![]() |
Hydraulliikka pumpuista
Aloittelin tänään hydraulli vinssin asennus suunnittelua. kaikki suurimmat roippeet on jo hankittu mutta hakusessa olis sellainen hydraulli pumpun asennus peti jossa on 2-suuntaan säätö ja pumppu käy suoraan siihen kiinni.
en löytänyn netisä mistään sellaisia valmiita mutta oon joskus nähnyt valmiita sellaisia? |
Mihin sulla olis tarkoitus pumppu asemoida?
|
Aattelin laittaa apparin puolen runko aisan päälle ja kanpuran päästä ketjulla veto siihen.
|
Kai ajattelit myös koneen "elämisen" ajon aikana? Ei siinä myllyn kyljessä olisi missään tilaa?
|
Lainaus:
Ei mahdu koneen kylkeen mitenkään ulos oton päähän mahtuis. |
Mitenkäs keulapumppu? Voi tulla ongelmia tuon ketjuvedon kanssa vaikka olis kiristinkin. Pumpun koosta riippuen tulee melkoiset voimat tuohon ketjuun, jotka kiskovat konetta sivullepäin.
|
Mietinpä tuossa kans että miten se tuo kettingin voitelu... Entäpä jonkun moottorin lyhkänen jakoremmi ja nokka rattaat molempiin päihin? Pitäs kyllä siinäkin tapauksessa saada pumppu suoraan koneen kylkeen..
|
Paikka tais pumpulle löytyä koneen kyljestä. Nokka pumppu ei oikeen mahdu keulaan.
Kyllä ketju kestää kun on oikeanlaista ja tarpeeksi järeää. Miettikääs kuinka paljon jossain moto crossi pyörässä kestää ketju tehoa kuraa ja kierroksia ilman ongelmia. |
Ja ohjaa datsunin koneen huohotuksen ketjulle, niin ei pääse ketju kuivamaan;)
|
Lainaus:
Meitsllä on jäähöylässä suoraveto ketjulla ja muuta huonoa siinä ei ole kuin kaamea mekkala. Toki jos siiellä pyörätää joku kivi välissä niin sitten syntyy tuhoa. |
Kandee asentaa se puppu sit tosi alas siellä konehuoneessa, jotta saa säiliön sitä korkeemmalle. Ettei pumppu pääse gavitoimaan vaikka auto olis kunnolla kallellaan...
|
Lainaus:
|
Ja ratas pumput ainakin imee jonki verran, tosin suositeltavaa, että pumppu alempana ku ölpän pinta.
|
Pumppu voi olla ylempänä kuin öljynpinta jos järjestelmä vain on paineistettu, ja toimii silti kuin junan vessa. Näin omassa kilpurissani ollut jo kolme vuotta.
|
Pumpun joutuu laittaa aika ylös niin tarviaako paineistus muutakun paine korkin ja huohotin tarpeeksi korkealle.
|
Lainaus:
|
Ollaan itse painittu hiukan samojen ongelmien kanssa ja itseasiassa tänään saan käsiini meille tulevan 1-sarjan pumpun tukilaakereineen.
Alustava tarkoitus on jatkaa / tehdä peti laturin viereen siten että kun siihen laittaa perus tuplahihnapyörän niin saa lisähihnalla pumppuun voimaa. Ainakin alustavian mietintöjen / kiiroomisen / laskelmien perusteella tuntuis luonnikkaalta. Kieltämättä ongelmana meilläkin pumpun kohtuu korkea sijainti säilöön nähden, mutta katotaan sitä sitten ja aika pienestä säiliöstä jothuen laitetaan tod näk. jäähdytin kennosto väliin joka (osittain) tulee lisäflektin alle sitten. -Joel |
Siis tarkoitin että oli huohotin jossa takaisku niin että ima pääsee tankkii mutta ei ulos.
Mä laitan ketjulla voiman menemään kampuran päästä pumpulle. Nyt on mekaaninen kuormain kahva jolla tarkoitus ohjata vinssiä mutta aika iso sovittaa sisälle. Onko kellään kokemusta noista sähköisistä vinssien mukana tulevista venttiileistä? |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
http://www.ikh.fi/product.asp?sua=1&...2&nav=30030073 |
Lainaus:
pumpun eteen kannattaa ehkä laittaa akselille laakerin joka kestää sivuun vetävän voiman. |
Sivu luotu: 07:53 (GMT +2). |