Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   HDJ 80 yllättävä moottoriremontti (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=109180)

Häänrik 01.04.2013 08:20

HDJ 80 yllättävä moottoriremontti
 
7 Liiteet
Dodiin erittäin mieltä ylentävät saundit hodari päästi kaverin pihassa tyhjäkäynnillä :D kutospytyn kiertokangen laakeri tuli tiensä päähän ja piti MELKOSEN metelin :eek::eek::eek:
Liite 35436

Onni onnettomuudessa että hajos tyhjäkäynnillä ja kaikki moottorinosat pysyi koneen sisällä.

Eipä siinä muutaku yöllä soittelemaan millä saataisiin auto jonnekkin purettavaksi ja oli pakko turvautua eks morsiamen 200D mersuun :D

Oli siinä hupia nuorisolla ku vanhalla mersulla vedetään tuollaasta kaappia. :D
Ittiä ei juurikaan naurattanu siinä vaiheessa. :(

Onneksi Sain nopeesti saman illan aikana tallipaikan (bemarikuskilta?????? :confused:)
Liite 35437

No eipä siinä auttanu sitten kuin alata tekemään elämäni ensimmäistä moottoriremonttia. Toki oon lapsesta asti tiennyt millasia osia moottori sisältää ja miten moottori toimii että tietämys ei ollut ihan nollaluokkaa.

Ajateltiin purkaa kampiakseli käteen alakautta autoonpäin, helppo homma nopiaa tehty :D Tässä vaiheessa hdjn koneen joskus purkaneet huutavat eiiiiiii :D :D

No minähän en tienny ajootuskotelon taustalevyn kohdistustapista mitään ja alettiin autoonpäin purkamaan moottoria.

Vaihdelaatikon irroitus kesti n 5tuntia, pulttien irroitukseen meni puoli tuntia, startin irroittamiseen pari ja kovimman vastustuksen aiheutti laatikolle menevä sähköliitin :D

Kun kammen laakeripukin kaikki ruuvit olivat irti, koitin varovasti kangottaa sitä auki.. samassa huomasin että etupäähän ei tuu rakoa nätisti yrittämällä. piti sitte purkia jakoremmihilppeet ja se perkeleen kellopeli jonka taustalevyssä oli kohdistustappi laakeripukkiin....jeppjepp

Tässä vaiheessa oli mennyt noin viikko remontin parissa, aika meni pääasiassa tupakin polttamiseen.

No saatiimpa sitte kampiakseli käteen ja näytti vielä ihan pelastettavis olevalta, kiertokanki taaskaan ei.

Tässä vaiheessa kiitin kauniisti mukana olleita avusta että nyt ollaan rempan puolivälissä ja mä käyn auton alla äkkiä vetämäs ne männät käteen. Siinä vaiheessa vasta huomasin että männät ei tuu kuin yläkautta pois, meinas mennä kyllä siinä vaihees totaalisesti hermot ja projekti seiso pari päivää.

Päätin nostaa koko koneen sitte lattialle kun sen joutuu kerran pärvöttämään aiva pärehiksi.

Liite 35438
Otin virmalta trukin ja viputaljan lainaan
Liite 35439
Liite 35441
Hitsailin romumetallin pätkistä äärimmäisessä väsymyksessä ja v*tutuksessa aamuyöllä todella rofessionaalisen moottoripukin

Liite 35440
Kansi irrotettuna.
Liite 35442
Männät oli saanu karstaa ja yks männänrengas jumissa ja katkes kun yritin pois. Sitte tein pienen soodakäsittelyn ja männistä tuli kuin uudet =)

Ajattelin millneroffroourista tilata moottorin tiivistesarjan, jostai vai pitääs huokialla löytää männänrenkaat.

Kanki on tulossa postissa torniosta ja akseli kauhajoella hiottavana =)

bluevan 01.04.2013 08:32

Tekemisen meininkiä ja mistäs muusta sitä oppeis ku virheistä.
Toivottavasti tulee kuntoon.

Bj Andy 01.04.2013 08:48

Ei muuta tsemiä projektiin!

