Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Jeepin koneen tarina ja muutama kysymys (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=109250)

kesis 02.04.2013 18:39

Jeepin koneen tarina ja muutama kysymys
 
Aina ei voi onnistua.

Eli tarina alkaa siitä kun olin ostamassa jeeppiin uutta konetta.
No sellainen löytyi ja myyjä vakuutti koneen olevan 150tkm ajetusta
peräkolaroidusta cherokeesta ja nimen omaan HO kone jota etsin.

Sovittiin tapaaminen ja myyjä tuli vielä hieman vastaan tuomaan konetta.
No paikan päällä parkkipaikalla kun näin koneen niin pikkusen jo mietitytti.
no ajattelin et ainahan nuo vanhat koneet pikkusen rasvasia on ja myyjä
siinä vielä vakuutti et on hyvä ja itse ovat kolariautosta irrottanu.

Kaupat tehtiin ja takas kotiin tutkimaan kikkaraa.No totuus selvis aika äkkiä
kun pyörittelin konetta,meni meinaan melkeen koko kierroksen kunnes toppas.
Yks venttiili ruostunu kiinni,napautus vasaralla jo pyörii.Oli meinaan ilmeisesti
ollu jossain välissä "vähän" sateessa.

Sitten öljypohja pois ja laakereiden tarkastus,voihan vittu liuskat loppu ja toisissa
kauloissakin pientä kulumisen alkua.

No tässä vaiheessa soitin myyjälle ja kysyin et mistä tää kone on peräisin ja
missä lojunnu.No jostain jeepin takakontista olivat sen joskus ostaneet ja
pari vuotta tallin nurkassa ollu.
No en sen enempää siinä kiukutellu vaan päätin laakeroida koneen.
Eli alakertaan kaikki uudet laakerit stefat ja tiivisteet.
Ja eikun omasta kaikki apulaitteet irti ja uuteen kiinni,no jossain välissä
ihmettelin kun pieniä eroja oli havaittavissa.
Lopulta kun kaikki oli kasattu ja imusarjaa viimeisenä paikalle sovittelin niin
totuus paljastui.

NÄÄ SAATANAN JUIPIT MYI MULLE JONKUN VITUN VANHAN 80-LUVUN JEEPIN
TIES MITÄ AJETUN KONEEN.

No en oikeestaan ole katkera jos pojat vaan vahinkossa muisti vähän väärin.
Opetus on et ei näköjään kannata luottaa edes pitkäaikaisiin palstalaisiin.
Menetin n.500e rahaa ja ajoin turhaan 500km.

Ai niin ne kysymykset.

Kun vaihdan omasta kannen niin vastaako se silloin HO konetta?
Onko nokka-akseli sama vanhemmissa koneissa?
Miten muuten koneet eroaa toisista?
Voiko/tarviiko (venyvät) kansipultit hieman lyhentää? (säästäis siinäkin)
Mitäs jos kantta plaanatessa lähtis hieman enemmän?

Ainoo hyvä tässä oli et kone sentään oli aika puhdas sisältä,eli aihiona
menettelee.
Vituttaa vaan ku joutuu uudestaan purkamaan juuri
kasatun koneen ja taas menee lisää rahaa.

KoniJeep 02.04.2013 18:58

http://board.moparts.org/ubbthreads/...c=&Search=true

pee 02.04.2013 20:29

mitenhän tän nyt sanois -Kesis- sillain kivasti ... öö ... eiks se Gee ois ollu sullekin ihan passeli, tää vieraampiin merkkeihin sekoilu ei oo fiksua ...

voimia kuitenkin, paha saa aina lopulta palkkansa, ja hyvät kans ;)

KoniJeep 02.04.2013 20:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 990781)
mitenhän tän nyt sanois -Kesis- sillain kivasti ... öö ...tää vieraampiin merkkeihin sekoilu ei oo fiksua ... ;)

Siitä ne äkkiä tutuiks tuloo :D Ja saahan tuosta kusetetusta koneestakin jotain?

kesis 02.04.2013 21:00

Olet Pee oikeassa,olen tuota päivää kironnu jo monta kertaa kun tuon jeepin ostin,
on se senverran paska ollu.
Nuo kaikki väli rojektit ku olis jättäny ostamatta ja tekemättä
niin mersu olis ollu jo kaun valmis.Ja kun se joskus valmistuu niin sitä en myy.
No välillä täytyy oppirahat maksaa.

