.05.2013 12:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Punanenä (Viesti 1002701)
Ymmärrän mitä tarkoitat, hiekkatiellä ei uskalla aivastaa tai auto lähtee lapasesta:D

:D:D:D:D

aslakki 05.05.2013 12:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Punanenä (Viesti 1002701)
Ymmärrän mitä tarkoitat, hiekkatiellä ei uskalla aivastaa tai auto lähtee lapasesta:D

Tuossa on kyllä hyvin ilmaistu uakkerin alustan ajettavuus:D

aslakki 13.05.2013 22:17

Aika rientää ja kesä lähenee, ei tällä viel trophyä lähetä kahtelee mut jos se siitä :D

etupäätä pääsin heppailee kasaan

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=130722

etenee hitaasti ja epävarmasti:)

dirtydog 15.05.2013 10:19

Tääläkin sujuu hienosti! Ois jonkinlainen paja ihan kiva itelläkin, eilen vesi sateessa rälläköinti ei ollu niitä mieluisampia hommia ;)

Punanenä 15.05.2013 14:03

Tuli tuossa mieleen että nyt kun hitsailet niin vahvista samalla akseliputkien kiinnitystä perämurikkaan, alkuperäiset tulppahitsit tuppaavat irtoamaan:)

aslakki 15.05.2013 16:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Punanenä (Viesti 1006548)
Tuli tuossa mieleen että nyt kun hitsailet niin vahvista samalla akseliputkien kiinnitystä perämurikkaan, alkuperäiset tulppahitsit tuppaavat irtoamaan:)


...Joskus muistelisin asiasta jtn. lukeneeni :)
Mites tuo niinkusta kannattaa tehdä?

..eteen vänkärinpuolelle tulee jakarin sisempi korvakko just siihe putken ja murikan yhtymis kohtaan, meinasin vaa sulattaa kylmästi kiinni kumpaankin?

Ympäriämpärihän sitä ei vissiin kannattanu hitsata, heikkenee vain?

ideanikkari 15.05.2013 16:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja aslakki (Viesti 1006088)
etupäätä pääsin heppailee kasaan

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=130722

etenee hitaasti ja epävarmasti:)

Jääkö mihin kulmaan jakarit? Näyttää olevan aika korkealla rungossa rungonpään kiinnitys.
Ajokorkeudessa olisi hyvä että jakarit olisivat likipitäen vaakatasossa.
Vai hämääkö vaan kuvakulma?

Tulee vaan vinssatessa sellainen sukellusvene-efekti, jos on jyrkemmässä kulmassa tukivarret ja renkaina jotkin 235:t ... Painuu kohtuullisen tehokkaasti turpeeseen sillä systeemillä.

Ihan vain tällein välihuomiona vain ;)

aslakki 15.05.2013 19:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ideanikkari (Viesti 1006567)
Jääkö mihin kulmaan jakarit? Näyttää olevan aika korkealla rungossa rungonpään kiinnitys.
Ajokorkeudessa olisi hyvä että jakarit olisivat likipitäen vaakatasossa.
Vai hämääkö vaan kuvakulma?

Tulee vaan vinssatessa sellainen sukellusvene-efekti, jos on jyrkemmässä kulmassa tukivarret ja renkaina jotkin 235:t ... Painuu kohtuullisen tehokkaasti turpeeseen sillä systeemillä.

Ihan vain tällein välihuomiona vain ;)

Ei ihan mahottomalta vaikuttava kulma, mut maata päin kuitenki:D
Ajokorkeus pysyy aika lähelle vakiona ni en vaa raaskinu tehä ankkureita runkopalkkien alapuolelle.. saattaahan se olla et testilenkin jälkeen puramme kiinnikkeitä irti ja muutamme suunnitelmaa:D:D

Punanenä 15.05.2013 19:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja aslakki (Viesti 1006565)
...Joskus muistelisin asiasta jtn. lukeneeni :)
Mites tuo niinkusta kannattaa tehdä?

..eteen vänkärinpuolelle tulee jakarin sisempi korvakko just siihe putken ja murikan yhtymis kohtaan, meinasin vaa sulattaa kylmästi kiinni kumpaankin?

Ympäriämpärihän sitä ei vissiin kannattanu hitsata, heikkenee vain?

Hitsaa vaan ympäri pehmeällä puikolla jos sellaisia löytyy, jos on pakko migillä tehdä niin sitten jonkunlaiset tukipalat,ehkä kolmion malliset tai U-palkkia joihin putken pituus-suuntaiset hitsit,. Itse hitsasin ensimmäisen katastrofin jälkeen valuraudan kuumahitsaukseen tarkoitetulla puikolla, on pysynyt sen jälkeen:)

aslakki 02.07.2013 20:23

Ohoh, aika rientää:D No nyt on veneen kone rempattu ja saatettu järveen ni jos taas kerkeis vähäsen pajallaki pyörimään:)

http://i52.photobucket.com/albums/g1.../Jakotoosa.jpg

Kävin laatikot irrottamassa toisistaan et pääsis suunnittelee laippaa jakolootalle et sais sen niinku irralliseks, tosin viel hetken joutuu oottelee ennenku rupeen mitää väsäilemään.. Pikkuveljel pari kaverii joil tuttuja rajan takaa ni laitoin kyselyyn et jos vaik sopuhintainen gazin loota löytyis ni selviis helpommal, suomes ku tuntuvat olevan kultaa:D Mut jos sitä seuraavaks purkais tekniikanluovuttajan.... tai tekis alustan loppuun.... tai korjais vaik muutamalt hehtaarilt kuivaheinää.... tai lähtis saimaalle jatkaa karhun kaatoa:D:D

aslakki 20.12.2015 13:45

Tälleen parin vuoden hiljaiselon jälkeen alkaa polte heräilemään :D

......coiloverit etupäähän tilattu, gazin jakoloota majaillu tallissa jo pitemmän aikaa, paineilma lukkoja kateltu itänaapurista... Kyl tää tästä :)

Semmonen jääny vaivaamaan että kuinkas paksu kiinnike tommosella pajeron jakarilla pitäs olla, niinku tuo osa mikä jää rungonpään puslan sisään?:D

-MAKE- 24.12.2015 02:17

Joo, myöhässä tulee.
Mä tein etupään kierteytyksen ihan uatsin omilla osilla. Vähän uudemman mallin vaan.
Konttorillakaan ei ollut mitä ongelmia kun vetäsin tehtaan paperit eteen. Ja kaiken lisäksi vaikka
uusilla osilla teki niin hinta ei varsinaisesti päätä huimannut.

No, jouset oli kai jotkut Volvon jouset Biltemasta ja kiinnikkeet tietty ite tehdyt.
Akselitkin on porttaalit mutta eihän sen mitään muuta.


Sivu luotu: 01:14 (GMT +2).