Paljonkos oli mittarissa kilsoja?

ssuvik 01.04.2013 08:55

Meinaatko tänään värkkäillä? Voisin tulla vilkaseen miltä näyttää..

Häänrik 01.04.2013 09:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 990117)
Ei muuta tsemiä projektiin!

Paljonkos oli mittarissa kilsoja?

630 000 ja kerran jo viritysten yhteydes tehty tuo remontti kuuulemma
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ssuvik (Viesti 990120)
Meinaatko tänään värkkäillä? Voisin tulla vilkaseen miltä näyttää..

Kyllä tarkotus ainaki mennä palloilemaan hallille... sooda loppui nii aika vähä on tekemistä mutta kyllä ihmettelemään saa tulla =)
soittele ku oot tulonpäällä

helmapelti 01.04.2013 10:40

Onko öljynpaineista ollu tietoa?

jyrden 01.04.2013 12:12

Näyttäs siltä, että öljypumpun teho kadoksissa. Tojotissa yleistä, että viimeselle kaulalle tulee vauriot ku ei saa voitelua ennään. Vika yleinen myös 4-sylinterisessäkin, kuten vasta yhden kohdalla nähtiin. Nelosen kaula oli hiottu ennestään, ja uusiks hiottettiin. Ja samalla rengastus jne koneeseen... Sekä kansi uusiksi, kun entinen oli päässyt halkeaan.
Ompa tallin lattialla yks d4d konekkin, missä öljypumppu lauennut ajossa ilman mitään varotusääniä. Koneella hajotes ajettu n. 330tkm, johon toi pumppu ois pitänyt olla jo vaihdettu. Yleensä 250-270tkm vaihdettu näihin.

Mut kyllä se siitä, ja tekemällä oppii ja muistaa seuraavaa konetta aukastaessa et mitä sen purkamisen kaa piti tehdä.

Häänrik 01.04.2013 12:57

Öljynpaineet ollu tyhjäkäynnillä 1bar ja kierroksilla 2,5

jyrden 01.04.2013 13:25

Mite kylmällä moottorilla ollut? Noi vaikuttas lämpimän koneen arvoille. Itsellä 2.5dsl kylmänä 6bar ja kuumana sit 1,5barin luokka tyhjäkäynnillä.

helmapelti 01.04.2013 13:29

Ei kai toi baarikaan enää isoo vikaa vaadi että vaurio alkaa syntyä.. Tämä siis luotettavalla mittarilla todettu?
Omassa HJ61:sessä oma mittari ei paljoa värähdä ja pitäis uskaltaa mitata todelliset paineet.
Silloin kun voitelu ei riitä pitämään pintoja erillään niin vaurio etenee nopeasti ja varsinkin alaväännön käyttäminen maksimoi laakeriin rasituksen. Suuri vääntö->suuri voima-> pienet kierrokset-> alhainen öljynpaine sekä riittämätön liukulaakerin liukunopeus liukupintojen mekaaniseen irroitukseen.

Termit on unohtunu mutta pointti on se että kun varsinkin isolla vaihteella heikentyneellä voitelulla lyö lapun lattiaan niin sorvi laakereissa käynnistyy, edes motoruppi ei sitä estä saati auton nokalta löytyvä merkki.

Kannattaa siis samalla laittaa voitelu kuntoon ja jos mottia on piristetty ja renkaita suurennettu niin pitää mielessä että voimansiirto tarvii riittävän pyörimisnopeuden täydellisen voitelun varmistamiseksi.
Aina kun nautit siitä 1000rpm alkavasta väännöstä niin voisit ajaa ilman öljyjäkin.

Häänrik 01.04.2013 13:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jyrden (Viesti 990216)
Mite kylmällä moottorilla ollut? Noi vaikuttas lämpimän koneen arvoille. Itsellä 2.5dsl kylmänä 6bar ja kuumana sit 1,5barin luokka tyhjäkäynnillä.