Ja kyllä tuosta vielä koneen teen,vähän ylimääräistä työtä ja rahan menoa,
vituttaa vaan ku tuolla rahalla mitä tuohon koneeseen menee niin olis oikeesti
saanu jo hyvän koneen minkä olis saanu vaan pudottaa paikalle.

Sen verran selailin nettiä et noi imukanavan muodot viittaa vm.87-90 koneiseen
mutta ei HO
Eli joku vanha mitä lie ajettu cherokeen kone.

ZAU 02.04.2013 21:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 990781)
mitenhän tän nyt sanois -Kesis- sillain kivasti ... öö ... eiks se Gee ois ollu sullekin ihan passeli, tää vieraampiin merkkeihin sekoilu ei oo fiksua ...

voimia kuitenkin, paha saa aina lopulta palkkansa, ja hyvät kans ;)

No eipä se mersukaan taida mikään autuus olla.;):rolleyes:

Timo_L 02.04.2013 21:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kesis (Viesti 990703)
Kun vaihdan omasta kannen niin vastaako se silloin HO konetta?

Jotakuinkin.

Lainaus:

Onko nokka-akseli sama vanhemmissa koneissa?
Muistaakseni ei. Taitaa olla HO- koneiden välilläkin vähän eroja nokissa, kun niitä HO- koneita muutenkin on muutamaa eri versiota vuosimallista riippuen. Erot lähinnä kansissa ja imusarjoissa tosin.

Lainaus:

Miten muuten koneet eroaa toisista?
Renix- version lohkossa on parille tunnistimelle paikat mitä ei HO:ssa ole (mm. nakutustunnistin), ja on vähän eri valumateriaalia tjsp. tietääkseni. Ei mitään käytännön merkitystä kuitenkaan.

Lainaus:

Voiko/tarviiko (venyvät) kansipultit hieman lyhentää? (säästäis siinäkin)
Alkuperäiset kansipultit saa käyttää kahteen kertaan ilman sen kummempia toimenpiteitä; sen jälkeen pitää ostaa uudet.

Lainaus:

Mitäs jos kantta plaanatessa lähtis hieman enemmän?
Mitä meinaat? Ei ne kansipultit silti pitäisi pitkäksi jäädä, mutta ei sieltä hirveitä kannata kannesta raapaista ilman muita muutoksia.


Ja ihan noin muuten, niin porukka käyttää vaikka kuinka noita Renix- lohkoja HO- kannen kanssa, ei siinä mitään ihmeellistä tai outoa ole. Tai myös toisinpäin. On myös pultattu Renix- lohkoihin HO:n uudempia imusarjoja että saa vähän paremmin hengittävän koneen.

KoniJeep 02.04.2013 22:05

Renix vs H.O

Whats the difference in the 4.0 and the 4.0 high output engine in the jeep Cherokee?
Answer:


87-90 is the 4.0 with the RENIX (Renault/Bendix) fuel injection system. This is considered the "low output" motor.

91-06 is the 4.0 High Output with the Chrysler fuel injection system. Cherokees 91-96 and Wranglers 91-95 were badged as "4.0L, High Output".

The main difference between the two is the head flow characteristics. The ports in the head for the intake/exhaust are bigger and flow more freely, along with a change in camshafts and the deletion of some sensors, such as the knock sensor found on the RENIX 4.0s. The throttle bodies are also different between the two, intake manifold changes did not come about until 1999 and exhaust manifold changes did not come about until 2000, when Chrysler also switched to the coil on plug ignition system.

