![]() |
HDJ 80 yllättävä moottoriremontti
7 Liiteet
Dodiin erittäin mieltä ylentävät saundit hodari päästi kaverin pihassa tyhjäkäynnillä :D kutospytyn kiertokangen laakeri tuli tiensä päähän ja piti MELKOSEN metelin :eek::eek::eek:
Liite 35436 Onni onnettomuudessa että hajos tyhjäkäynnillä ja kaikki moottorinosat pysyi koneen sisällä. Eipä siinä muutaku yöllä soittelemaan millä saataisiin auto jonnekkin purettavaksi ja oli pakko turvautua eks morsiamen 200D mersuun :D Oli siinä hupia nuorisolla ku vanhalla mersulla vedetään tuollaasta kaappia. :D Ittiä ei juurikaan naurattanu siinä vaiheessa. :( Onneksi Sain nopeesti saman illan aikana tallipaikan (bemarikuskilta?????? :confused:) Liite 35437 No eipä siinä auttanu sitten kuin alata tekemään elämäni ensimmäistä moottoriremonttia. Toki oon lapsesta asti tiennyt millasia osia moottori sisältää ja miten moottori toimii että tietämys ei ollut ihan nollaluokkaa. Ajateltiin purkaa kampiakseli käteen alakautta autoonpäin, helppo homma nopiaa tehty :D Tässä vaiheessa hdjn koneen joskus purkaneet huutavat eiiiiiii :D :D No minähän en tienny ajootuskotelon taustalevyn kohdistustapista mitään ja alettiin autoonpäin purkamaan moottoria. Vaihdelaatikon irroitus kesti n 5tuntia, pulttien irroitukseen meni puoli tuntia, startin irroittamiseen pari ja kovimman vastustuksen aiheutti laatikolle menevä sähköliitin :D Kun kammen laakeripukin kaikki ruuvit olivat irti, koitin varovasti kangottaa sitä auki.. samassa huomasin että etupäähän ei tuu rakoa nätisti yrittämällä. piti sitte purkia jakoremmihilppeet ja se perkeleen kellopeli jonka taustalevyssä oli kohdistustappi laakeripukkiin....jeppjepp Tässä vaiheessa oli mennyt noin viikko remontin parissa, aika meni pääasiassa tupakin polttamiseen. No saatiimpa sitte kampiakseli käteen ja näytti vielä ihan pelastettavis olevalta, kiertokanki taaskaan ei. Tässä vaiheessa kiitin kauniisti mukana olleita avusta että nyt ollaan rempan puolivälissä ja mä käyn auton alla äkkiä vetämäs ne männät käteen. Siinä vaiheessa vasta huomasin että männät ei tuu kuin yläkautta pois, meinas mennä kyllä siinä vaihees totaalisesti hermot ja projekti seiso pari päivää. Päätin nostaa koko koneen sitte lattialle kun sen joutuu kerran pärvöttämään aiva pärehiksi. Liite 35438 Otin virmalta trukin ja viputaljan lainaan Liite 35439 Liite 35441 Hitsailin romumetallin pätkistä äärimmäisessä väsymyksessä ja v*tutuksessa aamuyöllä todella rofessionaalisen moottoripukin Liite 35440 Kansi irrotettuna. Liite 35442 Männät oli saanu karstaa ja yks männänrengas jumissa ja katkes kun yritin pois. Sitte tein pienen soodakäsittelyn ja männistä tuli kuin uudet =) Ajattelin millneroffroourista tilata moottorin tiivistesarjan, jostai vai pitääs huokialla löytää männänrenkaat. Kanki on tulossa postissa torniosta ja akseli kauhajoella hiottavana =) |
Tekemisen meininkiä ja mistäs muusta sitä oppeis ku virheistä.
Toivottavasti tulee kuntoon. |
Ei muuta tsemiä projektiin!
Paljonkos oli mittarissa kilsoja? |
Meinaatko tänään värkkäillä? Voisin tulla vilkaseen miltä näyttää..
|
Lainaus:
Lainaus:
soittele ku oot tulonpäällä |
Onko öljynpaineista ollu tietoa?
|
Näyttäs siltä, että öljypumpun teho kadoksissa. Tojotissa yleistä, että viimeselle kaulalle tulee vauriot ku ei saa voitelua ennään. Vika yleinen myös 4-sylinterisessäkin, kuten vasta yhden kohdalla nähtiin. Nelosen kaula oli hiottu ennestään, ja uusiks hiottettiin. Ja samalla rengastus jne koneeseen... Sekä kansi uusiksi, kun entinen oli päässyt halkeaan.