Lämpösellä moottorilla, kylymänä 3-6bar

Jani E 01.04.2013 17:16

ei johdu hdjssä öljypumpusta kiertokangen laakeriviat!

ton topikin ku lukee niin asia valaistuu.
ne tarvis vaihtaa 200tkm välein :D tarkempi mies vaihtais vie useemmin...

http://slck.net/viewtopic.php?t=3079...j+kiertokanget

Häänrik 01.04.2013 20:12

Mitä tarkottaa ku männän päällä on numero 2 ja kirjain B? pitääs renkaat tilata

hunter hdj 02.04.2013 11:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Häänrik (Viesti 990371)
Mitä tarkottaa ku männän päällä on numero 2 ja kirjain B? pitääs renkaat tilata


2B= Männänlaen muotoa mahdollisesti. (minkä mallinen palotila männässä)
Valmistajan tunnus,Asennussuunta .. voi olla myös ihan nuolella merkitty.

Jos löydät männän päästä muita numero sarjoja esim halkaisija ym jotain apuja olis..

Jos ei muuta niin moottorikoneistamoon mäntä mukana..

Kantsii mitata männänrengas urat et ei ole kuluneet väljäks ettei käy sillein et ura on esim 2,5mm ja uusi rengas 2.2mm eli ei silloin pelitä.

vinkkinä vaan...

lepa77 02.04.2013 17:26

henkka meinas ilmeisesti ettei iltasin ole tarpeeks tekemistä,kun hdjii piti nuin mennä särkee.:D:D:D:D hyvä siitä vielä tulee.vittuileeko bimmeri pojat pahasti?:)

pee 02.04.2013 19:51

Onhan sulla -Häänrik- korjausopus koneen kasaukseen ?

se pyörii ainakin torrenttina jossain, mulla oli se tulostettuna kansioon, tais olla liki 200 sivua, annoin sen äskettäin -Pikku F- nimimerkille, eli SLCK ry.n pj lle (Mika Vänttinen)

silt varmaan sais sen lainaks ainakin postikulujen hinnalla, luulisin...

Häänrik 02.04.2013 20:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lepa77 (Viesti 990666)
henkka meinas ilmeisesti ettei iltasin ole tarpeeks tekemistä,kun hdjii piti nuin mennä särkee.:D:D:D:D hyvä siitä vielä tulee.vittuileeko bimmeri pojat pahasti?:)

Ei bemarikuskit vittuile, olivat vaa onnellisia ku sai jonku hitsaustaitosen hallille :D

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 990754)
Onhan sulla -Häänrik- korjausopus koneen kasaukseen ?

se pyörii ainakin torrenttina jossain, mulla oli se tulostettuna kansioon, tais olla liki 200 sivua, annoin sen äskettäin -Pikku F- nimimerkille, eli SLCK ry.n pj lle (Mika Vänttinen)

silt varmaan sais sen lainaks ainakin postikulujen hinnalla, luulisin...

Moottorin vieres on kunnon pöytäkone missä on 1HD-T:n manuaali =)
Siiton hyvä käyrä lunttaamas välillä

ssuvik 02.04.2013 20:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Häänrik (Viesti 990785)
Ei bemarikuskit vittuile, olivat vaa onnellisia ku sai jonku hitsaustaitosen hallille :D

Eikö bemarit muka ruostu :confused:

BJ-40/76 02.04.2013 22:01

Öljynpaineista:
 
Siis nuo paineet, mitä kerroit: onko mitattu oikealla mittarilla ja pääöljykanavasta/muualta isosta linjasta suodattimen jälkeen? (alkuperäinen mittari lievästi sanottuna epäluotettava).

Onko alkuperäinen turbo (vesijäähdytteisellä rungolla, öljyjäähdytteinen voi läpäistä paljon enemmän öljyä? arvaus, mistään en ole löytänyt tietoa)

Onko nuo mäntien öljyjäähdytyksen paineventtiilit kunnossa, siis jouset ei ole poikki/avautumispaineet samaa suuruusluokkaa ja suuttimet auki (siis ne bajoneettipultit, millä öljysuihkut kiinni lohkossa, ja että suihkut on auki, tukkeentuu joskus...) No, noita rikkinäisiä paineventtiilejä ei kyllä satu kenelleekkään muulle kuin minulle, ja minullekkin vain L-sarjalaisissa (hilux/läjä) mutta tarkista, öljynpaineet tyhjäkäynnillä tippuu äkkiä, jos jouset poikki vaikka parista...