Personally, I believe the exhaust manifolds on the later 4.0s(2000-2006) are of a much better, 2 piece design. I say this because they do not have the tendency to crack much like the manifolds of earlier years. Unfortunately, this also brought on the addition of 4 oxygen sensors and two pre-cats in the exhaust stream of many 4.0s produced in this time period.

The Renix's are pretty much bombproof, get better MPG's, and are better for building strokers. In driving a Renix compared to an early HO motor, it feels like the Renix is more powerful, because it's got a fatter torque band down low.

Visually, the Renix is a vacuum-line MESS compared to the HO motor. Also the valve covers are different; the Renix valve cover is an unfinished aluminum cover and the oil cap is yellow. HO valve covers are powdercoated black with a regular black oil fil cap.

Renix motors are typically better for building strokers and can take more abuse than a HO motor,

http://www.pirate4x4.com/forum/jeep-...vs-4-0-ho.html
Netistä lainailtuja.

kesis 02.04.2013 22:15

Eli sen Renix koneen nokka-akselin voi jättää,
jos kunto parempi ku HO koneessa.

Hyvä tietää et kansipultit menee viel,mittaan viel varmuuden vuoks.
Ku eihän sitä tiiä onks joku niitä joskus jo availlut.

Ja voipi olla et pelkkä plaanaus riittää,eiköhän nuo rutistukset riitä
kioskillä käymiseen.

Kiitoksia Timo_L vastauksista! enköhän mää taas pärjää.

Konijeepille myös kiitos hyvistä linkeistä,ainoo et hirveen paljo vieraita sanoja
ja mulla kun ei oikee oo kauheen hyvä kielipää,mut jotain ymmärsin.

Rytari 02.04.2013 22:27

kaikki ei toki kuseta 500€ konekaupoissa mutta...

mä laitoin ohkasen kansipahvin ja otin kannesta vähän enemmän nostaakseni puristuksia, laittamalla prikat keinun pukkien alle ei tarvinnut tönäreitä lyhentää ja pysy silti nostajien esijännitys oikeana

KoniJeep 02.04.2013 22:51

Tuossa hyviä osan osto vinkkejä http://www.jeep4.0performance.4mg.com/stroker.html ja alkoi itseäkin himoittamaan stroukki hommelit..

Ja tuolla lisää infoa 4.2 ja 4.0 moottoreista http://en.wikipedia.org/wiki/AMC_Straight-6_engine#258

Rytari 02.04.2013 23:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja KoniJeep (Viesti 990927)
Tuossa hyviä osan osto vinkkejä http://www.jeep4.0performance.4mg.com/stroker.html ja alkoi itseäkin himoittamaan stroukki hommelit..

no et ole ainoa joka niistä haaveilee

454SS 03.04.2013 04:35

Moottorin myyjänä olisin mieluummin kuullut tästä asiasta sinulta suoraan enkä lukenut täältä palstalta. Missään vaiheessa en ole sanonut moottoria itse irroittaneeni. Ostin moottorin Akaalta toiselta palstalaiselta HO koneena ja moottoria hakiessa irroitin autosta josta moottori piti olla muita osia. Esimerkiksi HO moottorinohjainlaitteen ja täydellisen johtosarjan. Luotin myyjään että moottori todellakin oli tuosta autosta ja olen säilyttänyt sitä muutaman vuoden kuivassa tilassa varamoottorina omaan autooni.

Tarkoitus ei todellakaan ole ollut kusettaa sinua moottorikaupassa!