Ompa tallin lattialla yks d4d konekkin, missä öljypumppu lauennut ajossa ilman mitään varotusääniä. Koneella hajotes ajettu n. 330tkm, johon toi pumppu ois pitänyt olla jo vaihdettu. Yleensä 250-270tkm vaihdettu näihin. Mut kyllä se siitä, ja tekemällä oppii ja muistaa seuraavaa konetta aukastaessa et mitä sen purkamisen kaa piti tehdä. |
Öljynpaineet ollu tyhjäkäynnillä 1bar ja kierroksilla 2,5
|
Mite kylmällä moottorilla ollut? Noi vaikuttas lämpimän koneen arvoille. Itsellä 2.5dsl kylmänä 6bar ja kuumana sit 1,5barin luokka tyhjäkäynnillä.
|
Ei kai toi baarikaan enää isoo vikaa vaadi että vaurio alkaa syntyä.. Tämä siis luotettavalla mittarilla todettu?
Omassa HJ61:sessä oma mittari ei paljoa värähdä ja pitäis uskaltaa mitata todelliset paineet. Silloin kun voitelu ei riitä pitämään pintoja erillään niin vaurio etenee nopeasti ja varsinkin alaväännön käyttäminen maksimoi laakeriin rasituksen. Suuri vääntö->suuri voima-> pienet kierrokset-> alhainen öljynpaine sekä riittämätön liukulaakerin liukunopeus liukupintojen mekaaniseen irroitukseen. Termit on unohtunu mutta pointti on se että kun varsinkin isolla vaihteella heikentyneellä voitelulla lyö lapun lattiaan niin sorvi laakereissa käynnistyy, edes motoruppi ei sitä estä saati auton nokalta löytyvä merkki. Kannattaa siis samalla laittaa voitelu kuntoon ja jos mottia on piristetty ja renkaita suurennettu niin pitää mielessä että voimansiirto tarvii riittävän pyörimisnopeuden täydellisen voitelun varmistamiseksi. Aina kun nautit siitä 1000rpm alkavasta väännöstä niin voisit ajaa ilman öljyjäkin. |
Lainaus:
|
ei johdu hdjssä öljypumpusta kiertokangen laakeriviat!
ton topikin ku lukee niin asia valaistuu. ne tarvis vaihtaa 200tkm välein :D tarkempi mies vaihtais vie useemmin... http://slck.net/viewtopic.php?t=3079...j+kiertokanget |
Mitä tarkottaa ku männän päällä on numero 2 ja kirjain B? pitääs renkaat tilata
|
Lainaus:
2B= Männänlaen muotoa mahdollisesti. (minkä mallinen palotila männässä) Valmistajan tunnus,Asennussuunta .. voi olla myös ihan nuolella merkitty. Jos löydät männän päästä muita numero sarjoja esim halkaisija ym jotain apuja olis.. Jos ei muuta niin moottorikoneistamoon mäntä mukana.. Kantsii mitata männänrengas urat et ei ole kuluneet väljäks ettei käy sillein et ura on esim 2,5mm ja uusi rengas 2.2mm eli ei silloin pelitä. vinkkinä vaan... |
henkka meinas ilmeisesti ettei iltasin ole tarpeeks tekemistä,kun hdjii piti nuin mennä särkee.:D:D:D:D hyvä siitä vielä tulee.vittuileeko bimmeri pojat pahasti?:)
|
Onhan sulla -Häänrik- korjausopus koneen kasaukseen ?
se pyörii ainakin torrenttina jossain, mulla oli se tulostettuna kansioon, tais olla liki 200 sivua, annoin sen äskettäin -Pikku F- nimimerkille, eli SLCK ry.n pj lle (Mika Vänttinen) silt varmaan sais sen lainaks ainakin postikulujen hinnalla, luulisin... |
Lainaus:
Lainaus:
Siiton hyvä käyrä lunttaamas välillä |
Lainaus:
|
Öljynpaineista:
Siis nuo paineet, mitä kerroit: onko mitattu oikealla mittarilla ja pääöljykanavasta/muualta isosta linjasta suodattimen jälkeen? (alkuperäinen mittari lievästi sanottuna epäluotettava).