Öljyn suodatin näkyy olevan alkuperäisellä paikalla, eihän ole mitään muutoksia, esim. öljynjäähdyttimen lähtöä tms, joka sotkee tuon "kaksikammioisen" öljynsuodattimen toiminnan (siis hodarissa on samassa patruunassa perinteinen päävirtasuodatin, ja lisänä sivuvirtasuodatin, mistä kuumana suodatettu öljy palaa suoraan öljypohjaan) onhan oikea suodatin? jos yksikammioinen (puuttuu se kumitiivisteellä oleva väliseinä sisästä) niin osa suodatetusta öljystä pääsee suoraan öljypohjaan, ja tuo alkuperäinen suodatin on paljon huonommin virtaava/saa kiinni pienempiä partikkeleja, toki tuo tarkkuus suodatetty öljy menee alunperinkin öljypohjaan.

Ja sitten haluaisin varoittaa tuosta kannen tiivisteestä: itse tilasin milneriltä tiivistesarjan yms. (mm. yhden männän, kun oli entisestä rengas poikki, ja oli niin hyvän näköinen, että vähän aikaa mietin, että tilaanko 5 kpl lisää ....
siis oli positiivinen yllätys, teräs vahvisteinen rengasura, mittatarkka (karkeasti mitattuna) ja muutenkin asiallisen näköinen.
Mutta tuohon kannentiivisteeseen: kaikki päällepäin näytti erittäin hyvältä, kaikki reiät oli millin tarkkuudella samassa kohtaa kuin entisessä, mutta: kesti vajaa 500km rauhallista sisäänajoa, ja sitten porsi! siis yksi liekkirengas "luhistui" palotilaan, ja suurimpana syynä oli se, että kohdistusholkin reikä oli noin millin puolessa liekkirenkaasta:mad:
Toki alkuperäinen kannentiiviste maksaa tuplasti sen, mitä koko milnerin tiivistesarja.... mutta tulipahan laitettua sekä halpa että hyvä, ja jos olisin ensin laittanut hyvän, niin tuo halpa olisi vaanimassa seuraavaa uhria:rolleyes:
Tuo kannen tiivisteen vaihtohan on "helppo" homma: kansi pois, ja uudella tiivisteellä kasaan:cool: p.s turbon ja pakosarjan välinen tiiviste maksaa monta kymppiä:(

Ja jos tuossa sinun hodarissa (1hd-t) on kansi halki, niin lienee saanut huonoa kohtelua? siis puutteellista jäähdytystä, kenkää kylmällä koneella ja/tai sammutettu kuumana????

p.s nuo hdj:n kiertokangen laakeriongelmat: jotkut voi vaihtaa 200tkm välein, mutta MINÄ kasasin tuon oman koneen vanhoilla liuskoilla; palstigate (?) vahanauhalla mittasin välykset, ja oli "asennusvälykset", samoin sylinterit oli huomattavan hyvässä kunnossa, milnerin männänreikailla mitattuna renkaiden päitten välit oli asennusmitoissa n. 40mm yläkuolokohdan alapuolella, ja kynnellä ei tuntenut pykälää yläkuolokohdassa;) toki joskus kone käytetty auki, mutta lohko alkuperäinen, ja kk kaulat alkuperäisessä mitassa, runkolaakerin liuskoja/mittoja en tarkastanut... ("sattuneesta syystä":rolleyes:), mutta miksi nuo olisi mennyt, kun (työkäyttöä) on takana vasta reilu 700 tkm:cool:

kuvia profiilissa.

Joske 03.04.2013 09:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 990902)
palstigate (?) vahanauhalla mittasin välykset

Tarkoittanet Plastigauge ;)

Häänrik 06.04.2013 01:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 990902)
Siis nuo paineet, mitä kerroit: onko mitattu oikealla mittarilla ja pääöljykanavasta/muualta isosta linjasta suodattimen jälkeen? (alkuperäinen mittari lievästi sanottuna epäluotettava).

