Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Dolly (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=109541)

454SS 10.04.2013 13:49

Dolly
 
Kuvat ja vinkit esiin miten rakentaa halvimmalla auton hinaamiseen soveltuva dolly. Rekisteröity tai rekisteröimätön, ihan sama.

smgt 10.04.2013 19:19

tuolta ite kahtelin mallia ideoihin viime vkl :D

http://www.nettivaraosa.com/haku?q=d...nland=on&ffs=Y

454SS 10.04.2013 19:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja smgt (Viesti 993613)
tuolta ite kahtelin mallia ideoihin viime vkl :D

http://www.nettivaraosa.com/haku?q=d...nland=on&ffs=Y

Millainen siun omasta sitten tuli?

smgt 10.04.2013 20:16

se on pehmentymässä vielä pääkopassa :D

tässä kevvään mittaan pitäs jonkunlainen vääntää tuota suzukia varten

karvanoppa 10.04.2013 21:53

mulla tollanen.

kokonais leveys 245cm ja kääntöpöytä 200cm.

Itse olen tuolla vetänyt autoja useamman vuoden ja helppo käyttää pikku siirroissa.


http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=45145

Mase 13.04.2013 19:43

Tossa on malliesimerkki halvalla värkätystä dollystä joka värkättiin toistakymmentä vuotta sitten. Akseli napattiin muistaakseni 70-80 taitteen passatista, raudat on muitten jo kertaalleen käyttämiä ja hylkäämiä. Keskinivelenä toimii pari toisten päälle sopivaa ainesputken pätkää, sorvasin pari milliä välystä putkiin, että joustaa hieman kuopissa myös sivuttain. Kokonaisleveys on "vahingossa" 270cm (ratsiassakin kerran mitattu) ja kelkka 225cm.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=127516

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=127517

Tossa oli joskus sähköt, heijastimet ja lokaritkin, ja parikolme kertaa niitä asentelin takaisin, kun aina tärisivät irti, joko kiinnikkeet sauman vierestä, tai muovilokarit halkesi ja putosivat. Noille volkkarin navoille ei paljoa uskalla kantavuutta laskea, mutta ainakin nää on koeponnistettu ainakin Suburbanin, Vanin ja useiden jenkki farkkujen alla, ja kaikki itäkinnerit vielä päälle! Aika pientä on tarve ollut viimevuosina, kun auton lavalla ollut mukavampi raatoja kuskailla, nyt taas pariin kertaan käytin, kun kuljetus-auto on telakalla. Lainaajille on tullut luultavasti puolet enemmän kilometrejä kun mulle!

454SS 01.05.2013 13:24

Edelleen kaikki vinkit ja kuvat tervetulleita. Lauantaina olis tarkoitus kyhätä oma versio nurkista löytyvistä materiaaleista ja vielä voisi hienosäätää suunnitelmia.

kopi 01.05.2013 14:13

Mites näiden kanssa lakipykälät nykyään menee? Pitääkö katsastaa?

trouble 01.05.2013 15:43

Tuohon kääntöpöydänpäihin ja akselin väliin vielä nailoni-liuku ja liukusuksi sille niin jakaa painoa keskinavalta.
Ja pienet sarana lipat pöydän etu ja taka puolelle missä on kiinnityspisteet, saa liinan renkaan yli niin pysyy paremmin kyydissä oleva auto paikoillaan.
Aisa voisi olla pulttiliitoksella akselissa, jotta saisi purettua helposti pakun kyytiin kun tyhjänä lähtee hakureissulle.

-MaTTi- 01.05.2013 16:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kopi (Viesti 1001454)
Mites näiden kanssa lakipykälät nykyään menee? Pitääkö katsastaa?

Dolly ei ole hinattava laite, joten ei tarvitse uuttakaan rekisteröidä.

mki 03.05.2013 18:33

Tyhmä kysymys, mut miten poliisisetä reagoi jos dollyn kääntönupin tekee 50mm vetokuulalla ja vetää sillä veneraileria?

Yölento 03.05.2013 18:56

Kirjottaa sakon.

454SS 03.05.2013 19:39

Ei näyttäisi olevan minkäänlaisia toppareita tuolle kelkalle kummassakaan kuvissa esiintyvässä mallissa? Millä ajatte kyytiin, vai onko ajosillat unohtuneet kuvista? Miten helpoiten auto kiinni, Olen miettinyt räikkäliinasysteemiä pyörän yli?

