![]() |
Safaritelineen rakennusta
Arvelin safaritelinettä ruveta värkkäämään Cappiin ja aattelin täältä vähän kysellä että mitä kannattaa ottaa huomioon. Siellä katolla kun on parempi kuljettaa reput ja rinkat kuin lavalla jos eivät sisälle mahdu. Ei välttämättä ihan niin kuraisiksi mene.
Elikkäs, alkaen aiheesta A: laillisuus. Mitkä mitat/raja-arvot ei saa ylittyä tuollaisen tekemisessä? Haluaisin tehdä oikeastaan kaikki asennukset niin että uskaltaa viedä katsastusasemalle auton purkamatta mitään. B. Kiinteä pulttaus kattoon vai jollain kattotelinesysteemillä kiinni? Minkähän verran jotkut Thulen kattotelinetsydeemit kestää painoa ja heilumista ja tärinää? Jos ootte itse tellinkejä värkänneet niin kuvia ja neuvoja ja ohjeita otetaan vastaan! :) |
Lainaus:
Tossa jonkunlainen kuva. Safariteline on ihan läpipulteilla kiinni noissa taakkatelineissa. http://img515.imageshack.us/img515/8400/img4409dz.jpg |
Viikonloppua ootellessa
Joo kiitti vinkeistä ja kuvasta! :) Viikonloppuna ajateltiin kaverin kanssa pitää pikku Cappi-leiri hallissa ts. jakarit kädessä olutta. :D Nooh, jospa jotain sais aikaiseksikin :)
|
en ainakaa omien kokemusten perusteella voi suositella kattoteline asennusta ainakaa omilla kattokisko kiinnikeillä, jos sinne on tarkotus laittaa muutaki ku termospullo. yhessä autossa oli, ja tuloksena revenneet kattokiskot, katossa reikä ja konepelti rutussa. painona 37" renkas, hi-lifti ja valoja.
|
Lainaus:
|
Mulla on kanssa profiilissa veistossa tehty ruma teline. se on tehty tommosten putkien varaan ku autossa ei oo kattoa.
|
Lainaus:
|
Kansa vaatii videota
Lainaus:
|
Lainaus:
toi kyseinen teline meni mun kautta jarin gr:n katolle, hitsaamalla kiinnitettiin taakkatelineisiin. mun pitäs kans rakentaa tommonen safariteline patrolliin, vaikka tuossa onkin ehjät ja hyvät vesikourut niin en kyl luota valmistelineisiin. pultilla aattelin laittaa jotku 2-3mm lätkät kourusta katoonreunaapitkin ylöspäin ja siihen neliöputket poikittain väliin mahdollisimman liki katonpintaa ja sen päälle vasta teline. |
matti nyt sitä viteoo :D
|
Lakipykäliä
Hei nyt saattoi selvitä jotain lakipykälää noista telineistä! :)
Kaveri opiskelee ammattikorkeassa noita autohommia (tuliskoha tuosta vissiin ihan diplomi-insinööri) niin meinas että korkeutta ei ole rajoitettu muuten kuin että vakioajoneuvo saa olla enintään 4,2m korkea, ja tietenkään ei saa olla mitään teräviä ulokkeita tai muita mitkä on vaarallisia :D Perusteli vastaustaan sillä että onhan niitä melko hemmetin korkeita pakettiautojakin ja niihinkin voi laittaa laillisesti vielä vaikka millaisia suksibokseja :D Mutta katolle saa laittaa painoa enintään 80kg, aikoi ottaa vielä selville että muuttuuko pykälä jos teline on kiinteästi asennettu. Ja meinasi vielä varmistaa tuon edellisenkin tiedon, eli ÄLKÄÄ alkako vielä rakentamaan niitä hirvitorneja sinne katolle :D |
No kukahan hemmetti ny haluais kaksi metriä korkean putkihelvetin autonsa katolle? Mulla riittää ku saa muutaman tuikun kiinni, ja vähän tavaraa kyytiin. Hirvitornit jääköön metsästys-seurojen käyttöön.
|
Lainaus:
|
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä
45 § (24.4.1998/291) Tavarakuljetus 3. Henkilöauton (M1-luokka) katolla kuljetettavan tavaran massa saa autolle sallitun kokonaismassan rajoissa olla enintään 10 prosenttia auton omamassasta. Rekisteriotteella sitten voi olla vielä tosta alempi lukema. |
Tänään selvittelen
Tänään saadaan selville tuo lopullinen totuus :) Postailen tänne heti ku on varmaa tietoa aiheesta :)
|
Täälläkin oli jossain kuvaa 96 Saabista, missä oli läjä trukkilavoja katolla. Eikö niissä ollut joku 200 kg, mitä luvattiin kattokuormaksi??