Limite 03.04.2013 10:23

Ja se joka moottorin myi Villelle olen minä.Kyseinen kone oli irrallaan varaosa-auton mukana silloin kun se minulle tuli.Edellinen omistaja kertoi moottorin olevan tästä autosta.Varastointi ongelmista johtuen myin moottorin sitten eteenpäin luottaen myöskin siihen,että kyseinen kone todellakin oli tästä autosta.
Tarkoitus ei todellakaan ole ollut minullakaan kusta ketään linssiin.Nämä piirit on kuitenkin sen verran pienet että takuulla edestään löytää mitä taakseen jättää

Timo_L 03.04.2013 15:15

..eli siis minä luulin että sinä luulit.. Kieltämättä irtomoottorin kanssa varsinkin on omat juttunsa jos ei lopulta kukaan ole oikeastaan kattonut mitä se on syönyt.

veijon-esso 03.04.2013 15:22

It's a Jeep thing, I don't understand it! :D

KoniJeep 03.04.2013 15:39

http://street2mud.com/webfiles/AMC%20Engine%20codes.pdf Apuja tunnistukseen?

Tai tuosta: http://www.advancedracing.com/car_pa...gines/jeep.php

kesis 03.04.2013 20:43

Tämä selittely ja paskan jauhanta tässä topikissa loppuu tähän.
Soitin tänään myyjälle ja sovimme asian keskenämme.

Kiitos kaikille neuvoista ja linkeistä,tänään tilattu vähän lisää varaosia
niin katotaan mitä viikonloppuna saadaan aikaseks.

Jare 03.04.2013 21:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kesis (Viesti 991235)
Tämä selittely ja paskan jauhanta tässä topikissa loppuu tähän.
Soitin tänään myyjälle ja sovimme asian keskenämme.

Kiitos kaikille neuvoista ja linkeistä,tänään tilattu vähän lisää varaosia
niin katotaan mitä viikonloppuna saadaan aikaseks.

"Paskanjauhanta" voi loppua, mut tää oli hyvä topikki tekniikka tietojen osalta tällaiselle "sekakäyttäjällekki" tuli taas hiukka infoa lisää Jeeppi maailmasta, kun ei sitä koskaan tiedä mitä seuraavaks saattaa ostaa nurkkiinsa:D

Eli tekniikan osalta älkää lopettako.


Mitäs Rytari, oliko huomattavaa eroa, ku nostit puristuksia?? Huomaako missään muualla, kuin mielikuvituksena;)

Rytari 03.04.2013 22:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jare (Viesti 991246)


Mitäs Rytari, oliko huomattavaa eroa, ku nostit puristuksia?? Huomaako missään muualla, kuin mielikuvituksena;)

tota, tuli samalla vaihdettua nokka ja erilanen pakosarja että on hyvin hyvin vaikea sanoa millanen vaikutus pelkällä puristusten nousulla olis. isoin persdynomuutos taisi kuitenkin olla suutiimien vaihto 4 reikäsiin vähän enne tota kansi/nokkapemppaa, se muutti koneen herkkyyttä alhaalta aika paljon.

mullahan on vieläkin se ongelma että venat kelluu yli 4000 kierrätäessä ja kone kuolee aika hyvin aina siihen, kierroslukuna harmittava kun loota vaihtaa vasta tonnia myöhemmin isompaa täyskaasulla. lääke on jo olemassa kunhan vaan saa kotimaahan asti, sitte tietää paremmin.

BJ-40/76 03.04.2013 22:05

Siis asianosaiset sopineet keskenään?, HYVÄ! Oppia ikä kaikki!!!!
 
Siis Asia ei minulle kuulu, mutta Luin topiikin vielä uudelleen:

Siis minusta tämä on palstan kannalta YKSI PARHAISTA topiikeista; siis kun on myyty jotain, mikä ei ollutkaan sitä, mitä piti:

Topiikin aloittaja olisi tietysti voinut soittaa myyjälle, ja sopia asian kaikessa hiljaisuudessa, MUTTA silloin tämä topiikki olisi jäänyt kirjoittamatta!

Topiikista käsitettynä; yhtään mistään muusta ei tietoa!