Onko alkuperäinen turbo (vesijäähdytteisellä rungolla, öljyjäähdytteinen voi läpäistä paljon enemmän öljyä? arvaus, mistään en ole löytänyt tietoa)

Onko nuo mäntien öljyjäähdytyksen paineventtiilit kunnossa, siis jouset ei ole poikki/avautumispaineet samaa suuruusluokkaa ja suuttimet auki (siis ne bajoneettipultit, millä öljysuihkut kiinni lohkossa, ja että suihkut on auki, tukkeentuu joskus...) No, noita rikkinäisiä paineventtiilejä ei kyllä satu kenelleekkään muulle kuin minulle, ja minullekkin vain L-sarjalaisissa (hilux/läjä) mutta tarkista, öljynpaineet tyhjäkäynnillä tippuu äkkiä, jos jouset poikki vaikka parista...

Öljyn suodatin näkyy olevan alkuperäisellä paikalla, eihän ole mitään muutoksia, esim. öljynjäähdyttimen lähtöä tms, joka sotkee tuon "kaksikammioisen" öljynsuodattimen toiminnan (siis hodarissa on samassa patruunassa perinteinen päävirtasuodatin, ja lisänä sivuvirtasuodatin, mistä kuumana suodatettu öljy palaa suoraan öljypohjaan) onhan oikea suodatin? jos yksikammioinen (puuttuu se kumitiivisteellä oleva väliseinä sisästä) niin osa suodatetusta öljystä pääsee suoraan öljypohjaan, ja tuo alkuperäinen suodatin on paljon huonommin virtaava/saa kiinni pienempiä partikkeleja, toki tuo tarkkuus suodatetty öljy menee alunperinkin öljypohjaan.

Ja sitten haluaisin varoittaa tuosta kannen tiivisteestä: itse tilasin milneriltä tiivistesarjan yms. (mm. yhden männän, kun oli entisestä rengas poikki, ja oli niin hyvän näköinen, että vähän aikaa mietin, että tilaanko 5 kpl lisää ....
siis oli positiivinen yllätys, teräs vahvisteinen rengasura, mittatarkka (karkeasti mitattuna) ja muutenkin asiallisen näköinen.
Mutta tuohon kannentiivisteeseen: kaikki päällepäin näytti erittäin hyvältä, kaikki reiät oli millin tarkkuudella samassa kohtaa kuin entisessä, mutta: kesti vajaa 500km rauhallista sisäänajoa, ja sitten porsi! siis yksi liekkirengas "luhistui" palotilaan, ja suurimpana syynä oli se, että kohdistusholkin reikä oli noin millin puolessa liekkirenkaasta:mad:
Toki alkuperäinen kannentiiviste maksaa tuplasti sen, mitä koko milnerin tiivistesarja.... mutta tulipahan laitettua sekä halpa että hyvä, ja jos olisin ensin laittanut hyvän, niin tuo halpa olisi vaanimassa seuraavaa uhria:rolleyes:
Tuo kannen tiivisteen vaihtohan on "helppo" homma: kansi pois, ja uudella tiivisteellä kasaan:cool: p.s turbon ja pakosarjan välinen tiiviste maksaa monta kymppiä:(

Ja jos tuossa sinun hodarissa (1hd-t) on kansi halki, niin lienee saanut huonoa kohtelua? siis puutteellista jäähdytystä, kenkää kylmällä koneella ja/tai sammutettu kuumana????

p.s nuo hdj:n kiertokangen laakeriongelmat: jotkut voi vaihtaa 200tkm välein, mutta MINÄ kasasin tuon oman koneen vanhoilla liuskoilla; palstigate (?) vahanauhalla mittasin välykset, ja oli "asennusvälykset", samoin sylinterit oli huomattavan hyvässä kunnossa, milnerin männänreikailla mitattuna renkaiden päitten välit oli asennusmitoissa n. 40mm yläkuolokohdan alapuolella, ja kynnellä ei tuntenut pykälää yläkuolokohdassa;) toki joskus kone käytetty auki, mutta lohko alkuperäinen, ja kk kaulat alkuperäisessä mitassa, runkolaakerin liuskoja/mittoja en tarkastanut... ("sattuneesta syystä":rolleyes:), mutta miksi nuo olisi mennyt, kun (työkäyttöä) on takana vasta reilu 700 tkm:cool:

kuvia profiilissa.