|
Lainaus:
|
2 Liiteet
siinä on tuumasesta vesiputkesta tehty safariteline. lattia on terassi laudoitettu ja kehikossa on 30m putkea. ristikkäistukia joka suuntaan.
kiinnitys on vesikourussa, 2 takana ja 3 per sivu. rötäle painaa joku 100+kg. ja nyt katolla 2x 31" renkaat ja työkalulaatikko. hyvin on pysyny kiinni eikä ilma edes tartu pahemmin kun tuo aurinkolippa ohjaa vissiin ilman yli. laillisuudesta en tiiä, mutta muuan katsastus mies sanoi että näin vanhoihin autoihin saa rakentaa mitä vaan :) |
Kyllä ne vesikourut kestää vähän painavempaakin kyytiä ku ovat vaan leveeltä kiinni...
Tässä oli n.20cm levyset noi kiinnitys pinnat ja siis 2 per puoli...:cool: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=127502 tuossa on kyydissä 150m 5" sahatuoretta lautaa. Tossa kohtaa kävin kokeilee pystyykö autoa viellä ajamaan. testin jälkeen lyötiin viellä 100m lautaa kyytii ja sit ajettiin 30km/h kotiin... auto tuntui että kaatuu suorallakin mut teline ja kourut kesti. Ja sanotaan se viellä että ajeltiin tosipieniä teitä kotiin niin ettei ulkopuolisille aiheutunu vaaraa :p En osaa sanoa mitä tuo 250m sahatuoretta painoi mutta voin sanoa että riittävästi kattokuormaksi :D |
1 Liiteet
Tuollaisen askartelin, tuli vaan ujosti korkee, et välillä nojailee metsässä, kun on ahdasta ja auto vinossa. Etureuna näytti rumalta, niin lisäsin noi oksavaijerit, on muuten pirun kätevät, nyt on vaijereiden alapäässä trampoliinin jouset, ni pysyy "jännituksessä". Runko on 20x20 huonekaluputkea ja pohjalla "hissiverkko" 30x30 silmällä ja 3mm langalla, joka paikasta hitsattu kiinni ja tuntui kestävän kävellä, ainakin tallinlattialla. Lisään siihen vielä kolme per sivu lattaraudasta omat kiinnikkeet katosta pulteilla läpi, nyt on vaan kahdessa telineessä pulteilla läpikiinnitys... Ton koko on noin 120cmx220cmx20cm (lxpxk) etureuna on laitoja korkeempi, et mahtu vanhat valot... Päivityksiä joutuu muutenkin vielä terkemään, kiinnityspisteitä kaikille romuille rengas, tunkki, lapio... yms.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Mut tallissa on nyt lähes tarvittavat uuteen vaan 12ht tekniikka puuttuu ja paperit löytyy nyt 9 paikkaseks :D Pitää vaan saada toi hdj projekti ensin valmiiks et pystyy tähän keskittyy sit täysillä... |
Lainaus:
Kyseistä tapahtumaa ei voi normi järjellä ymmärtää mikä oli motiivina autona melko vanha "paska" ja poppi vehkeet poltettu mukana. Onneksi sentään vakuutuksesta sai osan pois laitteista. Porukoilla samanmoinen ruiseri orginaalina rajan jäljiltä 2 hlö pakuksi katsastettuna. Hauskin maininta on huoltokirjassa jotenkin muistaakseni "tuulilasi vaihdettu auton kaaduttua rajan kierrossa" Puihin sillä on rajalla palvellessa nojailtu katon reunassa pieniä kuhmuja. Tuulilaseja tuo korimalli tuntuu ainakin huoltokirjasta päätellen napsivan huvikseen. Ajettavuus on joittenkin mielestä kauhean ja kamalan välimaastosta, mutta aavikollehhan se on suunniteltu. |
Lainaus:
Juu, toi oli Lohjan natsisivan pihassa parkissa :D http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=100565 |
Lakia
Nonni.
Se tosiaan pitää paikkaansa että vakioauto saa olla enintään 4,2m korkea ja ensi vuoden alusta 4,4m. Kattopainoa ei ole laissa määrätty vaan sen määrittelee valmistaja, kuitenkin enintään 10% auton painosta. Itelläkin pitää soittaa varmaan Wetterille ja kysyä Capin kattopainoista. Kävin ihan varta vasten katsastusasemalla kyselemässä typeriä, toki muutakin piti kysyä kuin tuota. Selvisi muunmuassa sellainen asia etten saa korottaa Cappia ku 51mm kun pakettiautoksi rekisteröity ja maastopakettiautoksi melkein mahdotonta muuttaa. Itku tulloo. :mad: |
Sivu luotu: 22:53 (GMT +2). |