Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Grandiin toinen moottori (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=109559)

Nevakiitäjä 10.04.2013 19:46

Grandiin toinen moottori
 
Morjens!

Onko kellääntietoa onko kukaan laittanut jeepin 3,1 td:n tilalle mersun 3 litrasta
moottoria , rupee ottamaan olemattomat viat päähän niin rankasti että pitäs
vaihtaa toinen kone .

Mitä muutoksia vaatii , onko kellään tietoa

Timo_L 10.04.2013 19:54

Kun on käytännössä oltava sähköohjattu laatikko (jos automaatin laitat koneen jatkoksi) ja moottori jotta saat noin uuteen Jeeppiin laitettua toisen koneen, niin varmaan joutuu jonkin verran jumppaamaan älyboksien ja johtosarjojen kanssa ainakin. Itse tekniikan varmasti saa istutettua konepellin alle kohtuu helposti, mikäli öljypohjan kanssa ei tule ongelmaa. Meinasit siis varmaan tuota Mersun uudempaa V6- dieseliä laittaa mikä on esim. WK- mallin Grandissä?

Helpompi varmaan olisi 270CDi mitä on ollut WJ:ssä jo valmiiksi näissä uudemmissa versioissa, olisi ainakin kaikki kiinnikkeet, johtosarjat yms. olemassa suoraan..

Nevakiitäjä 10.04.2013 20:06

Ajattelin 603 tai sit uudempaa moniventtiili konetta

Timo_L 10.04.2013 20:08

Korvaava konehan pitää olla vähintään saman päästöluokan täyttävä, tai sitten uudempi.. onkos toi 603 sellainen, kun ei kait sitä ole enää 2000- luvun puolelle tehty? Toki kelpaisi johonkin '99 mallin WJ:hin mahdollisesti ainakin.

Nevakiitäjä 10.04.2013 20:14

Juu täytys sitten laittaa semmonen 2000 luvun kone .
Mutta minkä moinen sovittaminen laatikkoon vai onko helpompi laittaa
mersun oma tomaatti ja se sovittaa jako laatikkoon

Timo_L 10.04.2013 20:18

Mersun omalla laatikolla varmaan, kun kerran Jeepin insinöörit on aikanaan päätyneet samaan ratkaisuun. Kuten todettua, sähköohjattuja vermeitä kun on niin helpointa on yleensä sovittaa kone + laatikko samasta autosta.

BJ-40/76 10.04.2013 21:26

Tuleeko Sähkö Ongelmia, ja kuinka paljon?
 
Siis nuo uudemmat mersun (kuten muidenkin) uudemmat koneet ovat vähintään sähköohjatulla jakajapumpulla, tai common rail- dsl syöttöjärjestelmällä.

Tuon bosch:in sähköohjatulla pumpulla olevan koneen sovittamista olen jonkin verran seurannut, toki vag- tuotteen. muistaakseni mersun OM606?, siis se 90 luvun lopun 3 litranen 24v suorakuutonen, on suurin piirtein samanlainen, olikohan ECU:ssa jotain yhteyttä abs:iin ja turvavarusteisiin, ja sähköohjattu automaatti on hyvinkin paljon liityksissä k.o ecu:un
(Pari vuotta sitten suunnittelin istuttaa tuon w210 koneen tuohon omaan (citymaasturi) w124 mersuun, kun tuo om606 menisi om603 paikalle käytännössä heittämällä, ja olisi kiinnostanut jättää paikalleen tuo sähköisesti ohjattu syöttöpumppu; mutta tuo vm. 1998 super laho oli rikkinäisellä automaatilla, ja
vaikka tuon sähkötekniikan kanssa on tullut puuhattua vuosikymmeniä, (taikka sen takia;)) ja työn puolesta oli bosch:n testeri uusimmilla ohjelmilla yms. niin laiskuuttani jätin k.o projektin väliin liian työläänä.

CDI koneet on varmaan samaa vaikeusluokkaa/vaikeampia saada toimimaan, toki tuo harjoittelu on varmaan kalliimpaa?

TÄYSIN ULKOMUISTISTA:
siis tuohon minun marsuun olisi pitänyt siirtää moottorin sähköt, ecu johtosarjoineen, virtalukko avaimineen (vaikka konehuoneeseen:rolleyes:) ja jotain keinotekoista pulssia, olikohan nopeustieto? ja jotain muuta tietoa...

Mutta en hetkeäkään epäile, ettei jopa CDI koneen vaihtaminen onnistu, ja varmaankin helpompi, jos automaatti seuraa mukana.
Mutta JOS muutokseen ei löydy suoraa ohjetta ja/tai hämäysbokseja? niin normi autoasentajan tiedot ja taidot ovat kovilla.
Ja nuo kytkentäkaaviot on välttämättömyys.

PS. noihin vanhoihin siis käytönaikaisen päästön dsl autoihin (n. 1990 ja vanhemmat): katselin tuossa noita alle 100e prossukortteja ja sieluni silmin näin aika paljon potentiaalia ohjata niillä esim. tuota OM606 jakajapumppua.
(käytännössä kaikki muu tulee koneen mukana, paitsi johdot?
Ja tietysti pitää olla tuo prossukortti, ja siihen lisäkorttina vahvistin.
Ja jos aletaan hifistelemään, niin tuommoisesta alle 100e kortista voisi ehkä saada singaalin esim. syylärin sähköflektille....)

-MaTTi- 10.04.2013 21:33

Eiköhän tollaseen projektiin kannattais hommata kokonainen samalla päästötasolla oleva E320CDI väykkyraato ja napsia siitä niin paljon tarvittavia antureita/muita käikäleitä että alkaa homma rokkaamaan. Laatikko syytä olla samasta kamppeesta, kuten jo moneen kertaan mainittukin.

Edit: pee:llä saattaa joskus (lähi)tulevaisuudessa olla tietoa tollasen tekniikan siirtelystä kokonaan toisenlaiseen koppaan: http://forums.offipalsta.com/showthr...105715&page=11

Nevakiitäjä 11.04.2013 05:17

Soittelin kaverille joka virittelee mersuja niin hän sanoi ettei ole mikään ongelma
laittaa om 606 mersun moottoria , rakentelevat kuulemma moottorin ohjaus boksit
itse , voipi laittaa manuaalina tai tomaatilla .
Täytyypi ruveta kyseleen lisää sen verran rupes kiinnostaan .


Sivu luotu: 01:47 (GMT +2).