Mase 03.05.2013 22:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 454SS (Viesti 1002267)
Ei näyttäisi olevan minkäänlaisia toppareita tuolle kelkalle kummassakaan kuvissa esiintyvässä mallissa? Millä ajatte kyytiin, vai onko ajosillat unohtuneet kuvista? Miten helpoiten auto kiinni, Olen miettinyt räikkäliinasysteemiä pyörän yli?

Tossa mun laitteessa oli jousivetoinen akseli jolla kelkka lukittiin keskiasentoon lastaamisen ja tyhjänä siirtelyn ajaksi, johonkin sekin hukkunut matkan varrella. Tohon kelkan taakse hitsattujen
20x20 kulmarautojen päälle tulee rampit lastauksen ajaksi. Kiinnitys ehdottomasti pyörien yli tai jäykästä akselista, liina ei kestä jos koettaa hyppivää autoa kiinnittää rungosta. Ylimitoita aisan pituus sitten varmasti riittäväksi, ja kerro se vielä kertoimella 1, 5! Olen kahdesta vetoautosta telonut takavalon vedettävän auton puskurilla, kun sopivassa notkokohdassa yrittänyt vekslata yhdistelmää. Raideleveys kannattaa tehdä niin suureksi kuin mahdollista, dollyn renkaat/lokarit on uskomattoman helposti kyydissä olevan auton helmoissa kiinni käännöksissä. Jos nyt tekisin uuden, niin varmaan laittaisin keinutelin ja max 10" pyörät jotka mahtuu helmojen alle paremmin. Myöskin kelkan korkeutta pitäis saada alaspäin jonkun tuuman. Tossa jotain vinkkejä mitä kokemuksen rintaäänellä tulee mieleen.

karvanoppa 04.05.2013 08:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 454SS (Viesti 1002267)
Ei näyttäisi olevan minkäänlaisia toppareita tuolle kelkalle kummassakaan kuvissa esiintyvässä mallissa? Millä ajatte kyytiin, vai onko ajosillat unohtuneet kuvista? Miten helpoiten auto kiinni, Olen miettinyt räikkäliinasysteemiä pyörän yli?

Kyllä tuossa mun mallissa topparit on ja on kuvassakin, lisäksi tuossa on valot asennettu maalauksen jälkeen ja ajosillat on tehty myöskin, ja itse olen räikkäliinalla renkaan yli aina sitonut ja hyvin on pysynyt.

karvanoppa 04.05.2013 08:25

Ja liinojen koukuille on omat kiinnikkeet niin ei karkaa.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=87018

mki 04.05.2013 09:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Yölento (Viesti 1002241)
Kirjottaa sakon.

:D :D arvatenkin :D
Mut millä perusteella? Lähinnä kiinnostus heräs tähän dollyyn, et mitä kaikkea sillä saa vetää?

Janne1986 04.05.2013 10:51

Mutta dollyllä hinatessa pitää olla hinattavassa autossa olla vakuutukset.
Eikös se näin ole?

smgt 04.05.2013 11:52

näin ainakin kajaanin a katsastus mulle väitti. Kilettömään autoon täytyys siirto kilvet hakea

jyrden 04.05.2013 12:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja smgt (Viesti 1002454)
näin ainakin kajaanin a katsastus mulle väitti. Kilettömään autoon täytyys siirto kilvet hakea

Omaa autoo ku (syksyllä -12) kilvittelyyn kyselin, niin ois joko puomi tai dolly pitänyt olla... Konttorin toimistotäti EI puhunut mistään tarrakilvistä ees tuolle siirrolle. Ja ihan A-katsastuksen konttorilla kävin, kun ei täällä muitenkaan oo.

Mut en sit tiedä, että oisko asia ollut toisin ku kilvitykseen oli aika varattu ihan. Mikäli muu siirto ois ollut, niin ois voinut olla et ois pitänyt ottaa siirtovakuutus sit.

Mase 04.05.2013 15:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mki (Viesti 1002422)
:D :D arvatenkin :D
Mut millä perusteella? Lähinnä kiinnostus heräs tähän dollyyn, et mitä kaikkea sillä saa vetää?