Siis itse otan tämän positiivisena asiana:

Siis AINA sattuu ja tapahtuu! (siis tämänkin topiikin murhe olisi jäänyt syntymastä, jos kaikki asianosaiset olisivat käyttänyt vapaa-ajan toisin, siis esim istumalla kuppilassa, kittaamalla kaljaa luonnossa...tms.)

Ja ongelmahan on vissiin ollut se, että on uskottu mitä sanotaan, ja minulle topiikista ei selvinnyt, että kuka ensimmäiseksi levitti väärää tietoa, siis nähtävästi joku muu, kuin esiin astuneet.

Ja noista jeepin koneen edellisistä omistajista: Ainakin minun mielessä arvostus nousi, ja ymmärrän tuon topiikin aloittajan topiikin kirjoitukset; minusta ei ollut erikoisen paha, vaikka varmasti vitutusmittari oli koholla.

JA TOPIIKIN SUURIN ARVO on se, että esim. aloittelijat ymmärtää, että suomi on pieni, ja yhteisymmärryksessä voidaan sopia "isoja" asioita, ja se että nimenomaan kannatta yrittää selvittää erimielisyyksiä, sillä ihminen on erehtyvä, ja lehmä on märehtijä.

Siis topiikki on hyvä oppiesimerkki, siitä että kun yhteys saatu, realiteetit selvitetty, niin homma selviää!
Toisenlaista topiikkia seurasin tuossa taannoin, silloin syylliseksi nimettiin pitkän ajan kuluttua osoitekortin liimaaja, ja sekin topiikki purkaantu palstan kautta; ostajat lähettivät väärät tuotteet toisilleen.

Hyvää kevään odotusta kaikille osallistujille/lukijoille!

petpi 04.04.2013 08:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kesis (Viesti 990703)
Kun vaihdan omasta kannen niin vastaako se silloin HO konetta?
Onko nokka-akseli sama vanhemmissa koneissa?
Miten muuten koneet eroaa toisista?
Voiko/tarviiko (venyvät) kansipultit hieman lyhentää? (säästäis siinäkin)
Mitäs jos kantta plaanatessa lähtis hieman enemmän?

Siis, jos lähdetään viilaamaan pilkkua, niin ei Renix ja HO koneet ole samanlaisia.

Mikäs kone tässä nyt oikeasti on kysymyksessä? Lohkon numero?
8933002665, 53005535: 1987-1990 Renix blocks
53008405: 1991-1995 YJ, XJ, ZJ
3010341, 53010449, 53020569: 1996-1998 TJ, XJ, ZJ (except 1998 ZJ)
53020514, 53020515: 1998 ZJ
53010449AA : 1999-2001 XJ, 1999 TJ
53010327AB, 53010328AB: 1999-2004 WJ & 2000-2006 TJ

Onko kansi samaa vuosikertaa lohkon kanssa?
1987-90......2686
1991-95......7120
1996-98......0630
1999-06......0331

Lohkojen korkeuksissa on eroja. Esim.
1989 lohkon korkeus 239.49 - 239.64 mm
Puristukset? Netistä löytyy monta arvoa, mutta yksi 9.45:1

1999 lohkon korkeus 240.03 - 240.18 mm
Puristukset 8.8:1

Palotilojen erot:
Renix(89) 64 ja 67 cc's
HO(99) 52 ja 58 cc's

Kaikissa 4.0 koneissa oli saman pituiset kiertokanget.

Nokka-akseleista hyvä luettelo. http://www.angelfire.com/my/fan/Jeep4.0Camshafts.htm

KoniJeep 04.04.2013 10:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja petpi (Viesti 991325)
Siis, jos lähdetään viilaamaan pilkkua, niin ei Renix ja HO koneet ole samanlaisia.