Eipä kannessa ollu mitää vikaa aattelin vain pistää uuren tiivisteen ku se kerran on irti... ja AINA käytetty tyhjäkäynnilla talvisin ennen liikkelle lähtöä ja kenkaa annettu VAIN normilämpöisellä koneella..

Öljynpaineet on mitattuu oikein oikealla mittarilla lohkon kyljestä, turbo on vesijäähdytteinen, ja ajattelin kokeilla tarvikekannentiivistettä, koska kannentiivisteen teko EI ole tähtitiedettä ja uskon että sen osaa tehä myös muutkin kuin tojotan alkuperäisosien valmistaja... Ootkos informoinu millneriä että sulla kävi tiivisteen kans noin?

BJ-40/76 06.04.2013 23:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Häänrik (Viesti 991958)
Eipä kannessa ollu mitää vikaa aattelin vain pistää uuren tiivisteen ku se kerran on irti... ja AINA käytetty tyhjäkäynnilla talvisin ennen liikkelle lähtöä ja kenkaa annettu VAIN normilämpöisellä koneella..

Öljynpaineet on mitattuu oikein oikealla mittarilla lohkon kyljestä, turbo on vesijäähdytteinen, ja ajattelin kokeilla tarvikekannentiivistettä, koska kannentiivisteen teko EI ole tähtitiedettä ja uskon että sen osaa tehä myös muutkin kuin tojotan alkuperäisosien valmistaja... Ootkos informoinu millneriä että sulla kävi tiivisteen kans noin?

En viitsinyt kommentoida, kun nuo muut (mäntä, m-renkaat, ja voimansiirron osat oli OK.

Ei se kannentiivisteen valmistaminen ole tähtitiedettä, mutta jos pitää tehdä stefa taikka kannentiiviste, mikä kestää 20v, niin homma menee vaikeammaksi, varsinkin jos rasitukset kasvaa.....

Siis tuo ostamani tiivistesarja maksoi pakosarjan tiivisteen ja stefojen hinnan; mutta väärä hankinta; ei kestänyt vakio säädöissä (siis pumppu kävi pajalla, että olisi otettu voimaa...., mutta reilun 1000e pomppaus kustannuksissa noutopäivänä, puhallin pelin poikki, kasattiin vanhoilla osilla, toki tivisteet vaihdettiin, niin pistettiin vaan pikkusen lisää ahdonalaista syöttöä,,,,,,)
sisäänajoa kuin 500km, ja silloin kannentiiviste luhistui.

Siis oppia ikä kaikki;termostaatti, hdj-80 vetonivelen pronssipuslat ja kannentiiviste marmoritiskiltä...

Häänrik 06.04.2013 23:44

Kyllä minä ainakin kokeilen tarvike kannentiivistettä en oo muualta kuullu että olis huonoja, on se vaan 10x halvempi :D kattotaan kuinka käy... voihan se olla että siinoli joku "valuvika"

pee 07.04.2013 08:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Häänrik (Viesti 992304)
Kyllä minä ainakin kokeilen tarvike kannentiivistettä en oo muualta kuullu että olis huonoja, on se vaan 10x halvempi :D kattotaan kuinka käy... voihan se olla että siinoli joku "valuvika"


onks tarviketiivisteissä eri paksuuksia ? ääni alkuperäiselle, väärä kohta säästölle ...

JJ90 07.04.2013 09:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 992348)
ääni alkuperäiselle, väärä kohta säästölle ...

Mikäs siinä jos tykkää rempata.


Sivu luotu: 16:56 (GMT +2).