Lakiteksteissä oli muistaakseni näin: Hinausapuväline vaurioituneen ajoneuvon siirtoon korjaamotoiminnan yhteydessä. Joten luetaanko kuormattu venetraileri ajoneuvoksi?? Mulla ei ole kukaan kysellyt vakuutuksia raadoista, jotka on perässä roikkuneen, eikä sitä littyykö siirto korjaamotoimintaan vai vapaa-aikaan:D

mki 04.05.2013 18:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ford59 (Viesti 1002501)
Lakiteksteissä oli muistaakseni näin: Hinausapuväline vaurioituneen ajoneuvon siirtoon korjaamotoiminnan yhteydessä. Joten luetaanko kuormattu venetraileri ajoneuvoksi??

Pitäähän siin railerissa olla liikennevakuutus..... :D mut tosiaan jos siellä tuollalailla lukee niin on se aika selvää että sakot saa :) :)

Nikuzai 04.05.2013 19:15

Kaikki hinattavat ajoneuvot pitää olla nykyään vakuutettuja eli peltoautoa jos siirtää kaverin jääradalle narunpäässä niin siirtolaput pitää olla.

Samaa pätee dollyyn ja on kysytty liikenne poliisilta ja pitää olla siirtolaput tai koekilvet vaikka dolly on katsastettu ja rekisteröity.

Itelle jos tekisi alusta lähtien dollyn niin tosiaan pikku pyörät tai sitten kääntyvät navat (en tosin tiedä mitä laki sanoo kääntyvistä navoista)
Ja irroitettavan aisan jotta saa maasturin tai pakun kyytiin.
Ja jousitus mahdollisuuksien mukaan niin saa vetää 80 tyhjänä jousittamaton on aina 60.

Kuormattuna tai narulla tai puomilla hinattuna nopeus on aina 60Kmh vaikka ei liikkuvat vastaan ajaessaan pysäyttäneetkään kun harjanteen yli 80Kmh vastaan ajoinkin.

baxxter 04.05.2013 20:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1002556)
Kaikki hinattavat ajoneuvot pitää olla nykyään vakuutettuja eli peltoautoa jos siirtää kaverin jääradalle narunpäässä niin siirtolaput pitää olla.

Samaa pätee dollyyn ja on kysytty liikenne poliisilta ja pitää olla siirtolaput tai koekilvet vaikka dolly on katsastettu ja rekisteröity.

Mikä semmonen Liikenne Poliisi on?


Lainaus:

Auton hinaamiseen käytettävä hinausapuvaunu ei ole ajoneuvo, eikä se kuulu rekisteröintivelvollisuuden piiriin. Apuvaunulla saa hinata toista autoa enintään 60 km/h nopeudella. Apuvaunu luokitellaan hinausvälineeksi kuten esim. puomi. Apuvaunuhinaukseen sovelletaan muutoinkin asetuksessa ajoneuvojen käytöstä tiellä 1257/1992 14
§:ssä annettuja hinausta koskevia määräyksiä. Apuvaunussa tulee olla taka-, jarru- ja suuntavalaisimet sekä takaheijastimet joko kiinteästi asennettuina tai irrotettavissa olevassa, ja hinauksen ajaksi hinattavan auton taakse kiinnitettävässä, valaisintelineessä.
http://www.trafi.fi/filebank/a/13512...sastajille.pdf

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ford59
Lakiteksteissä oli muistaakseni näin: Hinausapuväline vaurioituneen ajoneuvon siirtoon korjaamotoiminnan yhteydessä.

Missä laissa mahtoi lukea?

Mase 04.05.2013 20:50

Missä laissa mahtoi lukea?[/QUOTE]

En muista mikä laki oli, saattoi olla AKE:n laki, tavattiin paperia K1 katsastusasemalla kun kävin kyselemässä pykäliä sen rakenteesta. Silloin ei insinöörit ollut kuulleetkaan tommosesta laitteesta ja jotain papereita löysivät. Siitä on jo yli 10v aikaa joten pykälät voineet muuttua ja järkeistyä jo moneen kertaan:D

Muistakseni siinä oli vielä jotain ihmepykäliä liittyen tuohon jousitukseen ja 80 rajoitukseen, jos haluaa vetää jousitettua dollyä, niin siinä piti olla myös jarrut. Oliko se niin että sitten se luokitellaan hinattavaksi laitteksi kuormaamattomana tai jotain. Kuormattuna max nopeus on siltikin 60... Semmosen vielä niistä pykälistä muistan, että taaksepäin piti olla 60 lätkä osoittamassa alempaa nopeusrajoitusta.

Parempi kun kaikkia pykäliä ei kaivelekaa, vaan käyttää vaan:D


Sivu luotu: 18:09 (GMT +2).