Onko alkuperäinen turbo (vesijäähdytteisellä rungolla, öljyjäähdytteinen voi läpäistä paljon enemmän öljyä? arvaus, mistään en ole löytänyt tietoa) Onko nuo mäntien öljyjäähdytyksen paineventtiilit kunnossa, siis jouset ei ole poikki/avautumispaineet samaa suuruusluokkaa ja suuttimet auki (siis ne bajoneettipultit, millä öljysuihkut kiinni lohkossa, ja että suihkut on auki, tukkeentuu joskus...) No, noita rikkinäisiä paineventtiilejä ei kyllä satu kenelleekkään muulle kuin minulle, ja minullekkin vain L-sarjalaisissa (hilux/läjä) mutta tarkista, öljynpaineet tyhjäkäynnillä tippuu äkkiä, jos jouset poikki vaikka parista... Öljyn suodatin näkyy olevan alkuperäisellä paikalla, eihän ole mitään muutoksia, esim. öljynjäähdyttimen lähtöä tms, joka sotkee tuon "kaksikammioisen" öljynsuodattimen toiminnan (siis hodarissa on samassa patruunassa perinteinen päävirtasuodatin, ja lisänä sivuvirtasuodatin, mistä kuumana suodatettu öljy palaa suoraan öljypohjaan) onhan oikea suodatin? jos yksikammioinen (puuttuu se kumitiivisteellä oleva väliseinä sisästä) niin osa suodatetusta öljystä pääsee suoraan öljypohjaan, ja tuo alkuperäinen suodatin on paljon huonommin virtaava/saa kiinni pienempiä partikkeleja, toki tuo tarkkuus suodatetty öljy menee alunperinkin öljypohjaan. Ja sitten haluaisin varoittaa tuosta kannen tiivisteestä: itse tilasin milneriltä tiivistesarjan yms. (mm. yhden männän, kun oli entisestä rengas poikki, ja oli niin hyvän näköinen, että vähän aikaa mietin, että tilaanko 5 kpl lisää .... siis oli positiivinen yllätys, teräs vahvisteinen rengasura, mittatarkka (karkeasti mitattuna) ja muutenkin asiallisen näköinen. Mutta tuohon kannentiivisteeseen: kaikki päällepäin näytti erittäin hyvältä, kaikki reiät oli millin tarkkuudella samassa kohtaa kuin entisessä, mutta: kesti vajaa 500km rauhallista sisäänajoa, ja sitten porsi! siis yksi liekkirengas "luhistui" palotilaan, ja suurimpana syynä oli se, että kohdistusholkin reikä oli noin millin puolessa liekkirenkaasta:mad: Toki alkuperäinen kannentiiviste maksaa tuplasti sen, mitä koko milnerin tiivistesarja.... mutta tulipahan laitettua sekä halpa että hyvä, ja jos olisin ensin laittanut hyvän, niin tuo halpa olisi vaanimassa seuraavaa uhria:rolleyes: Tuo kannen tiivisteen vaihtohan on "helppo" homma: kansi pois, ja uudella tiivisteellä kasaan:cool: p.s turbon ja pakosarjan välinen tiiviste maksaa monta kymppiä:( Ja jos tuossa sinun hodarissa (1hd-t) on kansi halki, niin lienee saanut huonoa kohtelua? siis puutteellista jäähdytystä, kenkää kylmällä koneella ja/tai sammutettu kuumana???? p.s nuo hdj:n kiertokangen laakeriongelmat: jotkut voi vaihtaa 200tkm välein, mutta MINÄ kasasin tuon oman koneen vanhoilla liuskoilla; palstigate (?) vahanauhalla mittasin välykset, ja oli "asennusvälykset", samoin sylinterit oli huomattavan hyvässä kunnossa, milnerin männänreikailla mitattuna renkaiden päitten välit oli asennusmitoissa n. 40mm yläkuolokohdan alapuolella, ja kynnellä ei tuntenut pykälää yläkuolokohdassa;) toki joskus kone käytetty auki, mutta lohko alkuperäinen, ja kk kaulat alkuperäisessä mitassa, runkolaakerin liuskoja/mittoja en tarkastanut... ("sattuneesta syystä":rolleyes:), mutta miksi nuo olisi mennyt, kun (työkäyttöä) on takana vasta reilu 700 tkm:cool: kuvia profiilissa. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Öljynpaineet on mitattuu oikein oikealla mittarilla lohkon kyljestä, turbo on vesijäähdytteinen, ja ajattelin kokeilla tarvikekannentiivistettä, koska kannentiivisteen teko EI ole tähtitiedettä ja uskon että sen osaa tehä myös muutkin kuin tojotan alkuperäisosien valmistaja... Ootkos informoinu millneriä että sulla kävi tiivisteen kans noin? |
Lainaus:
Ei se kannentiivisteen valmistaminen ole tähtitiedettä, mutta jos pitää tehdä stefa taikka kannentiiviste, mikä kestää 20v, niin homma menee vaikeammaksi, varsinkin jos rasitukset kasvaa..... Siis tuo ostamani tiivistesarja maksoi pakosarjan tiivisteen ja stefojen hinnan; mutta väärä hankinta; ei kestänyt vakio säädöissä (siis pumppu kävi pajalla, että olisi otettu voimaa...., mutta reilun 1000e pomppaus kustannuksissa noutopäivänä, puhallin pelin poikki, kasattiin vanhoilla osilla, toki tivisteet vaihdettiin, niin pistettiin vaan pikkusen lisää ahdonalaista syöttöä,,,,,,) sisäänajoa kuin 500km, ja silloin kannentiiviste luhistui. Siis oppia ikä kaikki;termostaatti, hdj-80 vetonivelen pronssipuslat ja kannentiiviste marmoritiskiltä... |
Kyllä minä ainakin kokeilen tarvike kannentiivistettä en oo muualta kuullu että olis huonoja, on se vaan 10x halvempi :D kattotaan kuinka käy... voihan se olla että siinoli joku "valuvika"
|
Lainaus:
onks tarviketiivisteissä eri paksuuksia ? ääni alkuperäiselle, väärä kohta säästölle ... |
Lainaus:
|
Sivu luotu: 16:56 (GMT +2). |