Mikäs kone tässä nyt oikeasti on kysymyksessä? Lohkon numero?
8933002665, 53005535: 1987-1990 Renix blocks
53008405: 1991-1995 YJ, XJ, ZJ
3010341, 53010449, 53020569: 1996-1998 TJ, XJ, ZJ (except 1998 ZJ)
53020514, 53020515: 1998 ZJ
53010449AA : 1999-2001 XJ, 1999 TJ
53010327AB, 53010328AB: 1999-2004 WJ & 2000-2006 TJ

Onko kansi samaa vuosikertaa lohkon kanssa?
1987-90......2686
1991-95......7120
1996-98......0630
1999-06......0331

Lohkojen korkeuksissa on eroja. Esim.
1989 lohkon korkeus 239.49 - 239.64 mm
Puristukset? Netistä löytyy monta arvoa, mutta yksi 9.45:1

1999 lohkon korkeus 240.03 - 240.18 mm
Puristukset 8.8:1

Palotilojen erot:
Renix(89) 64 ja 67 cc's
HO(99) 52 ja 58 cc's

Kaikissa 4.0 koneissa oli saman pituiset kiertokanget.

Kiertokangista hyvä luettelo. http://www.angelfire.com/my/fan/Jeep4.0Camshafts.htm

WAU!
Löytyykö jostain tuollaisia tietoja kaikista AMC L6 258 cid koneista?

petpi 04.04.2013 14:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja KoniJeep (Viesti 991366)
WAU!
Löytyykö jostain tuollaisia tietoja kaikista AMC L6 258 cid koneista?

Kuuglettamallahan noita löytyy...

1975-79 258 4.2L 1/2" Head bolts
Blocks: 3227445 and 3224098
Head: 3227258
Crank: 3214723


1980 258 4.2L 1/2" Head bolts
Block: 3235077
Head: 3227258
Crank: 3214723


1981-85 258 4.2L 7/16" Head bolts
Block: 3235444
Heads: 3933000, 3224480, and 3241656
Crank: 3235477


1986 258 4.2L 1/2" Head bolts
Block: 3227444
Head: 3933002
Crank: 3235477

Täällä jotakin arvoja lisää http://www.offroaders.com/tech/jeep/...y-amc258i6.htm
Ja täällä muiden AMC koneiden seassa 258 speksejä http://www.matadorcoupe.com/enginespecs.htm

kesis 06.04.2013 19:03

Toi ostetun koneen numero oli 53005535 eli renix kansi oli 2685 tai 2685 näky huonosti.
Entinen kone oli 53008405 eli HO ja kansi 7120 eli alkuperäinen.

Nyt on jälleen kone kasattu uudelleen ja on asennusta vailla,eli omasta kansi
ja renix alakerta.Ja pitäähän aina muutama kuva,kun on kuulemma niin kivoja.

Tässä osat pitkin lattiaa.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=127112
Purkasin ja pesin myös hydrauliset nostajat,on muuten yllättävän monta osaa sisällä.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=127113
Ja taas on kone nipussa.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=127114

Vielä muutama sana tuosta pienestä erimielisyydestä.Soiteltiin tosiaan myyjän
kanssa muutaman kerran ja kyllä minä nyt uskon mieheen et ei tosiaan tienny
et oli vanhempi kone,ja ei tosiaan yrittäny huijata eli mukava kaveri.
Ja tosiaan olis mun pitäny ensin soittaa ennen ku kiukuttelen palstalla.
Mut molemmille pieni opetus,myyjälle ja myös muille et olkaa tarkempia mitä myytte.
Ja ostajille et soitellaan ensin myyjälle ja sovitaan asioita ennen ku kiukuspäissään
julkisesti arvostellaan myyjää.
Mut nyt tämä asia on selvitetty ja loppu hyvin kaikki hyvin.

Niin ja tosiaan tekniikka puolen jutut saa jatkua tässä topikissa
on aika paljon tullu hyvää ja uutta tietoa.


Sivu luotu: 02:33 (GMT +2).