Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Bertan latausongelma (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=10922)

pecosbill 26.05.2005 09:49

Bertan latausongelma
 
Antakaapa tulla ehdotuksia miksi bertta purkaa akut lähes tyhjäkäynnillä möyriessä. Maantieajossa lataa sen verran ettei akut tyhjene (valot ja lämppärin puhallin päällä purkaa silloinkin). Laturi on bertan vakio. Kahdella laturilla kokeiltu ja jäännitteensäädinkin mittailtu silleen, että pitäisi olla kunnossa. Mittari sanoo tyhjäkäynnillä alle 25 V ja kierroksilla nousee vähän, muttei tarpeeksi. Oikeampi lukema kai olisi lähempänä 30 V.

Ojat on rajat.

Cental73 26.05.2005 10:25

Maadoituskaapeli ei kunnolla kiinni/rispautunut osittain poikki, sijaitsee muistaakseni vänkärinpuolella ja kiinnittyy runkoon.

"ei ollu mikään amerikan temppu"

pecosbill 26.05.2005 10:33

Akkukaapelit on uudet 50 mm2 ja pitäisi olla kyllä kiinni. Pitää kumminkin tarkistaa. Runko on maalattu ja voi tietenkin olla, että maalin ansiosta kosketus on heikko.

OT Nuo maadoituskaapelit kyllä aiheuttaa joskus outoja vikoja. Joskus kauan sitten kaverin eskortissa oli sellainen ominaisuus, että ajovalot himmeni kun painoi kytkintä. Sen kanssa raavittiin jonkun aikaa päätä ja todettiin, että vika oli korin päästä hapettunut maadoituskaapeli.

Ojat on rajat.

Nalle 26.05.2005 10:37

Mulla oli Hojossa samankaltainen vika. Loppujenlopuksi ilmeni, että laturista oli diodisilta palanut. Ei lataillut kuin jotain 24-26 volttia ja yhtenään sai kaapeleiden kanssa leikkiä. Vika ilmeni HoJossa mm. laturin kuumenemisena. Suurin syy moiseen tuhoon oli, että olin joskus erehtynyt antamaan apuvirtaa henkilöautoon 12v puolen akulta auton käydessä. PAHA VIRHE..

Noh, opinpa jotain..

Kannattaa tarkistuttaa ne laturit.


Kaivaa se..

www.nalle-offroad.com

kristian 26.05.2005 10:37

Olisiko laturista diodi kyrvähtänyt,eli mittaa laturi ite tai vie autosähkärille.


Eskimo 26.05.2005 11:46

Entäpä se laturilta lähtevä latauspiuha?
Se luikertelee pitkän matkan niin saattaa olla vaurioitunut.

-jm

KoMk ry. Off Road Team

pecosbill 26.05.2005 11:57

Lainaus:

quote:
Entäpä se laturilta lähtevä latauspiuha?
Se luikertelee pitkän matkan niin saattaa olla vaurioitunut.
Meinaatko sitä joka menee laturilta startille. Vedettiin piuha suoraan laturilta akun plus napaan, eikä sillä ollut mitään vaikutusta.

Dioditkin on mitattu, tosin itse. Eikä niissäkään mitään vikaa näyttänyt olevan. Pitäisiköhän kuitenkin käyttää jossain oikealla sähkärillä?

Ja voisiko olla niin hyvä tuuri, että molemmat laturit olisi samalla tavalla rikki.

Ojat on rajat.

Edited by - pecosbill on 26/05/2005 12:59:36

Tojo4wd 26.05.2005 12:06

Oletko kattonut ettei ole toinen akuista kypsynyt.


#########################
Tää on ihan helpporeitti.
#########################

kristian 26.05.2005 12:26

Jos yksi +diodi on sökö niin sitä paha mitata ilman laturin purkamista,tosin sähkö äijillä on mittari jolla näkee koneen käydessä diodisillan kunnon.Eikä ne siitä 5minuutin hommasta voi paljoa ryöstellä.


pecosbill 26.05.2005 12:27

Lainaus:

quote:
Oletko kattonut ettei ole toinen akuista kypsynyt.
Akutkin on uudet. Niissä ei ole ongelmaa.

Ja diodit mitattiin laturi purettuna yksitellen.



Ojat on rajat.

Edited by - pecosbill on 26/05/2005 13:30:14

pecosbill 30.10.2005 01:05

Nyt ongelma on korjattu. Kun kukaan ei ollut kertonut, että bertta hehkuttaa, kun avainta kääntää "väärään" suuntaan, niin eihän sellaista ole älynnyt ottaa huomioon. Sen ansiosta (kun hehkureleen lähistöllä on kaksi samanlaista liitintä, jotka sopivat hehkureleeseen)oikealla liittimellä ei saatu hehkutusta aikaan (ja autoa käyntiin) vain virta päällä, niin luonnollisestikin kytkettiin väärä piuha, jonka ansiosta hehkut paloivat koko ajan ja ne veivät sähköä tuon pari volttia. Mahdolisesti tuo "vika" on rikkonut alkujaan ehjän laturin. Ken tietää. Laturivikakin sitten suljettiin sitten pois uudella tojotalta hankitulla laturilla joka sekin jaksoi lykätä tyhjäkäynnillä vain 25,4 V. Nyt tulee ~27 V ja kierroksilla enemmän ja elämä hymyilee jälleen. Todettakoon, että vian löytymisessä nytkin oli Lady Fortunallakin sormensa pelissä... Elämä opettaa ja lompakko kärsii.

Ojat on rajat.

Edited by - pecosbill on 30/10/2005 02:06:30

Eskimo 31.10.2005 11:00

Lainaus:

quote:
Nyt ongelma on korjattu. Kun kukaan ei ollut kertonut, että bertta hehkuttaa, kun avainta kääntää "väärään" suuntaan, niin eihän sellaista ole älynnyt ottaa huomioon. Sen ansiosta (kun hehkureleen lähistöllä on kaksi samanlaista liitintä, jotka sopivat hehkureleeseen)oikealla liittimellä ei saatu hehkutusta aikaan (ja autoa käyntiin) vain virta päällä, niin luonnollisestikin kytkettiin väärä piuha, jonka ansiosta hehkut paloivat koko ajan ja ne veivät sähköä tuon pari volttia. Mahdolisesti tuo "vika" on rikkonut alkujaan ehjän laturin. Ken tietää. Laturivikakin sitten suljettiin sitten pois uudella tojotalta hankitulla laturilla joka sekin jaksoi lykätä tyhjäkäynnillä vain 25,4 V. Nyt tulee ~27 V ja kierroksilla enemmän ja elämä hymyilee jälleen. Todettakoon, että vian löytymisessä nytkin oli Lady Fortunallakin sormensa pelissä... Elämä opettaa ja lompakko kärsii.

Ojat on rajat.

Edited by - pecosbill on 30/10/2005 02:06:30
Kannattaa muuten tarkastaa ne hehkut kun ne on hehkuneet pitkään. Niistä saatta irrota pää ja pudota koneeseen => POX.

Kaverilla roikkui kerran hoijakan hehkun pää pelkästään sen langan nokassa kun aukaisi hehkua.

- jm


KoMk ry. Off Road Team. SLCK #110.

A-P 31.10.2005 11:29

Lainaus:

quote:
...että olin joskus erehtynyt antamaan apuvirtaa henkilöautoon 12v puolen akulta auton käydessä.
PAHA VIRHE..
Täten meni minultakin BJ:n laturi.

A-P
Kotimainen diesel on jees!!!
Kuvia: http://aph.1g.fi/kuvat/


Sivu luotu: 22:21 (GMT +2).